Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Shih Tzu dame 16 wkn & poepen/plassen in de nacht

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

RenateG
geregistreerd lid
Aantal honden: 1

Shih Tzu dame 16 wkn & poepen/plassen in de nacht

Ongelezen bericht door RenateG »

Hoi hoi,

Ik hoop dat iemand tips heeft of anders mij kan 'geruststellen' en mij zegt dat het best normaal is.....

Onze pup van 16 weken inmiddels, komt bijna elke nacht nog om te plassen en/of poepen. Ze wordt 3-4 x per dag uitgelaten en tussendoor gaat ze naar buiten zodra ze het aangeeft dat ze moet. Gaat eigenlijk hartstikke goed, soms nog een ongelukje maar dat kan gebeuren.

's Avonds rond 22.30/23.00 gaan we het laatste rondje en meestal wil ze dan echt niet mee maar ook dat gaat wel steeds beter en ik loop dan best een groot rondje maar meestal vertikt ze het om wat te doen en is ze druk met het spelen met de bladeren.

Daarna gaat ze haar bench in en gaat ze keurig slapen. Maar elke nacht wordt ze toch nog wel wakker om wat te doen en blaft me dan wakker. Keurig natuurlijk, maar wel vermoeiend inmiddels. Er zit totaal geen regelmaat in. De ene keer moet ze zelfs om 2.00 uur nog plassen en om 5.00 poepen. Dan poept ze om 22.30 wel en hoeft ze pas om 8.00 weer. Dan poept ze rond 19.00 en dan komt ze om 5.00 weer om te poepen......

Ze heeft wel goede ontlasting, geen slappe poep. Eten doet ze niet echt heel enthousiast maar nu ik haar 2 x per dag ben gaan geven gaat dat wel beter.......

In totaal poept ze zo'n 4 x per dag maar dus op ontzettend verschillende tijden.....

Vandaag bijv: 3.30/9.00/13.00/19.00 en dan hoop ik toch wel dat ze om een uur of 23.00 toch wel een 5e keer poept zodat ik de nacht door kan slapen.....

Hihi alsof we weer een baby hebben, zo onzeker weer over alles.....
groetjes RenateG
RenateG
geregistreerd lid

Re: Shih Tzu dame 16 wkn & poepen/plassen in de nacht

Dat klinkt heel logisch en als een goede tip! En ik vind het al top dat ze het in ieder geval aangeeft DAT ze moet 's nachts maar zou idd fijn zijn als het gewoon overdag doet.

En als ze na 15 minuten stil staan op diezelfde plek nog niet gepoept heeft? Hihi mensen zullen wel denken 's avonds 'wat een raar mens, ga lekker lopen met je pup'
Moet wel zeggen, dat ze het laatste rondje wel beter mee wil sinds ze een 'jasje' heeft (warmte? inbaker-effect?)

En alleen vandaag moet ze dus, wrs 5 x poepen, normaal poept ze 4 x
Ze krijgt om 8.00 en 18.00 eten, puppy brokken voor kleine rassen van Specific. Ik denk totaal nog geen 80 gram/dag terwijl ze 100gr zou mogen. Maar dat eet ze gewoon niet weg op een dag.

En echt een regelmaat tussen eettijden en poepen zie ik ook nog niet echt..... Heb nu al een tijdje de tijden bijgehouden maar varieert enorm!
Op dagen dat ze mee is naar mijn werk kan ze soms om 8.00 poepen en dan 17.30 weer en andere keren poept ze tussen de middag om 12.30 wel en soms weer niet.
En ALS ze wel wat doet tijdens het laatste rondje ga ik natuurlijk uit mijn dak van blijdschap hahaha dan prijs ik haar helemaal de hemel in!

Stom he, hoe onzeker je dan weer bent over je pup?! Mijn Jack Russel was 15 geworden en is inmiddels
3 jaar overleden dus ik weet totaal niet meer hoe ik dat toen gedaan heb.......
groetjes RenateG
Stapper
Zeer actief

Ongelezen bericht door Stapper »

ik heb er niet veel verstand. Je geeft aan dat ze slecht eet.
Laat je haar etensbak staan totdat deze leeg is?
Dat zou haar verschillende poeptijden kunnen verklaren. Het eten moet een bepaald proces doorlopen totdat het poep is en het lichaam verlaat.
(geen idee hoe lang dit duurt)
Eet ze het voer na 20:00 uur op heb je misschien kans dat het nog geen poep is tijdens het laatste rondje maar pas in de nacht.
Andere optie
Omdat je haar in de nacht uitlaat als zij het aangeeft hoeft ze ook geen moeite te doen om het op te houden. Als je telkens wat later reageert op haar signalen kan ze het uitstellen of poept ze dan in huis?
RenateG
geregistreerd lid

Stapper schreef:ik heb er niet veel verstand. Je geeft aan dat ze slecht eet.
Dat zou haar verschillende poeptijden kunnen verklaren. Het eten moet een bepaald proces doorlopen totdat het poep is en het lichaam verlaat.
Eet ze het voer na 20:00 uur op heb je misschien kans dat het nog geen poep is tijdens het laatste rondje maar pas in de nacht.
Andere optie
Omdat je haar in de nacht uitlaat als zij het aangeeft hoeft ze ook geen moeite te doen om het op te houden. Als je telkens wat later reageert op haar signalen kan ze het uitstellen of poept ze dan in huis?
Ze eet, nu ik 2 x per dag geef, haar eten wel in 1 x op. Zo niet dan haal ik het weg en na 18.00 krijgt ze sowieso niks meer. Enige uitzondering is de puppycursus maar dan begrijp ik het wel dat ze na al de beloningen nog eens moet.

En als ik niet reageer ben ik bang dat ze in haar bench poept en het opeet. Dat doet ze nl ook als ze bijv op de deurmat gepoept heeft (omdat ik niet snel genoeg mijn schoenen aanheb of als ik sta te koken en niet doorheb dat ze bij de voordeur staat. Gek genoeg blaft ze dan niet....maar gaat bij de voordeur staan).

Maar ik ben al opgelucht om te lezen dat het op deze leeftijd dus echt niet vreemd is. Gewoon nog even geduld hebben.

Stiekem is het ook wel weet schattig, 's nachts even knuffelen met dat blije pluizenbolletje.

En verder mag ik idd niet klagen hoor! Ik had nooit durven dromen dat ze zo lief en makkelijk zou zijn! Wat een verademing na mijn altijd keffende, drukke, bange Jack Russeltje! Alhoewel dat wel echt mijn hondje was..... Deze pup is een echte allemansvriend. ;-)
groetjes RenateG
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Ik vind het heel normaal.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
RenateG
geregistreerd lid

Alfilillo schreef:Ik vind het heel normaal.
Thanks! Gelukkig maar. Ik heb aardig wat ervaring in de wondere wereld van dieren maar over mijn eigen nieuwe pupje ben ik dan soms in ene weer zo onzeker!
groetjes RenateG
Jetski
Zeer actief

Jetski

Ongelezen bericht door Jetski »

[quote=Stiekem is het ook wel weet schattig, 's nachts even knuffelen met dat blije pluizenbolletje ;-)[/quote]

Dit zou ik dan niet te veel doen' s nachts.
Alleen even buitenlaten met zo min mogelijk dingen er omheen...
Jetski
Zeer actief

Jetski

Ongelezen bericht door Jetski »

[quote=Stiekem is het ook wel weet schattig, 's nachts even knuffelen met dat blije pluizenbolletje ;-)[/quote]

Dit zou ik dan niet te veel doen' s nachts.
Alleen even buitenlaten met zo min mogelijk dingen er omheen...
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Pemba »

Andere optie
Ik vind het een raar advies om pup te laten wachten terwijl die het netjes aangeeft dat hij iets moet doen.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Pemba schreef:
Andere optie
Ik vind het een raar advies om pup te laten wachten terwijl die het netjes aangeeft dat hij iets moet doen.
Ik zou inderdaad ook gehoor geven aan een noodkreet dat ze moet :ok:

De suggestie om geen grote ronde te lopen 's avonds maar vooral te stimuleren dat ze wat doet lijkt me wel een goeie.
Kan je een soort opdracht geven dat ze even plast? (bij poepen gaat dat wat lastiger).
Bij elke plas buiten van de pup zei ik "plasje doen".
Dat bleek bij mijn honden behoorlijk effectief te zijn om later als opdracht te geven als ik een keer weinig tijd had.

Met 16 weken nog niet heel lang op kunnen houden lijkt mij ook vrij normaal.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
RenateG
geregistreerd lid

Thanks voor alle geruststelling!

Gisteravond was het laatste rondje wat later (23.45), ik heb haar opgetild tot het grasveld, daar neergezet, en toen deed ze bijna gelijk een plasje. Dus gelijk beloond. En een paar meter verder heeft ze keurig gepoept dus wederom de hemel ingeprezen en vanmorgen moest ik haar om 8.30 uur wakker maken!

Wie weet heeft ze me gehoord en heeft ze het nu door hahahaha.
groetjes RenateG
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

RenateG schreef:Thanks voor alle geruststelling!

Gisteravond was het laatste rondje wat later (23.45), ik heb haar opgetild tot het grasveld, daar neergezet, en toen deed ze bijna gelijk een plasje. Dus gelijk beloond. En een paar meter verder heeft ze keurig gepoept dus wederom de hemel ingeprezen en vanmorgen moest ik haar om 8.30 uur wakker maken!

Wie weet heeft ze me gehoord en heeft ze het nu door hahahaha.
Misschien helpt het al om even te klagen :lol1: :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Jits90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jits90 »

Hier hebben ze beiden een fase gehad dat ze in het laatste rondje niet wilden plassen. Dan wachtten we allemaal net zo lang tot er iets gebeurde (want ze moesten wel, maar wilden dat liever binnen in de warme woonkamer doen..) Duurde een paar avonden, maar dan uiteindelijk valt het kwartje wel.
Ook helpt het om een commando er aan te koppelen. (ga plassen, pipi doen..) In het begin pas zeggen tijdens dat ze iets doen, zodat ze het gaan koppelen. Eigelijk zoals je ook zit of lig aanleert. Nu kan ik ze snel laten plassen voor we in de auto gaan (ipv een halve route te moeten lopen voor alles er uit is).

En qua duur voor ze zindelijk zijn: Damy was na 12 weken zindelijk, Noa was ruim een jaar voor het kwartje viel.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”