Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Een passend tuig voor Fred

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Barkley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spinone Italiano
Aantal honden: 1

Een passend tuig voor Fred

Ongelezen bericht door Barkley »

Fred is 9 maanden en ontzettend snel gegroeid (44 kilo!). Dus ik heb mijn aandeel aan tuigen al wel gehad.
Nu de snelle groei over is ben ik op zoek naar een mooi passend tuig.

Het probleem waar ik tegen aan loop is dat hij best een diepe borst heeft en ik snel vind dat hij begint te hijgen in een tuig. Momenteel wisselen we af tussen een noors tuig van Hurtta en de Hurtta Active. Beide vind ik prettig vanwege de mooie pasvorm en ik vind het handvat erg praktisch. Maar als hij een keertje kracht zet in de lijn hoor ik hem duidelijk reutelen. Aangezien we ook speuren is dit niet te voorkomen.

Dus eigenlijk ben ik op zoek naar een tuig met een diep(er) voorstuk in de hoop dat dit toch wat comfortabeler is.
Het ruffwear front range harnas spreekt me erg aan en heeft al een paar keer in mijn mandje gelegen maar ook die sluit heel hoog aan in de nek. Ik hoop dat met een diepere hals dit probleem niet meer voor zal komen.

Nu heb ik mijn oog laten vallen op de volgende opties:

4dox - handgemaakt en de optie om hem nog verstelbaar te maken. Alleen vind ik bij veel foto's de buikband heel ver naar achter zitten en dat lijkt me echt heel oncomfortabel.
Perfect Fit - lijkt toch wel wat hoog op de hals te zitten
Blaire.de - handgemaakt, maar niet verstelbaar voor als hij nog wat uit gaat zwaren en elke paar maanden een nieuw tuig is me te kostbaar

hebben jullie een goede optie?
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Een passend tuig voor Fred

Ongelezen bericht door runninggirl »

Die van Blaire wordt met marges gemaakt, dus even goed lezen en dan heb je echt wel een tuig dat goed blijft passen hoor. Ik heb 'm voor Mahru ook op de groei gekocht en volgens mij rekenen ze iets van -5 en + 10 cm er bij van wat je opgeeft. Dus flink ruimte nog om te groeien. ;) Ik heb voor haar het tuig met de x op de borst en zelfs als ze een keertje aan de lijn loopt te speuren krijgt ze daar geen last van.

Voor Jura heb ik een tuig van Wolters die zit bij haar iets te hoog eigenlijk dus die zou ik afraden bij trekken.

Hier staan ze beide op de foto:
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Bij een honden met een diepe borst zie je vaak dat het borststuk in 1 oksel gaan zitten, zoals bij Jura op de foto.
Ik heb zelf de front-range gehad, maar heb hem weer verkocht. Ik vond het geen fijn tuig. Slecht afstelbaar want op de ideale afstelling kreeg Mayke dr kop niet meer door de opening. Daarbij is het borststuk vrij vormloos. Ook al heeft Mayke helemaal geen diepe borst - toch had de tuig de neiging om 1 kant op te trekken. Ook had Mayke destijds een vrij bonkige rug en door de plaatsing van de gespen, kwam het erop neer dat de gespen op haar schouderbladen drukte, tenzij ik hem veel te los afstelde.
Het was een mooi tuig om te zien maar buiten dat erg onpraktisch
Afbeelding

Als je Hurtta voor gereutel zorgt, heb je dan niet een maat te klein, waardoor hij te hoog gaat zitten?
Afbeelding
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

Front Range heb ik ook weer verkocht, vond het geen fijn tuig.

Als ik weet dat Shib, die best kan trekken, langere tijd aangelijnd moet zijn, krijgt hij zijn webmaster tuig van Ruffwear om. Ik heb het idee dat de druk daar echt goed, fijn en evenwichtig wordt verdeeld. Voor gewone wandelingen door de wijk heeft hij een k9 tuig.
Malou loopt standaard met het webmaster tuig en ook wanneer zij wild spit en volop in de lange lijn hangt, heb ik niet het idee dat zij er last van heeft.
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Suusz27
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suusz27 »

Muis draagt een Canadog tuig (lichtgewicht) of een op maat gemaakt tuig van extreme dog gear, die zit zo; beide zijn onder de nek.

Afbeelding
janeway
Zeer actief

Ongelezen bericht door janeway »

Ik weet niet hoe ze zitten, maar ik wil als onze pup uitgegroeid is. (nu dus ongeveer) een tuigje bij simones dog fashion vandaan. Ze maakt ze ook op maat.
Weet alleen niet of ze echt goed zitten. Ik ben een leek.
Nu draagt Koda een treponti waar hij ook weer bijna uitgegroeid is..
[/list]Koda heeft ook een facebookpagina

Afbeelding
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

Ik ben fan van de perfect fit tuigjes, die kan je helemaal op maat krijgen.
Barkley
Zeer actief

Okee, de front range schrijf ik af!
Paisley schreef:Als je Hurtta voor gereutel zorgt, heb je dan niet een maat te klein, waardoor hij te hoog gaat zitten?
volgens mij heb ik een goed passend model, maar is het echt de band bij zijn borst die net boven zijn borstbeen valt. Maar ik wil best een foto maken zodat je mee kunt kijken, dat vind ik fijn!

Afbeelding

Dit is de active

Het tuig van Mahru vind ik erg mooi, maar ik vind Mahru dan ook een van de mooiste honden dus ik ben bevooroordeeld ;)
Canadog en simone's dog fashion ken ik niet, maar ga ik zeker even googlen zo.

Ik heb een nepmaster (webmaster van Blackdoggy) maar die gebruik ik eigenlijk niet omdat ik het net wat meer gedoe vind om aan te doen.

het tuig (Fred) heeft al zoveel tuigen gehad. Uit sommige was hij binnen een paar weken alweer uitgegroeid. Gelukkig is er een goede tweedehands markt, maar met het tuig wat ik nu uit wil geven mag het gewoon wel wat kosten, als het maar goed is.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Rani heeft een tuig van Hunter die ik heel mooi vind zitten, ik weet niet of dat ook te hoog zit? Rani kan flink achterlijk doen wanneer ze haar grote liefde ziet en ik hoor haar nooit reutelen in ieder geval. Het tuig was ongeveer 50 euro maar ik vind het het geld wel waard.

Afbeelding
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Barkley schreef:Okee, de front range schrijf ik af!
Paisley schreef:Als je Hurtta voor gereutel zorgt, heb je dan niet een maat te klein, waardoor hij te hoog gaat zitten?
volgens mij heb ik een goed passend model, maar is het echt de band bij zijn borst die net boven zijn borstbeen valt. Maar ik wil best een foto maken zodat je mee kunt kijken, dat vind ik fijn!
OK, dan heb je het over het klassieke model van hurtta, zoals in de afbeelding hieronder?
Oorspronkelijk is het een trektuig, het zou onder het borstbeen moeten vallen ga ik dan vanuit.
Want het mooie van dit model is dat je geen 'last' hebt van die diepe borst. Want ik denk dat je met zowat alle modellen met een Y-model gaat tegenkomen dat het tuig in 1 oksel terecht komt.

Afbeelding
Afbeelding
krullie
Zeer actief

Ongelezen bericht door krullie »

ik heb voor mijn hond het klassieke hurtta tuig.
hij is er dol op en doet er alles mee.
makkelijk af en aan doen.
en het verschuift niet.
en je grijpt hem zo vast als er iets is.
en ondanks zijn rare fratsen is hij nog nooit vast komen zitten aan het handsvat.
Suusz27
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suusz27 »

Of het oude hurtta Y tuig bedacht ik me ineens, die zijn stukken prettiger dan de nieuwe versie.

http://www.hondenoutlet.nl/product/hurt ... -oud-model
Barkley
Zeer actief

Afbeelding

Als ik uit werk kom is het al te donker maar hier zie je wel hoe hij valt op zijn borst
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Ik zou eens informeren bij http://www.my-k9.eu Daar maken ze mooie tuigen op maat. Op de website en FB pagina kan je veel voorbeelden vinden

https://www.facebook.com/MyK9halsbanden/photos/

Je ziet vaak dat tuigen het drukpunt te hoog hebben op de borst. Je klemt dan niet alleen de luchtpijp, maar ook belangrijke aderen af. Tevens moet er voldoende ruimte zijn achter de oksel zodat de buikband niet belemmerd in de beweging.

Succes :ok:
krullie
Zeer actief

Ongelezen bericht door krullie »

ik zou een groter maatje nemen.
ik heb ook een 120, eigenlijk moet hij een 100 maar ik vind 120 beter achter de ellebogen zitten en veel comfortabeler.
dus het is even zoeken naar de goede maat.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Mojo heeft ook een hele diepe borstkas, maar die is ook heel smal/ovaal van vorm. Bij hem gaan eigenlijk alle Y-tuigen tot nu toe scheef zitten tijdens het dragen. Ik had een Zero DC short tuig bij Rundog vandaan, maar helaas ging die naarmate hij volwassener werd steeds schever zitten dus daar heb ik iemand anders blij mee gemaakt. Ik heb voor hem nu de Ruffwear Frontrange en die zit hem wel heel goed, in tegenstelling tot de ervaringen van mensen hier eerder in het topic.
Door het borstdeel dat vrij breed is en bij hem precies tussen beide voorpoten past zonder daar nog extra ruimte tussen over te laten trekt hij bij hem niet scheef. Ik heb de buikband zo ver mogelijk naar achteren liggen, zodat die niet direct achter zijn voorpoten zit want dat is niet prettig. Met de maat die ik heb aangeschaft kon dat heel goed, koop je hem te krap kun je hem niet ver genoeg verstellen.

Het zero DC army tuig zou ook een optie kunnen zijn, die is qua pasvorm net anders dan de gewone Zero DC short en heeft een breder borst-buikdeel. Die heb ik voor Tapas en als ik die bij Mojo gebruik blijft hij door dat bredere deel,tussen de poten ook goed recht liggen.
Dat is deze:
https://rundog.nl/canicross/63-zero-dc- ... &results=5
Barkley
Zeer actief

Ik neem al jullie suggesties mee en ga er morgen even goed voor zitten!
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Ik heb ze van furka. Kunnen ze voor je op maat maken. Vind het hele fijne tuigen. Goed verstelbaar en super degelijk.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Arline
Zeer actief

Ongelezen bericht door Arline »

Ik heb voor Nox na heel veel passen een aura4dox comfort plus tuig. Deze is op 5 punten verstelbaar en de y zit niet zo hoog op de borst (bij Nox dan) , waar hippo het ook over had. En je kunt dan ook nog kleuren kiezen die je zelf wil, ook geinig toch.
Afbeelding
I think the reason we are born with two hands is so we can pet two dogs at once
Barkley
Zeer actief

We hebben besloten voor nu een 4dox te doen en een perfect fit.
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Barkley schreef:We hebben besloten voor nu een 4dox te doen en een perfect fit.
Ik ben heel benieuwd hoe de 4dox gaat bevallen, plaats je een foto van hoe die zit als je 'm binnen hebt?
SandraMecx
Actief
Mijn ras(sen): West highland white terrier

Ongelezen bericht door SandraMecx »

4dox zijn aanraders!
Wij hebben ze daar ook aan laten meten en zijn er heel blij mee.
De jongste telg is net voor kerst langs geweest en krijgt binnenkort ook een set.
Voordeel is dat ze heel veel aan kunnen passen aan je hond.
Barkley
Zeer actief

Uiteindelijk heeft het nog lang geduurd voordat we echt een tuig hebben besteld en ben ik nog een keer van gedachte veranderd :P Maar ik heb gister een Annyx tuig besteld.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”