Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

voeding kleinere, oudere hond

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

chuckie
Zeer actief

voeding kleinere, oudere hond

Ongelezen bericht door chuckie »

ik voer mijn jack russel van 11 jaar op dit moment taste of the wild pacific. hond ziet er goed uit, goede ontlasting, maar wordt enorm dik en krijgt last van zijn gewrichten.
hiervoor Orijen senior gevoerd, hier had hij heel veel ontlasting op, verder deed hij het goed op deze brok.
pro plan senior gevoerd: kleine verbetering in vacht, vrij veel ontlasting.
daarvoor canex senior lite en biofood senior gevoerd, deed hij het goed op, maar vrij veel ontlasting en doffe vacht. bleef wel beter op gewicht.

wat nu voeren? het liefst voer ik graanvrij. in ieder geval zonder synthetische bewaarmiddelen/kleur- geur en smaakstoffen.
ik kwam deze brok tegen, ben op zich geen fan van de ingrediënten, maar de energiebehoefte is aangepast aan kleine oudere honden, met toevoegingen voor zijn gewrichten, en het is een light brok:
http://www.zooplus.nl/shop/honden/honde ... ght/397791
kennen jullie deze brok en wat is jullie ervaring hiermee?

ik weet t, een brok is pas goed als je hond het er goed op doet. nu hij ouder wordt is het lastig om een goede brok voor hem te vinden.
Chuckie 16-12-2005 - 16-11-2018 +
Voor altijd in ons hart
joline
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: voeding kleinere, oudere hond

Ongelezen bericht door joline »

Ik vind er vooral veel troep in zitten en veel granen.
Ik voer mijn 14 jaar oude jack russell kruising kvv en het betere blikvoer. je kunt eventueel ook nog kijken naar natvoer zoals Renske.
joline
Zeer actief

Ik zie trouwens de glucosamine en chondroitine niet in de ingrediëntenlijst staan, of ik kijk niet goed. Sowieso kun je glucosamine en chondroitine ook zelf kopen en toevoegen aan het voer. Ik heb die van Kruidvat bijvoorbeeld: https://www.kruidvat.nl/kruidvat-glucos ... /p/3547671
chuckie
Zeer actief

hij krijgt al heel erg weinig taste of the wild, maar 60gr per dag. hij heeft steeds maar honger.
kvv kan hij niet tegen, gaat hij van overgeven, daar zijn we jaren geleden al mee gestopt.

losse glucosamine en chrondoitine is een optie, maar ik heb het liefst een brok waar alles in zit.

en deze|? dit is dan geen light variant. kan niet teruvinden wat de voedinsgwaarde is in beide brokken dus kan dit niet vergelijken met de taste of the wild brok.
iemand die deze gegevens ergens weet terug te vinden?

http://www.zooplus.nl/shop/honden/honde ... ior/354622
Laatst gewijzigd door chuckie op 20 dec 2016 09:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor altijd in ons hart
joline
Zeer actief

chuckie schreef:hij krijgt al heel erg weinig taste of the wild, maar 69gr per dag. hij heeft steeds maar honger.
kvv kan hij niet tegen, gaat hij van overgeven, daar zijn we jaren geleden al mee gestopt.

losse glucosamine en chrondoitine is een optie, maar ik heb het liefst een brok waar alles in zit.
Als je geen brok kunt vinden kun je ook kijken naar het betere blikvoer of gestoomd voer. Bij de jumbo verkopen ze ook gestoomd voer (het merk weet ik zo even niet) en die is goedkoper dan bijvoorbeeld Renske.
joline
Zeer actief

Die 2e brok ziet er al een stuk beter uit!
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

69 gram per dag is voor een Jack Russell niet weinig, hoor. Dat zou al meer zijn dan Elco moet hebben en die is groter en fors hoger dan jouw hondje. Ik zou inderdaad flink minder geven en dan aanvullen met wat koolhydraten (groente, gekookte aardappels, rijst etc). Honden zijn geen wolven. Eén van de belangrijkste verschillen is dat honden zetmeel veel beter kunnen verwerken en vaak zelfs nodig hebben, terwijl wolven dat gewoon niet goed kunnen hebben
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ah, ik zie dat de richtlijn op de verpakking ook wel erg ruim is. Normaal gesproken geef je van brok de helft van wat je aan kvv/barf zou geven. Dat betekent 8-12 gram per kilogram lichaamsgewicht aan brok. TotW geeft bijna dezelfde hoeveelheden aan als wat je aan rauw zou voeren. Geen wonder dat je hond dan dik wordt... Elco eet zo'n 140 gram kvv per dag, dus zou ongeveer 70 gram brok per dag moeten hebben. Volgens de richtlijn van TotW zou hij 100-120 gram moeten krijgen. Zie je het verschil?
chuckie
Zeer actief

69gr moet 60gr zijn. chuck weegt wanneer hij mooi op gewicht is zo'n 9kg. hij zou dan volgens de richtlijnen van de brok zo'n 100-150gr moeten krijgen.
hij weegt nu 11kg.
Voor altijd in ons hart
Feather__
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Feather__ »

Voor voller gevoel kan je ook bonen geven. Gewoon even koken en dat door het voer heen doen.

Ik heb geen idee of je heel weinig voert of veel. Ik zou als hij het er goed op doet minder voeren en dan bijvullen met sperziebonen.
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Mijn actieve gecastreerde teckel van 5 jaar en 8 kilo krijgt ook 60 gram brokken per dag. En ja, dan heeft ze veel honger maar van meer brokken wordt ze echt te dik.
Ze krijgt wel ruim te kluiven erbij en ook nog wat kliekjes. Met name groente, dat vindt ze lekker en zet minder aan dan brok, vlees of koolhydraten. Ik geef ook rauwe wortel/komkommer om haar het idee te geven dat ze heus veel te eten krijgt.

Ik voer het merk Wolfsblut. Zelfde idee als taste of the wild maar een stukje duurder. Ik zie dat ze wel senioren varianten hebben met toevoegingen zoals glucosamine enzo. Maar ik heb geen idee of dat niet gewoon marketing is en je net zo goed het goedkopere taste of the wild met een goedkoop kruidvat pilletje erbij :wink: Ik voer dit merk omdat mijn andere hond alleen hier tegen kan en ik er erg tevreden over ben daardoor.
https://www.food4pets.be/webshop/266169-senior
Afbeelding
chuckie
Zeer actief

deze vent is ook gecastreerd en hij is liever lui dan moe.
deze spreekt mij ook wel aan; http://www.zooplus.nl/shop/honden/honde ... ior/434376
Voor altijd in ons hart
SandraMecx
Actief
Mijn ras(sen): West highland white terrier
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door SandraMecx »

Als hondjes honger houden kun je ook gekookte sperziebonen geven (niet uit pot!)
Dit vult de maag wel, maar zet niet aan.
Dus kun je minderen in de brok indien je hond echt te dik is.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”