Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Grommend opjagen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

_Denise_
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spinone Italiano

Grommend opjagen

Ongelezen bericht door _Denise_ »

Onze teef (2 jaar, grote jachthond) heeft een duidelijke voorkeur voor honden. Sommige honden vindt ze geweldig, anderen moet ze niets van hebben of reageert ze gewoonweg als een teef :roll: op. Op de stukken waar zij los mag, loop ik vrijwel altijd met haar los. Ze luistert dan goed, blijft bij me in de buurt en ik speel dan veel met haar. Ik kan haar goed terugroepen wanneer nodig. Als we andere loslopende honden tegenkomen gaat dit meestal goed. Vrijwel altijd laat zij zich door de andere hond zich benaderen, ze gaat er dan niet zelf erop af. Het probleem zit hem echter vaak bij kleine, angstige hondjes. Zo ook vandaag:

Ik liep met haar los en zij was op mij gefocust (ik gooi stokken en steentjes en daar rent ze achteraan). Achter mij kwam een dame met 2 loslopende hondjes (kleine cocker en een nog kleinere terriërachtige) aan. De terriër zag onze hond en rende erop af. Toen het hondje binnen een meter van onze hond kwam, begon het echter al piepend weer weg te rennen. Onze hond reageerde daarop en ging erachteraan, grommend en wel. Met de kop laag, bijna jagend. Dit heb ik haar vaker zien doen, voornamelijk bij kleine (en luidruchtige) honden. Ook onderdanige honden lokken dit gedrag bij haar nog wel eens uit. Ze hapt overigens niet. Ik krijg haar wel weer makkelijk afgeleid, kan haar op stemcommando terugroepen en met mij mee laten lopen en dan is er niks meer aan de hand. Vandaag had ik haar dus ook direct weer bij me, de dame achter me had haar hondjes aangelijnd en we zijn met een afstand tussen ons onze weg vervolgd.

Hoewel het dus nog nooit geëscaleerd is, maak ik mij wel zorgen over dit gedrag. Hoe kan ik hiermee omgaan? Moet ik hier überhaupt iets mee doen?
Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Re: Grommend opjagen

Ongelezen bericht door Judith »

Ik heb helaas een hond die zich juist op laat jagen.
Ik weet het anticipeer erop. Dan lijn ik Dana aan
Soms gebeurt het en rent Dana gillend weg. Ik probeer dan contact te maken en haar naar mij toe te krijgen (wat vaak lukt).
Ik weet dat het kan gebeuren en als je het weet bij een hond kan je er wat aan doen.
Als het bij Dana gebeurt, dan baal ik maar een eigenaar kan het ook niet altijd voorkomen om dat je het niet altijd van te voren ziet aan een hond
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco weet gelukkig dat je dan moet stoppen met rennen. Gait heeft er nog helemaal geen ervaring mee. Maar het is inderdaad vervelend gedrag. Des honds, maar vervelend.
Rosaly
Actief
Mijn ras(sen): Siberische husky
Aantal honden: 1

Grommend opjagen

Ongelezen bericht door Rosaly »

Mijn pup heeft toen ze nog jonger was ook vaak op deze manier honden achter zich aan gehad, de meeste eigenaren vonden dan dat ze 'leuk speelden samen', maar ik baalde er altijd van en vond het ook heel irritant gedrag. Zeker omdat de eigenaren er niks aan deden en Liz op dat moment zo bezig was met wegrennen dat ik niet tot haar door kon dringen. Gelukkig heeft ze inmiddels door dat ze beter kan stilstaan of naar de hond toe draaien en durft ze dat ook wel nu ze wat zekerder is geworden.
Als je hond gewoon terug te roepen is als ze zo bezig is dan ben je al veel verder dan de eigenaren die ik regelmatig tegenkom. Want heel veel honden doen dit inderdaad! Ik denk dat je niet meer kan doen dan het gedrag proberen te voorkomen, en als dat niet lukt terugroepen. Daar zou ik als eigenaar van de andere hond al heel blij mee zijn.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Tara schreef:Het is doodnormaal, maar heel erg vervelend hondengedrag. Dat betekent dus dat je er inderdaad wel iets mee moet.
Net als heel, héél veel andere honden wil een van mijn honden dit ook nog wel eens doen, en ik probeer altijd zo goed mogelijk in te schatten welke kant het uitgaat en bijtijds af te leiden, aan te lijnen of een ander pad in te lopen. Helaas blijf je tegen onverwachte situaties aanlopen en veel meer dan je uiterste best doen om het te voorkomen kun je denk ik niet.
Vaak hoor je de "lijders" en niet de aanstichters. Ik heb ook een hond die de neiging kan hebben om op te jagen al dan niet met grom. Mijn vorige hond had dat ook. Ik wilde het gewoon niet hebben, en dat maakte dat ik wat oplette in losloopgebied of op strand waar vele honden samen kwamen. Bij twijfel (en dan zag ik de potentiele andere hond eigenlijk eerder dan dat mijn hond ze zag) lijnde ik gewoon even aan. Slappe lijn, en als de andere hond kwam en er kwam een reactie vanuit mijn hond kon ik reageren, én had ik de lijn eraan dat als mijn stem niet voldoende was ik de lijn nog had.
Zij leerde ook wel zonder lijn trouwens op mijn stem te reageren, maar in de aanleerfase over niet gewenste reacties, was de lijn eraan voor mij het ideaal eerlijk gezegd, ook fijn voor andere mensen met honden trouwens :wink:
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mijke »

Ik heb ook zo'n hond die andere zichzelf overschreeuwende maar eigenlijk onzekere hondjes nog wel eens wat wil pesten. Inmiddels kan ik vrij goed inschatten welke hondjes (meestal kleine hondjes) daar voor in aanmerking komen en dus op tijd reageren. Als ik heel vroeg ben werkt afleiden heel goed, ik hoef dan niet eens iets bij me te hebben maar geef haar gewoon het commando dat ze een tak moet zoeken. Het maakt dan verder weinig uit of ze er ook echt een vind :mrgreen: Over de loop van tijd is ze dat soort hondjes ook steeds meer gaan negeren en nu doet ze het echt nog maar heel zelden en eigenlijk alleen wanneer er spanning is van meerdere drukke hondjes, en dat valt natuurlijk makkelijk te vermjiden door gewoon door te lopen.

Je geeft zelf aan dat ze goed terug te roepen en af te leiden is dus ik denk dat je eigenlijk alles al wel onder controle hebt. En over de loop van de tijd zul je het steeds eerder aan zien komen en dus ook makkelijker kunnen voorkomen, dat is gewoon een kwestie van tijd. Zolang je er maar op let en dat doe je zo te horen wel :ok:

Ohja, nog wel 1 tip: steentjes zijn echt vreselijk slecht voor het gebit, mijn hond had al binnen een half jaar een afgebroken hoektand omdat ze achter steentjes aan rende. Misschien maar niet meer doen dus ;)
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Tara schreef:Het is doodnormaal, maar heel erg vervelend hondengedrag. Dat betekent dus dat je er inderdaad wel iets mee moet.
Net als heel, héél veel andere honden wil een van mijn honden dit ook nog wel eens doen, en ik probeer altijd zo goed mogelijk in te schatten welke kant het uitgaat en bijtijds af te leiden, aan te lijnen of een ander pad in te lopen. Helaas blijf je tegen onverwachte situaties aanlopen en veel meer dan je uiterste best doen om het te voorkomen kun je denk ik niet.
En dat is ook zo , daar heb je volkomen gelijk in. Maar dat geld ook voor andere situaties met honden. Ik vind dat jij best in de regel hard oordeelt over andere met honden die de fout ingaan. Ze moeten opgevoed worden , sommige dwingen je tot het nemen draconische maatregelen eigenaren moeten er maar wat meer hun projectje van maken alles om maar te voorkomen dat andere er last van hebben. iets wat ik ook wel van mening ben.
Maar zelf accepteer je wel dat je honden , net als bijna iedereen andere hond ,weleens de fout ingaan.
Is het nu zo moeilijk om te begrijpen dat dit andere ook kan overkomen?
Overigens persoonlijk heb ik zelf liever dat er een hond tegen mij opspringt of dat er een bal gejat wordt dan dat een van onze honden , in ons geval Sien , opgejaagd wordt.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
_Denise_
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spinone Italiano

Ongelezen bericht door _Denise_ »

Sorry voor mijn late reactie! Bedankt voor jullie visies. Ik ben inderdaad wel altijd oplettend en meestal als er kleine, luidruchtige hondjes in de buurt zijn, probeer ik haar al van tevoren af te leiden en bij me te houden. Maar ik kan niet voorkomen dat andere honden op haar af komen, helaas. Heel af en toe gebeurt het ook bij een type hond waar ik het niet bij verwacht.
Als ik weet dat ze zo'n bui heeft, dan geef ik gewoon aan dat ze niet lief is, mensen reageren daar eigenlijk altijd wel goed op door ook hun hond bij hun te houden.

@ mijke: Bedankt, dat stelt wel gerust! Ze eet geen steentjes overigens, gelukkig! Ik gooi ze en ze springt erachteraan, maar ze vindt ze nooit: https://www.youtube.com/watch?v=njoYfBEYumM
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Tineke schreef:
En dat is ook zo , daar heb je volkomen gelijk in. Maar dat geld ook voor andere situaties met honden. Ik vind dat jij best in de regel hard oordeelt over andere met honden die de fout ingaan. Ze moeten opgevoed worden , sommige dwingen je tot het nemen draconische maatregelen eigenaren moeten er maar wat meer hun projectje van maken alles om maar te voorkomen dat andere er last van hebben. iets wat ik ook wel van mening ben.
Maar zelf accepteer je wel dat je honden , net als bijna iedereen andere hond ,weleens de fout ingaan.
Is het nu zo moeilijk om te begrijpen dat dit andere ook kan overkomen?
Overigens persoonlijk heb ik zelf liever dat er een hond tegen mij opspringt of dat er een bal gejat wordt dan dat een van onze honden , in ons geval Sien , opgejaagd wordt.
Eerlijk gezegd verbaast mij het ook.
Ik heb aan beide kanten gestaan. Als pup en jonge hond is Noah vaak opgejaagd. Dat heb ik opgelost door haar aan te lijnen als een hond sluipend op haar af kwam.
Nu wil zij op angstige onderweg honden jagen. Ik lijn haar aan of laat haar los volgen bij bepaalde honden. Met name stabijs en spanielen heeft ze het bij. Even afkloppen, het is al een hele tijd geleden dat ze de mist is ingegaan.
Perry en Noah

Afbeelding
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

Opjagen mogen ze niet. Nola jaagt kleine wegrennende hondjes liefst wel op maar ze laat zich nu heel goed terug roepen en het kan eigenlijk nu altijd wel voorkomen worden. Dat heeft even nodig gehad om goed aan te leren want de watten in de oren tijd hebben we ook even gehad, maar ze luistert nu zo goed. En ze is nu al heel volwassen en stabiel vind ik, ook al is ze nog geen 2 jaar.

Shira doet dat niet uit zichzelf maar die ging wel met Nola meedoen. Dus als ze met z'n tweeen zijn dan mag er helemaal niks en let ik er heel erg goed op. Gaat prima.

En Balou werd heel vaak opgejaagd want ze was behoorlijk angstig voor andere honden. Meestal liet ik Buck dan gaan (want normaal gesproken mag hij niet naar andere honden) en die loste het al snel op voor Balou. Trouwens vanaf dat we er een grotere hond bij hadden gingen andere mensen ook meer opletten. Het is heel makkelijk om je grote hond kleine hondjes op te laten jagen, maar als ze dan zien dat hun eigen hond ook gevaar kan lopen wordt de hond ineens wel terug geroepen. Grappig vind ik dat altijd om te zien.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”