Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Beschermend gedrag

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Jonas26
Zeer actief

Beschermend gedrag

Ongelezen bericht door Jonas26 »

De neefjes en Meis zijn stapelgek op elkaar, tot zover dus geen enkel probleem. Nou waren ze gisteren op bezoek en neefje maakte nogal een onbeschofte opmerking richting mijn zus dus die werd even goed de wacht aangezegd op boze toon. Op datzelfde moment sprong Meis overeind, ging voor neefje zitten met een zachte brom richting mijn zus. Ik heb Meis daarop onmiddellijk met kalme toon naar haar mand gestuurd met een nee, dat doen we niet waarop neefje heel dramatisch gilde als Meis naar haar mand moet ga ik ook dus zaten ze met hun tweeen in de mand :LOL: :LOL: :LOL:
Heb Meis een paar minuten in de mand laten zitten en toen heeft mijn zus op mijn verzoek haar geroepen, even geaaid en een koekje gegeven en was alles weer in orde.
Toch zit het me niet helemaal lekker, moet ik me zorgen maken?
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Re: Beschermend gedrag

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Ja.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Jonas26
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:Ja.
In welke zin, had ik het anders moeten aanpakken?
Afbeelding
Jonas26
Zeer actief

Nanna schreef:Nou, de meneer die boos was op zijn vriendin laatst is door zijn eigen pitbulls de armen afgebeten, dus ja, ik zou me zorgen maken en dit niet afdoen als beschermend gedrag. Het is reageren op agressie en dat is heel wat anders.
Het was een brommetje, verder deed ze niets en ging ook meteen haar mand in toen ik het zei.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Een brommetje is een waarschuwing en meis heeft geen waarschuwingen te geven. Dit mag niet. Haar weghalen was goed. Neef er weer bijlaten niet
Afbeelding
Jonas26
Zeer actief

Nanna schreef:Je moet het zelf weten. Hier wordt hoe dan ook niet zomaar naar mensen gegromd.
En het wordt al helemáál niet afgedaan met ' het is beschermen'
Hier dus ook niet Nanna maar op mij kwam het over alsof ze neefje wilde beschermen tegen de boosheid van zus, ik onderschat niets, vandaar dat ik dit topic ook open :wink:
Afbeelding
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Tsja dit is precies waarom je honden en kinderen samen met argusogen in de gaten moet houden. Wat als je zus aanstalten had gemaakt om op te staan, had Meis dan ook actie ondernomen? Dit is gedrag dat ik absoluut zonder twijfel de kop in zou drukken. Ze dient zich hier niet mee te bemoeien.

Wat ik ook absoluut niet zou doen is je neefje bij Meis in de mand laten zitten. Sowieso per definitie nooit, want de mand is de plek waar Meis ten alle tjide door iedereen met rust gelaten dient te worden; een hond heeft recht op zo'n plek. Maar in dit geval al zeer zéker niet, omdat je door je neefje naar Meis toe te sturen Meis nu bekrachtigd hebt in het idee dat zij iets met je neefje te schaften, over hem te zeggen, voor hem te zorgen of hem te verdedigen heeft. Niet meer doen dus!
Jonas26
Zeer actief

Nanna schreef:Ze reageerde op agressie met een waarschuwende grom, dat is het enige dat je met zekerheid kunt zeggen. De volgende stap is wellicht happen en vasthouden.
En laat nou ditzelfde forum beweren dat het prima is dat een hond gromt omdat het een eerlijke waarschuwing is :mrgreen:
Afbeelding
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

Gimmick heeft dit gedrag soms ook. Er wordt niet gereageerd op boos gedrag dus ze moet dan gaan wieberen.
Mijn bezoek en ik regel MIJN bezoek. Gimmick heeft haar waffel maar te houden. Dat doet ze nu ook braaf.
Ik had nooit neefje er vervolgens achteraan laten lopen om bij haar in de mand te gaan zitten. Ze heeft nu "haar zin" de dreiging is weg en "object" is veilig gesteld.

Sowieso wordt er hier nooit in manden, kussens of benches gezeten door wie dan ook.
Dat is een plek voor de honden en daar horen mijn inziens geen kinderen in thuis
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Jonas26 schreef:
Nanna schreef:Ze reageerde op agressie met een waarschuwende grom, dat is het enige dat je met zekerheid kunt zeggen. De volgende stap is wellicht happen en vasthouden.
En laat nou ditzelfde forum beweren dat het prima is dat een hond gromt omdat het een eerlijke waarschuwing is :mrgreen:
Wat mij betreft maakt het een verschil dat ze zich bemoeit met anderen. Dat heeft ze niet te doen. (Wij hebben er ook zo eentje hoor, die kan er niet tegen als twee mensen heftig met elkaar discussieren. Gaat hij ertussen staan blaffen. Maar hij heeft zich er niet mee te bemoeien.)
Iets anders is het als een van de neefjes haar lastig valt en ze geeft een waarschuwende grom.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Jonas26 schreef:
Er zit nogal een verschil tussen een grom om te waarschuwen van "hey hier lig ik, wil je me aub met rust laten" of "hey, jij dient je grote bek te houden tegenover mijn minimens anders zal ik je eens mores leren" ;)
Jonas26
Zeer actief

Gimmick schreef:Gimmick heeft dit gedrag soms ook. Er wordt niet gereageerd op boos gedrag dus ze moet dan gaan wieberen.
Mijn bezoek en ik regel MIJN bezoek. Gimmick heeft haar waffel maar te houden. Dat doet ze nu ook braaf.
Ik had nooit neefje er vervolgens achteraan laten lopen om bij haar in de mand te gaan zitten. Ze heeft nu "haar zin" de dreiging is weg en "object" is veilig gesteld.

Sowieso wordt er hier nooit in manden, kussens of benches gezeten door wie dan ook.
Dat is een plek voor de honden en daar horen mijn inziens geen kinderen in thuis
Ok, denk dat je daar een heel goed punt hebt, dank je wel :ok:
Gaat niet meer gebeuren, haar mand is haar mand :wink:
Afbeelding
Jonas26
Zeer actief

mijke schreef:
Er zit nogal een verschil tussen een grom om te waarschuwen van "hey hier lig ik, wil je me aub met rust laten" of "hey, jij dient je grote bek te houden tegenover mijn minimens anders zal ik je eens mores leren" ;)
Ik had niet het gevoel dat het ging om als je de grote bek niet houd zal ik je mores leren, eerder dat ze het heel naar vond.
Afbeelding
Jonas26
Zeer actief

M@scha schreef:Een brommetje is een waarschuwing en meis heeft geen waarschuwingen te geven. Dit mag niet. Haar weghalen was goed. Neef er weer bijlaten niet
Ok, duidelijk, dank je wel :ok:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Jonas26 schreef:
Inderdaad dus wees maar blij dat dit gebeurt is en zorg ervoor dat dit nooit meer voorkomt.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Jonas26 schreef:
mijke schreef:
Ik had niet het gevoel dat het ging om als je de grote bek niet houd zal ik je mores leren, eerder dat ze het heel naar vond.
Naar? Wat dan?
Afbeelding
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Abra en Lucie zouden dat ook kunnen doen en ik zelf bestraf het brommen nooit omdat ik niet wil dat ze die stap gaan overslaan maar neem het wel direct over.
Ze zouden dat ook tegen bekende kunnen doen zolang die maar niet tot hun roedel behoren want tegen ons of de kleinkinderen doen ze het nooit.
Alma kwam op vakantie samen ooit eens mopperend op mij af en toen gromde Abra ook maar ze kon prima later weer gewoon met Alma opschieten en lekker knuffelen als je maar niet op haar baasje moppert :mrgreen:
Buiten kunnen ze ook grommen naar vreemde , zeker in het donker , die op je afkomen. Dan zeg ik gewoon het is goed , begroet de aankomende persoon gewoon en geeft hun het volgen commando en dat werkt prima bij hun.
Nu zijn Abra en Lucie uiteraard wel andere honden waarbij dit gedrag eigenlijk niet zo vreemd is.

In jouw geval zou ik Meis hebben weggestuurd naar haar plek en inderdaad neefje niet mee zijn laten gaan.
Hier hebben de honden ook best veel contact met de kleinkinderen en ze liggen er ook bij maar in dit geval zou ik daar niet voor hebben gekozen.
Maar goed alles is een leermomentje en volgende keer doe je het vast anders :wink:
Laatst gewijzigd door Tineke op 13 nov 2016 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Jonas26
Zeer actief

M@scha schreef:
Naar? Wat dan?
Dat ze van slag was door het geschreeuw, ik schreeuw nooit tegen haar
Afbeelding
PitBullit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Pitbull
Contacteer:

Ongelezen bericht door PitBullit »

Nanna schreef:Je moet het zelf weten. Hier wordt hoe dan ook niet zomaar naar mensen gegromd.
Dit dus.

Ik accepteer geen enkele brom in welke vorm dan ook. Klaar.
Dan mag ze wieberen, hup naar je plek en blijf daar maar.
Je weet namelijk nooit waarom de hond gromt. Dat hoeft geen beschermen te zijn. Ik zou als dit mij gebeurde, het kind er niet bij laten.
AfbeeldingAfbeelding
Jonas26
Zeer actief

Tineke schreef:Abra en Lucie zouden dat ook kunnen doen en ik zelf bestraf het brommen nooit omdat ik niet wil dat ze die stap gaan overslaan maar neem het wel direct over.
Ze zouden dat ook tegen bekende kunnen doen zolang die maar tot hun roedel behoren want tegen ons of de kleinkinderen doen ze het nooit.
Alma kwam op vakantie samen ooit eens mopperend op mij af en toen gromde Abra ook maar ze kon prima later weer gewoon met Alma opschieten en lekker knuffelen als je maar niet op haar baasje moppert :mrgreen:
Buiten kunnen ze ook grommen naar vreemde , zeker in het donker , die op je afkomen. Dan zeg ik gewoon het is goed , begroet de aankomende persoon gewoon en geeft hun het volgen commando en dat werkt prima bij hun.
Nu zijn Abra en Lucie uiteraard wel andere honden waarbij dit gedrag eigenlijk niet zo vreemd is.

In jouw geval zou ik Meis hebben weggestuurd naar haar plek en inderdaad neefje niet mee zijn laten gaan.
Hier hebben de honden ook best veel contact met de kleinkinderen en ze liggen er ook bij maar in dit geval zou ik daar niet voor hebben gekozen.
Maar goed alles is een leermomentje en volgende keer doe je het vast anders :wink:
Dank je wel Tineke, hier kan ik wel iets mee. Ik heb het niet bestraft want ik heb haar op een rustige manier naar haar mand gestuurd wat ze ook direct deed. Neefje ook in de mand laten is achteraf gezien inderdaad een slecht idee want misschien heb ik haar hiermee bevestigd in haar gevoel van onbehagen. Ik noem het geen agressie, het was een zacht brommetje, voor mijn gevoel van ongenoegen
Toen zus haar later bij zich riep was het ook weer helemaal koek en ei.
Afbeelding
Tineke
Zeer actief

Jonas26 schreef:
Tineke schreef:Abra en Lucie zouden dat ook kunnen doen en ik zelf bestraf het brommen nooit omdat ik niet wil dat ze die stap gaan overslaan maar neem het wel direct over.
Ze zouden dat ook tegen bekende kunnen doen zolang die maar niet tot hun roedel behoren want tegen ons of de kleinkinderen doen ze het nooit.

Dank je wel Tineke, hier kan ik wel iets mee. Ik heb het niet bestraft want ik heb haar op een rustige manier naar haar mand gestuurd wat ze ook direct deed. Neefje ook in de mand laten is achteraf gezien inderdaad een slecht idee want misschien heb ik haar hiermee bevestigd in haar gevoel van onbehagen. Ik noem het geen agressie, het was een zacht brommetje, voor mijn gevoel van ongenoegen
Toen zus haar later bij zich riep was het ook weer helemaal koek en ei.
Ik zou de situatie zeker direct overnemen en haar uit de situatie halen en laten weten dat jij het wel overneemt.
En uiteraard opletten of het vaker voorkomt en wat de motivatie ervoor is :wink:
Afbeelding

Jonas26
Zeer actief

Tineke schreef:
Ik zou de situatie zeker direct overnemen en haar uit de situatie halen en laten weten dat jij het wel overneemt.
En uiteraard opletten of het vaker voorkomt en wat de motivatie ervoor is :wink:
Ik ga het zeker goed in de gaten houden, verder heb ik haar meteen uit de situatie gehaald door haar naar de mand te sturen wat ze ook zoet deed :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Jonas26 schreef:
Hier dus ook niet Nanna maar op mij kwam het over alsof ze neefje wilde beschermen tegen de boosheid van zus, ik onderschat niets, vandaar dat ik dit topic ook open :wink:
Ze heeft niks te beschermen... daar ben jij voor
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Jonas26 schreef:
Tegen mij mag mijn hond iets laten weten ... in principe niet tegen anderen dat doe ik wel.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Tineke
Zeer actief

malinois schreef:
Jonas26 schreef:
Tegen mij mag mijn hond iets laten weten ... in principe niet tegen anderen dat doe ik wel.
Bedoel je nou dat ze tegen jou mogen grommen maar niet tegen vreemde?
Ik vind het helemaal niet zo raar dat Lucie en Abra onder bepaalde omstandigheden grommen naar vreemde, ik neem het wel direct over en dat accepteren ze ook prima.
Afbeelding

malinois
Zeer actief
Contacteer:

Tineke schreef:
malinois schreef:
Jonas26 schreef:
Bedoel je nou dat ze tegen jou mogen grommen maar niet tegen vreemde?
Ik vind het helemaal niet zo raar dat Lucie en Abra onder bepaalde omstandigheden grommen naar vreemde, ik neem het wel direct over en dat accepteren ze ook prima.
Ik heb ooit een hond gehad die gromde omdat ik bij een blessure moest kijken... dat mag idd van mij t doet pijn en hij liet merken dat hij t onprettig vond. Een hond die nooit gromt naar mij zal vast iets hebben dat ie dat op dat moment wel doet en dat mag dan van mij. Ook ooit een hond gehad die gromde toen ik op de bank ging zitten die heb ik eraf gezwieperd. Nooit meer gedaan. Wegwezen. Het gaat dus wel om de reden.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Overigens heb ik er eentje die als ik zn zin geef gromt naar bepaalde voorbijgangers in t donker. Ik wil dat niet (in principe) dus zeg als ik t zie aankomen dat t goed is en dan is t ook goed. Zeg ik niet dat t goed is gromt ie wel.
Afbeelding
Tineke
Zeer actief

malinois schreef:Ik heb ooit een hond gehad die gromde omdat ik bij een blessure moest kijken... dat mag idd van mij t doet pijn en hij liet merken dat hij t onprettig vond. Een hond die nooit gromt naar mij zal vast iets hebben dat ie dat op dat moment wel doet en dat mag dan van mij. Ook ooit een hond gehad die gromde toen ik op de bank ging zitten die heb ik eraf gezwieperd. Nooit meer gedaan. Wegwezen. Het gaat dus wel om de reden.
Het gaat inderdaad om de reden , Micron heeft jaren gegromd als Jan in bed stapte , dat had echt niets met mij beschermen te maken maar meer met zijn plekje niet willen delen. We duwde hem gewoon aan de kant en dat was totaal geen probleem :mrgreen:
Maar buiten nu het vroeg donker is grommen Lucie en Abra als er iemand aankomt maar dat bestraf ik niet , ik geef wel aan dat het goed is en neem het over. Dat wordt ook direct geaccepteerd door ze en zonder problemen lopen we door.
Afbeelding

yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler

Ongelezen bericht door yodi »

Nelle is een vocale hond, ze gromt op heel veel verschillende manieren, maar wat jij beschrijft dan ging ze in de bench met de deur dicht, voor haar echt de zwaarste straf.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Het kan ook juist een vorm van claimen zijn. 'Mijn kind, en daar blijf je vanaf.' Dat heeft dan niet zozeer een mooie bedoeling als in het kind beschermen. Naar de mand sturen helemaal oké, maar niet met kind en al. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”