Ik liep met haar los en zij was op mij gefocust (ik gooi stokken en steentjes en daar rent ze achteraan). Achter mij kwam een dame met 2 loslopende hondjes (kleine cocker en een nog kleinere terriërachtige) aan. De terriër zag onze hond en rende erop af. Toen het hondje binnen een meter van onze hond kwam, begon het echter al piepend weer weg te rennen. Onze hond reageerde daarop en ging erachteraan, grommend en wel. Met de kop laag, bijna jagend. Dit heb ik haar vaker zien doen, voornamelijk bij kleine (en luidruchtige) honden. Ook onderdanige honden lokken dit gedrag bij haar nog wel eens uit. Ze hapt overigens niet. Ik krijg haar wel weer makkelijk afgeleid, kan haar op stemcommando terugroepen en met mij mee laten lopen en dan is er niks meer aan de hand. Vandaag had ik haar dus ook direct weer bij me, de dame achter me had haar hondjes aangelijnd en we zijn met een afstand tussen ons onze weg vervolgd.
Hoewel het dus nog nooit geëscaleerd is, maak ik mij wel zorgen over dit gedrag. Hoe kan ik hiermee omgaan? Moet ik hier überhaupt iets mee doen?