Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Konijnen tips
Moderator: moderatorteam
- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
- Aantal honden: 2
Konijnen tips
Hier vlak bij is een wandelgebied waar ik met Lou eigenlijk nooit kom, omdat er zoveel konijnen zitten. Nu lijkt het me wel leuk om daar af en toe met Millie te gaan wandelen. Maar ik vind het wel spannend, omdat we verder niet veel konijnen tegenkomen in het bos of park. Wat kan ik het beste doen? Haar voor de zekerheid aan een lange lijn houden? Of gewoon de konijnen negeren en erop vertrouwen/hopen dat Millie er niet achteraan gaat? Of zijn er methodes om een hond met rondhuppelende konijnen om te leren gaan?
Millie is wel vanaf het begin gewend om los te lopen en luistert dan ontzettend goed.
Millie is wel vanaf het begin gewend om los te lopen en luistert dan ontzettend goed.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Re: Konijnen tips
Ikzelf maak me er nooit zo druk om. Mayke jaagt ook op konijnen, maar de gemiddelde hond is echt te dom en te traag om er 1 te pakken te krijgen. Zelfs in de schemering in de duinen zie je soms hele groepen konijntjes in een duinpannetje zitten, maar binnen een seconde zijn ze weg als ze een hond zien.
Daarnaast kan ik erop vertrouwen dat ze m niet smeert en ik denk dat jij daar ook wel op kunt vertrouwen zolang t tegendeel niet bewezen is
Dus als ze een keer de bosjes in vliegt loop ik gewoon door en wordt ik 10 seconde later weer ingehaald.
Laten we zeggen - ik gun de konijntjes die leerervaring, zodat ze dat mee kunnen nemen als ze door een slimmer en sneller vosje op de hielen worden gezeten
Daarnaast kan ik erop vertrouwen dat ze m niet smeert en ik denk dat jij daar ook wel op kunt vertrouwen zolang t tegendeel niet bewezen is
Dus als ze een keer de bosjes in vliegt loop ik gewoon door en wordt ik 10 seconde later weer ingehaald.
Laten we zeggen - ik gun de konijntjes die leerervaring, zodat ze dat mee kunnen nemen als ze door een slimmer en sneller vosje op de hielen worden gezeten

- Jits90
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Keeshond
- Aantal honden: 3
Lijntje eraan, zoals je op straat ook zou doen?
Ik hou de honden in nieuwe gebieden altijd aan de lijn, ook al zou het de perfecte omgeving zijn om ze los te laten. Puur omdat ik dan niet weet hoeveel andere mensen er komen, of er beesten zijn om achter aan te rennen, onoverzichtelijke bochten.. Noa laat ik soms wel eerder los, zij luistert echt goed. Maar pas als ik een goed beeld heb van de omgeving.
Beter voorkomen dan genezen.
Ik hou de honden in nieuwe gebieden altijd aan de lijn, ook al zou het de perfecte omgeving zijn om ze los te laten. Puur omdat ik dan niet weet hoeveel andere mensen er komen, of er beesten zijn om achter aan te rennen, onoverzichtelijke bochten.. Noa laat ik soms wel eerder los, zij luistert echt goed. Maar pas als ik een goed beeld heb van de omgeving.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Waarom niet gewoon eerst een paar keer aan een lange lijn en duidelijk maken wat je van haar wilt?Leonie. schreef:Hier vlak bij is een wandelgebied waar ik met Lou eigenlijk nooit kom, omdat er zoveel konijnen zitten. Nu lijkt het me wel leuk om daar af en toe met Millie te gaan wandelen. Maar ik vind het wel spannend, omdat we verder niet veel konijnen tegenkomen in het bos of park. Wat kan ik het beste doen? Haar voor de zekerheid aan een lange lijn houden? Of gewoon de konijnen negeren en erop vertrouwen/hopen dat Millie er niet achteraan gaat? Of zijn er methodes om een hond met rondhuppelende konijnen om te leren gaan?
Dan kan ze daarna waarschijnlijk ook daar gewoon loslopen als tenminste duidelijk wordt dat ze er niet helemaal hoteldebotel van wordt
- Leonie.
- Zeer actief
Het nadeel is dat Millie erg slecht aan de lijn loopt. Dus lijnloopwandelingen zijn eigenlijk een soort trainingen. Niet zo goed te combineren met nieuw spannend gebied. Flex of lange lijn zou misschien kunnen, het is een rustige plek. Ik ken overigens zelf de omgeving goed hoor, ik liep er zonder hond al.Jits90 schreef:Lijntje eraan, zoals je op straat ook zou doen?
Ik weet dat dat met veel honden zo is, maar de eerste keer dat Lou konijnen zag is hij 3,5 uur weggebleven. Of, hij was nog wel vlak bij, maar luisterde niet meer. Dat wil ik graag voorkomenPaisley schreef:Ikzelf maak me er nooit zo druk om. Mayke jaagt ook op konijnen, maar de gemiddelde hond is echt te dom en te traag om er 1 te pakken te krijgen. Zelfs in de schemering in de duinen zie je soms hele groepen konijntjes in een duinpannetje zitten, maar binnen een seconde zijn ze weg als ze een hond zien.
Daarnaast kan ik erop vertrouwen dat ze m niet smeert en ik denk dat jij daar ook wel op kunt vertrouwen zolang t tegendeel niet bewezen is![]()
Overigens voel ik me ook niet zo schuldig naar de konijnen toe
Ja, dat is denk ik de beste oplossing. Eerst maar even op zoek naar een lichte lange lijn dan.ranetje schreef:Waarom niet gewoon eerst een paar keer aan een lange lijn en duidelijk maken wat je van haar wilt?Leonie. schreef:Hier vlak bij is een wandelgebied waar ik met Lou eigenlijk nooit kom, omdat er zoveel konijnen zitten. Nu lijkt het me wel leuk om daar af en toe met Millie te gaan wandelen. Maar ik vind het wel spannend, omdat we verder niet veel konijnen tegenkomen in het bos of park. Wat kan ik het beste doen? Haar voor de zekerheid aan een lange lijn houden? Of gewoon de konijnen negeren en erop vertrouwen/hopen dat Millie er niet achteraan gaat? Of zijn er methodes om een hond met rondhuppelende konijnen om te leren gaan?
Dan kan ze daarna waarschijnlijk ook daar gewoon loslopen als tenminste duidelijk wordt dat ze er niet helemaal hoteldebotel van wordt
-
blondie
- Zeer actief
Ik zou ook voor de zekerheid even aanlijnen, meer om te zien hoe de hond reageert op bepaalde dingen en dan kun je in ieder geval reageren. In het gunstigste geval negeert ze de konijnen, dan weet je gauw genoeg of je haar los kunt laten of niet.
Net als jij kwam ik er bij 1 hond ook achter dat ze erachter aan ging, ik had dat niet ingecalculeerd omdat ik eigenlijk nog nooit met een hond had gelopen die achter katten, en wild aanging
Bij de jonge hond waren we er dus wel redelijk alert op en merkten al snel dat hij vogels en konijntjes en andere snelle objecten érg interessant vond en om dan aan te geven dat het niet de bedoeling was om erachteraan te gaan was de lijn die aan hem vast zat wel érg handig
Net als jij kwam ik er bij 1 hond ook achter dat ze erachter aan ging, ik had dat niet ingecalculeerd omdat ik eigenlijk nog nooit met een hond had gelopen die achter katten, en wild aanging
Bij de jonge hond waren we er dus wel redelijk alert op en merkten al snel dat hij vogels en konijntjes en andere snelle objecten érg interessant vond en om dan aan te geven dat het niet de bedoeling was om erachteraan te gaan was de lijn die aan hem vast zat wel érg handig
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Nou ik zou me er niet zo druk om maken. Lange lijn in de rugzak en dan kun je die er altijd nog aan hangen als blijkt dat ze zich aan konijnenvlees te buiten gaat. Maar als ze gewoon een sprintje trekt en opgeeft lang voordat ze ook maar enige kans maakt om zo'n beest te grazen te nemen zou ik denken van toe maar, wordt ze lekker moe van toch. Zolang ze maar gewoon blijft luisteren en vlot weer bij je komt is er opzich verder weinig aan de hand. Of ben je bang dat ze echt ver weg rent en niet meer terug komt?
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Je hebt gelijk hoor, maar om er achter te komen hoe hardnekkig je jager is, moet je dat toch eerst uitproberen? Bij de meeste honden loopt het algemeen ook niet onverwachts van het ene op het andere moment uit de klauwen. Dat is een proces waarbij je steeds minder controle krijgt en de hond steeds vaker succes viert. Daar heb ik (oerstom) aan meegeholpen door haar toe te staan om op een boerderij waar ik tijdelijk heb gewoond haar de weilanden zelfstandig vrij te laten houden van ganzen.Inge O schreef:Maar bij dat advies lijk je voor het gemak wel te vergeten dat je hier al vaker hebt verteld dat Mayke hem vroeger wél peerde (achter vogels aan dan maar goed, dat maakt niet het grote verschil) en dat je dat 'gepeer' hebt afgeleerd met een tt omdat je het zat was - iets wat ik overigens wel kan begrijpen maar dan doen alsof het allemaal niet uitmaakt om je hond midden tussen de konijnen te droppen met het risico dat hij de konijnenjaagmicrobe heel erg te pakken krijgt vind ik op z'n minst wel vreemd.Paisley schreef:Ikzelf maak me er nooit zo druk om. Mayke jaagt ook op konijnen, maar de gemiddelde hond is echt te dom en te traag om er 1 te pakken te krijgen. Zelfs in de schemering in de duinen zie je soms hele groepen konijntjes in een duinpannetje zitten, maar binnen een seconde zijn ze weg als ze een hond zien.
Daarnaast kan ik erop vertrouwen dat ze m niet smeert en ik denk dat jij daar ook wel op kunt vertrouwen zolang t tegendeel niet bewezen is![]()
Als je zo'n hardnekkige jager hebt dat hij bij de eerste keer afgelijnd lopen m smeert, dan heb je dat aan de lijn al wel door gehad, neem ik aan.
Mayke is overigens een hond wat hem inderdaad nooit gepeerd heeft om konijnen maar op vogels. En dat kwam niet uit de lucht vallen maar werd steeds erger tot een moment dat het gevaarlijk werd. Het zou me niet weerhouden om met een jonge hond gewoon weer afgelijnd te gaan lopen en te kijken hoe het gaat.
Dus vooralsnog blijf ik bij het advies om het gewoon uit te proberen. Zo doe ik het ook met opvangers en is nooit een probleem geweest. Maar als je die ervaring wel hebt (zoals met Elco) kan ik me voorstellen dat je voorzichtiger bent geworden.
Laatst gewijzigd door Paisley op 04 nov 2016 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.

-
blondie
- Zeer actief
Hoe andere mensen soms denken vind ik prima, maar zelf denk ik altijd wel aan hoe ik hier woon en hoe de regels zijn. Hier mogen de honden op tijden los in duin, maar ze mogen niet de duinen in trekken om te jagen achter de herten aan, konijnen of vossen en al het andere wild wat er nog meer loopt. En als je dus met een hond loopt die er gevoelig voor is, én dus niet luistert als je terug roept, dan vind ik dat je daar aan moet werken of de hond aangelijnd moet houden. Het kan me niet schelen of de hond al dan niet in staat is een ander dier te doden ik kan er gewoon slecht tegen dat er mensen zijn die hun schouders ophalen, hun hond over de duinen zien vliegen en dan hopen dat de hond op tijd terug is om weer naar huis te gaan, en het boeit ze geen ene kont wat hun hond uitvreet en ook niet dat door dat gedrag de regels gaan wijzigen en dat alles straks aanlijngebied gaat worden in alle seizoenen.Inge O schreef:Maar bij dat advies lijk je voor het gemak wel te vergeten dat je hier al vaker hebt verteld dat Mayke hem vroeger wél peerde (achter vogels aan dan maar goed, dat maakt niet het grote verschil) en dat je dat 'gepeer' hebt afgeleerd met een tt omdat je het zat was - iets wat ik overigens wel kan begrijpen maar dan doen alsof het allemaal niet uitmaakt om je hond midden tussen de konijnen te droppen met het risico dat hij de konijnenjaagmicrobe heel erg te pakken krijgt vind ik op z'n minst wel vreemd.Paisley schreef:Ikzelf maak me er nooit zo druk om. Mayke jaagt ook op konijnen, maar de gemiddelde hond is echt te dom en te traag om er 1 te pakken te krijgen. Zelfs in de schemering in de duinen zie je soms hele groepen konijntjes in een duinpannetje zitten, maar binnen een seconde zijn ze weg als ze een hond zien.
Ik heb meer met bazen als TS die op voorhand zich afvragen hoe te reageren om te voorkomen dat de hond niet meer te bereiken is.
-
Neeltje
Dit dus. Hier in het parkje zitten heel veel konijnen en er zijn dus hondeneigenaren die hun hond achter de konijnen aansturen. Ze zelfs boven op de struiken sturen waaronder de konijnen zitten. Heel leuk, echt welblondie schreef:Hoe andere mensen soms denken vind ik prima, maar zelf denk ik altijd wel aan hoe ik hier woon en hoe de regels zijn. Hier mogen de honden op tijden los in duin, maar ze mogen niet de duinen in trekken om te jagen achter de herten aan, konijnen of vossen en al het andere wild wat er nog meer loopt. En als je dus met een hond loopt die er gevoelig voor is, én dus niet luistert als je terug roept, dan vind ik dat je daar aan moet werken of de hond aangelijnd moet houden. Het kan me niet schelen of de hond al dan niet in staat is een ander dier te doden ik kan er gewoon slecht tegen dat er mensen zijn die hun schouders ophalen, hun hond over de duinen zien vliegen en dan hopen dat de hond op tijd terug is om weer naar huis te gaan, en het boeit ze geen ene kont wat hun hond uitvreet en ook niet dat door dat gedrag de regels gaan wijzigen en dat alles straks aanlijngebied gaat worden in alle seizoenen.Inge O schreef:Maar bij dat advies lijk je voor het gemak wel te vergeten dat je hier al vaker hebt verteld dat Mayke hem vroeger wél peerde (achter vogels aan dan maar goed, dat maakt niet het grote verschil) en dat je dat 'gepeer' hebt afgeleerd met een tt omdat je het zat was - iets wat ik overigens wel kan begrijpen maar dan doen alsof het allemaal niet uitmaakt om je hond midden tussen de konijnen te droppen met het risico dat hij de konijnenjaagmicrobe heel erg te pakken krijgt vind ik op z'n minst wel vreemd.Paisley schreef:Ikzelf maak me er nooit zo druk om. Mayke jaagt ook op konijnen, maar de gemiddelde hond is echt te dom en te traag om er 1 te pakken te krijgen. Zelfs in de schemering in de duinen zie je soms hele groepen konijntjes in een duinpannetje zitten, maar binnen een seconde zijn ze weg als ze een hond zien.
Ik heb meer met bazen als TS die op voorhand zich afvragen hoe te reageren om te voorkomen dat de hond niet meer te bereiken is.
Als je niet weet hoe je hond reageert, gewoon aan de lijn houden, lang, kort maakt niet uit, misschien handig om je hond leren aan de lijn te lopen.
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Hoe ik het gedan heb, is ze leren negeren. Bij m'n vriendin in Limburg is een plek waar het stikt vna de konijnen, de konijnenberg noemen wij het altijd
vanaf dat de honden jong zijn gingen we, aangelijnd op de konijnenberg wandelen, reageerde ze op de konijnen dan aandacht vragen, gaven ze aandacht dan was het een super brave hond
en kregen ze wat lekkers.
Zo een aantal weken volgehouden tot dat echt super ging, toen de volgende stap, zelfde berg maar nu zonder lijntje eraan, hond netjes los naast je en maar lopen, konijntjes die rond rennen betekend naar mij komen/kijken en wat lekkers krijgen
Is wat tijd en energie in gaan zitten, maar het is echt de moeite waard 
Zo een aantal weken volgehouden tot dat echt super ging, toen de volgende stap, zelfde berg maar nu zonder lijntje eraan, hond netjes los naast je en maar lopen, konijntjes die rond rennen betekend naar mij komen/kijken en wat lekkers krijgen
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Normaal zou ik het advies van eerst aan een lange lijn proberen wel onderschrijven. Maar TS geeft aan dat aan de lijn lopen nog een enorme uitdaging is terwijl hij los heel goed luistert. En ik lees verder niet dat hij al enige interesse in jagen heeft laten zien. Dus met die info gecombineerd zou ik het wel aandurven met een backuplijn achter de hand.
- Leonie.
- Zeer actief
Bij Lou was het helaas wel zo. Toen hij 1 jaar was is hij dus 3,5 uur weggebleven en in de jaren daarna is hij nog een paar keer onbereikbaar geweest. Bij hem vermijd ik konijnen echt en als we op vakantie gaan wandelen doe ik hem aan de flex als ik niet zeker weet of er konijnen zitten. Tijdens een weekje op de Veluwe kwamen we een leuk speels hondje tegen, dus ik klik Lou even los (had nog geen konijn gezien) en binnen 10 seconden was hij weg. Bleek een stuk verderop te stikken van de konijnen. Het schemerde al en ik kende de omgeving niet, dus dat was echt wel even spannend. Gelukkig is het het laatste jaar niet meer gebeurd.Paisley schreef: Je hebt gelijk hoor, maar om er achter te komen hoe hardnekkig je jager is, moet je dat toch eerst uitproberen? Bij de meeste honden loopt het algemeen ook niet onverwachts van het ene op het andere moment uit de klauwen. Dat is een proces waarbij je steeds minder controle krijgt en de hond steeds vaker succes viert.
Ik denk wel dat 1 keer succes al teveel is. En wat ik niet heb opgeschreven is dat Millie het best leuk vindt een groepje vogels op te jagen, dat zit er wel in. Dus ik neem het zekere voor het onzekere denk ik.mijke schreef:Normaal zou ik het advies van eerst aan een lange lijn proberen wel onderschrijven. Maar TS geeft aan dat aan de lijn lopen nog een enorme uitdaging is terwijl hij los heel goed luistert. En ik lees verder niet dat hij al enige interesse in jagen heeft laten zien. Dus met die info gecombineerd zou ik het wel aandurven met een backuplijn achter de hand.
JohNeeltje schreef:misschien handig om je hond leren aan de lijn te lopen.
Tnx voor de concrete tipsLunatic schreef:Hoe ik het gedan heb, is ze leren negeren. Bij m'n vriendin in Limburg is een plek waar het stikt vna de konijnen, de konijnenberg noemen wij het altijdvanaf dat de honden jong zijn gingen we, aangelijnd op de konijnenberg wandelen, reageerde ze op de konijnen dan aandacht vragen, gaven ze aandacht dan was het een super brave hond
en kregen ze wat lekkers.
Zo een aantal weken volgehouden tot dat echt super ging, toen de volgende stap, zelfde berg maar nu zonder lijntje eraan, hond netjes los naast je en maar lopen, konijntjes die rond rennen betekend naar mij komen/kijken en wat lekkers krijgenIs wat tijd en energie in gaan zitten, maar het is echt de moeite waard
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Voor het gedrag van Norah ben ik bij de cursus bend to assent gekomen. Hierbij leer je dat de hond prikkels aan jou gaat melden. Je gaat de hond ook bewust maken van prikkels waar hij nog niet op reageert (puur om aanleren en in later stadium duidelijk dat prikkels gemeld moeten worden). Dit gaat aanvankelijk ook aangelijnd natuurlijk. Het lopen aan de lijn is hier een onderdeel van. Het is een tweedaagse workshop (twee weken ertussen), waarin je met de basis begint. Wij hebben met Norah nogal wat probleemgedrag, maar er doen ook honden met wat simpelere probleempjes mee of eigenlijk gewoon zelfs een probleemloze pup.
Wij hebben na 1 week (wat overigens wel een zeer intensieve trainingsweek voor ons is geweest) al verbijsterend resultaat met betrekking tot het probleemgedrag van Norah. En ik zie op dit moment ook eigenlijk zeer brede toepassingen in deze trainingsmethodes met ook toekomstige honden/pups. Ook voor honden die nog geen probleem hebben vind ik het een mooie en duidelijke omgang. In basis komt het overigens ook al overeen met hoe ik het deed, maar er was gewoon even wat bijschaving nodig die juist dat resultaat tot dusver hadden doen uitblijven.
Misschien dus ook iets voor jou met betrekking tot zowel de lijn als de konijnenproblematiek
Wij hebben na 1 week (wat overigens wel een zeer intensieve trainingsweek voor ons is geweest) al verbijsterend resultaat met betrekking tot het probleemgedrag van Norah. En ik zie op dit moment ook eigenlijk zeer brede toepassingen in deze trainingsmethodes met ook toekomstige honden/pups. Ook voor honden die nog geen probleem hebben vind ik het een mooie en duidelijke omgang. In basis komt het overigens ook al overeen met hoe ik het deed, maar er was gewoon even wat bijschaving nodig die juist dat resultaat tot dusver hadden doen uitblijven.
Misschien dus ook iets voor jou met betrekking tot zowel de lijn als de konijnenproblematiek

- Leonie.
- Zeer actief
Klinkt interessant! Ik kom niet om in tijd en geld, dus zou niet zo snel zo'n cursus volgen, tenzij het nodig blijkt. Bij wie heb jij de cursus gevolgd?gyanty schreef:Voor het gedrag van Norah ben ik bij de cursus bend to assent gekomen. Hierbij leer je dat de hond prikkels aan jou gaat melden. Je gaat de hond ook bewust maken van prikkels waar hij nog niet op reageert (puur om aanleren en in later stadium duidelijk dat prikkels gemeld moeten worden). Dit gaat aanvankelijk ook aangelijnd natuurlijk. Het lopen aan de lijn is hier een onderdeel van. Het is een tweedaagse workshop (twee weken ertussen), waarin je met de basis begint. Wij hebben met Norah nogal wat probleemgedrag, maar er doen ook honden met wat simpelere probleempjes mee of eigenlijk gewoon zelfs een probleemloze pup.
Wat betreft het aan de lijn lopen; het gaat wel langzaamaan steeds iets beter hoor. Ze vindt het ingewikkeld dat er iets bestaat tussen volgen en trekken in. Maar nu loopt ze steeds vaker stukjes naast me zonder ook echt omhoog te kijken.
- Leonie.
- Zeer actief
Klinkt interessant! Ik kom niet om in tijd en geld, dus zou niet zo snel zo'n cursus volgen, tenzij het nodig blijkt. Bij wie heb jij de cursus gevolgd?gyanty schreef:Voor het gedrag van Norah ben ik bij de cursus bend to assent gekomen. Hierbij leer je dat de hond prikkels aan jou gaat melden. Je gaat de hond ook bewust maken van prikkels waar hij nog niet op reageert (puur om aanleren en in later stadium duidelijk dat prikkels gemeld moeten worden). Dit gaat aanvankelijk ook aangelijnd natuurlijk. Het lopen aan de lijn is hier een onderdeel van. Het is een tweedaagse workshop (twee weken ertussen), waarin je met de basis begint. Wij hebben met Norah nogal wat probleemgedrag, maar er doen ook honden met wat simpelere probleempjes mee of eigenlijk gewoon zelfs een probleemloze pup.
Wat betreft het aan de lijn lopen; het gaat wel langzaamaan steeds iets beter hoor. Ze vindt het ingewikkeld dat er iets bestaat tussen volgen en trekken in. Maar nu loopt ze steeds vaker stukjes naast me zonder ook echt omhoog te kijken.
- Maartje
- Zeer actief
Dat klinkt wel heel interessant. Ik ga het boekje eens bestellen om te kijken of het wat voor mijn honden en voor mij is.gyanty schreef:Voor het gedrag van Norah ben ik bij de cursus bend to assent gekomen. Hierbij leer je dat de hond prikkels aan jou gaat melden. Je gaat de hond ook bewust maken van prikkels waar hij nog niet op reageert (puur om aanleren en in later stadium duidelijk dat prikkels gemeld moeten worden). Dit gaat aanvankelijk ook aangelijnd natuurlijk. Het lopen aan de lijn is hier een onderdeel van. Het is een tweedaagse workshop (twee weken ertussen), waarin je met de basis begint. Wij hebben met Norah nogal wat probleemgedrag, maar er doen ook honden met wat simpelere probleempjes mee of eigenlijk gewoon zelfs een probleemloze pup.
Het konijnenprobleem had ik hier ook. Het ging hier de eerste weken met de pup geweldig. Ze liep keurig los, keek niet naar konijnen en mijn oudste twee kijken er amper naar. En omdat ik hier dagelijks over de konijnen struikel vond ik heerlijk. Van het een op het andere moment bedacht de jonge hond dat het toch wel geweldige opjaag-dingen zijn. Leuk joh! Zoeffffff...... En die dingen leven in hele spannende bosjes, dus ze was ook steeds vaker in de bosjes verdwenen. En ik wilde geen jachthond meer vanwege dit gedrag
Gelukkig had ik al heel veel op hierkomen getraind en zat dat er al goed in, dus toen ben ik ook maar echt op negeren van konijnen gaan trainen en het opjagen zelf gaan verbieden. Op hele spannende konijnen-hotspots pak ik er nog wel een bal bij. Ze is nu zo ver dat ze de konijnen met rust laat. Nu zag ik haar deze week wel op vogels loeren
-
*Wolf*
- Zeer actief
Het lijkt mij ook een heel interessant iets, dat Bend to Assent. Ik probeerde dat boekje ook te bestellen, maar ik zie geen manier waarop dat kan op die site. Er staat ook geen tel.nr. of mailadres of, voor zover ik kan zien, je kan alleen een compleet aanmeldingsformulier voor een cursus insturen.
- Maartje
- Zeer actief
Via de facebook van die hondenschool heb ik de link van het bestelformulier op de website gevonden.*Wolf* schreef:Het lijkt mij ook een heel interessant iets, dat Bend to Assent. Ik probeerde dat boekje ook te bestellen, maar ik zie geen manier waarop dat kan op die site. Er staat ook geen tel.nr. of mailadres of, voor zover ik kan zien, je kan alleen een compleet aanmeldingsformulier voor een cursus insturen.
http://www.hondencentrumwraf.nl/page=si ... lier/id=17
-
*Wolf*
- Zeer actief
O bedanktMaartje schreef:Via de facebook van die hondenschool heb ik de link van het bestelformulier op de website gevonden.*Wolf* schreef:Het lijkt mij ook een heel interessant iets, dat Bend to Assent. Ik probeerde dat boekje ook te bestellen, maar ik zie geen manier waarop dat kan op die site. Er staat ook geen tel.nr. of mailadres of, voor zover ik kan zien, je kan alleen een compleet aanmeldingsformulier voor een cursus insturen.
http://www.hondencentrumwraf.nl/page=si ... lier/id=17
Laat anders even weten of het wat is, dat boekje, of je er in eerste instantie ook zonder cursus wat mee kunt? Dan wacht ik nog heel even met bestellen.
- Leonie.
- Zeer actief
Aan de bal had ik nog helemaal niet gedacht! Millie is gek op de bal, dus die zou ik ook nog mee kunnen nemen ter afleiding.Maartje schreef: Op hele spannende konijnen-hotspots pak ik er nog wel een bal bij.
Ben ik ook benieuwd naar.*Wolf* schreef: Laat anders even weten of het wat is, dat boekje, of je er in eerste instantie ook zonder cursus wat mee kunt? Dan wacht ik nog heel even met bestellen.
- Leonie.
- Zeer actief
Omdat ik wil voorkomen dat ze net als Lou een paar uur achter de konijnen aan gaat. Dat was wel duidelijk toch?Cleva schreef:Beginnen bij het begin. Waarom moet je überhaupt iets doen?Leonie. schreef:Hier vlak bij is een wandelgebied waar ik met Lou eigenlijk nooit kom, omdat er zoveel konijnen zitten. Nu lijkt het me wel leuk om daar af en toe met Millie te gaan wandelen. Maar ik vind het wel spannend, omdat we verder niet veel konijnen tegenkomen in het bos of park. Wat kan ik het beste doen?
Voor mij is het toch wat anders:Cleva schreef:Ik ben een meester in neurotisch getwijfel dus ik maak geregeld even zo'n stroomdiagrammetje.
Loopt ze dan weg?
Ja.
Is dat daar erg?
Nee.
Is het ergens anders om erg?
Ja.
Wil je er opvoedingstijd aan wijden?
Meh.
Dan moet je daar niet gaan wandelen.
Misschien loopt ze weg, dat weet ik niet,
Ja, het zou erg zijn, er is een weg in de buurt.
Ik wil er opvoedingstijd aan wijden, maar voorkomen, of in elk geval voorbereid zijn lijkt me beter dan genezen.
- Leonie.
- Zeer actief
Dan snap ik de vraag waarschijnlijk niet. Ik heb dus een leuk gebied in de buurt waar ik met Millie wil wandelen (omdat het er mooi is, voor de afwisseling, etc). Maar ik weet nog niet zeker of zij om kan gaan met rondhuppelende konijnen. Grote kans dat het prima gaat en dan is het de moeite waard toch?Cleva schreef:En waarom zou je een situatie willen opzoeken die maakt dat je hond dat wil?Leonie. schreef: Omdat ik wil voorkomen dat ze net als Lou een paar uur achter de konijnen aan gaat. Dat was wel duidelijk toch?
Echt even precies zo lezen als ik het vraag. Ik heb geen bijbedoelingen.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ja dan is het de moeite waardLeonie. schreef:Dan snap ik de vraag waarschijnlijk niet. Ik heb dus een leuk gebied in de buurt waar ik met Millie wil wandelen (omdat het er mooi is, voor de afwisseling, etc). Maar ik weet nog niet zeker of zij om kan gaan met rondhuppelende konijnen. Grote kans dat het prima gaat en dan is het de moeite waard toch?Cleva schreef:En waarom zou je een situatie willen opzoeken die maakt dat je hond dat wil?Leonie. schreef: Omdat ik wil voorkomen dat ze net als Lou een paar uur achter de konijnen aan gaat. Dat was wel duidelijk toch?
Echt even precies zo lezen als ik het vraag. Ik heb geen bijbedoelingen.
- Leonie.
- Zeer actief
Ja, ik vind het de moeite waard, vandaar dat ik tips vroegCleva schreef: Zeg jij het maar.
Ik zou het zelf wel doen. Voor mezelf. Als het hondje zich niet kan gedragen dan maar aan de riem.
Inderdaad is aan de riem ook een optie, met Lou heb ik er ook wel met de flex gelopen, je komt er toch niemand tegen.