Wat denken jullie, Rani maar als eerste eten gaan geven of gewoon vasthouden aan mijn routine? Zou het uitmaken?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Rangorde
Moderator: moderatorteam
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
- Aantal honden: 1
Rangorde
Ik heb het idee dat de rangorde tussen de honden begint te verschuiven. Eerder hield ik me daar niet zo mee bezig met alleen Gollum en Mika maar inmiddels met Rani erbij gaan me wel dingen opvallen. Rani word steeds sterker en zelfverzekerder en laat zich niet zoveel meer door Gol vertellen. Dat is niet zo'n probleem hoor, het gaat allemaal vrij speels en geleidelijk. Maar nu vroeg ik me af of ik Rani daar ook in moet 'bevestigen'. Ik merk namelijk dat Rani van eetplaats wil wisselen met Gol, en ik merk dat Gol soms een stapje opzij doet voor Rani. Tot nu toe heb ik me star vastgehouden aan mijn routine Gollum-Rani-Mika (fuck dominantie jullie doen gewoon wat ik wil) maar daar lijken de eerste twee nu soms wat zenuwachtig van te worden. Mika staat gewoon achteraan en doet geen moeite
Wat denken jullie, Rani maar als eerste eten gaan geven of gewoon vasthouden aan mijn routine? Zou het uitmaken?
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Rangorde
Ik voer niet in een vaste volgorde. Degene die het kalmst is krijgt het eerst. En ik wens geen gebuurt bij elkaars bak
- Gollum
- Zeer actief
haha dan moet ik alles drastisch omgooienFotogravinnetje schreef:Ik voer niet in een vaste volgorde. Degene die het kalmst is krijgt het eerst. En ik wens geen gebuurt bij elkaars bak
Dan zou Mika het eerst krijgen, dan Gol en dan Rani
Hier hebben ze een vaste plek, Gol links van de keuken, Rani rechts van de keuken en Mika achter de keuken. Dat stamt uit de tijd dat Mika nog erg baknijd had, die moet prikkelloos eten dus afgeschermd van de rest. En dat heb ik altijd zo aangehouden.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Dat zou hier echt iet werkenGollum schreef:haha dan moet ik alles drastisch omgooienFotogravinnetje schreef:Ik voer niet in een vaste volgorde. Degene die het kalmst is krijgt het eerst. En ik wens geen gebuurt bij elkaars bak![]()
![]()
Dan zou Mika het eerst krijgen, dan Gol en dan Rani![]()
Niet dat ze werkelijk bedreigd wordt want er wordt hier niet gekibbeld om eten, maar dat komt mee uit dr rugzakje.
Als Rani uit eigen initiatief dr eetplaats wil wisselen en jij ziet daar geen goede reden voor, zou ik dat niet toestaan. Niet dat het me wat kan schelen, maar er is er hier maar 1 regelneef en dat ben ik
Maar als je ziet dat alles kalmer gaat als je de routine omgooit ten behoeve van Gollum, zou ik dat wel doen.

- Gollum
- Zeer actief
Hier precies hetzelfde, Mika voelt zich ook erg bedreigd rondom het eten. Vandaar haar achteraan plekje met een muur ertussen, en de routine. Dat scheelt enorm voor haar.Paisley schreef:Dat zou hier echt iet werkenGollum schreef:haha dan moet ik alles drastisch omgooienFotogravinnetje schreef:Ik voer niet in een vaste volgorde. Degene die het kalmst is krijgt het eerst. En ik wens geen gebuurt bij elkaars bak![]()
![]()
Dan zou Mika het eerst krijgen, dan Gol en dan Rani![]()
De hond die achteraan staat (Kiwi) die staat daar met een hele goede reden
Ze voelt zich namelijk enorm bedreigd als ze eten heeft.
Niet dat ze werkelijk bedreigd wordt want er wordt hier niet gekibbeld om eten, maar dat komt mee uit dr rugzakje.
Als Rani uit eigen initiatief dr eetplaats wil wisselen en jij ziet daar geen goede reden voor, zou ik dat niet toestaan. Niet dat het me wat kan schelen, maar er is er hier maar 1 regelneef en dat ben ikHet claimen van zaken laat ik bij regel niet toe. Dit soort dingen zelf regelen geeft je repertoire om zaken te regelen wanneer t wel wat uitmaakt.
Maar als je ziet dat alles kalmer gaat als je de routine omgooit ten behoeve van Gollum, zou ik dat wel doen.
En ik ben normaal ook de enige regelneef maar nu begon ik wat te twijfelen om Gol inderdaad. Soms moet ik haar naar voren roepen en moet ze dan van plaats wisselen met Rani waarbij ze alle kanten op glijd. Het zou op zo'n moment eigenlijk makkelijker zijn om Rani eerst eten te geven, misschien zou dat meer rust geven.
- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Probeer gewoon eens een dag of 3 hoe het gaat als je het omgooit. Als het bevalt : prima.
Levert het extra onrust, dan draai je het alsnog terug.
Levert het extra onrust, dan draai je het alsnog terug.

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ik zou het ook een paar dagen proberen en kijken wat het effect is.
Ik zie het hier ook, dat ze dat zelf ook niet prettig vinden. Amoz gaat bijvoorbeeld echt niet eten als Mila niet al aan het eten is. En Amy durft niet eens in de keuken te komen waar ik het eten bereid en waar Mila haar eten krijgt (Amy is hier degene die het felst is op haar voer). Dus als ik Amy en Amoz eerst eten zou (willen) geven, zou dat hier voor veel spanning en onrust zorgen. Een aangezien ik juist rust en routine wil bij het eten, houd ik dus de volgorde aan die automatisch ook rust met zich meebrengt en waar de honden zich ook fijn en ontspannen bij voelen.
Ik zie het hier ook, dat ze dat zelf ook niet prettig vinden. Amoz gaat bijvoorbeeld echt niet eten als Mila niet al aan het eten is. En Amy durft niet eens in de keuken te komen waar ik het eten bereid en waar Mila haar eten krijgt (Amy is hier degene die het felst is op haar voer). Dus als ik Amy en Amoz eerst eten zou (willen) geven, zou dat hier voor veel spanning en onrust zorgen. Een aangezien ik juist rust en routine wil bij het eten, houd ik dus de volgorde aan die automatisch ook rust met zich meebrengt en waar de honden zich ook fijn en ontspannen bij voelen.
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Ik zou niks veranderen, Rani mag de baas zijn onder de honden maar jij bent dé baas en bepaald waar en wanneer er gegeten wordt. Tenminste zo doe ik het, Max en Luna kregen hun eten in de hondenbar die ik gemaakt had, die staat in de huiskamer, Doran had z'n eigen plekje. Doran werd al vrij vroeg de baas van het stel, maar met eten en snoep word er hier niet gesodemietert, ik bepaal wie, waar, wat krijgt! Wat inhield dat Max en Luna nog altijd als eerste hun eten kregen en Doran als laatste, puur uit gewoonte en daar heeft nog nooit iemand moeilijk over gedaan.
Zinzi kreeg ook haar eigen plekje en kreeg als laatste haar eten, ondanks dat ze al vrij snel boven Max stond en later ook boven Luna, maar nog steeds geen scheve ogen
Het is gewoon duidelijk dat ik vrij makkelijk ben, maar die paar regels die ik heb die dienen nageleeft te worden, daar is geen discussie over mogelijk en dat heeft nog nooit voor problemen of spanningen gezorgd 
Zinzi kreeg ook haar eigen plekje en kreeg als laatste haar eten, ondanks dat ze al vrij snel boven Max stond en later ook boven Luna, maar nog steeds geen scheve ogen
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
- Aantal honden: 5
de plaats zou ik laten zoals het is, er lijkt me geen reden om dat te veranderen. volgorde kun je best eens omgooien las dat voor meer rust zorgt.
-
S@ndr@
- Zeer actief
Ik denk daar eigenlijk nooit over na, hier krijgen eerst de katten eten, dan loop ik langs de voerbakken van Van Gils, dus die krijgt als 2 de ligt dichter bij de keuken, en daarna pas Sneeuw, die is het verst weg van de keuken. het gaat zoals dat gaat.
Maar als je denkt dat t anders zou moeten bij jou dan gewoon proberen zou ik zeggen of gelijktijdig, of op een andere manier creatief zijn
Maar als je denkt dat t anders zou moeten bij jou dan gewoon proberen zou ik zeggen of gelijktijdig, of op een andere manier creatief zijn
-
Emma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
Ik doe hier voer in de voerbakken en dan moeten ze allebei even wachten, en dan mogen ze tegelijkertijd eten. De bakken staan ook al vrij dicht bij elkaar.
Als ik een hond zou krijgen die dit spannend vind, dan mag die wel op een andere plek eten, maar dan zou ik nog steeds de honden even laten wachten, en ze mogen dan tegelijkertijd eten.
Ook gewoon omdat ik nog bij de voer bakken sta, en het handiger is dat ze even wachten tot ik er naast sta.
Als ik een hond zou krijgen die dit spannend vind, dan mag die wel op een andere plek eten, maar dan zou ik nog steeds de honden even laten wachten, en ze mogen dan tegelijkertijd eten.
Ook gewoon omdat ik nog bij de voer bakken sta, en het handiger is dat ze even wachten tot ik er naast sta.
- Gollum
- Zeer actief
Vanochtend heb ik het met mijn slaperige hoofd weer automatisch zoals normaal gedaan. Als ik iets ga veranderen moet dat wel weer mijn routine worden bedacht ik me, zodat ik niet per ongeluk eten met medicatie aan Rani geef ipv aan Gollum. Wat dat betreft kan ik het misschien beter zoals normaal aanhouden en misschien wat strenger zijn wat betreft de plek van alle honden.
Qua botjes is het heel makkelijk, zodra ze die krijgen gaan ze allemaal automatisch naar een mand. Gollum en Rani in de manden die naast elkaar staan en Mika in de mand die apart staat.
Qua botjes is het heel makkelijk, zodra ze die krijgen gaan ze allemaal automatisch naar een mand. Gollum en Rani in de manden die naast elkaar staan en Mika in de mand die apart staat.
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Ik geef Finn eerst en dan Daisy. Dat is wel op volgorde van rangorde, maar ik doe het zo omdat Finn een langzame eter is. In het begin gaf ik ook wel eens Daisy eerst, omdat die nog niet geleerd had dat ze niet met haar neus in de bak van Finn mocht. Inmiddels kent ze de routine en snapt ze 'zit' en 'wacht' en gaat het allemaal veel soepeler.
Ik geloof niet zo dat de rangorde verstoort wordt door de volgorde van eten krijgen. Net als de ranghoogste het eerst aanlijnen, eerst door de deur etc.
Ik geloof niet zo dat de rangorde verstoort wordt door de volgorde van eten krijgen. Net als de ranghoogste het eerst aanlijnen, eerst door de deur etc.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Nee, dat denk ik ook niet, maar het kan wel ongemakkelijk zijn voor de honden omdat het iets van ze vraagt dat best wel tegennatuurlijk kan zijn. Amy zou bijvoorbeeld heel nerveus worden als zij als eerste in de keuken moest eten. Maar bij andere honden speelt dat helemaal niet en dan hoef je daar dus ook geen rekening mee te houden.veertje schreef:Ik geloof niet zo dat de rangorde verstoort wordt door de volgorde van eten krijgen. Net als de ranghoogste het eerst aanlijnen, eerst door de deur etc.
-
blondie
- Zeer actief
Honden krijgen wel uit elkaar het bak eten, Aak bij de achterdeur in het verlengde van de keuken en Jol in de keuken zelf. Als Joe de kat er ook is met eten krijgt hij wel als eerste.
Jol en Aki is willekeurig, de ene keer zet ik de bak van Aki als eerste neer en loopt hij mee naar de achterdeur, en de andere keer zet ik de bak van Jol eerder voor haar neer.
Voor beiden geldt altijd wel even wachten tot "toe maar" is gezegd, of er een poot is gegeven voor ze aan mogen vallen op het eten in de bak.
Maar ze doen niet echt moeilijk over wie er nu eerst eten krijgt. Als de bakken bijna leeg of leeg zijn wisselen ze zelf van bak om te kijken of er nog wat in is blijven liggen. Geldt ook voor het bakje met eten van de kat, die laat vaak wat voor Aki liggen (bewust lijkt wel)
.
Jol en Aki is willekeurig, de ene keer zet ik de bak van Aki als eerste neer en loopt hij mee naar de achterdeur, en de andere keer zet ik de bak van Jol eerder voor haar neer.
Voor beiden geldt altijd wel even wachten tot "toe maar" is gezegd, of er een poot is gegeven voor ze aan mogen vallen op het eten in de bak.
Maar ze doen niet echt moeilijk over wie er nu eerst eten krijgt. Als de bakken bijna leeg of leeg zijn wisselen ze zelf van bak om te kijken of er nog wat in is blijven liggen. Geldt ook voor het bakje met eten van de kat, die laat vaak wat voor Aki liggen (bewust lijkt wel)
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik zet de bakken twee aan twee neer (ik heb er zeven), en dat is wel vaste volgorde maar meer op leeftijd dan iets anders.
Dus telkens in allebei mijn handen een bak en die schuif ik dan onder twee neuzen. Vaste plekken wel, en dus vaste volgorde.
Ze vinden het best, ze willen duidelijkheid.
Dus telkens in allebei mijn handen een bak en die schuif ik dan onder twee neuzen. Vaste plekken wel, en dus vaste volgorde.
- Gollum
- Zeer actief
haha en dan maak ik me druk om drieMarjoleine schreef:Ik zet de bakken twee aan twee neer (ik heb er zeven), en dat is wel vaste volgorde maar meer op leeftijd dan iets anders.
Ik denk dat ik het maar zo laat als het is, dat is het makkelijkste. Ik ga gewoon wat meer rust inbrengen, kijken hoe dat gaat.
- Roosje
- Zeer actief
Bij mij moesten ze allebei zitten en wachten op mijn toestemming om te gaan eten. Mootje was namelijk vrij fel met dit soort dingen. En ze mochten pas naar de etensbak van de ander wanneer beiden klaar waren. Werkte prima, bracht rust in de tent, geen baknijd meer.

- Gollum
- Zeer actief
Ik denk ook dat ik er teveel van maakte ja, en door mijn getwijfel was ik onduidelijk. Sinds dit topic doen ze (ik dusInge O schreef:Voor mij heeft hun voervolgorde niks met hun rangorde te maken maar alles met wat ik praktisch vind : hier hebben ze alle 7 een vaste plaats en de bakken worden in een vaste volgorde neergezet, meer maak ik er niet van.
-
Joey.K
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Hier geen dieren aan medicatie en ook geen vaste volgorde. Ook geen voerbakken maar gewoon n bordje of bakje. Honden krijgen tegenwoordige in de bench hun eten want er werd bij elkaar gepikt. Daar heb ik geen zin in dus eten in je hok. Lekker makkelijk