Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Optillen of niet

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

teckeltoos
Zeer actief
Aantal honden: 0

Optillen of niet

Ongelezen bericht door teckeltoos »

Sarah is en blijft bang voor andere honden. Waar ik alles goed kan overzien kan ze los lopen, maar verder loopt ze aan de flexi lijn. In het losloopgebied weet ik dat ik daar loslopende honden kan verwachten, maar het is daar zo mooi wandelen. Laatst werd Saar "belaagd " door 2 (heel vriendelijke) dobers. Sara was aangelijnd en de lijn draaide om de poten van een van de dobers. Toen heb ik de lijn los gemaakt en Saar maar opgetild, want ze liet haar tanden zien en gromde. Dit gecombineerd met die draad om de poten kan toch ook een lieve hond uit zijn hummetje doen vallen ?
Het vermijden van dit wandelgebied heeft geen zin want in de woonwijk laat ook iedereen zijn hond los lopen. Is het nou zo belangrijk dat Saar met andere honden moet omgaan dat het wandelplezier voor haar en voor mij erdoor verpest moet worden of zal ik haar maar gewoon optillen als al te opdringerige honden haar belagen. Let wel....ik ga haar niet optillen als ik alleen maar een hond zie aankomen.
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Ik zou haar denk ik niet optillen, daardoor bevestig je de angst alleen maar. Ook heb je dan meer risico dat de andere hond tegen je opspringt.

Roep van te voren dat jou teckel bang is, zodat de andere hun hond kunnen aanlijnen. Saar laat je dan los, mits ze zelf de honden natuurlijk niet uit gaat dagen ;)
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Als je heel, heel diep in je hart kijkt, is het dan Saar die bang is of ben jij het een beetje?
teckeltoos
Zeer actief

bram en thijs schreef:Als je heel, heel diep in je hart kijkt, is het dan Saar die bang is of ben jij het een beetje?
Daarvoor hoef ik niet diep in mijn hart te kijken. Ik ben ook bang. Saar is maar een klein hondje, en als ze zich in het nauw gedreven voelt laat ze haar tanden zien en gaat grommen. Lang niet alle loslopende honden zijn lief en vandaag of morgen vat 1 of andere joekel dat getrut van Saar op als een belediging. De correctie die daarop volgen kan zou voor Saar wel eens nare gevolgen kunnen hebben.
Okee de hond optillen bevestigt de angst, maar een hond die in paniek worstelt om uit de halsband te komen lijkt mij ook niet echt goed.
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond

Ongelezen bericht door bram en thijs »

teckeltoos schreef:
bram en thijs schreef:Als je heel, heel diep in je hart kijkt, is het dan Saar die bang is of ben jij het een beetje?
Daarvoor hoef ik niet diep in mijn hart te kijken. Ik ben ook bang. Saar is maar een klein hondje, en als ze zich in het nauw gedreven voelt laat ze haar tanden zien en gaat grommen. Lang niet alle loslopende honden zijn lief en vandaag of morgen vat 1 of andere joekel dat getrut van Saar op als een belediging. De correctie die daarop volgen kan zou voor Saar wel eens nare gevolgen kunnen hebben.
Okee de hond optillen bevestigt de angst, maar een hond die in paniek worstelt om uit de halsband te komen lijkt mij ook niet echt goed.
Bram en Thijs worden door kleine hondjes vaak behandeld op de wijze die jij van Saar beschrijft. Maar ze hebben echt nog nooit de behoeft gevoeld om zo'n hondje te slopen, om eerlijk te zijn maken ze dat ze wegkomen want dat gesnauw van zo'n uk is stierlijk vervelend. Uit jouw verhaal denk ik op te kunnen maken dat Saar heel goed haar eigen boontjes kan doppen.
Janet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Janet »

Denk ik ook. Daarnaast vraag ik me af of Saar niet zoiets heeft van: 'als ik angstgedrag vertoon, word opgetild - ben ik hoger (groter) dan de andere hond - kan ik helemaal m'n grote mond openzetten'. Niet letterlijk, natuurlijk, maar wel die associatie. Net een vicueuze (of zo) cirkel, die doorbroken moet worden, denk ik.
Afbeelding
Nai nauvalyë moica alasailarin...
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

bram en thijs schreef:
teckeltoos schreef:
Bram en Thijs worden door kleine hondjes vaak behandeld op de wijze die jij van Saar beschrijft. Maar ze hebben echt nog nooit de behoeft gevoeld om zo'n hondje te slopen, om eerlijk te zijn maken ze dat ze wegkomen want dat gesnauw van zo'n uk is stierlijk vervelend. Uit jouw verhaal denk ik op te kunnen maken dat Saar heel goed haar eigen boontjes kan doppen.
dat idee had ik ook... Al heb je een grotere hond gehad, ook die kunnen aangevallen worden met dodelijke afloop... En als jij gewoon alle mensen van te voren waarschuwd, tja, dan heb je je plicht gedaan. En ik denk dat bijna alle honden dat gesnauw van een kleintje wel zouden accepteren, maar van een grotere bv niet ;)
Dat merk ik tenminste met Nanni. Als een kleintje te keer gaat, kijkt ze alsof ze wil zeggen :piew Terwijl een grotere amper aan al mag kijken naar haar
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

jidde schreef:
bram en thijs schreef:
teckeltoos schreef:
dat idee had ik ook... Al heb je een grotere hond gehad, ook die kunnen aangevallen worden met dodelijke afloop... En als jij gewoon alle mensen van te voren waarschuwd, tja, dan heb je je plicht gedaan. En ik denk dat bijna alle honden dat gesnauw van een kleintje wel zouden accepteren, maar van een grotere bv niet ;)
Dat merk ik tenminste met Nanni. Als een kleintje te keer gaat, kijkt ze alsof ze wil zeggen :piew Terwijl een grotere amper aan al mag kijken naar haar
Hier hetzelfde met onze honden. Als die mopperende uk tegenkomen lijken die ook te denken van: Moet ik nu onder de indruk zijn? En hoewel Tagor voor een Golden redelijk dominant (en ook wel eens geknokt met een andere hond die dan in zijn ogen niet meteen accepteerde :oops: ), heeft ie nog nooit een kleine hond gegrepen. In tegendeel, daar speelde hij vroeger altijd graag mee.
Afbeelding
vinkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje

Ongelezen bericht door vinkje »

Ik zou denk ik in het geval van Saartje haar ook optillen.
Ik loop te wandelen met onze Golden en ben vaak nog bang, maar ja die kan ik niet optillen, een ding valt mij wel op, en ik denk niet dat alle Goldens zo rustig zijn, maar als ik met onze Beau een andere Golden tegen kom blijven ze heel rustig, en trachten niet naar elkaar toe te gaan, er wordt niet aan de lijn getrokken en ook niet geblaft, dat had ik van de week nog, aan de andere kant van de straat liep ook een vrouw met een Golden, onze Beau bleef stil staan en stond heel stil naar die Golden te kijken, de andere Golden bleef ook naar onze Beau kijken.
Als ik vaak andere honden tegen kom en dat zijn meestal kleintjes, beginnen die kleintjes aan de riem te rukken en te blaffen, en hun baasjes proberen ze met aan de lijn te rukken te corrigeren.
Er lopen ook een paar grote onvriendelijke honden hier rond, die wonen zelfs in ons straatje, en ik weet zeker dat die elke hond grijpen is al eerder gebeurt gelukkig niet bij onze Beau, voordat ik de deur uit ga met Beau wandelen kijk ik eerst altijd of de kust veilig is, het is geen prettig idee om zo te wandelen. Die ene hond ontsnapt ook vaak, en daarom ben ik zo bang om zo maar zonder te kijken naar buiten te lopen. :evil:
Afbeelding

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
qyan

Re: Optillen of niet

Ongelezen bericht door qyan »

teckeltoos schreef:Sarah is en blijft bang voor andere honden. Waar ik alles goed kan overzien kan ze los lopen, maar verder loopt ze aan de flexi lijn. In het losloopgebied weet ik dat ik daar loslopende honden kan verwachten, maar het is daar zo mooi wandelen. Laatst werd Saar "belaagd " door 2 (heel vriendelijke) dobers. Sara was aangelijnd en de lijn draaide om de poten van een van de dobers. Toen heb ik de lijn los gemaakt en Saar maar opgetild, want ze liet haar tanden zien en gromde. Dit gecombineerd met die draad om de poten kan toch ook een lieve hond uit zijn hummetje doen vallen ?
Het vermijden van dit wandelgebied heeft geen zin want in de woonwijk laat ook iedereen zijn hond los lopen. Is het nou zo belangrijk dat Saar met andere honden moet omgaan dat het wandelplezier voor haar en voor mij erdoor verpest moet worden of zal ik haar maar gewoon optillen als al te opdringerige honden haar belagen. Let wel....ik ga haar niet optillen als ik alleen maar een hond zie aankomen.
nooit je hond optillen. zoals iedereen zegt, je bevestigd haar angst. ook gaan de meeste honden springen naar jouw hond als jij de hond in je armen hebt.
opdringerige honden was qyan als pup altijd heel bang voor: de rada van de fokker luidde dan ook altijd: laat maar gillen, opdringerige honden zijn niet eng en doen niks. dat moet ie leren. en idd, we hebben hem late gillen en janken, maar het was wel over. en nu is het zelf zo'n opdringerige hufter.
die overigens als een klein hondje 1x naar hem blaft en gromt het rit aanneemt en schrikt. bij een grote hond pikt ie het niet.
door jouw angst zal je hond bang blijven en ze zal toch moeten leren dat opdringerige honden niks doen.
als ik met qyan in een uitrengebied loop voor honden waar honden los lopen, dan ga ik er bij voorbaat vanuit dat mensen die dara lopen met hun hond dat weten en er niet met hondn die ene probleme hebben of ziek zijn door dat gebied lopen.
ik deed dat zelf namelijk ook niet met qyan als hij alleen aangelijnd uitmocht toen hij ziek was. dan ging ik naar plekken waar bijna niemand zijn hond los had en waar het niet eens mocht. als er dan 1 loslipe en hem bel;aagde, kon ik er tenminste iets van zeggen, wat in een losloopgebied toch wat moeilijker is.
Yndra
Actief

Ongelezen bericht door Yndra »

Ik heb een klein hondje die heel erg in de angstfase heeft gezeten met ongeveer 6 a 8 maanden. Als zij een grote hond zag liep ze zowat het park uit. Ik heb haar altijd los laten lopen, zelf ben ik gewoon altijd door gaan lopen. Ik heb haar leren apporteren, wat zij helemaal het einde vind. Zij vergat daardoor alles en zo is ze over de angst heen gekomen. Noodgedwongen heb ik haar twee keer wel op moeten tillen, omdat dat zij wel gericht werd aangevallen. Maar zij zal nooit vanaf een hogere positie (optillen) gaan grommen naar honden. Nu is ze gewoon een scheet, sociaal in de omgang, ze loopt tussen de grote honden, ook in huis. Soms houden sommige honden niet van andere (opdringerige, vreemde) honden, zoals mijn andere hond. Die jaagt ze maar al te graag weg als ze naar haar toekomen, maar ook dat is nooit uit de hand gelopen. Meestal begrijpen honden elkaars taal wel. Maar duidelijk leidinggevend zijn is heel belangrijk. Jij bepaalt het gedrag van jouw hond!! En vertrouwen is de basis van een goede rangrelatie met je hond, succes!
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Ik wil Scar ook vaak wel optillen als hij weer eens word aangevallen en de baasjes van die andere honden stom staan te lachen omdat ze het wel grappig vinden. Hellaas voor de baasjes doe ik dat niet en als het Scar teveel word dan geeft ie een mep met zijn poot of een snauw. Je wil niet weten wat voor een bonje je dan heb ;)
Het is wel zo, en dat valt echt op, dat kleine hondjes meestal ongeschonden uit de strijd komen, gewoon omdat grotere honden het de moeite niet vinden om die aan te vallen of wat dan ook.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Arjan
nieuw lid

Ongelezen bericht door Arjan »

Ja ik zal er een andere kijk op hebben maar wat is er mis mee om de hond aangelijnd te houden.
Het is mijn hond en daar hoeft dus niemand anders last van te hebben.
Daarmee bepaal ik dus ook dat als hij een andere hond ziet wat er gaat gebeuren dit vraag ik dan of verteld de baas mij of het kan.
Wanneer er dus een hond los loopt en naar mij en mijn hond komt en ik wil door dan loopt mijn hond gewoon mee.
Als deze andere hond niet luisterd naar zijn baas jaag ik de hond weg en als het moet hard handig.
De baas van die hond krijgt op zijn minst nog wel even een opmerking.
Maar optillen nooit.alleen voor de trap dan.
chrico
Zeer actief

Dan hoop ik voor jou nooit dat je mijn honden hardhandig wegjaagd want op dat soort reacties heb ik mijn honden een foefje geleerd en dat heet tackelen. Ben je benieuwd naar je reactie als je dan twee snuffels boven je heb staan die staan te kijken van hee, waar ben je nou met je grote mond.

Ik heb met honden di eachter mee aanlopen de neiging om even opde baasjes te wachten zodat die de hond kunnen pakken, zo simpel is dat.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
EvitaP
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door EvitaP »

chrico schreef:Dan hoop ik voor jou nooit dat je mijn honden hardhandig wegjaagd want op dat soort reacties heb ik mijn honden een foefje geleerd en dat heet tackelen. Ben je benieuwd naar je reactie als je dan twee snuffels boven je heb staan die staan te kijken van hee, waar ben je nou met je grote mond.

Ik heb met honden di eachter mee aanlopen de neiging om even opde baasjes te wachten zodat die de hond kunnen pakken, zo simpel is dat.
8O tackelen ?! 8O
Hoe heb je ze dat aangeleerd?
groetjes
Evita

https://nl-nl.facebook.com/adogsagenda - Activiteiten van de Noa Dog!
Arjan
nieuw lid

Ongelezen bericht door Arjan »

Ja en wat is er mis om je honden bij je te houden zodat niemand er last van heeft??
Van mijn hond heeft ook niemand last ik wilde een hond niet de buuren.
En ik heb niets tegen loslopende honden als ze maar luisteren dan hoef ik ook niet op te treden.
En dan krijg je ook niet de reactie dat doet hij anders nooit!!!
chrico
Zeer actief

Ook bij goed opgevoedde honden gaat er weleens een geintje de mist in. Mijn honden luisteren goed, zullen zelden een ander tot last zijn maar het is en blijft een hond die ook wel eens de fout in kan gaan.
Je kan nooit zeggen dat jouw hond dat soort dingen nooit zou doen, je hoopt het misschien.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
chrico
Zeer actief

EvitaP schreef:
chrico schreef:Dan hoop ik voor jou nooit dat je mijn honden hardhandig wegjaagd want op dat soort reacties heb ik mijn honden een foefje geleerd en dat heet tackelen. Ben je benieuwd naar je reactie als je dan twee snuffels boven je heb staan die staan te kijken van hee, waar ben je nou met je grote mond.

8O tackelen ?! 8O
Het is iets dat een dog van nature heeft en toen de kids kleiner waren hebben wij dit gestimuleerd zodat ik niet achter de kids aan moest rennen (dat deden de honden wel) Pootje lichten en aan de broek meeslepen :mrgreen:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
EvitaP
Zeer actief
Contacteer:

chrico schreef:
EvitaP schreef:

8O tackelen ?! 8O
Het is iets dat een dog van nature heeft en toen de kids kleiner waren hebben wij dit gestimuleerd zodat ik niet achter de kids aan moest rennen (dat deden de honden wel) Pootje lichten en aan de broek meeslepen :mrgreen:
Zozo dat is handig :p:
Maar vallen ze dan niet heel hard op hun smoel?
groetjes
Evita

chrico
Zeer actief

Bij kinderen doen ze het heel voorzichtig :mrgreen: bij volwassenen wat lomper :-D
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Yvonne
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Yvonne »

Saar is niet bang, jij wel. Je moet accepteren dat Saar haar eigen grenzen moet stellen naar andere honden. Dan zal ze heus wel eens een snauw krijgen als ze niet van ophouden weet maar de meeste honden zijn daar heel eerlijk in. Je komt maar weer eens wandelen met toy en thuya.
Dat ging toch prima.
Power to the people off good will!!
Afbeelding
EvitaP
Zeer actief
Contacteer:

chrico schreef:Bij kinderen doen ze het heel voorzichtig :mrgreen: bij volwassenen wat lomper :-D
Dat wil ik een keer zien :-D Ik verheug me er nu al op :mrgreen:
groetjes
Evita

Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Ik denk ook dat je hond jouw angst aanvoelt en daarom misschien zo zou kunnen reageren. Honden kun je het gerust zelf uit laten zoeken, als ze allebei op een normale hondenmanier reageren.

Verder kun je zelf gewoon weg lopen zodat jouw hond zich minder gesteund voelt door jou en minder snel zich brutaler gaat opstellen. En dan komt ze vanzelf achter je aan.

Als je hond echt angstig is dacht ik ook altijd dat je je hond niet mocht optillen. Laat ik dat nou helemaal fout hebben volgens een hondenschool. Je mag volgens de normen nu wel je hond optillen maat niet uit de voor hem of haar angstige situatie weglopen. Dus gewoon blijven staan.

De reden daarachter is dat ze de steun van jou krijgt en daardoor geen ongewenst gedrag gaat aanleren omdat ze dan niet angstig gaat uitvallen en happen naar de andere hond. Want als ze daar succes mee heeft gehad dan gaat ze dit vaker doen. Maar je moet dus niet met haar weglopen omdat ze dan denkt dat het echt een angstig iets is, ook niet troosten of belonen door snoepjes of worstjes te geven ofzo.

Nou krijg ik natuurlijk commentaar van alle kenners, maar ik heb dit echt van een goede hondenschool.
teckeltoos
Zeer actief

Yvonne schreef:Saar is niet bang, jij wel. Je moet accepteren dat Saar haar eigen grenzen moet stellen naar andere honden. Dan zal ze heus wel eens een snauw krijgen als ze niet van ophouden weet maar de meeste honden zijn daar heel eerlijk in.

Ik heb Saar een keer losgedaan in het zicht van andere honden....toen ging ze dus vreselijk in paniek aan de haal....en dat zo dicht bij de Groninger straatweg 8O Brrrrr Sindsdien ben ik idd misschien banger dan Saar zelf, maar ik wil het er liever niet weer op die manier opaan laten komen.
Yvonne schreef:Je komt maar weer eens wandelen met toy en thuya.
Dat ging toch prima.
Doen we :ok:
Baily schreef:Als je hond echt angstig is dacht ik ook altijd dat je je hond niet mocht optillen. Laat ik dat nou helemaal fout hebben volgens een hondenschool. Je mag volgens de normen nu wel je hond optillen maat niet uit de voor hem of haar angstige situatie weglopen. Dus gewoon blijven staan.
Heb ik dat dus wel goed gedaan :mrgreen:

Ik heb nu toch een andere route genomen voor onze wandeling, Het blijkt dat deze route meer gelopen wordt door baasjes met kleinere honden en het grootste gedeelte heeft de hond daar ook aangelijnd.(los mag daar ook niet) Verder wil ik er ook geen krampachtig gedoe meer over hebben. Als ik zie dat Saar in paniek aan het raken is pak ik haar gewoon op. (alleen als het om grote honden gaat) Sarah is gewoon contactgestoord, maar 1 ding is wel een geluk......eventuele schrik of paniek is ze heel snel weer vergeten en trippelt ze weer vrolijk verder.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Weet je, ik snap jouw angst heel erg goed!
Ondanks dat ik 2 grote honden heb, kan ik me heel goed voorstellen wat de baas/bazin van een klein hondje soms voor angst moet voelen: áls zo'n kleintje aangevallen wordt door een grote hond is het stomweg geen eerlijke strijd.

Het kleine hondje van mijn moeder is jaren geleden ook aangevallen, maar rara; wanneer werd de meeste schade aan het hondje toegebracht??? Tja, toch echt toen mijn moeder haar hondje optilde!!

Vergeet niet dat veel honden juist gaan springen naar een hondje die opgetild wordt en dat juist dat erg gevaarlijk is.

Wel vermoed ik dat Sarah al enigszins "verpest" is en of je dat er nog uitkrijgt, dat weet ik niet :? Ik bedoel "Verpest" echt niet rottig hoor, want nogmaals: ik kan me goed voorstellen dat je soms bang kan zijn met zo'n kleintje. Maar de houding van Sarah naar grote honden toe, is al foute zaak en kan inderdaad een vechtpartij uitlokken. Die houding van haar, zal ongetwijfeld komen omdat jij haar van pup af aan in bescherming hebt genomen.

De hond van mijn moeder werd en wordt dus ook altijd in bescherming genomen en hij blaft bijna naar alle grote honden. Echt hopeloos is dat :cry: Hierdoor wordt de kans op ellende alleen maar groter en groter. Ik vind persoonlijk dat mijn moeder haar hondje al vanaf het begin (dus na de aanval waarna hij is gaan blaffen tegen alles wat groter is) had moeten corrigeren voor het blaffen.

Ook ken ik een hondje wat vanaf pup gewoon tussen grote honden speelt en dit hondje dreutelt en speelt er heerlijk tussendoor: nooit iets aan de hand! :ok:

Al met al zou ik je toch aanraden om Sarah niet op te tillen: je maakt de kans op "schade" eigenlijk alleen maar groter en zeker haar angsten.
Garanderen dat er nooit iets zal gebeuren, dat kan niemand je..... helaas :?
Wellicht is het nog niet te laat (alhoewel ik vermoed dat haar angsten er niet meer zo makkelijk uit te krijgen zijn). Probeer haar toch met grote honden in contact te brengen, honden waarvan je (zover mogelijk) zeker bent dat ze niets doen. Laat haar niet op jouw terugvallen: geef geen aandacht aan haar!

Dat is mijn advies...... ;)
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

optillen... nee... maar ik lees dat zo goed als alle grotere honden zoiets van een kleinere accepteerd.. hier is het dus omgekeerd.. van een kleintje wordt het absoluut niet geaccepteerd van een grote juist wel.. ligt erg aan de hond dus reken er niet altijd op... maar dat wil niet zeggen dat jouw hond hier dan helemaal uit elkaar getrokken zou worden... absoluut niet... hij zou wel een kleine correctie krijgen, een snauw ofzo... maar verder niets.
Anders zou het zijn als hij met een grote bek met heel veel blaf etc. op die van mij af kwam rennen.... dan roep ik de mijne meestal bij me...
Een hond optillen moet je nooit doen, hoe klein ook... toen die van mij pups waren en gecorrigeerd werden door oudere honden (ook niet zachtzinnig) heb ik ze ook nooit opgetild.. gewoon laten lopen... maar let wel op de andere hond...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Wat Malinois ook al zegt: ook als ze zich compleet misdraagt zal Saar echt niet door de eerste de beste grote hond dood worden gebeten. Er lopen echt heel veel meer vriendelijke dan enge grote honden rond! :-D Als ze even door grommen laat merken dat ze absoluut niet geinteresseerd is in spelen met van die grote griezels, zullen de meeste honden gewoon hun schouders ophalen en iets anders gaan doen.

Als ik jou was zou ik vooral veel lekker aan de lange lijn gaan lopen op plekken waar wel veel andere honden lopen, maar waar ze niet los mogen. Bij iedereen die je tegenkomt kan je effe waarschuwen dat Saar het niet zo heeft op grote honden, en dan hoor je vanzelf wel of het kwaad kan of niet. En vervolgens effe een gezellig kletspraatje houden, Saar gewoon acht meter aan die lijn geven zodat ze kan kiezen tussen toch maar effe bij die hond kijken of een eind uit de buurt blijven. Andere hond aanhalen, koekje geven (eerst vragen of het mag natuurlijk), en dan weer vrolijk doorlopen, Saar effe gezellig toespreken en ook een frolicje onder haar neus douwen. Als je dat honderd keer gedaan hebt, dus heel duidelijk met jouw houding aangegeven hebt dat *jij* andere mensen met andere (grote) honden leuk vindt, gaat het volgens mij vanzelf steeds een stukje beter.

Alleen als je een hond aan ziet komen en je wordt zelf heel onzeker, gewoon heel resoluut om lopen. Dus niet quasi-dapper op een noem-maar-een-ras aflopen als de eigen baas hem al bijna niet in bedwang kan houden. Er loopt hier in de buurt bijvoorbeeld een bejaarde meneer met een forse rottiereu, en die meneer *vliegt* over straat. Nou, daar ga ik met mijn nog half-puberende hondje met zijn staart recht in de lucht echt geen kennis mee maken. :roll:

Gewoon leuke honden met leuke bazen opzoeken, en echt, ik heb doodsbange kleine hondjes na een paar ontmoetingen met mijn geweldige hond :p: zien veranderen in nieuwsgierige speelse stuiterballetjes. :-D

Hanneke
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Yvonne
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Yvonne »

Ik heb Saar een keer losgedaan in het zicht van andere honden....toen ging ze dus vreselijk in paniek aan de haal....en dat zo dicht bij de Groninger straatweg 8O Brrrrr Sindsdien ben ik idd misschien banger dan Saar zelf, maar ik wil het er liever niet weer op die manier opaan laten
komen
.
Zou het ook eerst in een veilige omgeving doen en met bekendere honden.
Ook het zien spelen van andere honden is al goed voor saar.
Uiteindelijk is dat iets wat ze nog niet zo vaak gezien heeft.
En zelf lekker kletsen met andere mensen met honden vindt ik ook een goed advies. Zelf het goede voorbeeld geven.
Yvonne schreef:Je komt maar weer eens wandelen met toy en thuya.
Dat ging toch prima.
Doen we :ok:

Ik bel wel zoals ik al een peer keer heb gedaan maar je bent er dan niet
Power to the people off good will!!
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Baily schreef: Als je hond echt angstig is dacht ik ook altijd dat je je hond niet mocht optillen. Laat ik dat nou helemaal fout hebben volgens een hondenschool. Je mag volgens de normen nu wel je hond optillen maat niet uit de voor hem of haar angstige situatie weglopen. Dus gewoon blijven staan.

De reden daarachter is dat ze de steun van jou krijgt en daardoor geen ongewenst gedrag gaat aanleren omdat ze dan niet angstig gaat uitvallen en happen naar de andere hond. Want als ze daar succes mee heeft gehad dan gaat ze dit vaker doen. Maar je moet dus niet met haar weglopen omdat ze dan denkt dat het echt een angstig iets is, ook niet troosten of belonen door snoepjes of worstjes te geven ofzo.

Nou krijg ik natuurlijk commentaar van alle kenners, maar ik heb dit echt van een goede hondenschool.
Wat de achterliggende boodschap ben ik het eens. Zet je hond niet in situatie's waarbij ze een beroep moet doen op (angst)agressie..daar ben jij namelijk baas voor. Jij bent baas om je hond te beschermen als ze bang is.
Toen wij Laika net hadden heb ik haar veel laten spelen met andere honden. Ze was toen in die mate angstig dat ze nog niet durfde te vechten. Wel toonde ze angstagressie naar andere honden. Ik heb haar dat uit laten zoeken, zoals het advies van de hondenschool toen luidde. Zelf wist ik helaas nog niet beter. En inderdaad..de angstagressie leverde winnaarservaringen op en nu is Laika in veel gevallen een feeks.
Ik had er beter aan gedaan het hele proces te begeleiden en haar bescherming te bieden daar waar nodig op een kalme en rustige manier.
Echter past in dat plaatje voor mij geen optillen. Je haalt je hond daarmee wel degelijk uit de situatie weg en zet hem hoog in zijn ivoren toren. Wel kan je je hond bv laten liggen en de andere hond zal daardoor kalm naderen en kalm kennis maken. Ook kan je afleiden met bv wat lekkers of je lichaam tussen de hond en je eigen hond zetten.En bovenal dus gewoon doorlopen en zelf geen angst hebben.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

Arjan schreef:Ja en wat is er mis om je honden bij je te houden zodat niemand er last van heeft??
Van mijn hond heeft ook niemand last ik wilde een hond niet de buuren.
En ik heb niets tegen loslopende honden als ze maar luisteren dan hoef ik ook niet op te treden.
En dan krijg je ook niet de reactie dat doet hij anders nooit!!!
er is niets mis mee je honden bij je te houden zodat niemand er last van heeft, maar dan moet je niet in een losloop gebied gaan lopen met een hond die bang is voor honden.
bij ons hier in de losloopgebieden spelen zowat alle honden met elkaar en rennen als bezetenen op elkaar af, daarvoor loop je toch in een losloopgebied!
honden kunnen het onderling vaak zelf goed opknappen, mits de baas niet te snel ingrijpt en de baas ook niet te angstig is, want dara krijg je weer angstige honden van.
in een gebied waar mijn hond eigenlijk niet los mag en mijn hond jouw hond lastig zou vallen en vervolgens mijn hond niet luistert, heb je alle recht de hond te verjagen.
maar dan ook niet gaan miepen als de hond bijt he!!! :twisted:
sommige honden houden er namelijk niet van verjaagd of aangeraakt te worden door een vreemde en pikken het gewoonweg niet! en uh, een harde aanpak, degene die mijn hond een harde anapak drigt te geven of gewoon geeft, die pak ik ook aan. j hebt met je tebgls van andere honden af te blijven.
de eigenaar toespreken gefe ik je volkomen gelijk in en pas als de eigenaar in kwestie dan nog niets doet, tja, dan kun je zelf wat ondernemen.
maar niet voordat de eigenaar is aangesproken!

in een losloop gebied lopen nu eenmaal hoden los en gaan honden naar elkaar toe. meestal om te spelen en soms draait het uit op knokken.
heb je daar geen zin in moet je daar niet gaan lopen, evenmin dat je dara moet gana lopen met een doodsbange hond.
nogmaals, bij ons in het losloopgebied vliegen alle honden op elkaar af, of er nu anagelijnde honden lopen of dat ze los lopen.
ik loop dar met qyan ook weleens aangelijnd en dan komen er ook honden op hem af.
als ik daar niet van gediend ben, moet ik daar maar niet gaan lopen
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”