Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dwergpincher van 9 maand: speelvogel maar toont plots tanden

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

KatoCallebaut
geregistreerd lid
Aantal honden: 2

Dwergpincher van 9 maand: speelvogel maar toont plots tanden

Ongelezen bericht door KatoCallebaut »

Hallo!

Mijn naam is Kato en ik heb een kleine roedel, genaamd Kamiel (een chocolade chihuahua van bijna 5 jaar) en Morris (een dwergpincher van 9 maanden).

De twee komen super goed overeen, Morris zorgt ervoor dat Kamiel wat meer beweegt en speelt, en ze hebben elkaar echt gevonden (na een week of 2 wenning). We hebben Morris trouwens vanaf hij ongeveer 3,5 maand was.

Hij is een echte speelvogel en speelt met grote & kleine honden, iedereen die hij tegenkomt. Luistert ook enorm goed, als hij bijvoorbeeld op het strand los loopt en hij mag niet naar een hond gaan van mij (omdat die bv aangelijnd is), komt hij meteen terug langs mijn been lopen. Ik weet dat het moeilijkere karaktertjes zijn, maar hij kent wel echt zijn plaats en de regels thuis (in hun mand wanneer wij eten, weet al goed dat Kamiel eerst zijn eten krijgt en aangelijnd wordt, weet dat Kamiel eerst begroet wordt, ...)

Nu is er mij iets bizar opgevallen aan Morris, wat hij nu een week of 3 af en toe doet, niet bij elke hond.

Hij gaat naar de hond toe (groot of klein, maakt niet uit) en zal dan eerst heel fel kwispelen, willen spelen, rondjes draaien, typisch speelgedrag vertonen. Maar dan kan hij plots omslaan en 'hapt' hij naar de wangen van de hond. Hij heeft denk ik de hond niet echt vast, maar hij toont wel zijn tanden dus het is duidelijk niet om te spelen.
Hij deed dit ervoor wel als hij bijvoorbeeld achtervolgt werd door een grote hond (om te spelen, maar die niet doorhebben dat Morris te klein is), durfde hij ook wel happen naar die hond, maar dan was dat ook meteen voorbij.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat Kamiel, de chihuahua, een 4 tal maanden geleden is aangevallen door een Bull Terriër (met blijvende letsels). Dus elke keer als ik nu een hond passeer, gaat Kamiel blaffen, en als ze dan tegen hem komen begint hij in paniek te blaffen. Op dit moment staat Morris daar dan als een onnozelaar te kwispelen en met zn poep te shaken. :-)
We werken er wel aan om zijn vertrouwen in andere honden terug te winnen, zo komt hij wel goed overeen met honden wanneer het rustige karakters zijn, en zorg ik ook dat hij regelmatig contact heeft met honden die hij kent en waar hij dan mee speelt en samen mee wandelt.

Zou Morris zijn gedrag te maken hebben met Kamiel?
Is dit puur rangorde bepalen (omdat hij het niet naar alle honden doet)?
Of dan toch om te spelen?
Iemand enige tips?

Groetjes!
Kato
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Re: Dwergpincher van 9 maand: speelvogel maar toont plots ta

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

De meeste kutpinchers sporen niet en hebben dat gedrag.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
KatoCallebaut
geregistreerd lid

Wel, dat is een reactie waar ik letterlijk niets aan heb.
En buiten dat gedrag, is het een zalig beestje. Dus absoluut geen 'kutpincher'.

Iemand een reactie waar ik wel iets aan heb? :-)
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Morris is een beetje op een leeftijd dat hij dingen gaat uitproberen. Kwispelen en rondjes draaien zijn lang niet altijd een uitnodiging tot spel. Vaak is het opwinding die kan resulteren in vechten. Ik zou daar in ieder geval mee op passen, hij is met zijn formaat geen partij voor een andere hond.
KatoCallebaut
geregistreerd lid

Wel, ik ga met hen ook naar honden speelweides en daar vertoont hij ook dat gedrag (kwispelen, rondjes draaien, met zn voorpoten op de grond gaan liggen en met zijn poep shaken) en dan speelt hij wel mooi met de honden.
Het is ook zeker niet elke keer dat hij zo hapt, dus ik vraag me af waarom hij dit doet?
Het vreemde is ook dat die honden dat vaak gewoon frontaal negeren en verder willen spelen met hem.
Ik weet dat ik er mee moet oppassen net omdat hij dat maar een keer zou moeten proberen bij een hond die er geen zin in heeft, en eens goed terug hapt....

Nu reageer ik, als hij aan de lijn is:
-een duidelijke NEEN zeggen, en meteen verder stappen
als hij los is:
-Ik roep hem en hij komt meteen naar me toe
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

KatoCallebaut schreef:Wel, ik ga met hen ook naar honden speelweides en daar vertoont hij ook dat gedrag (kwispelen, rondjes draaien, met zn voorpoten op de grond gaan liggen en met zijn poep shaken) en dan speelt hij wel mooi met de honden.
Het is ook zeker niet elke keer dat hij zo hapt, dus ik vraag me af waarom hij dit doet?
Het vreemde is ook dat die honden dat vaak gewoon frontaal negeren en verder willen spelen met hem.
Ik weet dat ik er mee moet oppassen net omdat hij dat maar een keer zou moeten proberen bij een hond die er geen zin in heeft, en eens goed terug hapt....

Nu reageer ik, als hij aan de lijn is:
-een duidelijke NEEN zeggen, en meteen verder stappen
als hij los is:
-Ik roep hem en hij komt meteen naar me toe
Het kan een vorm van spel zijn icm uittesten hoe ver hij kan gaan. Goed dat je het dan gewoon afkapt.
KatoCallebaut
geregistreerd lid

Dit is trouwens het klein geweld:

Afbeelding

Afbeelding

En dit is mijn andere kleine :-) (met iets minder tanden maar nogaltijd even lief)

Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

KatoCallebaut schreef:Wel, dat is een reactie waar ik letterlijk niets aan heb.

Hahahaha, nou af en toe zijn Pinschers wel kut. Heb zelf een grote Pinscher, had er eerst vier.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
KatoCallebaut
geregistreerd lid

gonnie schreef:

Hahahaha, nou af en toe zijn Pinschers wel kut. Heb zelf een grote Pinscher, had er eerst vier.

En toont de jouwe ook zo'n vreemd gedrag soms? :)
Morris vindt het ook leuk om alles op te eten. Maar ook echt alles.
Plastiekjes, pluche van zijn knuffels, wc rolletjes, kastanjenoten.
gonnie
Zeer actief

Die van mij spelen nooit met anderen honden.

Nikkie, de Pinscher die ik nu nog maar alleen heb, negeert anderen honden, alleen honden waar ze de pest aan heeft worden aangeblaft. Maar dat is meestal alleen bij ons in de portiek.
Buiten negeert ze de meeste honden, als er een hond te lang aan haar snuffelt wordt ze boos en dan kan het zijn dat ze een andere hond afsnauwt.

Maar toen de anderen nog leefden wilde ze weleens met zijn tweeen, Jarah en Nikkie, blaffend op anderen honden aflopen.

Maar nu ze alleen is, moet ik alleen goed uitkijken als een hond te opdringerig tegen haar is.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik zou om te beginnen Morris regelmatig alleen meenemen zodat hij niet beinvloed wordt door het gedrag van je andere hond. 9 maanden is onderhand wel een haantjesleeftijd dus tijd om qua opvoeding de puntjes op de i te zetten. In wangen happen zie ik niets bijzonders maar ik ben herderspel gewend :wink: Ik heb een herder van 9 jaar en een teckel van 11 maanden en aan regeltjes doe ik hier niet. Ik geef de herder geen voorrang bij alles omdat hij ouder is want ik geloof niet in een kunstmatig afgedwongen rangorde. Het enige wat ik doe is ze apart eten geven want daar zou gedonder over kunnen ontstaan. Heb je volle reuen eigenlijk?
Afbeelding
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Ik trek ook niet Hippo voor in alles omdat hij als eerste bij ons woonde. Ze worden gewoon gelijkwaardig behandeld.

Ik denk ook dat je pincher zijn grenzen aan het verleggen is. Dat zie je wel vaker met die leeftijd.
Hij gaat naar de hond toe (groot of klein, maakt niet uit) en zal dan eerst heel fel kwispelen, willen spelen, rondjes draaien, typisch speelgedrag vertonen. Maar dan kan hij plots omslaan en 'hapt' hij naar de wangen van de hond. Hij heeft denk ik de hond niet echt vast, maar hij toont wel zijn tanden dus het is duidelijk niet om te spelen.
Dit klinkt niet als een spel. Als een hond Hippo wil aftasten en domineren, dan gaat Hippo ook met een strakke hoge staart kwispelen. Dat betekend nog niet dat hij wil spelen. Zoals jij het beschrijft past prima bij gedrag van een hond die aan het aftasten is hoe ver hij kan gaan.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Hippo schreef:Ik trek ook niet Hippo voor in alles omdat hij als eerste bij ons woonde. Ze worden gewoon gelijkwaardig behandeld.

Ik denk ook dat je pincher zijn grenzen aan het verleggen is. Dat zie je wel vaker met die leeftijd.
Dit klinkt niet als een spel. Als een hond Hippo wil aftasten en domineren, dan gaat Hippo ook met een strakke hoge staart kwispelen. Dat betekend nog niet dat hij wil spelen. Zoals jij het beschrijft past prima bij gedrag van een hond die aan het aftasten is hoe ver hij kan gaan.
Ja dat bedoelde ik met haantjesleeftijd :mrgreen:
Afbeelding
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Nanna schreef:Met dwergpinschers moet je voorzichtig zijn.
Ze lijden bijna allemaal aan grootheidswaanzin en dat kan ze duur komen te staan. Als ze nog pup zijn staan de meeste honden wat te kijken van "wat krijgen we nou" bij zo'n kleine felle rat maar als ie volwassen is niet meer en dan kan een snauw of een beet (die hij zelf heeft uitgelokt) hem opbreken.
Ik zou hem met kleine hondjes laten spelen en hem leren om grote honden te negeren. Hij mag natuurlijk wel met grotere honden spelen maar wel met honden die jij kent en waarvan je weet dat ze hem niets zullen doen.
Hem zomaar op andere honden af laten stuiven is een grote no-go, helemaal met van die kleine kwetsbare ratjes.
Dat sowieso. Kleine hondjes met een napoleonsyndroom zijn een gevaar voor zichzelf.

Paar maanden geleden kwam er een chihuahua achter Dico aan gesjeesd en begon te happen in zijn achterpoten. Met 1 flinke snauw staakte hij onmiddellijk zijn gedrag en gilde of hij vermoord werd. Ik vind dat maar niks, 1 corrigerende hap van mijn honden en zo'n ukkie ligt al in de kreukels. Ook al zullen ze het niet snel doen, het blijft een risico.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

gonnie schreef:

:engel:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Kipper
Zeer actief
Mijn ras(sen): dwerg-pincher, australian cattle-dog, border collie x australian cattle-dog en een mechelse herder
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Kipper »

Ik heb ook een dwergpincher en om haar te beschermen, speelt ze alleen met mijn eigen honden en zelfs daarin heeft ze al twee gaatjes opgelopen. Ze denkt idd groot en sterk te zijn, maar helaas is ze piepklein en heeft ook een dun velletje. 1 hap en je hebt er spijt van....ik durf het niet.
Kipper
Zeer actief
Mijn ras(sen): dwerg-pincher, australian cattle-dog, border collie x australian cattle-dog en een mechelse herder

dubbel
KatoCallebaut
geregistreerd lid

Bedankt voor de reacties!
Ze zijn allebei gecastreerd. :)

Ik laat ze ook niet zomaar stormen naar een hond, Morris luistert wel echt goed en gaat niet naar een hond als ik zeg dat ie dat niet mag. Dan blijft ie mooi bij mij.

In hoeverre mag ik dat gedrag dan zijn gang laten gaan als het aftasten is?
Wil ook ni té veel tussen 2 honden komen.
Hem dan niet aan andere honden laten snuffelen tijdens de wandeling? of beter wel?

Op andere vlakken is ie helemaal niet aan het testen, heb zelfs het gevoel dat ie steeds beter luistert en meer begrijpt.

Het is wél een zeer aanwezige hond, op dat vlak dat tijdens het spel hij wel zeer actief is en eerder opdringerig naar de andere honden. Zijn pootje leggen op een hond om te spelen, hij legt zich vaak ook op zijn rug en ligt daar dan wat te draaien.
gonnie
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:
gonnie schreef:

:engel:

Haha, het is toch zo. Daarnet in het bos kwamen er twee Corgi's aan en ik zag al gelijk dat eentje nogal druk was, dus lijnde Nikkie nu voor de zekerheid aan, zij is echt niet gediend van zo druktemaker om haar heen.
Had Nikkie net aangelijnd en ja hoor daar kwam die ene aangesjeesd, Nikkie waarschuwde hem maar eigenwijs dat beest niet normaal. Ik moest Nikkie bij haar halsband vasthouden, want die veranderde gelijk in een brullende Leeuw. Hahaha. En maar terug komen die Corgi. Uiteindelijk die hond maar een grote bek gegeven, want naar zijn baas luisterde hij niet.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
KatoCallebaut
geregistreerd lid

Kipper schreef:Ik heb ook een dwergpincher en om haar te beschermen, speelt ze alleen met mijn eigen honden en zelfs daarin heeft ze al twee gaatjes opgelopen. Ze denkt idd groot en sterk te zijn, maar helaas is ze piepklein en heeft ook een dun velletje. 1 hap en je hebt er spijt van....ik durf het niet.

Maar ik zie wel dat hij echt heel graag speelt, en hij komt ook meteen als ik hem roep als ik verder wandel bijvoorbeeld. hij kan echt zo mooi spelen met zowel grote als kleine honden.

Hij is ook beste maatjes met twee beagles van op de loopweide (allebei mannetjes, maar geen dominante types)
Zal hier meteen een foto posten :)
KatoCallebaut
geregistreerd lid

Afbeelding
gonnie
Zeer actief

Hij is echt leuk.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Als Alfil en Lily met elkaar spelen, laten ze ook heel veel ontblote tanden zien en wordt er in elkaar gehapt zonder pijn te doen. Maar dat zijn eigen honden, ongeveer van hetzelfde formaat, dus misschien is dat anders.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Kipper
Zeer actief

Hij is zeker knap!
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

KatoCallebaut schreef:
In hoeverre mag ik dat gedrag dan zijn gang laten gaan als het aftasten is?
Wil ook ni té veel tussen 2 honden komen.
Hem dan niet aan andere honden laten snuffelen tijdens de wandeling? of beter wel?

Op andere vlakken is ie helemaal niet aan het testen, heb zelfs het gevoel dat ie steeds beter luistert en meer begrijpt.

Het is wél een zeer aanwezige hond, op dat vlak dat tijdens het spel hij wel zeer actief is en eerder opdringerig naar de andere honden. Zijn pootje leggen op een hond om te spelen, hij legt zich vaak ook op zijn rug en ligt daar dan wat te draaien.
Ik heb geen kleine hond dus ik kan je niet zeggen in hoeverre je het moet laten gaan of niet. Zelf zou ik er wat voorzichtig mee zijn, ook om jouw andere opmerking dat het een zeer aanwezige hond is en soms opdringerig kan zijn.
Hier de ervaring met een dwergpincher teef die zich erg opdrong aan mijn reu, en dat ging goed. Maar die dwergpincher moest niet veel van mijn teef hebben, en liet dat soms behoorlijk merken door dus ook te happen, op te springen en richting de teef haar bek te bijten. Dat ging goed, omdat die teef dus niets terug deed. Dit was mijn vorige duo, twee duitse herders.
Laatst in huiselijke sfeer waarin een kleine dwerg terriër enerzijds leuk deed en mijn reutje steeds opzocht, werd het wat minder leuk toen het teefje ook telkens begon te bijten. 1x zo hard in de lip van mijn reu dat hij dus wel terug reageerde. En dat is iets wat je eigenlijk niet wil. Het is dan wel een snauw terug maar een snauw van een herder komt toch wat heftig over als het een reactie is op een hele kleine hond.
Ik zou wat Nanna zegt toch wel even wat meer gaan inschatten bij welke honden hij het doet, en gewoon geen risico nemen bij vreemde honden.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”