Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hondenbelasting zin of onzin?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Joyceeddy
geregistreerd lid

Hondenbelasting zin of onzin?

Ongelezen bericht door Joyceeddy »

Hallo allemaal

Ik vroeg mij af wa vinden jullie nu van de hondenbelasting die er is? Ik verbaas mij vooral over het feit dat er zo onwijs veel verschil zit in gemeentes.. is het niet gewon geld klopperij? Wij gaan netjes betalen als we de pup gaan krijgen , maar eigenlijk zie ik het nut niet zo ervan in.

Dus barst los wat vinden jullie?
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Re: Hondenbelasting zin of onzin?

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Onzin gedoe.
Geloof juist dat mensen hondenbelasting betalen de boel alleen maar meer versmeerd omdat ze denken dat een ander het wel opruimt.
Daarnaast is het belachelijk dat er in de ene gemeente geheven word en de andere je de topprijs betaald.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gonnie »

Wij betalen rond de 75 euro. En elke volgende hond kost het dubbele.

Hier wordt niet veel gedaan voor honden. Ja, steeds meer rode borden waar honden dus helemaal niks meer mogen doen, zelfs niet plassen.

Waar geen borden staan is er opruimplicht. En waar groene borden staan mogen ze loslopen, over die plekken is niet goed nagedacht, want die liggen allemaal langs wegen en fietspaden en parkeerplaatsen.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
tobi__
Zeer actief
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tobi__ »

Grote onzin. Het is gewoon een extra potje aan inkomsten van de gemeente.

Hier moeten we opeens hondenbelasting betalen. Het enige wat er staat in ons dorp zin welgeteld 3 prullenbakken met van die hondenpoep zakjes. Verder wordt er echt geen ruk gedaan voor honden.
_Esmee
bouvierpoedel
Zeer actief

Grootste gedeelte verdwijnt in potjes algemeen. Hondenbelasting hoeft ook geen tegenprestatie voor geleverd te worden.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hier wordt gewoon niets voor honden geregeld. En wel hondenbelasting betalen. Nou is er ook geen opruimplicht. Alleen een paar plaatsen waar honden niet mogen komen.
Vorig jaar wel een brief gekregen dat ze de aanlijnplicht gingen handhaven omdat er te veel incidenten hadden plaatsgevonden door loslopende honden. Oftewel: gedoogbeleid was over en dat wilden ze even aankondigen. Heb gehoord dat er inderdaad boetes uitgedeeld zijn. Ik heb nergens last van, want ik hield me toch al aan de APV
Overigens zag ik laatst dat de hondenbelasting maar een heel klein deel is van het inkomen van onze gemeente. Volgens mij zouden ze het prima zonder kunnen doen. Scheelt ook papierwerk en controles. Enige reden die ik kan bedenken om het niet af te schaffen is ontmoedigingsbeleid. En daar kan ik me wel wat bij voorstellen
Nikkielvis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podego van 2 jaar uit portugal
Mix van 6 maanden uit roemenie

Ongelezen bericht door Nikkielvis »

Er staat bij ons op de gemeente site letterlijk dat dit geld niet naar de honden gaat . Maar voor algemeen gebruik. Ik vind het dus grote onzin. Wij hebben amper hondenveldjes en 1 hondenveldje waar honbden los mogen is naast een 50 kilometer weg zonder omheining. :oohja:
En op veel plaatsten mag de hond niet komen. Geld klopperij als je het mij vraagt. Wel hebben we hier en daar bakken met poepzakjes staan.
tobi__
Zeer actief

Tamara81 schreef:
bouvierpoedel schreef:Grootste gedeelte verdwijnt in potjes algemeen. Hondenbelasting hoeft ook geen tegenprestatie voor geleverd te worden.
Het zal wel naïef van mij zijn, maar ik denk dat het geld wel naar de vierpotige inwonders van de gemeente gaat.
Toch maar even aan de gemeente vragen of ik de begroting in mag zien... want wat ik hierboven lees over 3 poepbakken in het dorp, dan moet er wel iets niet kloppen.

Maar de meneer die hier elke week met een karretje poep komt ruimen in het veldje moet toch ook betaald worden? Daarom vind ik hondenbelasting wel goed. De prijs moet wel fair zijn vind ik... En waarom opeens zoveel meer betalen voor een tweede hond... onredelijk is dat.
Dan is jouw gemeente echt een uitzondering. Als je dan belasting betaald is het wel fair ja. Maar in de meeste gevallen wordt het geld 'gewoon' voor algemene dingen gebruikt.
_Esmee
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ik vind er niet zo veel van. Kan me er wel druk om maken, maar helpt toch niet. Ik geloof dat het hier iets van € 70 is.
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Hondenbelasting is hier duur.
Losloopgebieden liggen naast wegen, in veel parkjes mag je niet eens aangelijnd komen en voor een normale prullenbak moet ik omlopen. Er zijn wel veilige losloopgebieden gelukkig maar op 1 na zijn die echt heel erg vies.
Ik moest er erg aan wennen na mijn verhuizing. Ik hoefde in mijn dorp geen hondenbelasting te betalen, overal stonden palen met zakjes en een doggy prullenbak, keurig bijgehouden losloopgebieden en zelfs omheinde.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Het wordt door sommige gemeentes ook gebruikt als ontmoediging voor het hondenbezit. En daar kan ik me wel wat bij voorstellen
Maryanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maryanne »

En maar graaien die overheid.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Wij hebben hier niet een meneer die poep ruimt, maar betalen doen we wel voor de algemene pot :wink: wat mij betreft dus onzin en discriminatie..... Ik betaal honden belasting en in ruil daarvoor mag ik alleen in sommige gebieden niet komen naar zin en willekeur van de gemeente Medemblik :mep: is geen eerlijke ruil zou ik zeggen, maar goed ik heb een leuke hond en zij... het paleis van Dirk Scheeringa :wink:
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Ik vind het onzin. Onze honden komen nooit buiten het erf maar ik moet wel de volle mep voor ze betalen. Zou niet weten waarvoor, de poep ligt op ons eigen terrein en ruimen we zelf op. Dus waarom wij de gemeente dan iets moeten betalen is mij een raadsel. Maar het moet helaas. We kregen een tijd terug controle. De man stond voor de voordeur en de honden gingen natuurlijk als gekken tekeer, die zaten in de woonkamer en hij kon ze niet zien. Dus ja, dan kun je ook moeilijk zeggen dat je geen hond hebt. Mijn vriend vroeg nog of hij ze even wilde tellen maar daar zag hij toch maar vanaf haha.

Maar volgens mij zijn er in onze hele gemeente geen poepbakken of speciale terreinen voor honden. Laat staat dat er iemand is die het opruimt. Dus volgens mij gebruiken ze dat geld echt niet voor de honden. Maar daar heb ik mij verder nog nooit in verdiept.
Laatst gewijzigd door Yara op 06 jan 2017 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

tobi__ schreef:
Tamara81 schreef:
bouvierpoedel schreef:Grootste gedeelte verdwijnt in potjes algemeen. Hondenbelasting hoeft ook geen tegenprestatie voor geleverd te worden.
Het zal wel naïef van mij zijn, maar ik denk dat het geld wel naar de vierpotige inwonders van de gemeente gaat.
Toch maar even aan de gemeente vragen of ik de begroting in mag zien... want wat ik hierboven lees over 3 poepbakken in het dorp, dan moet er wel iets niet kloppen.

Maar de meneer die hier elke week met een karretje poep komt ruimen in het veldje moet toch ook betaald worden? Daarom vind ik hondenbelasting wel goed. De prijs moet wel fair zijn vind ik... En waarom opeens zoveel meer betalen voor een tweede hond... onredelijk is dat.
Dan is jouw gemeente echt een uitzondering. Als je dan belasting betaald is het wel fair ja. Maar in de meeste gevallen wordt het geld 'gewoon' voor algemene dingen gebruikt.
Ik heb hier in de gemeente ook nog nooit iemand iets zien opruimen. :Q:

Ik verbaas me er zelf ook wel heel erg over dat het volstrekt rechtsgeldig wordt bevonden dat alleen mensen met een hond hondenbelasting betalen die niets anders tot doel heeft dan het spekken van de gemeentekas.
Bizar...
Als je een kind krijgt krijg je geld toe. :mrgreen: Maar met een hond mag je vooral betalen.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Hier gelukkig sinds een paar jaar geen hondenbelasting meer. Ik vind het ook grote onzin, behalve als het geld wel degelijk
naar hondenvoorzieningen gaat.
Hier is dat in ieder geval niet het geval: ik heb nog nooit de gemeente poep zien ruimen en ik ken welgeteld één poepzakjes bak, waarbij
de zakjes altijd op zijn.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Hier alleen hondenpoepbakken, de losloopgebieden zijn niet eens van de gemeente dus daar hebben ze geen omkijken naar. Er is welgeteld één omheind veld wat ooit bedoelt was voor schapen maar nu bij een stuk (relatief onbekend *yes*) losloopgebied hoort.

De hondenpoepbakken worden rond deze tijd dankbaar in gebruik genomen door baldadige jeugd om op te blazen.

Al met al, pure geldklopperij
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Tamara81 schreef:

Nee, hoor. Hier in capelle gaat het gewoon in het potje algemeen.
Ik zei tegen de wethouder, o, dus voor u gebakje bij de koffie als jullie vergaderingen hebben. Ja, zoiets zei hij.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Jits90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jits90 »

Hier geen hondenbelasting, maar er zijn dan ook steeds minder prullebakken. Uit ellende steek ik het vaak maar in z'n zak (in het zakje he :Q: ) en gooi het thuis weg. Of we gaan de velden in, dan kan het blijven liggen (mits niet op het pad).
bouvierpoedel
Zeer actief

gonnie schreef:
Tamara81 schreef:

Ik zei tegen de wethouder, o, dus voor u gebakje bij de koffie als jullie vergaderingen hebben. Ja, zoiets zei hij.
Of een leuke cursus in Marokko o in je chakra te komen en je aura helder te krijgen. :mann: :mann:
bouvierpoedel
Zeer actief

gonnie schreef:
Tamara81 schreef:

Of een leuke cursus in Marokko o in je chakra te komen en je aura helder te krijgen. :mann: :mann:
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

gonnie schreef:
Tamara81 schreef:

Poep wordt hier niet opgeruimd en een echte afvalbak voor poepzakjes is er één, maar het dorp is wel bezaaid met afvalbakken, dus je hoeft nooit lang met je poepzakje te lopen.
Plumeau
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie

Ongelezen bericht door Plumeau »

Controle kost vaak bijna net zoveel als de belasting oplevert. Ik vind het daarom onzin.

Pas als een gemeente duidelijk dingen doet voor de honden heeft de belasting nut. Eigenaren zien waarvoor ze betalen en ik hoop dat het dan minder controle vereist om het geld te laten betalen...
Het weekendbaasje van Salina, Pipra en Cayenne.
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Zoals gezegd: het is een extra inkomstenbron voor de gemeente voor algemeen gebruik dus nee, ik vind het onzin. Zat gemeentes die het ook al hebben afgeschaft waaronder notabene onze hoofdstad. Hier betaal je ruim 80,- per hond :ugh:
tobi__
Zeer actief

Het meest stomme is nog dat het hier jaren is afgeschaft. Reden: het was niet nodig, werd geen gebruik van gemaakt, ouderwets :blah:

Tot vorig jaar toen het per 1 januari toch weer werd ingevoerd. Denk dat ze de extra centen toch wel miste :idea:
_Esmee
Joyceeddy
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Joyceeddy »

Ik denk dat half Nederland met de honden het niet betaald... maar als je controle krijgt, wat dan?? Geen idee
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Wij hebben al een paar keer controle gehad. Ze kijken gewoon of je een hond hebt. Die van ons zijn extreem waaks en gaan tekeer als gekken als er een vreemde het erf op komt. Dus ja, dan kun je moeilijk volhouden dat je geen honden hebt. Maar ik geef het ook wel op maar dan komen ze even goed nog controleren. Maar die bij ons komt durft niet naar binnen om te kijken hoeveel het er zijn. Dus we hebben er nu 2 volgens de gemeente :mann: Ik vind het prima.
Maar het is niet zo dat je met terugwerkende kracht moet betalen. Als ze het vaststellen moet je het vanaf dan betalen als je nog niet eerder opgegeven hebt dat je een hond hebt.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Joyceeddy schreef:Ik denk dat half Nederland met de honden het niet betaald... maar als je controle krijgt, wat dan?? Geen idee
Volgens mij ben je niet verplicht ze binnen te laten. Ik doe het niet in ieder geval, ondanks dat ik netjes betaal. Heel vreemde praktijken vind ik het, dat soort controles.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Tara schreef:Hondenbelasting heeft niks met honden te maken. Als zogenaamde 'vermaaksbelasting', net zoiets als toeristenbelasting, is het gewoon een prettig melkkoetje voor de gemeentes. Ze zijn vrij in het bepalen of ze wel of geen hondenbelasting heffen, de hoogte er van en wat ze met dat geld doen. Het verdwijnt meestal gewoon in de pot voor Algemene Middelen. Daar worden op maandag de bushokjes van gerepareerd die op zaterdagavond zijn gesloopt.
Achterhaald dus, maar we zullen het er mee moeten doen.

Nou hier is een aantal jaar geleden pas hondenbelasting gekomen.
en het eerste jaar dacht ik wat een geldklopperij. Maar er staan hier best wat palen met hondenpoepzakjes die je gratis kunt pakken en prullenbakken.
er lopen ook mensen die serieus controleren op of men de poep op ruimt, ik weet dat sommigen dat niet zien als gunstig maar hier was het echt erg gesteld met de hondenpoep en je ziet nu dat meer en meer mensen de poep dus echt opruimen.
Ook zijn er met name in Alphen aan den rijn dat is ook onze gemeente veel honden losloop plaatsen gecreeerd.
Ik heb het gevoel dat in onze gemeente er dus wel wat voor honden gedaan wordt.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
lieveheersbeestje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Middenslag Poedel

Ongelezen bericht door lieveheersbeestje83 »

Een belangrijk nadeel van hondenbelasting vind ik dat in ieder geval hier mensen argumenteren: "Ik hoef de poep niet op te ruimen, want daar betaal ik belasting voor". Terwijl het daar helemaal niet voor gebruikt wordt.

Verder vind ik het achterhaald. Als de opbrengsten geoormerkt zouden zijn en gebruikt werden voor voorzieningen voor honden of het beperken van de overlast door hondenbezitters dan heb ik er niet zo veel problemen mee.
Afbeelding
------Groetjes Prana-----
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”