Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

extreem rijdende pup

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

yanka
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): rottweiler
Aantal honden: 1
Contacteer:

extreem rijdende pup

Ongelezen bericht door yanka »

Hallo allemaal. Ik heb een vraagje. Wij hebben gisteren onze jack Russel reu pup van 8 weken opgehaald.
Wat ons opvalt en wij nog eerder meegemaakt hebben met n hond is hij rijdt extreem en daar bedoel ik dus echt gewoon minutenlang onder hevig gepiep. Wij vermoedden dat hij zn nest mist. hij is uiteindelijk pas 1 dagje daar weg.
hoe kunnen we hier t beste mee omgaan en wat is dit? dominantie lijkt me n beetje vroeg.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
~Suzanne~
Zeer actief

Re: extreem rijdende pup

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

yanka schreef:Hallo allemaal. Ik heb een vraagje. Wij hebben gisteren onze jack Russel reu pup van 8 weken opgehaald.
Wat ons opvalt en wij nog eerder meegemaakt hebben met n hond is hij rijdt extreem en daar bedoel ik dus echt gewoon minutenlang onder hevig gepiep. Wij vermoedden dat hij zn nest mist. hij is uiteindelijk pas 1 dagje daar weg.
hoe kunnen we hier t beste mee omgaan en wat is dit? dominantie lijkt me n beetje vroeg.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Onderbreken? Afleiden? Niet toestaan? Dit is wel bijzonder extreem dan.
Waarop rijdt hij?

Suzanne
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Rijden kan een uiting van stress of van overprikkeling zijn
yanka
Vaste gebruiker
Contacteer:

Hij rijdt op alles. Tegen onze benen. Op z'n speelgoed. Op z'n deken. Wij proberen hem nu maar af te leiden. Het lijkt erop dat hij t meer doet als hij moe wordt. Zou t kunnen komen doordat hij zijn nest mist?
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

yanka schreef:Hij rijdt op alles. Tegen onze benen. Op z'n speelgoed. Op z'n deken. Wij proberen hem nu maar af te leiden. Het lijkt erop dat hij t meer doet als hij moe wordt. Zou t kunnen komen doordat hij zijn nest mist?
Ja dat kan. Dat kan zich uiten in stress. Nu moet hij heel veel verwerken, zonder steun van vertrouwde broertjes en zusjes en moeder hond.
Dan kan het rijden een stress uiting zijn.
yanka
Vaste gebruiker
Contacteer:

Dus wat we nu doen is dan wel goed denk ik. Niet teveel aandacht eraan schenken en hem afleiden.
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Geef hem een pluche beest dat ongeveer even groot is als hij en laat hem zich daar op uitleven. Vooral niet te veel aandacht aan besteden, dan dooft het grotendeels uit.
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Geef hem een pluche beest dat ongeveer even groot is als hij en laat hem zich daar op uitleven. Vooral niet te veel aandacht aan besteden, dan dooft het grotendeels uit.
Dorine.
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dorine. »

Ik zou hem proberen zoveel mogelijk af te leiden en rustig van waar hij ook maar rijdt afhalen. Misschien 1 knuffeltje houden waar hij het wel op mag doen? En als het stress is wat mensen suggereren, kijken of het over een weekje over is als hij wat meer gewend is.

Als hij zijn nestgenootjes mist kan je ook een warme kruik met wat zachts eromheen bij hem neerleggen, of zelfs een knuffel waar een tikkend 'hart' in zit. Dat laatste heb ik nooit zelf gezien maar wel over gehoord. Zodat hij niet alleen hoeft te slapen? En lekker veel bij hem zijn, zodat hij zich niet meteen alleen voelt.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Als hij het vooral doet als hij moe is denk ik dat overprikkeling meespeelt. Ik zou hem (dwingen) meer rust te nemen, vóórdat hij zo moe is dat hij van gekkigheid gaat rijden.
Leg hem met een lekker kluifje of warme kruik en dekentje regelmatig een uurtje in de bench. Als je geen bench gebruikt kan je misschien een klein hoekje van de kamer veilig afzetten.
Let er ook op dat er niet te veel spannende/nieuwe dingen in 1 dag zitten voor pup. Zorg vooral voor rust en regelmaat en houd het bij 1 nieuwe of spannende activiteit op een dag.
Afbeelding
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door kloesje »

Macho heeft het ook gehad als pup, hij heeft ook een pluche knuffelbeer gehad, daar kon hij zich mooi op uitleven.
Het gedrag leverde hem zo verder geen aandacht op en kon hij wel zijn ei even kwijt.
Als je genoeg met je hond doet, voldoende prikkels biedt en hem ook verplicht eens te rusten, dan yal dit gedrag vanzelf uitdoven.

Het heeft zeker niet te maken met dominantie of seksueel gedrag, vaker overspronggedrag vanuit stress en dergelijke.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Tja afleiden... tja in hoeverre kan dat het probleem ook instant houden. Even stuk bewustwording. 8 weken, overprikkeld en stress misschien. Als je dan maar gaat afleiden om te zorgen dat hij zijn stress niet uit op zijn manier, dan is de vraag of je je doel voorbij schiet en misschien heeft pup juist in zo'n geval rust nodig? Maar goed, dat hangt geheel van de situatie af, dat kan ik niet inschatten.
Afbeelding
Jonas26
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jonas26 »

gyanty schreef:Tja afleiden... tja in hoeverre kan dat het probleem ook instant houden. Even stuk bewustwording. 8 weken, overprikkeld en stress misschien. Als je dan maar gaat afleiden om te zorgen dat hij zijn stress niet uit op zijn manier, dan is de vraag of je je doel voorbij schiet en misschien heeft pup juist in zo'n geval rust nodig? Maar goed, dat hangt geheel van de situatie af, dat kan ik niet inschatten.
Hij is er net een dag :mrgreen:
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Jonas26 schreef:
gyanty schreef:Tja afleiden... tja in hoeverre kan dat het probleem ook instant houden. Even stuk bewustwording. 8 weken, overprikkeld en stress misschien. Als je dan maar gaat afleiden om te zorgen dat hij zijn stress niet uit op zijn manier, dan is de vraag of je je doel voorbij schiet en misschien heeft pup juist in zo'n geval rust nodig? Maar goed, dat hangt geheel van de situatie af, dat kan ik niet inschatten.
Hij is er net een dag :mrgreen:
Precies wat ik zeg en zo'n jong dingetje heeft best wat te verwerken zo'n eerste dag. Je moet al zoveel met zo'n pupje, leren wat mag en niet mag in het nieuwe huis, zindelijk worden, commando's leren....En tjee wat een indrukken allemaal. Overigens zou ik wel aangeven het niet op mensen of andere dieren te doen, op zijn kleed en knuffel zou me niet zo veel uitmaken (al het niet doorslaat en uren aanhoudt en het ding zichzelf uit de slaap houdt.)
Afbeelding
yanka
Vaste gebruiker
Contacteer:

Dank jullie wel voor jullie reacties. Ik denk dat we het idd maar gewoon blijven negeren. Het is allemaal al zoveel voor zo'n kleintje.
Het was meer dat we dit nog nooit eerder meegemaakt hadden en niet goed wisten wat we ermee aan moesten.
Ben blij om te horen dat dit wel vaker voorkomt. en dat het vaak ook weer gewoon over gaat.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”