Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Leiders en volgers

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

sjm
Zeer actief

Leiders en volgers

Ongelezen bericht door sjm »

Ik vind het altijd interessant hoe hondengedrag werkt, hoe wij mensen daarop reageren en zouden moeten reageren en hoe de beste "training" etc werkt.
Nu weer een boek gelezen over hoe de baas de leider is en de hond de volger. Er staan mooie dingen in, ook dingen waar ik mijn vraagtekens bij zet.

Zonder geweld, maar enkel door houding/gedachte/gevoel/riemgebruik kan een hond binnen een paar minuten heel ander gedrag laten zien, volgens dit boek.
Hier is ook wel eens voorbij gekomen dat het dan lijkt alsof die honden "zielig" achter de baas aanlopen. Ze lopen dan naast of achter en hebben hun kop wat lager, hun staart wat lager en lopen rustig/ontspannen. Dit boek geeft aan dat een hond in deze situatie juist ontspannen is, de hond weet dat jij als baas de leider bent en hij heeft geen instinctieve conflicten om af en toe wel de leider te zijn en zijn roedel te beschermen. Dit boek geeft ook eigenlijk aan dat wij het gedrag van onze honden vaak verkeerd interpreteren. Wij vinden vaak dat een hond die enthousiast rondspringt of enthousiast op je af komt en wil knuffelen/likken etc. een vrolijke en open hond. Dit boek geeft aan dat deze hond geen kalme "volgers" gemoedstoestand heeft en dat dit helemaal niet zulk "vrolijk" gedrag is als hoe wij het interpreteren.

Nu denk ik dat wij wel vaak hondengedrag en emoties vermenselijken. Er staat ook dat mensen het zielig vinden dat een hond dan grenzen opgelegd krijgt in het enthousiasme naar de baas. De hond moet het op uitnodiging doen, niet uit zichzelf want dan claimt de hond en heeft het geen respect.

Maar ik vind het toch ook vaak juist zo lief dat ze zo enthousiast zijn naar me en zo graag willen knuffelen. :jank:

Ook geeft ze aan dat een hondengedragskenner zal weten dat een hond nooit voor je uit loopt, maar naast je of achter je loopt en zéker nooit bepaalt welke route je gaat. Nou vind ik inderdaad wel dat een hond aan de lijn gewoon naast moet lopen als jij het zegt en dat dit ontspannen zonder uitvalgedrag en met een slappe lijn moet kunnen. Maar los dan? Mag een hond dan ook niet voor je uit lopen? Want dan ben je geen leider meer? Wat voor leven heeft de hond dan nog? Of vermenselijk ik hun emoties dan weer? Ik zie een Saluki bijvoorbeeld écht niet altijd achter mij aanlopen, of ik moet ineens 60km/u kunnen rennen voor die Saluki uit om maar de leider te kunnen blijven. :LOL: Maar nee, dat is ook niet zo realistisch. :denken:

Waarom is er niet gewoon een boek/methode/iets dat gewoon 100% het juiste is en voor iedereen perfect werkt. Dat zou zoveel makkelijker zijn. Maar goed, dat is nou eenmaal niet zo.

Hoe denken jullie hierover? Hoe realiseer je dat je de leider bent? Ben je dat dan ook echt?
dagmar88
Zeer actief

Re: Leiders en volgers

Ongelezen bericht door dagmar88 »

sjm schreef: Hoe denken jullie hierover? Hoe realiseer je dat je de leider bent? Ben je dat dan ook echt?

:19: Ik heb ze gekocht, ze wonen in mijn huis, zijn van mij afhankelijk wat betreft voer en beweging, ben consequent in wat wel en niet mag, als ze bewust iets doen dat niet mag worden ze gepast gestraft, ze krijgen de vrijheid die ze aankunnen.
Hoe veel baziger wil je het hebben?

Bij charlie hoef ik echt niet met commando's aan te komen, dan kijkt ze je aan of je niet spoort.
Je moet het aardig vragen, en dan doet ze het graag voor je :mrgreen:
Is zij nu mijn baas?

:19: Ik wil helemaal niet van die dooie honden. Contact/enthousiasme/eigen initiatief worden beloond als ik daar zin in heb.
Zo'n achter je aan sloffende newf zou ik niet goed van worden.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Het zal mij toch gevoeglijk worst wezen of mijn honden voor, achter of naast me lopen. Als ze maar komen als ik ze roep. Of überhaupt direct een commando opvolgen als ik dat nodig vindt.
Ik ben sowieso nooit bezig met de vraag of ik nou de 'alpha', de leider of weet-ik-veel-wat ben. Mijn honden mogen lekker zelf rondstruinen. Als ze zich maar gedragen in de zin van geen anderen lastigvallen, dingen slopen of anderszins vervelend gedrag vertonen.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

:mrgreen: Misschien ben je gewoon een omega sukkeltje wanneer je je zo krampachtig met die rangorde bezig moet houden.
Zo geen zin in.
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

dagmar88 schreef: :19: Ik wil helemaal niet van die dooie honden. Contact/enthousiasme/eigen initiatief worden beloond als ik daar zin in heb.
Precies, ik ook niet. Ik hou van dat lieve en enthousiaste toetje van Isa. Dat wil je er toch niet uit hebben? Omdat ze dan ontspannen zijn....
Luna87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door Luna87 »

Ik ben ook nooit zo bezig met de vraag of ik nu wel of niet de leider ben. Luna doet maar een eind weg, voor me, naast me, achter me, ik vind het prima. Als ze graag een keer rechts wil terwijl ik links in gedachte heb geef ik haar ook wel eens haar zin. Zolang ze maar komt als ik het nodig acht. Dat is eigenlijk zelden, want ze hobbelt toch wel achter me aan. Als Luna eens aan de lijn loopt omdat het moet (langs een weg ofzo) en ze trekt van enthousiasme flink aan de riem dan maak ik me ook niet druk. Ze trekt zelden aan de lijn, dus als ze het een keer doet dan betekent het dat ze ergens heel veel zin in heeft/het leuk vind. Ze gaat haar gang maar. Ik weet het niet, Luna is gewoon een donders makkelijke hond, dus ik heb me ook nooit druk hoeven maken wie bij ons de 'alpha' is.

Qua enthousiasme mag het van mij wel een tandje meer. Ze heeft van die buien dat ik van geluk mag spreken als ze een oog open doet als ik thuis kom :hmmm: Ik kan er dan ook echt van genieten als ze wél blij naar me toe komt en tegen me aan springt voor een kroel.
Afbeelding
Bishy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bishy »

Waarom is er niet gewoon een boek/methode/iets dat gewoon 100% het juiste is en voor iedereen perfect werkt.
Omdat iedere hond anders is.
Hier een hond die voor me loopt, als eerste de deur uit loopt en als eerste eet. Toch bestaat bij hem geen enkele twijfel wie de baas is.
dagmar88
Zeer actief

sjm schreef:
dagmar88 schreef: :19: Ik wil helemaal niet van die dooie honden. Contact/enthousiasme/eigen initiatief worden beloond als ik daar zin in heb.
Precies, ik ook niet. Ik hou van dat lieve en enthousiaste toetje van Isa. Dat wil je er toch niet uit hebben? Omdat ze dan ontspannen zijn....

Niko wordt 0,0 enthousiast van mij, ouwe autist. Neem het niet persoonlijk op, maar leuk is anders :mrgreen:
's Ochtends denk ik wel eens dat ie dood is.
Dan gaat er na drie keer roepen toch nog een wenkbrauw omhoog. Hij is er nog :LOL:

De rest is blij blij blij blij :cheer:
Charlie heeft wel geleerd iets in haar mond te pakken, in plaats van te beuken en op te springen.
Loopt ze razend enthousiast de kamer door met een kattenspeeltje, haar hele lijf kwispelt :I:
Lekker toch.
dagmar88
Zeer actief

Bishy schreef:
Waarom is er niet gewoon een boek/methode/iets dat gewoon 100% het juiste is en voor iedereen perfect werkt.
Hier een hond die voor me loopt, als eerste de deur uit loopt en als eerste eet. Toch bestaat bij hem geen enkele twijfel wie de baas is.

Toch?
Dat soort regeltjes werken vast heel goed voor ongeleide projectielen die te veel privileges hebben gehad.
Maar dan werkt het omdat er regels zijn. Al maak je het een regel dat ie voor z'n eten op de tafel moet staan springen :19:
Bishy
Zeer actief

"Toch", afgaande op de tekst in de OP waarin je blijkbaar van alles moet uithalen om je leiderschap te bevestigen.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Ik ga saai met de rest mee; zolang ze zich gedragen gaan ze hun goddelijke gang maar ;) Maar tegen me opspringen als ik binnenkom is een grote no-no. Izzy weet dat ondertussen wel, die springt met een grote boog als het braafste kind uit de klas op d'r kussen, waar ze met wijd-opengesperde pretogen gaat zitten kwispelen :mrgreen: Sofi niet. Die begint het langzaamaan te snappen (op je billen = aandacht) maar meestal is ze zó blij dat ze alweer staat te steigeren als ik maar naar kijk :mrgreen:

Als we gaan wandelen wil ik geen getrek aan de lijn. Zolang ze niet trekken mogen ze ook best voor me uit marcheren, dat doen ze immers meestal ook als ze loslopen ;) Ik geloof niet dat ik daar minder 'baas' om ben.
Lemuria

Bishy schreef:"Toch", afgaande op de tekst in de OP waarin je blijkbaar van alles moet uithalen om je leiderschap te bevestigen.
Ik heb honden voor m'n ontspanning. Als ik op hiërarchie geil ga ik wel het leger in ;)
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

dagmar88 schreef:
Bishy schreef:

Toch?
Dat soort regeltjes werken vast heel goed voor ongeleide projectielen die te veel privileges hebben gehad.
Maar dan werkt het omdat er regels zijn. Al maak je het een regel dat ie voor z'n eten op de tafel moet staan springen :19:
:mrgreen: 1x gedaan en was geen succes, hij deed het te graag :lol1: :wink:

Soms pas ik de ik heb voorrang regel toe, inderdaad als hij iets te druk is en al aan de lijn is als we de voordeur uitgaan, dan wil ik graag eerst. En dat snapt hij dan ook prima. Verder loopt hij ook wel regelmatig als eerste de achterdeur uit of de poort. Als hij daar maar dan wel even wacht, en dat doet hij (en de andere hond) overigens prima.

Het is hond afhankelijk, maar ook een beetje baas afhankelijk denk ik. Als ik (neem als voorbeeld andere duitse herders) een duitse herder rustig aan een slappe lijn zie sjokken naast een baas, dan vind ik dat wel mooi en soms ook wel knap om te zien. Maar vraag ik mij tegelijkertijd af wat het doel is van het wandelen :19: de hond mag niet of nauwelijks snuffelen, niet markeren alleen aan de slappe lijn een rondje lopen.
Persoonlijk vind ik dat dus niet echt je hond uitlaten. Daarom mogen ze hier aan de lijn tijdens zo'n uitlaatronde eigenlijk wel voor me uit lopen, ergens blijven snuffen etc.. Als ze even naast moeten lopen, dan doen ze dat overigens ook en dat vind ik dan wel voldoende.

Wil graag dat ze dingen die ik belangrijk vind opvolgen, en als dat dan leiderschap is, dan is dat zo. Ben verder niet echt bezig om bevestigd te zien dat de hond volgzaam en slaafs is. Nu zijn ze dat hier overigens allebei niet :mann:
Bishy
Zeer actief

Over welk boek gaat het trouwens sjm?
dagmar88
Zeer actief

blondie schreef: :mrgreen: 1x gedaan en was geen succes, hij deed het te graag :lol1: :wink:

Charlie ook :LOL:
Met haar verjaardag mocht ze taart eten op tafel, vond ze heel lollig.
Zo lollig dat ik maanden bezig was haar er weer af te krijgen :mrgreen:

Ze doet het nog steeds, wanneer bezoek haar niet genoeg aandacht geeft.
"Er staat géén hond op tafel dus we hebben geen enkele reden die kant op te kijken. Oké? Nog een bakje koffie?".
Luna87
Zeer actief

blondie schreef:
Het is hond afhankelijk, maar ook een beetje baas afhankelijk denk ik. Als ik (neem als voorbeeld andere duitse herders) een duitse herder rustig aan een slappe lijn zie sjokken naast een baas, dan vind ik dat wel mooi en soms ook wel knap om te zien. Maar vraag ik mij tegelijkertijd af wat het doel is van het wandelen :19: de hond mag niet of nauwelijks snuffelen, niet markeren alleen aan de slappe lijn een rondje lopen.
Persoonlijk vind ik dat dus niet echt je hond uitlaten. Daarom mogen ze hier aan de lijn tijdens zo'n uitlaatronde eigenlijk wel voor me uit lopen, ergens blijven snuffen etc.. Als ze even naast moeten lopen, dan doen ze dat overigens ook en dat vind ik dan wel voldoende.
Dat ligt misschien ook aan de hond? Volgens mij zijn er zat honden die gewoon meelopen zonder dat de baas hem of haar snuffelen en dergelijke heeft 'verboden'.
Zelf houd ik er niet van, dat gesnuffel en getreuzel aan de lijn. Ik haat het dan ook als Luna loops is, want dat betekent 3 weken snuffelen x 100 :jank: Als ze niet loops is wil ik het ook niet hebben, gewoon doorlopen jij :S: Eenmaal van de lijn gaat ze haar gang maar.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Luna87 schreef:
blondie schreef:
Dat ligt misschien ook aan de hond? Volgens mij zijn er zat honden die gewoon meelopen zonder dat de baas hem of haar snuffelen en dergelijke heeft 'verboden'.
Zelf houd ik er niet van, dat gesnuffel en getreuzel aan de lijn. Ik haat het dan ook als Luna loops is, want dat betekent 3 weken snuffelen x 100 :jank: Als ze niet loops is wil ik het ook niet hebben, gewoon doorlopen jij :S: Eenmaal van de lijn gaat ze haar gang maar.
Hier zijn er ook wandelingen waar ik niet bij een losloopstuk kom en dan is het echt alleen maar aangelijnd lopen. En zo zie ik bepaalde honden dus ook een rondje met de baas doen zonder dat ze naar een losloopstuk gaan. In die gevallen vraag ik me dus af hoe leuk het voor de hond is om in een tempo rond te stappen met de baas/naast de baas en na geplast en gepoept te hebben en het rondje te hebben afgemaakt zonder snuffelen e.d. weer naar binnen stappen. Daar doel ik op.
Luna87
Zeer actief

blondie schreef: Hier zijn er ook wandelingen waar ik niet bij een losloopstuk kom en dan is het echt alleen maar aangelijnd lopen. En zo zie ik bepaalde honden dus ook een rondje met de baas doen zonder dat ze naar een losloopstuk gaan. In die gevallen vraag ik me dus af hoe leuk het voor de hond is om in een tempo rond te stappen met de baas/naast de baas en na geplast en gepoept te hebben en het rondje te hebben afgemaakt zonder snuffelen e.d. weer naar binnen stappen. Daar doel ik op.
Ja maar moeten die honden naast lopen of kiezen ze daar zelf voor?
Afbeelding
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Als Hippo achter mijn aan sjokt is het niet omdat ik dan zijn leider ben, het is omdat hij er dan op dat moment geen zin in heeft :wink: .

Met bijv het passeren van mensen/ honden/ verkeer moeten ze even naast lopen. Dat ziet er dan zo uit:
Afbeelding

Maar hé, je moet er toch niet aan denken dat heel de wandeling zo gaat? Dit is voor kleine stukjes, verder racen ze in het rond als een blij ei.
Ze blijven over het algemeen dichtbij en anders roep ik even. Ze vragen om toestemming om het water in te gaan, de negeren andere mensen en honden en ze luisteren als ik wat van ze vraag. Waarom zouden ze dan achter mij aan moeten sjokken?

Nee doe dit maar:
Afbeelding
Lemuria

Nou is het wel zo dat ik graag een slappe lijn wil (of het in de praktijk zo is laat ik even daarbuiten :mrgreen: ) omdat elke wandeling op een gegeven moment een losloopwandeling wordt. Zeker nu met 2 honden vind ik het veel te veel gedoe als de mutsjes afwisselend aan een blaadje snuffelen. Hophop dus, meekomen ;) Je krijgt nog tijd zát om te snuffelen en dan vind ik het ook helemaal niet erg om even op ze te wachten als er iets écht mega-interessant ruikt.

@Hippo: Ohhhhhh, die formatie wil ik ook :I: Kijk hoe zóet ze zijn! Hoe leer je dat aan? :mann: Izzy kent het commando 'terug' wel, dat is zoiets als achter me aan lopen, maar die kontkruimel moet er dan ook nog naast.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik heb zelf ook geen problemen met enthousiaste honden en ik vind niet dat een hond altijd maar gedwee en kalm moet zijn. Zolang ze me niet omver beuken of springen als ze blij zijn om me te zien, mogen ze van mij dus gewoon blij zijn (Mila zingt dan een liedje en Amy springt, niet zozeer tegen je aan maar meer om je heen, en is heel druk). Ik vind blij zijn omdat ik thuiskom dus wel onschuldig gedrag, en niet zoals in het boek blijkbaar wordt gesteld gedrag dat aan zou geven dat de hond geen respect heeft o.i.d.

Als ik aangelijnd met twee of meer honden wandel, ben ik wel streng, maar dat is omdat ik niet omver getrokken wil worden en niet in de knoop wil komen met de riemen. Dan lopen ze dus op een vaste plek naast mij en mogen ze niet snuffelen of markeren. We lopen altijd maar een paar minuten aangelijnd en daarna mogen ze los, en ze snappen dus ook prima dat ze even moeten wachten met snuffelen etc. tot ze los zijn. Als ze los zijn, mogen ze lopen waar ze willen zolang ze maar komen als ik roep.

Uiteindelijk zijn wij als mensen degenen die bepalen wanneer de hond eten krijgt, wanneer er gewandeld wordt en waar naartoe en welke regels gerespecteerd moeten worden (dat is natuurlijk individueel). Voor de meeste honden is dat leiderschap genoeg en dat gaat dus heel natuurlijk, zonder dat je daar steeds mee bezig bent.

Waarbij ik wel de nuancering aan wil brengen dat bij honden die uit gebrek aan leiderschap ongewenst gedrag gaan vertonen, het zeker wel kan helpen om je leiderschap te bevestigen door heel bepalend te zijn tijdens de wandelingen. Dus op zo'n manier dat jij constant het initiatief neemt en alles voor de hond bepaalt (waar hij loopt, wanneer hij mag snuffelen, waar hij mag plassen). Dat heb ik met enkele opvangers ook wel gedaan, maar dat was dan meer een tijdelijke maatregel als onderdeel van de training.
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

blondie schreef: Hier zijn er ook wandelingen waar ik niet bij een losloopstuk kom en dan is het echt alleen maar aangelijnd lopen. En zo zie ik bepaalde honden dus ook een rondje met de baas doen zonder dat ze naar een losloopstuk gaan. In die gevallen vraag ik me dus af hoe leuk het voor de hond is om in een tempo rond te stappen met de baas/naast de baas en na geplast en gepoept te hebben en het rondje te hebben afgemaakt zonder snuffelen e.d. weer naar binnen stappen. Daar doel ik op.
:mrgreen: Loop je er het hele rondje dan achteraan?

Mijn honden snuffelen overal, soms kan Manu er niet goed bij en probeert hij mijn arm wat op te rekken waardoor ik soms bovenop Cody zijn tenen val of Uma bijna wurg met de lijn van weer een andere hond. Mijn honden lopen soms wel 100 meter achter me, zo'n goede leider ben ik nou :pffff: Uma werpt zichzelf op haar rug in ganzenpoep als ik "niet doen" zeg, zo onderdanig is ze. Manu is zelfs zo onder de indruk van mijn leiderschap dat hij mij voedsel wilt brengen van kinderboerderijen, de lieverd. En Cody is zo gehoorzaam dat als ik "kom" zeg hij in mijn nek probeert te klimmen, zo serieus neemt hij mijn woorden nou :pffff:

Nee ik zie mezelf niet echt als goede leider. Zij ook niet :LOL:
Ik ben een veilige en stabiele basis waar ze graag bij zijn. Ik doe altijd maar wat eigenlijk. Met Manu ben ik wel strenger. Ik aai hem niet als hij dat komt halen bijvoorbeeld, hij is nogal een gluiperd. Hij kan heel wat opeisen en laat het initiatief vooral bij zichzelf liggen, dat geeft hij niet zo gemakkelijk aan een ander. Sinds ik daar meer op let is de omgang met elkaar wel een stuk eenvoudiger geworden. Bij Cody moedig ik initiatief juist aan, dat vind ik dapper, een hond die dingen durft te ontdekken en bij hem mag dat aangemoedigd. Hij heeft mij een paar weken terug nog een blauw oog bezorgd toen hij heel enthousiast was toen ik tegen hem sprak :LOL: Manu luistert trouwens wel heel erg goed, binnen is het vooral echt een engeltje en nu hij vaker losloopt is hij ook niet zo druk meer en beter te sturen. Uma en Cody luisteren voor geen meter maar zijn wel superbraaf. Dat zijn nou echte volgers. Manu niet en dat is voor een volgeling als ik nog best lastig bij te sturen :engel:
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Lastig veldwerken met een hond die achter je loopt.
Een bevelvoerder van de brandweer stapt ook niet snel als eerste het brandende huis binnen, want dan heeft hij geen overzicht meer.
blondie
Zeer actief

korthaar schreef:Lastig veldwerken met een hond die achter je loopt.
Een bevelvoerder van de brandweer stapt ook niet snel als eerste het brandende huis binnen, want dan heeft hij geen overzicht meer.
Speuren gaat ook niet écht lekker met een hond achter je. En boeven die wegrennen pak je zelf ook niet zo makkelijk :engel:
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

blondie schreef:
Speuren gaat ook niet écht lekker met een hond achter je. En boeven die wegrennen pak je zelf ook niet zo makkelijk :engel:
De Hussen achter de kar spannen.
blondie
Zeer actief

korthaar schreef:
blondie schreef:
De Hussen achter de kar spannen.
Achterwaarts de bal gooien want ze mogen niet voor je lopen :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik had wat getikt maar zie t niet meer staan... ik wil juist dat mn honden voor me lopen als ze los lopen. Anders loop ik constant achterste voren of zit ik achterstevoren op mn fiets om te kijken wat ze doen. En dan doen ze lekker hun dingetje de ene keer spelen ze dan snuffelen ze op zichzelf de een let wat meer op de omgeving en zn roedel dan de ander. Ik vind t juist geweldig om te zien hoe dat loopt.
Als ze mij maar in de gaten houden en komen als ik ze roep.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
_Jules_
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door _Jules_ »

Dan is Jazz altijd heeeel ontspannen :LOL: Dat is zo´n suffe hond die achter je gaat lopen als de wandeling te lang is, volgens haar dan. Dan is ze gewoon moe.
Ik heb er een hekel aan als de honden naast of achter mij lopen bij losloopwandelingen. Hup voor mij lopen, wegwezen.
Afbeelding
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

malinois schreef:Ik had wat getikt maar zie t niet meer staan... ik wil juist dat mn honden voor me lopen als ze los lopen. Anders loop ik constant achterste voren of zit ik achterstevoren op mn fiets om te kijken wat ze doen. En dan doen ze lekker hun dingetje de ene keer spelen ze dan snuffelen ze op zichzelf de een let wat meer op de omgeving en zn roedel dan de ander. Ik vind t juist geweldig om te zien hoe dat loopt.
Als ze mij maar in de gaten houden en komen als ik ze roep.
Dat heb ik ook, gewoon voor of naast en dan go with the flow. Hoef ik ook niet elke keer om te kijken.
Lemuria schreef:Nou is het wel zo dat ik graag een slappe lijn wil (of het in de praktijk zo is laat ik even daarbuiten :mrgreen: ) omdat elke wandeling op een gegeven moment een losloopwandeling wordt. Zeker nu met 2 honden vind ik het veel te veel gedoe als de mutsjes afwisselend aan een blaadje snuffelen. Hophop dus, meekomen ;) Je krijgt nog tijd zát om te snuffelen en dan vind ik het ook helemaal niet erg om even op ze te wachten als er iets écht mega-interessant ruikt.

@Hippo: Ohhhhhh, die formatie wil ik ook :I: Kijk hoe zóet ze zijn! Hoe leer je dat aan? :mann: Izzy kent het commando 'terug' wel, dat is zoiets als achter me aan lopen, maar die kontkruimel moet er dan ook nog naast.
Commando 'been', dan moeten ze met hun schouders ter hoogte van je knie lopen en blijven lopen tot we ze vrij geven. Eerst oefen je dat aan de riem, later los. Voordeel van dit is dat ze zelf invloed hebben op de 'oefening'. Als ze het goed uitvoeren, mogen ze erna weer vrij rond hobbelen. De hond die het niet doet, moet nog wat langer naast blijven lopen tot ze netjes been lopen.
Daarnaast als 2 honden de oefening goed beheersen, is het met een nr 3 erbij vrij snel aangeleerd. Het is eigenlijk een beetje als volgen, alleen dan zonder dat ze je aan hoeven te kijken.

Oscar is overigens de enige die echt netjes aan de lijn mee kan lopen. Hippo en Dico wil ook nog wel trekken. Ze lopen zelden aan de riem. Wel bij onze uitlater, maar daar misdragen ze zich helaas nogal bij :hmmm:
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Goh ben ik echt de baas :cheer: mijn honden lopen altijd achter me te slenteren.
Behalve als ze een sprintje trekken.
Ik vind het juist enorm irritant, moet elke keer omkijken of ze wel meelopen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”