Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Twee honden aan de riem. Hoe doen jullie dat??
Moderator: moderatorteam
-
- Vaste gebruiker
- Aantal honden: 2
Twee honden aan de riem. Hoe doen jullie dat??
Ik ben al een poosje aan het expirimenteren met het lopen van 2 honden aan de lijn en heb nog geen perfecte setup gevonden...
Ik oefen individueel, maar ook tegelijk, heb natuurlijk niet altijd tijd om ze apart te lopen.
Wat met mijn beagle in zijn eentje goed werkt, is de flexilijn. Dan kan ik hem mooi kort houden in de straat en ruimte geven waar het kan. Dat is een lijn die 1cm breed is, in zijn geheel. Dus geen koord.
Met mijn witte herder pup alleen werkt elke lijn wel ok.
Maar samen... Mijn pup (inmiddels 11 weken) springt graag achter mijn andere hond aan als ik ze beiden mee heb. Soms gaat het helemaal goed, maar meestal heb ik moeite om de boel uit de knoop te houden en lijkt het gewoon onmogelijk.
De eerste 2 weken liep mijn beagle los mee, en pup aan de lijn tot waar ze los kunnen. Dat werkte heel goed, tot mijn pup wat vertrouwder werd met het buitenzijn en lekker wilde springen naar mijn loslopende beagle. Logisch natuurlijk... Dus nu probeer ik ze allebei aan de lijn te doen, dat daagt de pup minder uit om te springen.
Tot dusver werkt het "het beste" om de beagle aan de flexlijn te hebben en de pup kort houden aan een gewone lijn. Dat komt er op neer dat ik de riem van de pup halverwege vast heb tegelijk met het handvat van de flexlijn in 1 hand. De beagle loopt dan net buiten bereik van de pup.
Wat er misgaat is dat de lijn van de pup vaak steeds een beetje verder glipt en de pup ruimte krijgt om toch naar de beagle te springen - totdat ik de lijn weer reorganiseer.
En de pup pakt graag het lijntje van de beagle beet -ik laat Max wel voor je uit....- , of de lijn raakt door een spring poging onder de pup die dan een hink-sprong-loopje moet doen tot ik door heb dat het niet goed zit ('savonds vooral in het donker, overdag zie ik dat wel snel).
Ook heeft de beagle meer neiging om te trekken als hij iets meer ruimte heeft zoals nu, dat maakt het soms ook lastig.
Dus... wat ik me afvraag, hoe doeeennn jullie dat in vredesnaam?? Zonder in de knoop te raken?
En ook: lukt het jullie om 2 flexlijnen in 1 hand te houden?
Ik oefen individueel, maar ook tegelijk, heb natuurlijk niet altijd tijd om ze apart te lopen.
Wat met mijn beagle in zijn eentje goed werkt, is de flexilijn. Dan kan ik hem mooi kort houden in de straat en ruimte geven waar het kan. Dat is een lijn die 1cm breed is, in zijn geheel. Dus geen koord.
Met mijn witte herder pup alleen werkt elke lijn wel ok.
Maar samen... Mijn pup (inmiddels 11 weken) springt graag achter mijn andere hond aan als ik ze beiden mee heb. Soms gaat het helemaal goed, maar meestal heb ik moeite om de boel uit de knoop te houden en lijkt het gewoon onmogelijk.
De eerste 2 weken liep mijn beagle los mee, en pup aan de lijn tot waar ze los kunnen. Dat werkte heel goed, tot mijn pup wat vertrouwder werd met het buitenzijn en lekker wilde springen naar mijn loslopende beagle. Logisch natuurlijk... Dus nu probeer ik ze allebei aan de lijn te doen, dat daagt de pup minder uit om te springen.
Tot dusver werkt het "het beste" om de beagle aan de flexlijn te hebben en de pup kort houden aan een gewone lijn. Dat komt er op neer dat ik de riem van de pup halverwege vast heb tegelijk met het handvat van de flexlijn in 1 hand. De beagle loopt dan net buiten bereik van de pup.
Wat er misgaat is dat de lijn van de pup vaak steeds een beetje verder glipt en de pup ruimte krijgt om toch naar de beagle te springen - totdat ik de lijn weer reorganiseer.
En de pup pakt graag het lijntje van de beagle beet -ik laat Max wel voor je uit....- , of de lijn raakt door een spring poging onder de pup die dan een hink-sprong-loopje moet doen tot ik door heb dat het niet goed zit ('savonds vooral in het donker, overdag zie ik dat wel snel).
Ook heeft de beagle meer neiging om te trekken als hij iets meer ruimte heeft zoals nu, dat maakt het soms ook lastig.
Dus... wat ik me afvraag, hoe doeeennn jullie dat in vredesnaam?? Zonder in de knoop te raken?
En ook: lukt het jullie om 2 flexlijnen in 1 hand te houden?
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Re: Twee honden aan de riem. Hoe doen jullie dat??
Met gewone riemen heb ik er 2 in 1 hand en bij de flex ik elke hand 1.
En aan de riem wordt niet gespeeld.
En aan de riem wordt niet gespeeld.

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Allebei aan een korte lijn en ieders aan één kant zolang je pup de Beagle nog niet kan negeren.
Ik vind flexilijnen de hel, zeker met meerdere honden. Met een gewone korte lijn heb je zoveel meer controle, maakt het jezelf een stuk makkelijker.
Ik vind flexilijnen de hel, zeker met meerdere honden. Met een gewone korte lijn heb je zoveel meer controle, maakt het jezelf een stuk makkelijker.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Je zou een tweelingriempje kunnen proberen. Dan heb je een riem vast. Aan het einde van de riem komt dan een riempje die je met de middelste ring in de riem klikt. Dan blijven er nog twee ringen over waar je de honden aan vast klikt.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Met een volwassen hond en een pup die in de terroriseer-fase zit?Wolfsblut schreef:Je zou een tweelingriempje kunnen proberen. Dan heb je een riem vast. Aan het einde van de riem komt dan een riempje die je met de middelste ring in de riem klikt. Dan blijven er nog twee ringen over waar je de honden aan vast klikt.

- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Als ze aan de riem lopen loopt Alex links en Vusi rechts altijd, ze mogen niet voor of achter mij langs kruizen.
Dat gaat nu helemaal automatisch, ook als ze los lopen en ik roep ze terug gaat Alex links en Vusi rechts van me zitten.
Rustig trainen en consequent zijn.
Dat gaat nu helemaal automatisch, ook als ze los lopen en ik roep ze terug gaat Alex links en Vusi rechts van me zitten.

- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
2 flexi's is 1 hond links en 1 hond rechts. Maar dat betekent ook automatisch in de polder lopen anders loop ik daar niet mee. Verder 2 vaste lijnen en zo nodig in de lijn van de pup en extra knoop leggen dat hij echt niet steeds verder kan glijden.
-
- Zeer actief
Het was 5 minuten wennen maar daarna ging het wonderbaarlijk goed. Lut pastte zelfs haar tempo aan Fleurtje aan die wat langzamer loopt. Maar, inderdaad geen garantie dat dit overal zo soepel verloopt.Maeve schreef:Met een volwassen hond en een pup die in de terroriseer-fase zit?Wolfsblut schreef:Je zou een tweelingriempje kunnen proberen. Dan heb je een riem vast. Aan het einde van de riem komt dan een riempje die je met de middelste ring in de riem klikt. Dan blijven er nog twee ringen over waar je de honden aan vast klikt.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
-
- Vaste gebruiker
Dat is cool! Dat wordt nog wel flink trainen om dat er hier in te krijgenmosquito1980 schreef:Als ze aan de riem lopen loopt Alex links en Vusi rechts altijd, ze mogen niet voor of achter mij langs kruizen.
Dat gaat nu helemaal automatisch, ook als ze los lopen en ik roep ze terug gaat Alex links en Vusi rechts van me zitten.![]()

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Allebei aan de flex, en zoals mug zegt, allebei een kant. Je kan dan ook prima zeggen 'nee links' bijvoorbeeld als de hond toch naar de andere kant gaat.
Het is dan wel zo prettig als je dan ergens naartoe kan lopen waar ze los kunnen, dan kunnen ze daar hun energie kwijt.
Het is dan wel zo prettig als je dan ergens naartoe kan lopen waar ze los kunnen, dan kunnen ze daar hun energie kwijt.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Bij mij lopen ze aangelijnd elk op een vaste plek waar ze ook moeten blijven aan een redelijk korte lijn. Dan wordt er niet gesnuffeld, gespeeld of geklierd. Dat mag allemaal als ze los lopen. We lopen dus altijd maar korte stukjes aangelijnd, op weg naar een plek waar ze los kunnen. Amy loopt dan nog wel vaak aan een lange flexlijn, maar omdat zij dan de enige aangelijnde hond is en de rest los kan, zorgt dat niet voor problemen.
-
- Vaste gebruiker
Ja met meerdere honden lijkt het niet handig. Met 1 vind ik het ideaal. Het kan superkort en superlang, as you go.Maeve schreef:Allebei aan een korte lijn en ieders aan één kant zolang je pup de Beagle nog niet kan negeren.
-
- Vaste gebruiker
Ik begrijp in ieder geval dat het korthouden van de pup wel de juiste manier is 
Voorlopig lukt het me nog niet om ze ieder aan een kant te hebben. Dat heb ik wel geprobeerd. Allebei kort. De pup gaat dan voor mij langs proberen om toch naar de beagle te springen, het is een wonder dat ik tot nu toe nog niet over der gestruikeld ben
Ja zo'n tweeling riempje lijkt me wel wat, maar die ik kan vinden zijn te kort. Die van de beagle zou dan echt een stuk langer moeten zijn zodat hij net buiten grijp zone blijft van de dondersteen.

Voorlopig lukt het me nog niet om ze ieder aan een kant te hebben. Dat heb ik wel geprobeerd. Allebei kort. De pup gaat dan voor mij langs proberen om toch naar de beagle te springen, het is een wonder dat ik tot nu toe nog niet over der gestruikeld ben

Ja zo'n tweeling riempje lijkt me wel wat, maar die ik kan vinden zijn te kort. Die van de beagle zou dan echt een stuk langer moeten zijn zodat hij net buiten grijp zone blijft van de dondersteen.
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat voor je langs lopen is toch een stukje opvoeding. Je geeft hem blijkbaar de ruimte om voor je te springenCurlie schreef:Ik begrijp in ieder geval dat het korthouden van de pup wel de juiste manier is
Voorlopig lukt het me nog niet om ze ieder aan een kant te hebben. Dat heb ik wel geprobeerd. Allebei kort. De pup gaat dan voor mij langs proberen om toch naar de beagle te springen, het is een wonder dat ik tot nu toe nog niet over der gestruikeld ben![]()

-
- Vaste gebruiker
Ja precies, het gaat om de stukjes tot waar ze los kunnen.DeDiana schreef:Bij mij lopen ze aangelijnd elk op een vaste plek waar ze ook moeten blijven aan een redelijk korte lijn. Dan wordt er niet gesnuffeld, gespeeld of geklierd. Dat mag allemaal als ze los lopen. We lopen dus altijd maar korte stukjes aangelijnd, op weg naar een plek waar ze los kunnen. Amy loopt dan nog wel vaak aan een lange flexlijn, maar omdat zij dan de enige aangelijnde hond is en de rest los kan, zorgt dat niet voor problemen.
Dat gaat heel goed, ze komen netjes naar me toe als ik roep enzo, dat vind ik echt al heel goed. Zelfs met de beagle gaat dat nu goed, die nam vroeger nogal eens de benen... Maar tegenwoordig sinds de pup ben ik enthousiaster met voertjes geven en dat werkt voor de beagle echt super.
Vroeger had ik met de beagle toch wel eens zoiets van, luister toch gewoon man!! Ik wil niet dat je luistert omdat ik een voertje in mijn hand heb, maar gewoon omdat ik het zeg!
Maargoed.... een beagle is en beagle en geen herder... eten eten eten en nog eens eten, daar gaat het om:)
Maar die flexlijn heb je dan ook gewoon in de hand samen met andere lijnen? Of haal je die pas bij het loslopen tevoorschijn?
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Ik loop er met 3 aan de flex als het moet 
Maar op lange wandelingen heb ik er 1 of 2 los en 1 of 2 aan de heupgordel. Hoe het straks met 4 honden gaat zal wel weer even puzzelen worden

Maar op lange wandelingen heb ik er 1 of 2 los en 1 of 2 aan de heupgordel. Hoe het straks met 4 honden gaat zal wel weer even puzzelen worden

- DeDiana
- Zeer actief
Precies. Ik sta echt niet toe dat mijn honden voor me langs kruisen - dat is ook gewoon gevaarlijk als je met drie of vier honden loopt. Als ik dan struikel over één van de honden midden op een druk kruispunt of zo... En drie van de vier kwamen hier als herplaatser en hadden geen benul wat netjes aan de lijn lopen was, maar dat snapten ze heel snel. Als je de riem kort houdt, dan kunnen ze niet eens voor je langs kruisen. Eventueel blokkeer je met je been of stuur je met de riem wat bij, en dan inderdaad belonen voor het naast je lopen.Maeve schreef:Dat voor je langs lopen is toch een stukje opvoeding. Je geeft hem blijkbaar de ruimte om voor je te springenCurlie schreef:Ik begrijp in ieder geval dat het korthouden van de pup wel de juiste manier is
Voorlopig lukt het me nog niet om ze ieder aan een kant te hebben. Dat heb ik wel geprobeerd. Allebei kort. De pup gaat dan voor mij langs proberen om toch naar de beagle te springen, het is een wonder dat ik tot nu toe nog niet over der gestruikeld ben![]()
Ja zo'n tweeling riempje lijkt me wel wat, maar die ik kan vinden zijn te kort. Die van de beagle zou dan echt een stuk langer moeten zijn zodat hij net buiten grijp zone blijft van de dondersteen.Natuurlijk moet je voorzichtig zijn met pups hoor, maar soms is net een beetje meer daadkracht en duidelijkheid al de oplossing. Gewoon wat minder ruimte geven en vervolgens belonen voor het naast je lopen.
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Haha ik ben er hier ook nog niet uit. Vooralsnog lijkt het het best te werken als ik beide honden aan een korte lijn heb die ik in dezelfde hand beet heb. Ze lopen dan zij aan zij schuin voor me aan. Maar dit werkt alleen zolang we stevig doorlopen, anders willen ze overal ruiken, markeren en wordt het een grote knoop. Omdat ik op die manier echter niet veel controle heb pak ik 1 vd honden over in m'n andere hand en hou ik ze beide op zn kortst bin bijvoorbeeld oversteken of drukke plekken.
-
- Vaste gebruiker
Haha ja... misschien moet ik haar een beetje meer voorzichtig omverlopen als ze voor me langs piept. Ze heeft nauwelijks ruimte, denk dat ik de lijn op 30-40cm vast heb. Ze hangt dan ook in de lucht met bovenlijf als ze probeert te springen... geen gezicht.Maeve schreef:Dat voor je langs lopen is toch een stukje opvoeding. Je geeft hem blijkbaar de ruimte om voor je te springenCurlie schreef:Ik begrijp in ieder geval dat het korthouden van de pup wel de juiste manier is
Ja zo'n tweeling riempje lijkt me wel wat, maar die ik kan vinden zijn te kort. Die van de beagle zou dan echt een stuk langer moeten zijn zodat hij net buiten grijp zone blijft van de dondersteen.Natuurlijk moet je voorzichtig zijn met pups hoor, maar soms is net een beetje meer daadkracht en duidelijkheid al de oplossing. Gewoon wat minder ruimte geven en vervolgens belonen voor het naast je lopen.
Als ze te hard trekken of in dit geval met springen, dan stop ik (mits het kan natuurlijk) en laat ik ze allebei zitten, snoepje voor het zitten en dan gaan we weer.
Dat hebben ze inmiddels wel door, als ik stop gaan ze meteen braaf zitten wachten tot ik snoepjes tevoorschijn tover.
Is dat de manier of moet ik haar meer voorzichtig omverlopen ofzo als ze me voor de voeten gaat? Ik duw haar altijd opzij als ze voor probeert te piepen bij het naar binnen gaan, dat laat ik echt niet toe.
- DeDiana
- Zeer actief
Meestal heb ik de flexlijn in de tas en haal die tevoorschijn als de andere honden los mogen. Ik heb zo'n grote flex van 10 meter, dat is een zwaar ding en niet handig om vast te houden als je ook nog drie andere lijntjes vast moet houden.Curlie schreef:Maar die flexlijn heb je dan ook gewoon in de hand samen met andere lijnen? Of haal je die pas bij het loslopen tevoorschijn?
-
- Vaste gebruiker
Ja precies dat! Zo half schuin voor me. En met tempo. Anders is het snuffel-feest.mijke schreef:Haha ik ben er hier ook nog niet uit. Vooralsnog lijkt het het best te werken als ik beide honden aan een korte lijn heb die ik in dezelfde hand beet heb. Ze lopen dan zij aan zij schuin voor me aan. Maar dit werkt alleen zolang we stevig doorlopen, anders willen ze overal ruiken, markeren en wordt het een grote knoop. Omdat ik op die manier echter niet veel controle heb pak ik 1 vd honden over in m'n andere hand en hou ik ze beide op zn kortst bin bijvoorbeeld oversteken of drukke plekken.
-
- Zeer actief
Maak ze dan zelf van een stuk nylonkoord op de gewenste lengte, 6 of 8 mm. Drie ringen op de gewenste afstanden vastnaaien en je bent klaar. Dan kun je de volwassen hond wat meer vrijheid geven en de pup houd je dan vrij kort.Curlie schreef:Ik begrijp in ieder geval dat het korthouden van de pup wel de juiste manier is
-
- Vaste gebruiker
Ja inderdaad, in de tas is dan handiger.DeDiana schreef:Meestal heb ik de flexlijn in de tas en haal die tevoorschijn als de andere honden los mogen. Ik heb zo'n grote flex van 10 meter, dat is een zwaar ding en niet handig om vast te houden als je ook nog drie andere lijntjes vast moet houden.Curlie schreef:Maar die flexlijn heb je dan ook gewoon in de hand samen met andere lijnen? Of haal je die pas bij het loslopen tevoorschijn?
Ik heb diep respect voor je dat je met VIER honden gewoon normaal kan lopen. Echt WOW

- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Met een beetje slimme hond werk je trekken juist in de hand zo. Want trekken = even braaf mogen zitten en dan krijgen we een koekje! Terwijl ze bij normaal lopen niets krijgen, dus minder belonend dan trekken.Curlie schreef:Haha ja... misschien moet ik haar een beetje meer voorzichtig omverlopen als ze voor me langs piept. Ze heeft nauwelijks ruimte, denk dat ik de lijn op 30-40cm vast heb. Ze hangt dan ook in de lucht met bovenlijf als ze probeert te springen... geen gezicht.Maeve schreef:Dat voor je langs lopen is toch een stukje opvoeding. Je geeft hem blijkbaar de ruimte om voor je te springenCurlie schreef:Ik begrijp in ieder geval dat het korthouden van de pup wel de juiste manier is
Als ze te hard trekken of in dit geval met springen, dan stop ik (mits het kan natuurlijk) en laat ik ze allebei zitten, snoepje voor het zitten en dan gaan we weer.
Dat hebben ze inmiddels wel door, als ik stop gaan ze meteen braaf zitten wachten tot ik snoepjes tevoorschijn tover.
Is dat de manier of moet ik haar meer voorzichtig omverlopen ofzo als ze me voor de voeten gaat? Ik duw haar altijd opzij als ze voor probeert te piepen bij het naar binnen gaan, dat laat ik echt niet toe.
Zou inderdaad gewoon (voorzichtig) doorlopen als de pup springt.
- DeDiana
- Zeer actief
Kwestie van oefening hoorCurlie schreef:Ja inderdaad, in de tas is dan handiger.DeDiana schreef:Meestal heb ik de flexlijn in de tas en haal die tevoorschijn als de andere honden los mogen. Ik heb zo'n grote flex van 10 meter, dat is een zwaar ding en niet handig om vast te houden als je ook nog drie andere lijntjes vast moet houden.Curlie schreef:Maar die flexlijn heb je dan ook gewoon in de hand samen met andere lijnen? Of haal je die pas bij het loslopen tevoorschijn?
Ik heb diep respect voor je dat je met VIER honden gewoon normaal kan lopen. Echt WOW

-
- Vaste gebruiker
Dus dan heb je in 1 hand 2 flexi en in de andere 1?Machie schreef:Ik loop er met 3 aan de flex als het moet
Ja inderdaad... 4 aan de flex lijkt me nogal wat...
Er loopt hier in het dorp een man die 2 golden retrievers aan flexi lijnen heeft, hij heeft ze ieder in 1 hand. Hij laat ze in de straat naar mijn idee nog wel eens wat te los haha... dan krijg je dat vis-hengel spectakel om ze dichterbij te krijgen als er auto's aankomen

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border collie
Ik heb nooit een hond aan de flex als ik meer dan 1 hond bij me heb.
Alle 3 een gewone korte lijn: Jace naast mijn linkerbeen, Meagan links van Jace en Judy naast mijn rechterbeen.
De flex gebruik is eigenlijk nooit, ze lopen meestal los.
Alle 3 een gewone korte lijn: Jace naast mijn linkerbeen, Meagan links van Jace en Judy naast mijn rechterbeen.
De flex gebruik is eigenlijk nooit, ze lopen meestal los.
-
- Vaste gebruiker
Haha... als een wokkelDeDiana schreef:Kwestie van oefening hoorCurlie schreef:Ja inderdaad, in de tas is dan handiger.DeDiana schreef:Meestal heb ik de flexlijn in de tas en haal die tevoorschijn als de andere honden los mogen. Ik heb zo'n grote flex van 10 meter, dat is een zwaar ding en niet handig om vast te houden als je ook nog drie andere lijntjes vast moet houden.Curlie schreef:Maar die flexlijn heb je dan ook gewoon in de hand samen met andere lijnen? Of haal je die pas bij het loslopen tevoorschijn?
Ik heb diep respect voor je dat je met VIER honden gewoon normaal kan lopen. Echt WOWTwee ging me wel vrij snel goed af, maar toen nummer 3 erbij kwam, stond ik ook af en toe als een wokkel in de riemen gedraaid. Toen ben ik dat systeem gaan invoeren van elke hond op een vaste plek en gewoon doorlopen allemaal en toen ging het heel snel weer makkelijk en vanzelf, de honden snapten dat ook heel snel. Nummer vier deed weer gewoon mee met de rest, dus die overgang was weer makkelijker.
Dat heb ik inderdaad wel vaker gehoord, dat een extra hond zich makkelijker aan de roedel aanpast ja.
Ik zal blijven oefenen natuurlijk... Heb nog wel wat jaartjes te gaan met 2 dus opgeven is geen optie

-
- Vaste gebruiker
Klinkt net alsof ik het heeel zwaar vind "ik heb nog wel wat jaartjes te gaan" Maar bedoel het vrolijk hoor
-
- Vaste gebruiker
Hm. Zo had ik het nog niet bekeken. Maar dat klinkt wel logisch. Ga ik proberen!Maeve schreef:Met een beetje slimme hond werk je trekken juist in de hand zo. Want trekken = even braaf mogen zitten en dan krijgen we een koekje! Terwijl ze bij normaal lopen niets krijgen, dus minder belonend dan trekken.Curlie schreef:Haha ja... misschien moet ik haar een beetje meer voorzichtig omverlopen als ze voor me langs piept. Ze heeft nauwelijks ruimte, denk dat ik de lijn op 30-40cm vast heb. Ze hangt dan ook in de lucht met bovenlijf als ze probeert te springen... geen gezicht.Maeve schreef:Dat voor je langs lopen is toch een stukje opvoeding. Je geeft hem blijkbaar de ruimte om voor je te springenCurlie schreef:Ik begrijp in ieder geval dat het korthouden van de pup wel de juiste manier is
Zou inderdaad gewoon (voorzichtig) doorlopen als de pup springt.