Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat is een goede leeftijd om er een 2e hond bij te nemen?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Maureen&Loena
geregistreerd lid
Aantal honden: 1

Wat is een goede leeftijd om er een 2e hond bij te nemen?

Ongelezen bericht door Maureen&Loena »

Hoi hoi,

Ik heb een golden retriever pup van nu 5 maanden. Nu is er altijd iemand thuis maar die situatie zal uiteindelijk, en waarschijnlijk over een paar maanden, gaan veranderen. Nu zou ik er ooit graag een 2e hond bij willen zodat ze elkaar hebben. (Wel dan een wat kleiner ras, want 2 goldens in huis vind ik een beetje veel :wink: )
Vanaf welke leeftijd is dit als het ware aan te raden? Ik wil sowieso wachten tot ze minimaal een jaar is, maar misschien is dat nog te vroeg? Of is het handig om het juist wel vroeger te doen?
Ook twijfel ik nog over een puppy erbij of een herplaatser? Zijn hier nog dingen waar ik mee moet opletten, als ik er bijvoorbeeld een oudere hond bij zet, is dat lastig voor de jongere hond, die al vanaf het begin hier woont?
We hebben een teefje, nog een teefje erbij, of is een reutje aan te raden?
En als laatste: Zijn er bepaalde rassen waar dit goed mee te doen is? Of kan ik gewoon voor onze voorkeur gaan? Ik ben helemaal weg van Welsh Corgi's namelijk :lol1:
Only dead fish go with the flow :nemo:
dagmar88
Zeer actief

Re: Wat is een goede leeftijd om er een 2e hond bij te nemen

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Als ik het nog een keer moest doen zou ik zo snel als ik kon een stabiele volwassen herplaatser bij mijn pup zetten.
Ik vind dat eigenlijk onmisbaar.
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Leonie. »

Als er straks niet altijd meer iemand thuis is, dan lijkt me een nieuwe pup juist lastig?

Een stabiele herplaatser erbij zou kunnen. Dan kun je ook uitproberen of het klikt tussen de twee. Je kunt dan ook een herplaatser kiezen die al alleen kan zijn.

Ik ben zelf blij dat ik pas een tweede hond heb nu Lou al 4 jaar is. Hij is echt een goed voorbeeld voor de pup.
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door *Skye* »

Het zal per hond anders zijn. Toen Skye een jaar was wilde ik er een pup bij. Door omstandigheden is die pup er pas gekomen toen Skye ruim 2 jaar was. En achteraf gezien ben ik er heel blij mee dat hij ouder was. Skye is nu volwassen en betrouwbaarder. Ik kan me focussen op de pup en hoef eigenlijk niet om te kijken naar Skye als we aan het wandelen zijn. Toen Skye een jaar was moest ik ook nog veel op hem letten.
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Ik denk dat je vooral moet kijken hoe je eigen hond is, hoe je er zelf in staat en mee omgaat en de situatie waar ze zich in bevinden. De een heeft een hond die met 6 maanden al wel klaar is voor een extra hond, de ander heeft een hond die met 4 jaar pas "af" is en klaar voor een maatje.

Hier was Sammy 2 jaar toen Zahra erbij kwam, maar dat had voor Sammy met gemak veel eerder gekund. Dat was zo'n makkelijke pup. Ik heb eigenlijk niet echt een pup gevoel bij hem gehad.
Isa was wel heel pittig en daarbij heeft het wel even geduurd voor ze zich volwassen kon gedragen :hmmm: (kan ze nog niet altijd. :mrgreen: ).
Zahra is ehm, ook wel echt een pup. Heel anders dan Sammy.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Charlie is erbij gekomen toen Pom 2 jaar (en 3 maanden) was. Toen vond ik haar wel stabiel genoeg voor een pup. Als ik Charlie nu zie, zou ik er nog lang geen pup bijzetten, hij is nu 1,5 ongeveer. Het zou wel kunnen hoor, maar ik wacht liever tot hij wat meer af is. nou komt er hier niets bij voorlopig hoor, puur theoretisch verhaal dit.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik merk dat Elco nu hij ruim 2 jaar is toch wel duidelijk rustiger en stabieler in gedrag is en minder opvoeding meer nodig heeft dan een half jaar en langer geleden. Idealiter had ik nog net iets langer gewacht met een zoon van hem (paar maanden maar), maar de combinatie met de teef die hij op zeer korte termijn mag gaan dekken is wel mijn ideale combinatie qua karakter en energieniveau (en uiterlijk). Wij hopen over ongeveer 4 maanden een zoon van hem hier rond te hebben lopen. Elco is dan zo'n 2 jaar en 9 maanden oud.
Ik zou zeker wachten met een pup tot je golden een jaar of 2 is, liefst een jaar of 3, omdat ze dan qua opvoeding vrijwel 'af' is (een hond moet je natuurlijk altijd blijven opvoeden, maar het meeste gedrag is rond die tijd wel goed ingesleten). Een stabiele volwassen herplaatser kan wel prima eerder, al zul je er rekening mee moeten houden dat je in de eerste tijd twee honden hebt die de regels nog niet goed kennen (waarvan 1 jonge hond, die de grenzen nog wel af en toe zal opzoeken). En ook bij een herplaatser zou ik persoonlijk wachten tot de golden minimaal zo'n anderhalf jaar oud is, aangezien je je aandacht maar al te goed kunt gebruiken voor haar opvoeding.
tobi__
Zeer actief
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke

Ongelezen bericht door tobi__ »

Over de ideale leeftijd om een tweede hond erbij te nemen, kan ik je niet adviseren.

Ik weet wel dat het broertje van onze welsh corgi (pemborke) pup naar een gezin met twee Berner Sennens is gegaan. Dus lijkt mij dat het met een golden ook wel moet gaan qua formaat. En ik zie dat de corgi's van mijn schoonouders ook prima kunnen omgaan met grotere honden.

Misschien kun je het aan de fokker van de golden vragen en informeren bij een corgi fokker? Het is sowieso zo dat je voor een corgi pup vaak langere tijd op de wachtlijst staat. Dus dan heb je ook niet meteen een pup in huis, haha.
_Esmee
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Toen Mayke 2 jaar was, heb ik er een puber bij genomen van rond de 8 maanden (geloof ik, zoiets). Twee teefjes.

Ik vond dat een leuke combi. Een puber is sowieso een stuk makkelijker te hanteren met een volwassen hond erbij. Ze kunnen lekker hun energie kwijt en de kunst afleren. Als jij nu een tweede hond erbij zou nemen, zou ik voor een jongvolwassen hond kiezen.
Door de komst van Kiwi gingen de honden 'concurreren' met elkaar om mijn aandacht (in positieve zin). Mayke, die er al was, is door de komst van Kiwi juist baasgerichter geworden. Ik werd gewaarschuwd voor het omgekeerde maar het is dus allemaal erg positief uitgepakt.

Als je hond erg makkelijk is, zou ik een pup erbij ook wel aandurven. Een reu erbij is de 'veiligste' keus maar je kent je hond - kan die makkelijk met andere teven? In mijn geval was dat geen enkel probleem. Toen ik bij Kiwi ging kijken als herplaatser, viel me haar zachtaardige karakter direct op. Ik heb dus twee teefjes en ze zijn gek op elkaar en er valt geen kwaad woord. Heerlijke combi.
Als je honden hebt met een mild, toegankelijk en vrij karakter, maakt sekse niet zoveel uit is mijn ervaring. Als je een hond hebt met een wat scherper of dominanter is van karakter, dan vind ik teef en reu de beste optie.
Afbeelding
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Ik zou óf kiezen voor een ongecompliceerde volwassen herplaatser. In dat geval zou je niet zo heel lang hoeven wachten denk ik. Ga je voor een pup, dan zou ik wachten tot je huidige pup minstens 2 jaar is. Dan pas ontstaat daar wat rust in de kop, en twee van die pubers lijkt me niet makkelijk.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik meestal rond een jaar of 4/5. Dan is de ene helemaal 'af' en daarnaast kan ik dan wat makkelijker trainen dan met 2 jonge honden die beiden alles nog moeten leren. Als t nu krap wordt qua tijd op de club kan ik de oudste gerust een keer overslaan...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Als de situatie over een paar maanden gaat veranderen , dan zou ik nu een volwassen herplaatsers zoeken.
Ik vind een jaar of 4 ertussen ideaal. En omdat, als ik het goed begrijp, je vooral aan een tweede denkt ivm die veranderende situatie nam ik er nu een stabiele volwassen herplaatsers bij.
Gr. Aniek

Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik denk dat het heel erg van de hond afhankelijk is en ook of je een pup of juist een volwassen hond erbij neemt.
Ik vond Mila pas 'klaar' genoeg voor een tweede hond erbij toen ze ca. 3 was. Ik stond op de lijst voor een pup, maar toen kwam Amy en daarna Amoz op mijn pad en liep het allemaal wat anders. Qua leeftijden vind ik het wel een prima combinatie: Amoz is 7, Mila 5 en Amy 2.
Volgens mij gaat bij goldens het houden van meerdere honden van hetzelfde geslacht vaak prima, maar meestal werkt de combinatie teef-reu het beste.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik heb hier al 3x een pup genomen toen de hond in leeftijd erboven rond de 5 jaar oud was. Dat vind ik zelf een fijne leeftijd, de al aanwezige hond is nog niet te oud om niet met de pup te willen spelen, maar wel oud genoeg om heel goed te weten hoe het karakter is, en daarop te kunnen anticiperen bij de keus voor de nieuwe pup.
Ik heb hierdoor 2x een kortere periode 3 honden gehad, omdat de oudste 10 jaar was, nummer 2 5 jaar en toen de pup erbij. Maar die situatie heeft hier tot nu toe hooguit 3 jaar geduurd. Het fijne voor de oudste hond van het trio was dat deze zichzelf buiten schot kon houden als de pup te druk was. De pup kon altijd spelen met de middelste in leeftijd.
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Ik kreeg Maylo toen hij 1,5 was en ongeveer een maand voor hij 2 was heb ik Izzy erbij gehaald. Izzy is dan wel zo'n type hondje dat waarschijnlijk lachend 18 zal worden en Maylo had ik gehoopt op 10 jr met een beetje pech 8. Dus zonder hond zou ik niet komen te zitten.

Helaas heb ik Maylo nu al moeten laten gaan en heeft hij de 3 nog niet gehaald, maar ik zit niet zonder hond.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
dagmar88
Zeer actief

Nadat mijn hond met 18 maanden doodging ga ik er niet meer van uit dat honden van dezelfde leeftijd gelijktijdig het hoekje omgaan. Het kan, en met leeftijdsverschil kan het ook.
Hier zit er steeds maar een jaar tussen. :mrgreen: Het was een dolle bende, en nu een heerlijke stabiele roedel met vier honden die nog betrekkelijk jong en ver "af" zijn.
Erg gezellig, zeker voor de honden zelf.
Dat ze min of meer in dezelfde fase zitten heeft ook voordelen.
Maureen&Loena
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Maureen&Loena »

Budkes schreef:Als de situatie over een paar maanden gaat veranderen , dan zou ik nu een volwassen herplaatsers zoeken.
Ik vind een jaar of 4 ertussen ideaal. En omdat, als ik het goed begrijp, je vooral aan een tweede denkt ivm die veranderende situatie nam ik er nu een stabiele volwassen herplaatsers bij.
Ja dan zal ze iets meer alleen komen te zitten en dan gun ik haar een maatje. Een herplaatser lijkt me na het lezen van alle reacties het meest ideaal, mits er een match is. Niet alleen voor Loena, maar ook voor een hond die een 2e kans verdient.
Only dead fish go with the flow :nemo:
dagmar88
Zeer actief

Maureen&Loena schreef:
Budkes schreef:Als de situatie over een paar maanden gaat veranderen , dan zou ik nu een volwassen herplaatsers zoeken.
Ja dan zal ze iets meer alleen komen te zitten en dan gun ik haar een maatje. Een herplaatser lijkt me na het lezen van alle reacties het meest ideaal, mits er een match is. Niet alleen voor Loena, maar ook voor een hond die een 2e kans verdient.

:cheer:

Stelletje enablers hier ook he :LOL:
_Jules_
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door _Jules_ »

4 jaar vind ik zelf ook wel ideaal. Volgend jaar komt er hopelijk een hond bij en dan is de jongste ook 4 jaar en de andere 2 dames 8 jaar
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”