Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Afleiden bij uitvallen naar honden

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2

Afleiden bij uitvallen naar honden

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Alfil valt eigenlijk nooit uit naar andere honden. Niet als hij ´s avonds aan de lijn loopt en ook niet als hij overdag los door het bos loopt. Naar andere honden is hij meestal wat onzeker en vaak heeft hij geen behoefte aan kennismaken (dit sinds Lily er is, maar dat terzijde). Uitzondering zijn de wandelingen naar school. Hoe dichter we bij school komen, hoe reactiever hij wordt naar andere honden. Het wordt natuurlijk ook steeds drukker met ouders en kinderen naarmate we de school naderen. Meer lawaai en hectischer.
Sinds een poosje leid ik hem af als we een andere hond tegen komen. Ik zeg ´kijk eens´, hij kijkt naar mij, en geef hem een brokje. Het werkt erg goed. Alleen als we echt vlakbij school zijn en er komt een bepaald soort hond voorbij, dan kan hij nog wel eens uitvallen, maar de intensiteit is veel minder.
Nou vraag ik me af of dit de goede manier is, of ben ik hem teveel aan het belonen bij spanning?
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Afleiden bij uitvallen naar honden

Ongelezen bericht door ranetje »

Als hij daardoor rustig blijft en hanteerbaar(der) zou ik dat ook doen.
Kennelijk is die omgeving bij school voor hem iets waar hij onrustig en onzeker van wordt.

De vraag is of het zinnig is om hem mee te nemen naar een plek waar hij in "code rood" terecht dreigt te komen.
Als het je op deze manier lukt om hem steeds rustiger te krijgen en hem uiteindelijk daar aan de lijn kan laten lopen zonder uitvallen is dat natuurlijk wel handig :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Alfilillo
Zeer actief

Ok, dank voor je antwoord, dat stelt me gerust. Ik neem hem inderdaad niet meer mee tot het hek, want daar komt hij echt in code-rood. Een paar keer heeft hij mij en mijn oudste zoon gehapt bij het zien van een hond, dus dat doen we niet meer. Nu blijf ik op zo'n 50 meter van het hek en de kinderen gaan zelf naar binnen. Op die afstand is zijn stresslevel nog niet zo hoog. Ik heb hem ook een tijdje helemaal niet meegenomen, maar nu dus weer wel op deze manier omdat ik graag wil dat hij er beetje bij beetje aan went. Zelf wil hij ook heel graag mee trouwens.

Alfil & Lily
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

Ik vraag me wel af wat hij er aan heeft om mee naar school te gaan als het hem zo enorm opwind.
School is een plek met veel prikkels en heel veel energie van rennende kinderen haastige ouders.
En daarnaast kun je nooit volle aandacht aan hem besteden want je kinderen lopen er ook bij. Als je perse wil dat hij er aan went dan zou ik zo door gaan maar hiermee.beginnen voordat zijn code op oranje springt. En zo met stapjes dichterbij over de komende weken.
Hier is school sowieso voor de honden geen doen. Veel te veel drukte bij elkaar en persoonlijk zou een hond die zich afreageert zelf ook niet prettig vinden bij de school van mijn kinderen.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Gimmick schreef:Ik vraag me wel af wat hij er aan heeft om mee naar school te gaan als het hem zo enorm opwind.
School is een plek met veel prikkels en heel veel energie van rennende kinderen haastige ouders.
En daarnaast kun je nooit volle aandacht aan hem besteden want je kinderen lopen er ook bij. Als je perse wil dat hij er aan went dan zou ik zo door gaan maar hiermee.beginnen voordat zijn code op oranje springt. En zo met stapjes dichterbij over de komende weken.
Hier is school sowieso voor de honden geen doen. Veel te veel drukte bij elkaar en persoonlijk zou een hond die zich afreageert zelf ook niet prettig vinden bij de school van mijn kinderen.
Dit inderdaad.
Meestal werkt afleiden mijns inziens niet zo goed. De hond valt niet meer uit, maar leert meestal niet om te gaan met de prikkel(s); je moet dus blijven afleiden in die situaties, en doe je dat niet, dan is de kans best groot dat hij weer uitvalt. Ik kies dan dus ook liever voor meer afstand en juist belonen voor het rustig kijken naar de spannende prikkel. Vervolgens langzaam wat dichterbij komen, maar op zo'n manier dat je hond geen/niet te veel stress heeft. Wordt het wel te spannend, dan beloon ik door weg te lopen of meer afstand te nemen van de prikkel.
Alfilillo
Zeer actief

Gimmick schreef:Ik vraag me wel af wat hij er aan heeft om mee naar school te gaan als het hem zo enorm opwind.
Ik snap wat je bedoelt. Ik heb hem daarom ook een tijd niet meegenomen. Het punt is dat ik ontzettend veel loop, 3x per dag Halen en brengen van en naar school Plus een paar flinke wandelingen met de honden. Als ik wat kan combineren is het wel prettig. En zelf wil hij dus erg graag mee. Ik merk dat het hwm goed doet om even alleen met ons, zonder de pup, op pad te zijn. Maar zoals je zegt, ik ga maar tot een bepaalde afstand en neem hem niet meer mee in de meute, voor hem én voor ons niet prettig. Op zich wel fijn om te horen dat jouw honden ook gespannen worden in zo'n situatie.

Alfil & Lily
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

Alfilillo schreef:
Ik snap wat je bedoelt. Ik heb hem daarom ook een tijd niet meegenomen. Het punt is dat ik ontzettend veel loop, 3x per dag Halen en brengen van en naar school Plus een paar flinke wandelingen met de honden. Als ik wat kan combineren is het wel prettig. En zelf wil hij dus erg graag mee. Ik merk dat het hwm goed doet om even alleen met ons, zonder de pup, op pad te zijn. Maar zoals je zegt, ik ga maar tot een bepaalde afstand en neem hem niet meer mee in de meute, voor hem én voor ons niet prettig. Op zich wel fijn om te horen dat jouw honden ook gespannen worden in zo'n situatie.
Maar dat is toch een beetje het risico.
Ik moet ook mijn oudste wegbrengen naar school en daarna met de honden lopen.
En ik kan beide honden (nog) niet samen lopen....
Als hij het fijn vindt om alleen mee te gaan waarom neem je de andere hond dan niet mee naar school?
En.loop je daarna met hem.
Ik betwijfel namelijk ten zeerste of hij het wel zo leuk vindt om naar school mee te gaan.

En nogmaals ik zou het als moeder zijnde echt wel een probleem vinden om een uitvallende hond bij school te hebben.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik heb Doña (ook heel reactief naar andere honden) geleerd dat naar de hond kijken zonder uitvallen een beloning oplevert.
Door het afleiden, wat ik dus eerst deed werd het alleen maar erger eigenlijk omdat ze het niet leert hanteren. Je kunt namelijk toch nooit 100% voorkomen dat er een hond aan komt denderen. Nu kan ze gewoon kijken en kijkt dan naar mij. Als dat lukt kun je ze zelfs leren dat opzij stappen of weglopen (ipv in de aanval) ook een optie is.
Dat kun je makkelijk aanleren door je hond te belonen op een afstand (of bij jou een route) waarop het makkelijk gaat en dat uit te breiden naar dichterbij.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
ranetje
Zeer actief

Als andere honden bij die school ook aangelijnd zijn komen ze in ieder geval niet op hem afdenderen :tongue:
Alfilillo schreef:
En daarnaast kun je nooit volle aandacht aan hem besteden want je kinderen lopen er ook bij. Als je perse wil dat hij er aan went dan zou ik zo door gaan maar hiermee beginnen voordat zijn code op oranje springt. En zo met stapjes dichterbij over de komende weken.
Ik snap wat je bedoelt. Ik heb hem daarom ook een tijd niet meegenomen. Het punt is dat ik ontzettend veel loop, 3x per dag Halen en brengen van en naar school Plus een paar flinke wandelingen met de honden. Als ik wat kan combineren is het wel prettig. En zelf wil hij dus erg graag mee. Ik merk dat het hem goed doet om even alleen met ons, zonder de pup, op pad te zijn. Maar zoals je zegt, ik ga maar tot een bepaalde afstand en neem hem niet meer mee in de meute, voor hem én voor ons niet prettig. Op zich wel fijn om te horen dat jouw honden ook gespannen worden in zo'n situatie.
Ik zou wel code groen opzoeken en van daaruit dichterbij gaan komen, heel geleidelijk.
Want ik snap dat het combineren van wandelingen soms best handig is :ok:
Alleen niet met een hond die daar moeite mee heeft echt in de drukte komen.
Voor je het weet heeft hij ergens een hap uitgedeeld en dan zijn de rapen gaar zoals je weet.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Alfilillo
Zeer actief

Hier even een klein updateje over Alfil en zijn wandelingen naar school. Hij gaat super! Ik ben echt heel trots op mijn Alfieltje :I: . Na één of twee keer had hij het door en de wandelingen zijn nu zo veel meer ontspannen. Als we een hond tegen komen of hij hoort er één blaffen vanaf een balkon, kijkt hij automatisch al naar mij. Een heel enkele keer kan hij nog wel eens een of twee keer blaffen naar een hond, maar de intensiteit is zoveel lager en ik heb zijn aandacht direct weer bij me.

Ik was niet zo bekend met deze manier van trainen. Meer met het leiderschapsidee van Cesar Millán. Ik heb nog steeds veel bewondering voor deze man. Het punt is, hij is een natuurtalent met een natuurlijk overwicht over honden, en helaas heb ik dat niet. Het is al eerder hier gezegd, je kunt beter de methode gebruiken die bij je past. Ik kan Alfil goed lezen en mijn timing is ook goed, dus dit werkt als een trein.

In dit topic was er wat begrijpelijke twijfel over of Alfil deze wandelingen wel fijn vindt. Maar echt, hij vindt het zo fijn om met zijn ´kudde´ naar buiten te mogen gaan. Minuten van tevoren staat hij al klaar bij deur en dat doet hij bij andere wandelingen niet. En nogmaals, ik blijf op flinke afstand van de school staan, zodat hij niet de meute in hoeft.

Alfil & Lily
ranetje
Zeer actief

Alfilillo schreef:Hier even een klein updateje over Alfil en zijn wandelingen naar school. Hij gaat super! Ik ben echt heel trots op mijn Alfieltje :I: . Na één of twee keer had hij het door en de wandelingen zijn nu zo veel meer ontspannen. Als we een hond tegen komen of hij hoort er één blaffen vanaf een balkon, kijkt hij automatisch al naar mij. Een heel enkele keer kan hij nog wel eens een of twee keer blaffen naar een hond, maar de intensiteit is zoveel lager en ik heb zijn aandacht direct weer bij me.

Ik was niet zo bekend met deze manier van trainen. Meer met het leiderschapsidee van Cesar Millán. Ik heb nog steeds veel bewondering voor deze man. Het punt is, hij is een natuurtalent met een natuurlijk overwicht over honden, en helaas heb ik dat niet. Het is al eerder hier gezegd, je kunt beter de methode gebruiken die bij je past. Ik kan Alfil goed lezen en mijn timing is ook goed, dus dit werkt als een trein.

In dit topic was er wat begrijpelijke twijfel over of Alfil deze wandelingen wel fijn vindt. Maar echt, hij vindt het zo fijn om met zijn ´kudde´ naar buiten te mogen gaan. Minuten van tevoren staat hij al klaar bij deur en dat doet hij bij andere wandelingen niet. En nogmaals, ik blijf op flinke afstand van de school staan, zodat hij niet de meute in hoeft.
Fijn! :ok:
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Mooi inderdaad, fijn dat je zo snel resultaat merkt en dat deze methode goed werkt voor Alfil en voor jou! :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”