Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Nierdieet
Moderator: moderatorteam
- EstherK
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Nierdieet
Iarik heeft nierinsufficiëntie. Hij verlies eiwitten via de urine. Zijn nieren zijn echter nog in goede staat (SDMA licht verhoogd en nieren zien er goed uit op de echo) en ik kan dus veel voorkomen met goede voeding en medicijnen (fortekor).
Maar dan de voeding. Iarik is een zeer kieskeurige eter. Hij eet momenteel smuldier met pronefra. Dit gaat de laatste tijd met lange tanden.
Daarom denk ik even verder over het voer. Wie kent een nierdieetvoer die ook goed gegeten wordt door zeer kieskeurige eters?
Maar dan de voeding. Iarik is een zeer kieskeurige eter. Hij eet momenteel smuldier met pronefra. Dit gaat de laatste tijd met lange tanden.
Daarom denk ik even verder over het voer. Wie kent een nierdieetvoer die ook goed gegeten wordt door zeer kieskeurige eters?
- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Re: Nierdieet
Ik heb veel goede verhalen gehoord (ook qua smaak) over bandit dieetvoer:
http://www.banditvoeding.nl/pdf_bestand ... rdieet.pdf
- EstherK
- Zeer actief
- Contacteer:
Bedankt.samantha! schreef:Ik heb veel goede verhalen gehoord (ook qua smaak) over bandit dieetvoer:

Door Iariks formaat kost dit voer €10 per dag.

- DebbieZ
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol
- Aantal honden: 2
Ons poedeltje is best een fijnproevertje, maar de brokjes van zowel K/D als Renal (Royal Canin) gaan er zeer goed in, evenals het blikvlees. We wisselen veel zodat het interessant blijft. Is het niet zo dat nierdieet sowieso extra smakelijk wordt gemaakt, omdat nierpatiënten niet altijd goed eten? Zoiets staat me bij. Japie kan een echte zeurneus zijn met eten, maar dit blijft er toch wel goed ingaan. We hebben nu van Renal de Special-variant, die gaat er nog beter in, en van het vlees de zakjes (die zijn nieuw, geloof ik) en daar zitten vleesbrokjes met saus in. Daar smult hij van.
- EstherK
- Zeer actief
- Contacteer:
Hart en brood meestal wel. Rijst heeft hij nog nooit gehad.Inge O schreef:Eet hij graag hart? Brood? Rijst?
- EstherK
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ga dat eens uitproberen. Ik kan het sowieso combineren met smuldierdagjes (met fosforbinder). Bedankt voor de tip!DebbieZ schreef:Ons poedeltje is best een fijnproevertje, maar de brokjes van zowel K/D als Renal (Royal Canin) gaan er zeer goed in, evenals het blikvlees. We wisselen veel zodat het interessant blijft. Is het niet zo dat nierdieet sowieso extra smakelijk wordt gemaakt, omdat nierpatiënten niet altijd goed eten? Zoiets staat me bij. Japie kan een echte zeurneus zijn met eten, maar dit blijft er toch wel goed ingaan. We hebben nu van Renal de Special-variant, die gaat er nog beter in, en van het vlees de zakjes (die zijn nieuw, geloof ik) en daar zitten vleesbrokjes met saus in. Daar smult hij van.

- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Ik zou oppassen met Smuldier als je de nieren wilt ontzien. Het is dan belangrijk om eiwitten en fosfor zo laag mogelijk te houden. Tenzij de eiwitten hoogwaardig zijn, dan kunnen de nieren dat ook aan. Kies voor gevogelte als eend en kalkoen en je fosforgehalte zit ook al weer lager meen ik. Smuldier is niet laag in fosfor en al helemaal niet hoogwaardig. Als je graag wil combineren met vlees zou ik eerder voor Carnibest eend of kalkoen gaan.
Beau staat ook op een dieet dat zijn nieren wat ontziet. En ik voer de diabetesversie (want rijstvrij) van Carnibest, vnl eend maar af en toe kalkoen.
Beau staat ook op een dieet dat zijn nieren wat ontziet. En ik voer de diabetesversie (want rijstvrij) van Carnibest, vnl eend maar af en toe kalkoen.

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Hilde schreef:Ik zou oppassen met Smuldier als je de nieren wilt ontzien. Het is dan belangrijk om eiwitten en fosfor zo laag mogelijk te houden. Tenzij de eiwitten hoogwaardig zijn, dan kunnen de nieren dat ook aan. Kies voor gevogelte als eend en kalkoen en je fosforgehalte zit ook al weer lager meen ik. Smuldier is niet laag in fosfor en al helemaal niet hoogwaardig. Als je graag wil combineren met vlees zou ik eerder voor Carnibest eend of kalkoen gaan.
Inderdaad. Na haar acute nierfalen heeft Lara meer dan een jaar op enkel gevogelte gestaan.
Van carnibest kalkoen en eend en van Kiezebrink nog andere pure gevogelte soorten als fazant en ander wild gevogelte.
Dit was op advies van Tannetje.
- EstherK
- Zeer actief
- Contacteer:
Daarom krijgt hij er pronefra bij. Smuldier is momenteel het enige dat hij wil eten. In smuldier zit 0,3% fosfor. Als ik het vergelijk met ander voer is dat niet extreem hoog. Dankzij de pronefra wordt de fosfaat gebonden.Hilde schreef:Ik zou oppassen met Smuldier als je de nieren wilt ontzien. Het is dan belangrijk om eiwitten en fosfor zo laag mogelijk te houden. Tenzij de eiwitten hoogwaardig zijn, dan kunnen de nieren dat ook aan. Kies voor gevogelte als eend en kalkoen en je fosforgehalte zit ook al weer lager meen ik. Smuldier is niet laag in fosfor en al helemaal niet hoogwaardig. Als je graag wil combineren met vlees zou ik eerder voor Carnibest eend of kalkoen gaan.
Laatst gewijzigd door EstherK op 24 jul 2016 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
- EstherK
- Zeer actief
- Contacteer:
BedanktInge O schreef:
Dan zou je het prima zelf kunnen maken - Attack krijgt het al ruim een half jaar en ze is er helemaal van opgeknapt en doet het er meer dan prima op (y) : http://www.mcvoordieren.nl/userfiles/3/file/dieten/nierdieet-hond-zelf-koken.pdf - ze krijgt er ook Ipakitine fosfaatbinder bij.

- Hilde
- Zeer actief
Ja, een makkelijke eter maakt het mij ook makkelijk. Snap dat je dan toch voor Smuldier kiest icm pronefra.
Succes!

- EstherK
- Zeer actief
- Contacteer:
DankjewelHilde schreef:Ja, een makkelijke eter maakt het mij ook makkelijk. Snap dat je dan toch voor Smuldier kiest icm pronefra.Succes!

-
- Actief
Hallo,
Ik probeer ook wat op te letten wat voor voeding ik aan Ira geef.
Haar nierwaardes zijn ook niet zo fantastisch (maar nog niet slecht). We weten niet of dit door de cortisone of door de lupus komt.
Volgens de da mocht ik Ira alleen wit gevogelte geven dus geen eend of fazant. Alleen kip of kalkoen.
En ze zou ook vis mogen eten.
Het percentage eiwitten is niet zo erg van belang (aldus de da), maar wel van welk soort dier ze zijn (dus wit gevogelte en vis).
Ze krijgt nu dus kvv kip, kalkoen of vis en bijkomstig af en toe brokken.
Ik heb haar een tijdje burns gegeven, maar dat at ze niet zo graag. Daar zat het eiwitgehalte en de fosfor laag.
Nu krijgt ze real nature als ze geen kvv krijgt.
Mensen die meer weten over de soort eiwitten?
groetjes
Ik probeer ook wat op te letten wat voor voeding ik aan Ira geef.
Haar nierwaardes zijn ook niet zo fantastisch (maar nog niet slecht). We weten niet of dit door de cortisone of door de lupus komt.
Volgens de da mocht ik Ira alleen wit gevogelte geven dus geen eend of fazant. Alleen kip of kalkoen.
En ze zou ook vis mogen eten.
Het percentage eiwitten is niet zo erg van belang (aldus de da), maar wel van welk soort dier ze zijn (dus wit gevogelte en vis).
Ze krijgt nu dus kvv kip, kalkoen of vis en bijkomstig af en toe brokken.
Ik heb haar een tijdje burns gegeven, maar dat at ze niet zo graag. Daar zat het eiwitgehalte en de fosfor laag.
Nu krijgt ze real nature als ze geen kvv krijgt.
Mensen die meer weten over de soort eiwitten?
groetjes

-
- Actief
- Hilde
- Zeer actief
En juist omdat dat dus duurdere stukken vlees zijn, zitten die niet in de goedkoopste kvvs en brok. Brok bevat sowieso alleen al bewerkte (verwerkte) eiwitten en dat lijkt mij belastender voor de nieren.

-
- Actief
dus als ik dan toch af en toe brok moet geven (vakantie ed) dan best zo laag mogelijk eiwitgehalte? (en ook fosfor)

- Hilde
- Zeer actief
Nee ik weet het helaas Inge, maar in de wat hoogwaardigere merken kvv zit vaak wel iets beter vlees dan enkel afvalvlees, dus al hoogwaardiger dan mindere kvv's. En ik geloof dat afkomst (en leven) van het dier dat in de kvv zit ook wel invloed heeft op wat voor vlees eraf komt.

- Hilde
- Zeer actief
Maar heeft het ook geen invloed op betere opneembaarheid en minder afvalstoffen? Qua allerlei troep dat ze die dieren te eten hebben gegeven?

- Hilde
- Zeer actief
Ik durf het niet, zelf samenstellen. De kans dat je fouten maakt is enorm, wmb is het hogere wiskunde.

- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Ik denk dat bij slechte eters / nierpatiënten afwisseling van belang is.
Dus van verschillende merken en typen speciaal dieetvoer in huis halen, en afwisselen.
Bij mijn -ernstige- nierpatiënt kat was dat het enige dat een beetje werkte om hem aan het eten te houden.
Bij ernstigere nierpatiënten is dat van enorm belang, ondat niet eten ervoor zorgt dat ze gaan afvallen. On feite dus hun eigen vet (in eerste instantie) en spieren (later) gaan gebruiken als energie-leverantie.
En net daar komen relatief veel afvalstoffen vrij.
Bij katten is het in ieder geval bekebd dat als ze niet meer eten, ze dáárdoor misselijk worden, en nog beroerder worden.
Althans dat is hoe ik het begrepen heb, toen Roy er nog was.
Afwisseling tussen goede nierdieten werkte het best.
Ik heb aan mijn dierenarts een lijstje merken gevraagd waar zij achter stonden (niet alleen wat ze zelf verkochten...) en daar heb ik het een hele poos nee gedaan.
Dus van verschillende merken en typen speciaal dieetvoer in huis halen, en afwisselen.
Bij mijn -ernstige- nierpatiënt kat was dat het enige dat een beetje werkte om hem aan het eten te houden.
Bij ernstigere nierpatiënten is dat van enorm belang, ondat niet eten ervoor zorgt dat ze gaan afvallen. On feite dus hun eigen vet (in eerste instantie) en spieren (later) gaan gebruiken als energie-leverantie.
En net daar komen relatief veel afvalstoffen vrij.
Bij katten is het in ieder geval bekebd dat als ze niet meer eten, ze dáárdoor misselijk worden, en nog beroerder worden.
Althans dat is hoe ik het begrepen heb, toen Roy er nog was.
Afwisseling tussen goede nierdieten werkte het best.
Ik heb aan mijn dierenarts een lijstje merken gevraagd waar zij achter stonden (niet alleen wat ze zelf verkochten...) en daar heb ik het een hele poos nee gedaan.

- Hilde
- Zeer actief
Volgens mij werk jij via een schema, Inge, en hoef je weinig meer te rekenen en samenstellen. Ik durf het niet omdat ik écht zelf sleutelen gewoon niet kan. Ik werk wel met kvv en supplementen.Inge O schreef:Zó 'enorm' dat mijn stokoude Attackje die wegens nierproblemen aan het eind van haar latijn was ondertussen al een half jaar vrolijk (ook letterlijk natuurlijk) verderdoet.Hilde schreef:Ik durf het niet, zelf samenstellen. De kans dat je fouten maakt is enorm, wmb is het hogere wiskunde.
Dat je zelf nog gewoon durft te eten zeg - of eet je astronautenvoer?

- EstherK
- Zeer actief
- Contacteer:
Zojuist Hill's k/d gehaald. Iarik eet het helaas niet.
Mogelijk komt het door het warme weer, de smuldier gaat er ook niet van harte in.
Ik ga het recept van Inge O maar eens maken deze week

Mogelijk komt het door het warme weer, de smuldier gaat er ook niet van harte in.
Ik ga het recept van Inge O maar eens maken deze week

- EstherK
- Zeer actief
- Contacteer:
- EstherK
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat dacht ik alInge O schreef:nul secondenEstherK schreef:Hoe lang kook je het hart en de eieren?

Bedankt

- EstherK
- Zeer actief
- Contacteer:
In mijn zoektocht naar voeding ontdekte ik overigens ook dat Carnibest diabetes (ongeacht vleessoort) een hoger fosforpercentage (0,44%) heeft dan Smuldier (0,3%).Hilde schreef:Ik zou oppassen met Smuldier als je de nieren wilt ontzien. Het is dan belangrijk om eiwitten en fosfor zo laag mogelijk te houden. Tenzij de eiwitten hoogwaardig zijn, dan kunnen de nieren dat ook aan. Kies voor gevogelte als eend en kalkoen en je fosforgehalte zit ook al weer lager meen ik. Smuldier is niet laag in fosfor en al helemaal niet hoogwaardig. Als je graag wil combineren met vlees zou ik eerder voor Carnibest eend of kalkoen gaan.
Geen idee of dit verschil groot is of klein maar ik meld het toch even voor de zekerheid.
- EstherK
- Zeer actief
- Contacteer:
Weet jij waar je krijt kan kopen?Inge O schreef:Daar mag je ook rustig iets van afwijken hoor - ik weeg niks af - het belangrijkste is een lage hoeveelheid eiwit van heel goede kwaliteit, vet + koolhydraten (hoe dúrf ik dat laatste woord uit te spreken op een hf) als noodzakelijke energiebron en fosfaatbinders.EstherK schreef: Ik ga het recept van Inge O maar eens maken deze week

Bij de gezondheidswinkel hadden ze alleen potten met krijtpoeder. Is dat de juiste? En zo ja, hoeveel moet er dan op het voer?
- Feather__
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Hills en royal canin hebben smaakgarantie trouwens. Heb ook wel eens een zak terug gebracht omdat mijn nierpatiëntje het niet at. (Royal canin toen)
Dus als je hond het niet eet dan heb je in ieder geval je geld terug

- EstherK
- Zeer actief
- Contacteer:
Kan je dat eten?Inge O schreef:
Dat geef ik niet omdat ze al calcium binnenkrijgt via de fosfaatbinder maar ik neem aan dat je schoolbordkrijt wel ergens bij kinderspeelgoed of schoolbenodigdheden kan vinden?
Hier bv. : http://www.ottos.nl/schoolbordkrijt/
- EstherK
- Zeer actief
- Contacteer:
Dankje voor de tipFeather__ schreef:Hills en royal canin hebben smaakgarantie trouwens. Heb ook wel eens een zak terug gebracht omdat mijn nierpatiëntje het niet at. (Royal canin toen)

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Beauceron
Rein bleek een verminderde nierfunctie te hebben vorig jaar april. Hij had als klachten, erg veel drinken en erg veel plassen.
Ik voer nu Bandit nierdieet, het nierdieet van Dogmeat samen met zelf samenstellen waarbij hij geen botten meer krijgt van grote dieren. Hij eet relatief veel pens, orgaanvlees (vooral hart), groenten, eieren en botten van gevogelte (parelhoen, eend, kwartel, kip) en konijn, ook krijgt ie regelmatig wat brood en/of rijst.
Het verschil was er eigenlijk onmiddellijk, klachten waren over en hij huppelt hier vrolijk voort (nu 12,5 jaar).
Toen ik een week met vakantie was waar zelf samenstellen niet handig was heb ik nierdieetbrokken van de dierenarts meegenomen (weet zo niet welke) en na een paar dagen vond ik al dat ie weer beduidend meer ging drinken en plassen, dat heeft bij thuiskomst (waar ik weer op normaal regime ging) nog een kleine week voortgeduurd en daarna was ie weer klachtenvrij.
Ik voer nu Bandit nierdieet, het nierdieet van Dogmeat samen met zelf samenstellen waarbij hij geen botten meer krijgt van grote dieren. Hij eet relatief veel pens, orgaanvlees (vooral hart), groenten, eieren en botten van gevogelte (parelhoen, eend, kwartel, kip) en konijn, ook krijgt ie regelmatig wat brood en/of rijst.
Het verschil was er eigenlijk onmiddellijk, klachten waren over en hij huppelt hier vrolijk voort (nu 12,5 jaar).
Toen ik een week met vakantie was waar zelf samenstellen niet handig was heb ik nierdieetbrokken van de dierenarts meegenomen (weet zo niet welke) en na een paar dagen vond ik al dat ie weer beduidend meer ging drinken en plassen, dat heeft bij thuiskomst (waar ik weer op normaal regime ging) nog een kleine week voortgeduurd en daarna was ie weer klachtenvrij.