Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

plotseling blaffen naar andere honden

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2

plotseling blaffen naar andere honden

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Lily, 8 maanden, is altijd gek geweest op andere honden. Wil altijd ontmoeten en doet dan onderdanig/speels.
De laatste week begint ze echter steeds vaker naar grote onbekende honden te blaffen. Meestal loopt ze los in het bos en het blaffen gebeurt als ze de hond op flinke afstand ziet. Ze blijft dan stilstaan, blaft en borstelt er ook bij. Ik heb totaal niet het idee dat ze de hond wil aanvallen. Als de hond eenmaal dichterbij is, wil ze toch kennis maken en stopt het blaffen.
Hoe zouden jullie hierop reageren? Blaffen afkappen? Aanlijnen? Tot nu toe doe ik eigenlijk niks omdat ik zie dat ze de andere hond niet aanvalt.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Re: plotseling blaffen naar andere honden

Ongelezen bericht door mijke »

afleiden met koekjes? Dat doe ik tegenwoordig bij van alles en nog wat en het werkt uitstekend. Wil ze eendjes pesten? Koekjes. Irritante honden passeren? Koekjes. Niet achter skaters aanrennen? Koekjes. Blaft ze bij de kookwekker? Koekjes. Ik stouw gewoon op de wandeling een deel van haar maaltjid naar binnen op die manier. Ik gebruik trouwens puppybrokjes want die zijn een stuk kleiner en dan doe je er langer mee. Als je dat maar lang genoeg volhoudt verdwijnt het gedrag vanzelf als sneeuw voor de zon en dan kun je de koekjes ook weer afbouwen naar incidenteel.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Bij vreemde honden waar je wat twijfels bij hebt zou ik Mijke's methode gebruiken, en gewoon met een boog eromheen lopen. Bij honden waarvan je vrij zeker bent dat het een gezellige speelcombi is met je hond, of een vriendelijke onverstoorbare hond, zou ik heel duidelijk zelf het initiatief nemen, het gedoe van je eigen hond negeren en de vreemde hond en zijn baas vrolijk gaan begroeten. Je eigen hond zal dan vanzelf wel voorzichtig komen snuffelen, hoera koekie en alles is wel.

Voordeel daarvan is dat ze op enig moment gaat vertrouwen op jouw reactie en jouw reactie gaat kopiëren. Je kan dan ook sommige vreemde honden zoals aangelijnde keffers of ouwe hondjes die geen contact wensen straal gaan negeren, en nou ja, alsmaar reageren zoals je wil dat je hond reageert.

Ik wil niet beweren dat het bij mij 100% werkt, met twee honden is het ook lastiger, maar ik heb het destijds met hele bange Lilo gedaan en toch heel aardige resultaten geboekt.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco heeft daar ook een handje van. Ook als pup op alles afstuiven en dan onderdanig speels gedrag vertonen, tot hij op een gegeven moment inderdaad ging blaffen. Nu lijn ik hem aan, mag hij op korte afstand (minder dan vijf meter) weer los en is het geblaf fors minder
Alfilillo
Zeer actief

@fotogravinnetje: dat lijkt inderdaad op het gedrag van lily.
@hanneke: juist als ze dichter in de buurt van de hond komt, wil ze hem ontmoeten. Dan is de angst dus stukken minder, als het al daadwerkelijk om angst gaat.
@meike: ze is erg voergericht dus dat zou wel eens kunnen werken.

Vandaag had ze ook weer zo'n ding: de zag spannende honden op flinke afstand. Die liepen op een ander pad, van ons vandaan. Ze ging tussen ons en de honden in staan blaffen. Daarna rende ze naar een andere strategische plek om nog eens flink te blaffen, waarna ze weer bij ons kwam. Ik kon het goed zien omdat we door heuvelig vrij open terrein liepen. Dit meisje begint erg ve el initiatief te tonen. Op zich leuk, maar ik wil niet dat het escaleert. Ik ben bang dat ik haar toch meer bij me moet gaan houden.

Alfil & Lily
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Alfilillo schreef:@fotogravinnetje: dat lijkt inderdaad op het gedrag van lily.
@hanneke: juist als ze dichter in de buurt van de hond komt, wil ze hem ontmoeten. Dan is de angst dus stukken minder, als het al daadwerkelijk om angst gaat.

Vandaag had ze ook weer zo'n ding: de zag spannende honden op flinke afstand. Die liepen op een ander pad, van ons vandaan. Ze ging tussen ons en de honden in staan blaffen. Daarna rende ze naar een andere strategische plek om nog eens flink te blaffen, waarna ze weer bij ons kwam. Ik kon het goed zien omdat we door heuvelig vrij open terrein liepen. Dit meisje begint erg ve el initiatief te tonen. Op zich leuk, maar ik wil niet dat het escaleert. Ik ben bang dat ik haar toch meer bij me moet gaan houden.
Op zo'n moment zou ik het voorstel van mijke hanteren. :ok:
Ze lijkt zichzelf stoer te maken.
Blaffen tegen honden die zich al verwijderen en dan "roepen" "zie je wel ik kan ze wegjagen"
Leuke illusie, maar dat "succes" hoeft ze niet te hebben :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Alfilillo
Zeer actief

ranetje schreef:

Blaffen tegen honden die zich al verwijderen en dan "roepen" "zie je wel ik kan ze wegjagen"
Zo had ik het nog niet bekeken, dat ze stoer loopt te doen.
Hoort dit bij de leeftijd? Ze begint namelijk wel meer dominante trekjes te vertonen. Zo waren mijn zoontjes gisteren aan het spelen waarbij ze op handen en knieen door de kamer liepen. Begon lily opeens vanachter op ze te rijden... Ik heb ze direct laten weten dat ze dat niet moesten accepteren. Van binnen moest ik er ook wel om lachen, het was zo'n volkomen belachelijk gezicht.
Agressie zie ik overigens totaal niet bij haar. Gelukkig.

Alfil & Lily
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Kan ook spanning afreageren zijn, dat rijden. Ook herkenbaar hier ;) Ik zou uitgaan van onzekerheid en snel opbouwen van spanning en dus richten op meer regelen voor haar en uitzoeken hoe zij die spanning op een gezonde manier weer kwijt kan raken. In Elco's geval is dat dus veel rust, veel zoekspelletjes en rustige (in de zin van weinig hondcontacten) lange wandelingen. Op het moment mislukt die rust een beetje en dat is goed te merken. Als we wat minder gewandeld hebben (minder dan 2 wandelingen van ruim 5 km per week), is dat ook al vrij snel te merken. Zoekspelletjes eist hij zelf wel op in huis ;)
Alfilillo
Zeer actief

Dat spanning afreageren van elco wat je beschrijft, herken ik in alfil. Als het te druk is, weet hij niet waar hij het moet zoeken: gaat blaffen, uitvallen naar lily en dus ook rijden op een knuffel.
In het geval van lily was het meer onderdeel van het spel. Tot nu is ze bovendien geen onzekere, snel gespannen hond. Ook al kan ze natuurlijk aan het veranderen zijn. Bovendien stond alfil van de week voor het eerst op haar te rijden (tijdens spelen/stoeien), dus ik weet niet of dat wat getriggered heeft in haar.
Maar ik kan het mis hebben natuurlijk.

Alfil & Lily
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Alfilillo schreef:
ranetje schreef:

Hoort dit bij de leeftijd? Ze begint namelijk wel meer dominante trekjes te vertonen. Zo waren mijn zoontjes gisteren aan het spelen waarbij ze op handen en knieen door de kamer liepen. Begon lily opeens vanachter op ze te rijden... Ik heb ze direct laten weten dat ze dat niet moesten accepteren. Van binnen moest ik er ook wel om lachen, het was zo'n volkomen belachelijk gezicht.
Dat rijden zie ik meer als opwinding en mogelijk wat onzeker over wat voor spelen het is van de kinderen.
Gewoon er af plukken.
IK weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar als ze nog heel jong zijn zou ik als baas zelf ingrijpen en dat rijden niet toestaan.
Kleine kinderen zijn doorgaans nog niet stabiel genoeg (en dus duidelijk genoeg) om echt gezag te hebben over een hond.
Leidt maar af met iets anders en/of zorg er voor dat het spelen van de kinderen gewoon iets is waar ze zich beter niet mee kan bemoeien.
Samen met de kinderen spelen kan uiteraard altijd, maar dat is ander spel.
Dan is er ook geen reden meer voor opwinding en onzekerheid.

Ik denk dat het meeste gedrag voortkomt uit onzekerheid.
Zich stoer maken wil niet zeggen dat ze ook stoer zijn of zich zo voelen.

Of dat echt zo is kan jij alleen maar bepalen. :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Alfilillo
Zeer actief

Mijn kinderen zijn 7 en 10.
Bedankt voor het meedenken! Het kan goed zijn dat het onbezonnen puppy-achtige aan het verdwijnen is en nu haar onzekere kant de kop op steekt. Ik zal wat meer gaan 'regelen' voor haar. Best lastig bij een hond als Lily die van nature erg onafhankelijk is. Hoort ook wel bij het ras denk ik.

Alfil & Lily
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Alfilillo schreef:Zo waren mijn zoontjes gisteren aan het spelen waarbij ze op handen en knieen door de kamer liepen. Begon lily opeens vanachter op ze te rijden... Ik heb ze direct laten weten dat ze dat niet moesten accepteren. Van binnen moest ik er ook wel om lachen, het was zo'n volkomen belachelijk gezicht.
Dat zou ik toch anders aanpakken en zelf heel direct heel duidelijk corrigeren. Niet door de jongens laten doen. En blijkbaar kan ze dat op handen en voeten lopen niet plaatsen, ik denk dat ze onzeker wordt ervan. Dus misschien kun je haar helpen door haar, als ze gek doen, op een veilige plek te sturen waar de kinderen niet ni de buurt komen tijdens het stoeien. Overigens zie ik het gedrag van blaffen zoals je in de openingspost schreef ook als onzekerheid. Als je dichtbij genoeg bent kun je een hond goed ruiken en zien en dus goed inschatten wat zn intenties zijn, maar juist van veraf is dat lastig en dus is het logisch dat ze van veraf onzeker is en zich groter voordoet dan ze zich voelt terwijl ze van dichtbij nergens last van heeft. Tenminste zo vat ik het op zoals je het schrijft. Buiten dat afleiden met koekjes denk ik dat ze het wel fijn vindt als je haar wat meer duidelijkheid en daarmee veiligheid biedt op bijvoorbeeld de manier die Hanneke uitlegde.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

ranetje schreef:
Alfilillo schreef:
ranetje schreef:

Dat rijden zie ik meer als opwinding en mogelijk wat onzeker over wat voor spelen het is van de kinderen.
Gewoon er af plukken.
IK weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar als ze nog heel jong zijn zou ik als baas zelf ingrijpen en dat rijden niet toestaan.
Kleine kinderen zijn doorgaans nog niet stabiel genoeg (en dus duidelijk genoeg) om echt gezag te hebben over een hond.
Leidt maar af met iets anders en/of zorg er voor dat het spelen van de kinderen gewoon iets is waar ze zich beter niet mee kan bemoeien.
Samen met de kinderen spelen kan uiteraard altijd, maar dat is ander spel.
Dan is er ook geen reden meer voor opwinding en onzekerheid.

Ik denk dat het meeste gedrag voortkomt uit onzekerheid.
Zich stoer maken wil niet zeggen dat ze ook stoer zijn of zich zo voelen.

Of dat echt zo is kan jij alleen maar bepalen. :ok:
Dat denk ik ook, ik zou haar in ieder geval wat duidelijke regels op leggen. Er wordt niet geblaft naar honden en er wordt niet gereden op de kinderen. Gewoon een duidelijk nee en dan haar ff aan het werk zetten met een oefening die ze kent en belonen voor een goede uitvoering. Is het uit onzekerheid dan heeft ze daar baat bij want jij geeft haar veilige handvaten, is het uit "stoerheid" dan heeft ze daar baat bij want dan biedt je haar grenzen.
In beide gevallen neem je haar moeilijke beslissingen die ze klaarblijkelijk niet aan kan uit handen.
Gr. Aniek

Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Is ze al loops geweest?
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Alfilillo
Zeer actief

Inge schreef:Is ze al loops geweest?
Nee, maar ik heb het gevoel dat het niet lang meer gaat duren. In de afgelopen tijd hebben een paar reuen (intacte) haar proberen te dekken. Alfil doet de laatste tijd ook af en toe een poging, maar die is gecastreerd; ik weet niet hoeveel dat dan betekent.

Alfil & Lily
Alfilillo
Zeer actief

mijke schreef:
Alfilillo schreef:Zo waren mijn zoontjes gisteren aan het spelen waarbij ze op handen en knieen door de kamer liepen. Begon lily opeens vanachter op ze te rijden... Ik heb ze direct laten weten dat ze dat niet moesten accepteren. Van binnen moest ik er ook wel om lachen, het was zo'n volkomen belachelijk gezicht.
Dat zou ik toch anders aanpakken en zelf heel direct heel duidelijk corrigeren. Niet door de jongens laten doen. En blijkbaar kan ze dat op handen en voeten lopen niet plaatsen, ik denk dat ze onzeker wordt ervan. Dus misschien kun je haar helpen door haar, als ze gek doen, op een veilige plek te sturen waar de kinderen niet ni de buurt komen tijdens het stoeien. Overigens zie ik het gedrag van blaffen zoals je in de openingspost schreef ook als onzekerheid. Als je dichtbij genoeg bent kun je een hond goed ruiken en zien en dus goed inschatten wat zn intenties zijn, maar juist van veraf is dat lastig en dus is het logisch dat ze van veraf onzeker is en zich groter voordoet dan ze zich voelt terwijl ze van dichtbij nergens last van heeft. Tenminste zo vat ik het op zoals je het schrijft. Buiten dat afleiden met koekjes denk ik dat ze het wel fijn vindt als je haar wat meer duidelijkheid en daarmee veiligheid biedt op bijvoorbeeld de manier die Hanneke uitlegde.
Je hebt gelijk. Ik moet zelf ook ingrijpen. Maar ik zit er natuurlijk niet altijd bovenop, dus ik wil graag dat ze zelf weten dat ze dat gedrag niet moeten toelaten.
Wat je schrijft over dat onzeker zijn op afstand herken ik helemaal.

Alfil & Lily
c.otto
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door c.otto »

Nora is nu bijna één jaar en vertoont al een maan of twee het zelfde gedrag. Ik kom veel in de duinen met haar en grote honden op afstand probeert ze altijd met luid blaffen te verjagen. Lukt natuurlijk nooit. Ik probeer haar dan altijd te kalmeren(voertjes of een bal aan een touwtje) terwijl we gewoon doorlopen richting "enge"hond. Als de neuzen eenmaal tegen elkaar komen is alles oké en gaan we spelen.
Nora één jaar.
Afbeelding
Alfilillo
Zeer actief

c.otto schreef:Nora is nu bijna één jaar en vertoont al een maan of twee het zelfde gedrag. Ik kom veel in de duinen met haar en grote honden op afstand probeert ze altijd met luid blaffen te verjagen. Lukt natuurlijk nooit. Ik probeer haar dan altijd te kalmeren(voertjes of een bal aan een touwtje) terwijl we gewoon doorlopen richting "enge"hond. Als de neuzen eenmaal tegen elkaar komen is alles oké en gaan we spelen.
Dat lijkt inderdaad erg veel op lily's gedrag. Op het moment dat nora blaft, loopt ze dan los of aan de lijn? Lily loopt los. Als ze blaft en ik roep haar, is de opwinding vrij hoog, waardoor ze wel komt naar niet direct. Eerst even doorgaan en dan pas komen. Dit wil ik nu gaan trainen: zien we honden, dan moet ze bij mij komen en ze gaat pas kennis maken als ik toestemming geef. Tot nu toe heb ik dat niet gedaan, want het ging altijd perfect...

Alfil & Lily
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Tara schreef:Blaffen naar andere honden is ooit eens vertaald:

Afbeelding

Gewoon niet toelaten dat je hond naar andere honden gaat staan blaffen, het maakt mij niet eens uit welke intentie er achter zit, maar net als fixeren roept het gewoon snel reacties op bij andere honden en voor je het weet ontstaat er een heel vervelend cirkeltje van ongewenst gedrag. Zowel bij je eigen hond als bij andere honden. Nu zijn de honden van een ander natuurlijk niet jouw verantwoordelijkheid, maar toch vind ik het wel fijn als andere mensen niet toelaten dat hun hond de mijne provoceert.
Of je corrigeert of afleidt moet je wat mij betreft zelf weten, maar doe er wel iets mee. :wink:
Daar ben ik het ook wel mee eens. Onze herder in de opgroeiende fase wilde ook terug gaan reageren als er honden tegen hem tekeer gingen. Daar zijn we toen wel erg alert op geweest. Wilde het gewoon niet, en al zeker niet met de gedachte dat hij wellicht zélf actief zou gaan blaffen naar andere honden.
Laatst kwam een groepje kleinere honden uit een losloop stukje. Diezelfde honden waren al eerder uit het park gestoven toen ik passeerde en kwamen toen ook al blaffend op Aki af. Eigenlijk zou ik het dan moeten laten gaan en er op vertrouwen dat die hond van mij het negeert (Jol de kruising negeert het overigens altijd) maar bij de herder twijfel ik gewoon of hij ze niet toch éven de stuipen op het lijf wil jagen als ze hem echt te dicht naderen, en dat is weer iets wat ik niet wil hebben, dus voorkom ik het door hem aan de lijn te houden en maar door te lopen en zoveel mogelijk hem te leren het te negeren.
Toen ze dus laatst het park uitkwamen begonnen er 4 weer uit de panty te gaan. Grinnikend zei iemand toen "nou, je brengt nogal wat teweeg!". Het was grappig bedoelt, maar ergens vind ik het helemaal niet grappig. Vier van die opgefokte honden die tekeer gaan tegen mijn hond gewoon omdat we aan komen lopen :19:
Ik ga dat parkje niet in als ik die hondjes zie of beter gezegd hoor :wink: . Puur dus omdat ik niet het risico wil nemen dat mijn herder er wél op gaat reageren. Maar dat is mijn eigen ding.
Als er enigszins aan te werken valt zou ik dat zeker doen in ieder geval.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Tara schreef:
blondie schreef: Toen ze dus laatst het park uitkwamen begonnen er 4 weer uit de panty te gaan. Grinnikend zei iemand toen "nou, je brengt nogal wat teweeg!". Het was grappig bedoelt, maar ergens vind ik het helemaal niet grappig. Vier van die opgefokte honden die tekeer gaan tegen mijn hond gewoon omdat we aan komen lopen :19:
Ik word al nijdig als ik het lees. Donder lekker op met je ongemanierde keffers!
Dat zou ik waarschijnlijk ook hebben gezegd, straks zegt Aki wel een keer iets terug en dan heb jij weer die kuthedder. Ik zou er proactief voor bedanken.
Nou ja, off topic. Ik heb goedemorgen gegroet, en als reactie op dat ik wat teweeg bracht gezegd dat ik om die reden dat de honden zo tekeer gingen niet zomaar het parkje in wilde gaan met hem, omdat hij wel ok reageert, maar ik gewoon niet weet hoe hij reageert als hij los is en 4 van dat soort honden op hem afdenderen.
Misschien wel niets hoor, maar mijn lering is dat als ze al zonder bedoeling erop aflopen dat negen van de tien honden in de gil modus schrikken en dat veel mensen dat wijten aan de reactie van de andere hond waar tegen geblaft wordt. (ervaring uit het verleden). Ik neem gewoon geen risico met mijn eigen wat grotere hond, maar blijf dit gedrag en de laconieke houding van andere bazen daarin wel wat vervelend vinden.
Alfilillo
Zeer actief

blondie schreef:
Tara schreef:
blondie schreef: Toen ze dus laatst het park uitkwamen begonnen er 4 weer uit de panty te gaan. Grinnikend zei iemand toen "nou, je brengt nogal wat teweeg!". Het was grappig bedoelt, maar ergens vind ik het helemaal niet grappig. Vier van die opgefokte honden die tekeer gaan tegen mijn hond gewoon omdat we aan komen lopen :19:
Ik word al nijdig als ik het lees. Donder lekker op met je ongemanierde keffers!
Dat zou ik waarschijnlijk ook hebben gezegd, straks zegt Aki wel een keer iets terug en dan heb jij weer die kuthedder. Ik zou er proactief voor bedanken.
Nou ja, off topic. Ik heb goedemorgen gegroet, en als reactie op dat ik wat teweeg bracht gezegd dat ik om die reden dat de honden zo tekeer gingen niet zomaar het parkje in wilde gaan met hem, omdat hij wel ok reageert, maar ik gewoon niet weet hoe hij reageert als hij los is en 4 van dat soort honden op hem afdenderen.
Misschien wel niets hoor, maar mijn lering is dat als ze al zonder bedoeling erop aflopen dat negen van de tien honden in de gil modus schrikken en dat veel mensen dat wijten aan de reactie van de andere hond waar tegen geblaft wordt. (ervaring uit het verleden). Ik neem gewoon geen risico met mijn eigen wat grotere hond, maar blijf dit gedrag en de laconieke houding van andere bazen daarin wel wat vervelend vinden.
Ik kan me goed voorstellen dat je die situatie erg irritant vindt. Ik heb ook liever niet dat lily blaft naar andere honden. De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat ze niet blaffend op andere honden afstormt. Ze ziet een hond, zeg op zo'n 20 meter afstand, en op dat moment staat ze stil en begint te blaffen. Als de hond eenmaal dichterbij is, spreidt ze haar hele repertoire van onderdanig gedrag tentoon: laag lopen met oortjes naar achteren, op een bil zitten met een pootje omhoog, de bek van de andere hond likken... Ik denk dat het is zoals mijke zegt, dat ze op grotere afstand de gemoedstoestand van die andere hond niet goed kan lezen, wordt ze onzeker en gaat blaffen.
Deze dagen zijn we weinig onbekende honden tegen gekomen, maar bij die enkeling heb ik haar aangelijnd en afgeleid met iets lekkers en dat ging goed. Eenmaal dichtbij is er niks aan de hand.

Alfil & Lily
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”