Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Lotgering 2016

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

kaatje888
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boomer & Maltezer.
Aantal honden: 1

Lotgering 2016

Ongelezen bericht door kaatje888 »

Zijn er hier ook mensen die lotgering voeren en wat zijn de ervaringen over lotgering ?
Ik zie alleen oude topics over lotgering, en ben benieuwd of mensen tevreden zijn over lotgering in 2016?

Kan je ook 1 variant van lotgering voeren? Vaak zitten er 2 of 3 diersoorten in 1 lotgering variant.
Of moet je nog meer varianten afwisselen?
Zit er in elke variant ook pens?
En in de totaalvoer met vis, zit hier genoeg vette vis in (30%)? Want kan namelijk nergens terugvinden welke vissoorten erin zitten.

In lotgering zitten geen premix en supplementen toch? Maar puur spiervlees,organen en vleesbot?
Is het ook verstandig om af en toe een groentemix te geven?
En wat is de meerwaarde van af en toe yoghurt geven?
Is het ook goed om naast de visvariant soms nog een heel visje te geven?

Is lotgering ook geschikt voor pups?

Benieuwd naar jullie ervaringen :wink:
In liefdevolle herinnering
Binky 12-08-2000?, ?-?-2010 en Tycho 20-05-2006, 02-04-2014
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Lotgering 2016

Ongelezen bericht door malinois »

Ja ik voer oa Lotgering (naast Kivo, Tamro, Dogmeat etc) en ik ben tevreden. Ik zou wel afwisselen bijv de Wildmix en de totaal met Wild of de eend/paard. Lotgering is geen premix aan toegevoegd dus is bij bijv 3 diersoorten niet compleet. Alleen de wildmix heeft er 5 dus zou compleet moeten zijn maar wat ik al zei ik zou toch afwisselen.
Ik voer de variant met vis niet meer en voer nu gewoon een vette vis elke week. Weet je iig hoeveel vis ze binnenkrijgen en welke want dat wisselt nogal afhankelijk van wat ze kopen.
Oh en t is geschikt voor pups.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Ik voer Lotgering afgewisseld met smuldier en rodi. Bevalt prima. Ziet er netjes uit, ze eten het graag en ontlasting is er goed op. Ik voer de totaal met pens, mix met vis en de lam /rijst. Ik had eerder ook de mix met wild maar daar hebben ze ineens fazant aan toegevoegd en omdat ik een hond heb met een allergie voor gevogelte ben ik daar maar mee gestopt. Jammer want ik vind de afwisseling wel fijn. Paard heb ik geprobeerd maar die beviel niet echt, ik vond hem vies ruiken en de honden hadden er erg slappe ontlasting op.
gemika
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Labrador & Duitse Herder

Ongelezen bericht door gemika »

Ik voer ook lotgering, ben er erg tevreden over. Ziet er goed en vers uit en de honden eten het graag. Wel in combi met brokken trouwens, 's ochtends vlees en 's avonds brok. Ik neem elke 3 weken een pakket met vlees totaal, vlees met pens totaal en vis. Wild viel hier niet zo in de smaak.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik voer Lotgering en wissel af met Herby, Kivo en wat ik zo tegenkom.
Ik speen er ook pups mee af, dus ja, dat kan probleemloos.

Ik wissel af omdat ik denk dat dat beter is, niet omdat ik één van die merken niet vertrouw, voor de duidelijkheid.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Ik wissel af omdat ik denk dat dat beter is, niet omdat ik één van die merken niet vertrouw, voor de duidelijkheid.
Dat geldt voor mij ook!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

malinois schreef:Ja ik voer oa Lotgering (naast Kivo, Tamro, Dogmeat etc) en ik ben tevreden. Ik zou wel afwisselen bijv de Wildmix en de totaal met Wild of de eend/paard. Lotgering is geen premix aan toegevoegd dus is bij bijv 3 diersoorten niet compleet. Alleen de wildmix heeft er 5 dus zou compleet moeten zijn maar wat ik al zei ik zou toch afwisselen.
Ik voer de variant met vis niet meer en voer nu gewoon een vette vis elke week. Weet je iig hoeveel vis ze binnenkrijgen en welke want dat wisselt nogal afhankelijk van wat ze kopen.
Wat bedoel je met het dikgedrukte Mal?
Ik voer het ook, en heb totaalvoer rund, lam en kip, en pens, rund en lam ik ging er vanuit dat als er totaalvoer bij staat dat het ook voldoende voedingsstoffen had?
Overigens voer ik meestal in de ochtend brok en in de avond Lotgering (evt. aangevuld met groenten en aardappels van onze restjes), en vaak 1x per week krijgen ze ook haring en af en toe botten.

Ik ben al jaren best tevreden met Lotgering.
mim
Zeer actief
Mijn ras(sen): Aussie en een Teckel

Ongelezen bericht door mim »

Dik tevreden over Lotgering :ok:
Afbeelding

Groetjes Mirjam, Smokey en Filou
malinois
Zeer actief
Contacteer:

blondie schreef:
malinois schreef:Ja ik voer oa Lotgering (naast Kivo, Tamro, Dogmeat etc) en ik ben tevreden. Ik zou wel afwisselen bijv de Wildmix en de totaal met Wild of de eend/paard. Lotgering is geen premix aan toegevoegd dus is bij bijv 3 diersoorten niet compleet. Alleen de wildmix heeft er 5 dus zou compleet moeten zijn maar wat ik al zei ik zou toch afwisselen.
Ik voer het ook, en heb totaalvoer rund, lam en kip, en pens, rund en lam ik ging er vanuit dat als er totaalvoer bij staat dat het ook voldoende voedingsstoffen had?
Overigens voer ik meestal in de ochtend brok en in de avond Lotgering (evt. aangevuld met groenten en aardappels van onze restjes), en vaak 1x per week krijgen ze ook haring en af en toe botten.

Compleet mag alleen compleet heten als t de juiste verhoudingen mineralen en vitaminen heeft of er een premix aan toe is gevoegd die t compleet maakt. Daarom heet t ook totaal en niet compleet. In principe kun je compleet voeren met niet complete varianten maar dan moet je in een tijdsbestek van 2 weken 5 diersoorten voeren. Als je in jouw geval bijv de eend/paard of totaal met wild eens per week of eens per 2 weken bij zou voeren weet je zeker dat je goed zit. Zelf ben ik echt fan van de wildmix. Dat is zo mooi vlees en ff wat anders dan de rund lam.en kip die in alle merken ook al zit.
Lees trouwens dat je er brok bijvoert. Dan is t niet zo spannend het gaat met name erom als je t als enige voert.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

malinois schreef:
blondie schreef:

Compleet mag alleen compleet heten als t de juiste verhoudingen mineralen en vitaminen heeft of er een premix aan toe is gevoegd die t compleet maakt. Daarom heet t ook totaal en niet compleet. In principe kun je compleet voeren met niet complete varianten maar dan moet je in een tijdsbestek van 2 weken 5 diersoorten voeren. Als je in jouw geval bijv de eend/paard of totaal met wild eens per week of eens per 2 weken bij zou voeren weet je zeker dat je goed zit. Zelf ben ik echt fan van de wildmix. Dat is zo mooi vlees en ff wat anders dan de rund lam.en kip die in alle merken ook al zit.
Lees trouwens dat je er brok bijvoert. Dan is t niet zo spannend het gaat met name erom als je t als enige voert.
Bedankt Mal voor je toevoeging! We hebben een tijdje ook alleen totaalvoer gegeven. Niet dat het ernstig is volgens mij. Maar ik neem je opmerking wel mee. Net is de nieuwe bestelling geleverd, maar volgende keer neem ik waarschijnlijk dan toch eens de wildmix.
Ik nam nu het veilige i.v.m. die rare allergie die ze hebben/hadden en dan is rund, lam, kip en pens toch wel wat veilig in mijn ogen.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Vaak zijn honden juist allergisch voor kip en/of rund. Al geef je maar eens per week de wildmix bijv dan is t in principe al genoeg afwisseling.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Kijk staat er nu ook alleen bij deze variant (wildmix) bij dat ie compleet is (bovenste 2 regels):

Afbeelding
Afbeelding
Tenmashi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tenmashi »

Hier ook Lotgering, afgewisseld met brok. De verpakking is amtig, maar t gaat toch gelijk de briezer in en voor t ontdooien haal ik de verpakking er al af.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

dik tevreden van, ik geef uitsluitend lotgering omdat het zo makkelijk is van levering. 6 verschillende mixen.
geef het wel in combinatie met brokken.

Enkel de kalkoen/zalm neem ik niet meer; vorige keer gedaan maar was een vies gemalen prutje dus die heb ik bij de bestelling erop gelaten voor wat ie was :wink:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Kalkoen/zalm vindt Elco ook niet echt wat. De rest van de smaken is hij dol op. Hij is op Lotgering afgespeend. Dus geen enkel probleem om het aan een pup te geven. Wel erop letten dat totaalvoer niet compleet is. In zichzelf heeft het de juiste verhoudingen bot, spier en orgaan, maar zonder premix en met te weinig diersoorten mogen ze het niet compleet noemen. Afwisselen van smaken is nodig om het compleet te maken. Afwisselen met andere merken kan ook geen kwaad
blondie
Zeer actief

malinois schreef:Kijk staat er nu ook alleen bij deze variant (wildmix) bij dat ie compleet is (bovenste 2 regels):

Afbeelding
Ik zie het nu ook ja. Die neem ik me voor de volgende keer. De vriezer ligt nu vol.. :mrgreen:
kaatje888
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boomer & Maltezer.

Ongelezen bericht door kaatje888 »

Fijn dat ik zulke goede ervaringen over Lotgering hoor :D .

@ Boutje. Wat bedoel je met Medicatie residu`s in het vlees?

@ Maart & Fotogravinnetje. De substantie van de kalkoen/zalm was dus heel raar? Niet echt vers ? Of gewoon een te gemalen prutje?
Vonden ze het ook niet lekker dan?
Ik was juist benieuwd ook naar de kalkoen/zalm om uit te proberen, maar nu twijfel ik daar toch over..

En de wild variant is dus erg mooi vlees Malinois?
En dan de totaal met wild, of de wildmix? Of gewoon allebei?
In liefdevolle herinnering
Binky 12-08-2000?, ?-?-2010 en Tycho 20-05-2006, 02-04-2014
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ik vind de wildmix er echt tussenuit springen.
De totaal met wild ziet er hetzelfde uit als de rest.
Kalkoen/zalm hier ook eens gehad om te proberen van mn verkooppunt maar dat vind ik ook minder. Maar dat vind ik ook met zalmmixen van bijv dogmeat. Misschien dat t aan de combi met zalm zelf ligt hoor.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Mixen met zalm vind ik vaak niet ogen. Pappig wordt het.

Mijn honden vinden die wild niet lekker helaas. Ik voer barfdingen bij om die reden.

Afbeelding

Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Het lijkt bij Elco ook echt de zalm te zijn waar hij niet van houdt. Andere vis vindt hij heerlijk (een stuk makreel bijvoorbeeld, of de totaalvoer met vis). De mixen met zalm lijken inderdaad papperiger dan andere mixen
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

malinois schreef: In principe kun je compleet voeren met niet complete varianten maar dan moet je in een tijdsbestek van 2 weken 5 diersoorten voeren.
Dat heb ik wel vaker gehoord en ik vraag me af wat de onderbouwing daarvan is.
Want mij lijkt het dat dieren die vers eten daar helemaal niet mee bezig zijn en gewoon eten wat ze kunnen krijgen en als dat een winter lang hert en konijn is ,om maar eens iets te noemen , dan eten ze dat en gaan ze echt niet op zoek naar nog meer diersoorten om aan die vijf te komen.
Ik vraag me dus af waar deze stelling op gebaseerd is en of er een onderbouwing van is die niet van een kruidenvrouwtje uit Schubbekuttenveen vandaan komt :mrgreen:
Ik houd me dus nooit zo bezig met vijf diersoorten maar meer met dat ze alles binnen krijgen al zit daar wel variatie in.
Wij stellen zelf samen en laten soms via Herby of Lupa kvv bezorgen.
Lotgering is het enige voer wat niet iedere hond hier lust dus dat krijgen ze niet meer.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Tineke schreef:
malinois schreef: In principe kun je compleet voeren met niet complete varianten maar dan moet je in een tijdsbestek van 2 weken 5 diersoorten voeren.
Dat heb ik wel vaker gehoord en ik vraag me af wat de onderbouwing daarvan is.
Want mij lijkt het dat dieren die vers eten daar helemaal niet mee bezig zijn en gewoon eten wat ze kunnen krijgen en als dat een winter lang hert en konijn is ,om maar eens iets te noemen , dan eten ze dat en gaan ze echt niet op zoek naar nog meer diersoorten om aan die vijf te komen.
Ik vraag me dus af waar deze stelling op gebaseerd is en of er een onderbouwing van is die niet van een kruidenvrouwtje uit Schubbekuttenveen vandaan komt :mrgreen:
Ik houd me dus nooit zo bezig met vijf diersoorten maar meer met dat ze alles binnen krijgen al zit daar wel variatie in.
Wij stellen zelf samen en laten soms via Herby of Lupa kvv bezorgen.
Lotgering is het enige voer wat niet iedere hond hier lust dus dat krijgen ze niet meer.
Een prooidier is altijd compleet. Dat is kvv dus niet (als t niet de juiste verhoudingen hebt). Een wolf kan duz zn hele leven op nijnen leven. Dat zou een hond ook kunnen als hij zn leven lang elke dagveen heel nijn krijgt.
Maar ik ga ff op zoek...
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Toevallig zijn nijnen nou net een diersoort waarbij ik daar net niet van overtuigd ben (extreem vetarm). Maar verder is het inderdaad zo dat 5 diersoorten voornamelijk een stukje zekerheid biedt dat de onbalans niet te groot wordt. Maar op zich zou je met 2 diersoorten prima gezond kunnen voeren. Het probleem is dat de meeste kvv's helemaal niet zo denderend samengesteld zijn en daardoor uit balans.

Qua extreem vetarm:
https://en.wikipedia.org/wiki/Rabbit_starvation
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ik had ook bwvs erbij moeten zetten. ;)
Het zal vast iets zijn met de verschillende samenstellingen dus zodat je zeker van alles wat binnenkrijgt. Want als ik alleen maar konijn ev van dogmeat zou voeren kunnen ze na 3 dagen niet meer poepen bijv. Zou ik alleen barfmenu nijn voeren dan kan ik er 8x per dag mee naar buiten... 2 dezelfde dieren 2 totaal verschillende resultaten qua ontlasting.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Deze reactie verteld t imo erg duidelijk:

Ik zie overigens een nieuwe trend onder zogenaamde voedingsdeskundigen. Die beginnen te roepen dat 1 diersoort ook wel kan. Nou goed, die neem ik verre van serieus.

Want eigenlijk is het gewoon net zo simpel als bij je eigen voeding. Je moet fruit en groenten eten. En dat wissel je ook af. Je eet niet iedere dag andijvie en een appel. En zo eet een hond niet iedere dag kip. Ten eerste is het zo dat elke dag andijvie niet gezond is omdat het een teveel aan stoffen (neem nitraat) bevat en ten tweede bevat het misschien wel weer net te weinig van andere stoffen (ik noem gewoon maar wat he: selenium) bevat die je ook nodig hebt. Een appel (een niet bio) wordt echt behoorlijk bespoten. En appelen in de zomer zijn gewoon al bijna 1 jaar oud (dus hoeveel voedingsstoffen zitten er nog helemaal in?). En ze bevatten een heel eenzijdig vitamine/mineralenpatroon. Prima gezond hoor, maar niet dag in dag uit, 365 dagen per jaar.

Nou, terug naar de voeding van de hond. Die lui die rondtoeteren dat 1 diersoort ook wel goed genoeg is: die gaan bijv. totaal voorbij aan het feit dat een (plof)kip heel veel omega 6 vetzuren bevat en geen omega 3 vetzuren. Geef je dus dag in dag uit alleen maar kip (dus kippenkarkas, kippennek, kippenvleugel, kippenvlees, kippenhart, kippenlever en maag), dan komt je hond op den duur gewoon simpelweg (vrij snel al trouwens) omega 3 vetzuren te kort. Het komt ook op den duur zink tekort, iets waar kip gewoon arm aan is (en lam en rund weer rijk).

En het advies om dus tenminste 4 tot 5 diersoorten te voeren stamt nog uit de tijd dat iedere zelfsamensteller als de dood was dat hondjelief voedingsstoffen tekort zou komen. Want dat was ons immers geleerd, door de dierenarts en dierenspeciaalzaak en de voedingsspecialisten van de Universiteit Utrecht. Zelf samenstellen was namelijk levensgevaarlijk, onze honden zouden allemaal aan tekorten dood neer gaan vallen! Ik praat nu over 15 jaar geleden he. Wij gaven mensen het advies om vooral af te wisselen. Vier tot vijf diersoorten af te wisselen. En in percentages te voeren, dus niet alleen vier tot vijf diersoorten, maar ook xx% vleesbot, xx% groenten, xx% orgaanvlees. En ik heb een complete versuffing zitten rekenen dat met die percentages en met afwisselen van diersoorten: kon je hond eenvoudigweg geen tekorten krijgen.

Nu zijn we 15 jaar verder en in een situatie terecht gekomen waar mensen maar wat in de bak gooien en roepen "ik stel zelf samen". Het lijkt mensen wel niet meer te boeien. Niemand is meer bang dat hondjelief tekorten oploopt. En dat begint dan ook nog eens ondersteunt te worden door diezelfde voedingsspecialisten die roepen dat je maar 1 diersoort hoeft te voeren en daarmee gerust compleet kan voeren. Oh ja, je kunt er natuurlijk een vitamine/mineralenpil voor de zekerheid bij geven ::)

Maar zoals jij zelf je voedingsmiddelen afwisselt : zo doe je dat voor je hond ook. Zo krijgt hij gewoon genoeg voedingsstoffen binnen om optimaal gezond te blijven. Want wij praten hier natuurlijk ook niet over "in leven blijven", wij willen het beste voor de hond dus we zoeken naar een optimale manier van voeren. En dat is dus door af te wisselen in diersoorten, af te wisselen in groenten, door de juiste percentages te voeren en door kwalitatief goed vlees en orgaanvlees en vleesbot te voeren (dit begint ook steeds meer met de losse pols genomen te worden... Ik zie kwaliteitjes voorbij komen dat ik denk "dat voer ik nog niet aan een zwerfhond". Neem zoals met dat MDM

Bron: Barfplaats reactie van Lizzy Plat-Coelers
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Overigens verteld men dat zowel Tom Lonsdale als Mogens Elliassen dit in hun boeken adviseren niet specifiek voor KVV maar ook voor Barf en NRV
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Wat is er mis met altijd andijvie en een appel? In theorie kan dat gewoon.

Ik doe er niet al te ingewikkeld over trouwens, dat compleet en totaal-gedoe.
Ze komen er meestal wel aan geloof ik, maar het is in elk geval compleet, al is het niet altijd totaal. Of andersom, geloof ik. :Q:

Afbeelding

malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ik geef een paar merken met premix dus sowieso compleet. Een die zegt compleet te zijn en totaal en enkelvoudige varianten. Uiteindelijk krijgen ze zat binnen dus...
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

kaatje888 schreef: @ Maart & Fotogravinnetje. De substantie van de kalkoen/zalm was dus heel raar? Niet echt vers ? Of gewoon een te gemalen prutje?
Vonden ze het ook niet lekker dan?
Ik vond het een slijmerig, papperig boeltje, waar je hier en.daar een paar schubben zag zitten waardoor je wist dat er vis inzat... in tegenstelling tot vb de kip variant waar er soms nog complete kippenharten in zitten, vond ik dit dus veel te veel gemalen.

Qua smaak zat het echter wel ok hoor, ze aten het met evenmin moeite als de andere varianten. Alleen stond dat compleet gemalen gedoe me niet echt aan, dat strookt precies niet met hun andere variëteiten, dus ik vraag me dan af waarom dat zo nosigr moet.

Een afrader vind ik het echter niet. Ik bestel het gewoon zelf niet meer, temeer omdat ze dus keuze zat hebben.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

maart schreef: Alleen stond dat compleet gemalen gedoe me niet echt aan,
Zalmmixen van andere merken hebben dat ook, vis valt gewoon makkelijk uit elkaar denk ik.
Ik voer veel Herby en de zalm-mix moet je echt zonder verpakking ontdooien anders kun je het bijna de bak inschenken, net vla :schrik:
Ze vinden het héérlijk! :80:

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Voeding”