Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vetarme en diervriendelijke kvv/brok

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Indra
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Landseer

Vetarme en diervriendelijke kvv/brok

Ongelezen bericht door Indra »

Onze hond was vorig jaar zo'n 10 kg te zwaar (74 kg). We hebben haar toen van de brok (Nutro Choice) afgehaald en op kvv van Naturis gezet. Hier krijgt ze echt ontzettend weinig van (500 gr, dus minder dan 1% lichaamsgewicht). Nu zit ze wel weer mooi op gewicht (65 kg), maar ik ben nu een beetje bang dat ze met maar 500 gram te weinig voedingstoffen binnen krijgt. Echter mag ze ook echt niet meer te zwaar worden, aangezien ze artrose heeft.

Ze doet het trouwens verder prima op Naturis, maar aangezien ik ook graag over wil gaan naar een diervriendelijke voeding, ben ik nu dus opzoek naar ander voer voor haar. Ook zit ik er over te denken om (gedeeltelijk) weer brok te gaan geven, aangezien je daarmee toch minder vlees/vis consumeert en zij het gewoon ook prima doet op brok. Het enige wat mij hier nog een beetje bij tegen houdt is dat zij kvv wel echt veel lekkerder vindt dan brok.

Maar ik vraag mij nu dus af wat diervriendelijke magere kvv/brokken zijn die er dus voor zorgen dat ze meer kan eten? Voor kvv zit ik er aan te denken om misschien gewoon veel wild te gaan geven. Alleen weet ik niet of ze daarmee alle voedingstoffen binnen krijgt en hoe mager dit vlees is? Wat is überhaupt een goede vetpercentage voor een hond die al dik wordt van lucht? Ook vraag ik me af of mensen weten of dit wild speciaal voor hondenvoer geschoten wordt, of dat het om andere redenen geschoten wordt?

Zelf leek Darf mij wel een goede keuze wat betreft diervriendelijk, alleen geven zij geen antwoord op mijn vragen, wat mij meteen een beetje achterdochtig maakt. Verder zag ik dat Herby ook aardig wat wild varianten heeft.

Wat betreft brokken heb ik nog niet echt een idee. Van de zomer heeft ze even op Acana Large breed gestaan, maar dit vond ze niet heel erg lekker. Ook een keer wat proefverpakkingen van Farmfood gehad, dat lijkt ze wel lekker te vinden, maar geef ik zelf liever niet in verband met bio-industrie vlees. Kwam ook nog Lupo Natural tegen, mensen daar ervaring mee? Het vetpercentage van deze brok is 9,6%. Ik weet niet of dit weinig genoeg is? En wat zijn eigenlijk dik makers in brokken waar ik op kan letten?

Ook andere tips om een hond die snel dik wordt, toch een beetje een verzadigd gevoel te kunnen geven zijn eigenlijk wel erg fijn. Ik lees wel eens wat van boontjes. Maar hoeveel zou ik haar dan hiervan bij kunnen voeren? En zouden andere groentes ook kunnen? Rauwe groente lust ze niet, maar zo gauw het gekookt/gebakken is, vindt ze het heerlijk.

Sorry voor de vele vragen, maar er is echt zo ontzettend veel keus, dat ik het even niet meer weet.
klaproos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse boxermix

Re: Vetarme en diervriendelijke kvv/brok

Ongelezen bericht door klaproos »

Mijn ouders voeren hun teefje Lupo Sensitiv 20/8. Deze heeft een lager vet- en eiwitpercentage (respectievelijk 8% en 20%) en is geschikt voor honden met (een aanleg voor) overgewicht. Het is een koudgeperste brok (Farmfood is ook geperst), wellicht dat ze dit lekkerder vindt dan een geëxpandeerde of geëxtrudeerde brok. En het vlees is 'diervriendelijk' (scharrelvlees). De hond van mijn ouders doet het er in ieder geval heel erg goed op.
Jetski
Zeer actief

Jetski

Ongelezen bericht door Jetski »

Ik kan je niet helpen met je vraag over welke voeding, maar wb je vraag over het KVv wild geloof ik zeker niet dat het vlees van geschoten wild is, maar dat dit vlees is van dieren die gefokt worden voor het vlees.
De term 'wild' wordt vaak gebruikt voor fazant of ree of konijn bv maar dat het dier in het wild geleefd heeft geloof ik niet helaas...
Hopelijk vind je een fijne voeding!
Laatst gewijzigd door Jetski op 23 okt 2016 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Indra
Vaste gebruiker

Bedankt voor jullie reactie!
@Tedzy: Ah, dat is inderdaad wel interessant wat je zegt, dat ze liever geperste brok heeft. Denk dat ik in dat opzicht gewoon wat moet proberen. Lupo Sensitive is van hetzelfde merk als Lupo natural neem ik aan?
@Jetski: Ja, daar ben ik dus ook een beetje bang voor. Had daar Darf voor gemaild (2x), maar helaas antwoorden ze niet. Dat maakt dat ik de term 'wild' dus ook niet helemaal vertrouw. Bij Herby staat er echter soms wel bij dat er nog een kogeltje in kan zitten, dus dat lijkt mij dan wel weer echt geschoten wild. Maar helemaal zeker weten doe je het helaas niet.

Sowieso vind ik het nog wel lastig om te bepalen wat het meest 'diervriendelijk' is, wild of 'gewoon biologisch' vlees, aangezien mij verteld is dat dat laatste toch ook vaak afvalvlees is wat anders ook maar weggegooid wordt en er dus niet speciaal dieren voor de hond gedood worden. Klopt dit, of heb ik dat mis?
klaproos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse boxermix

Ongelezen bericht door klaproos »

Indra schreef:Bedankt voor jullie reactie!
@Tedzy: Ah, dat is inderdaad wel interessant wat je zegt, dat ze liever geperste brok heeft. Denk dat ik in dat opzicht gewoon wat moet proberen. Lupo Sensitive is van hetzelfde merk als Lupo natural neem ik aan?
Lupo Sensitiv en Lupo Natural zijn inderdaad van dezelfde fabrikant: Luposan.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Mijn hond krijgt in de ochtend DARF 70gr brokken en in de avond 200gr Smuldier kvv. (ze is 12,5kg)
De brokken vallen hier heel erg goed in de smaak.
Ik heb ook voor deze brok gekozen voor diervriendelijker voer met minder vlees percentage.
Ik ben er tevreden over en geloof de hond ook!
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik vind ook kogeltjes in Lotgering en dogmeat ;)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Indra
Vaste gebruiker

Bedankt voor de tip, Brindlecardi! Zal eens naar hun brok kijken. Vind het alleen zo jammer dat ze niet reageren op mail, dat geeft mij toch niet zo'n prettig gevoel. Maar voor nu is Darf wel de enige biologische kvv die ook nog een beetje betaalbaar is.

@Malinois: weet jij zo in welke smaken je ze vindt? Want dan kunnen die smaken ook op m'n lijstje als eventueel geschikt. Denk dat ik mij wat betreft kvv sowieso niet op 1 merk dood moet gaan staren, maar dat het misschien beter is om wat af te wisselen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Indra schreef:Bedankt voor de tip, Brindlecardi! Zal eens naar hun brok kijken. Vind het alleen zo jammer dat ze niet reageren op mail, dat geeft mij toch niet zo'n prettig gevoel. Maar voor nu is Darf wel de enige biologische kvv die ook nog een beetje betaalbaar is.

@Malinois: weet jij zo in welke smaken je ze vindt? Want dan kunnen die smaken ook op m'n lijstje als eventueel geschikt. Denk dat ik mij wat betreft kvv sowieso niet op 1 merk dood moet gaan staren, maar dat het misschien beter is om wat af te wisselen.
bij lotgering in de wildmix
bij dogmeat met name in de fazant. Sporadisch ook in andere diersoorten maar dat is echt een heel stuk minder.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Kijk ook eens naar Yarrah
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Je kunt DARF dan beter even bellen, kun je je vragen meteen stellen.
Indra
Vaste gebruiker

Dank jullie wel voor de tips! De smaken van Lotgering en dogmeat komen op het lijstje.
Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Naturis is inderdaad een vrij high calorie voer, een ander merk KVV of een goede light brok zal beter voor haar zijn.
Om alle voedingsstoffen binnen te krijgen heeft ze qua rauwe voeding minimaal 1,5% van haar lichaamsgewicht nodig. Bij minder kan ze zeker last van tekorten krijgen.

Het is even zoeken wat voor jou hond het beste werkt.

Karen
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”