Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Trekken aan de lijn
Moderator: moderatorteam
- chantalc
- Vaste gebruiker
- Aantal honden: 1
Trekken aan de lijn
Mijn dwergteckel (bijna een jaar) trekt vreselijk hard aan de lijn. Lange lijn, korte lijn, maakt allemaal niets uit. Zelfs na 12 km lopen trekt ze nog alsof de duivel haar op de hielen zit. Ze draagt een tuigje, anders had ze zichzelf al lang gewurgd. Stilstaan en wachten tot de lijn niet meer strak staat voor je verder gaat, zorgt ervoor dat ik alleen maar stilsta. Stilstaan + commando 'blijf' kent ze (voor we de straat oversteken), maar 1 stap vooruit en daar gaat ze weer. Als ze los raakt, gaat ze er als een haas vandoor en kijkt ze niet meer om. Nee, puppycursus heeft niet geholpen.
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Re: Trekken aan de lijn
Met stilstaan en wachten leert je hond stilstaan, maar ze leert niet dat het de bedoeling is gewoon naast je te lopen.chantalc schreef:Mijn dwergteckel (bijna een jaar) trekt vreselijk hard aan de lijn. Lange lijn, korte lijn, maakt allemaal niets uit. Zelfs na 12 km lopen trekt ze nog alsof de duivel haar op de hielen zit. Ze draagt een tuigje, anders had ze zichzelf al lang gewurgd. Stilstaan en wachten tot de lijn niet meer strak staat voor je verder gaat, zorgt ervoor dat ik alleen maar stilsta. Stilstaan + commando 'blijf' kent ze (voor we de straat oversteken), maar 1 stap vooruit en daar gaat ze weer. Als ze los raakt, gaat ze er als een haas vandoor en kijkt ze niet meer om. Nee, puppycursus heeft niet geholpen.
Ik kopieer even een stukje wat ik nog niet zo lang geleden in een soortgelijk topic heb geschreven:
Ik zou niet proberen het trekken aan de lijn af te leren, maar het netjes naast je lopen (binnen de marge die jij acceptabel vindt) aanleren. Dat lijkt hetzelfde, maar is toch wat anders. Ga juist oefenen op plekken en tijden dat je hond het kan en beloon voor elk stapje dat je hond naast je loopt. Ik zou dan ook niet in het bos gaan oefenen, want daar vindt Yindi het moeilijk. Probeer voor succes te gaan en op plekken waar je geen succes verwacht ook niet oefenen. Pas als je hond doorheeft wat de bedoeling is, kun je de moeilijkheidsgraad op gaan voeren. Op plekken waar het moeilijk is, laat je of de hond los lopen als dat kan en anders zou je kunnen overwegen dat je hond bijv. met een tuig en een rollijn wel haar gang mag gaan, maar met een vaste lijn en een halsband niet.
Wat je nu doet, stilstaan en wachten tot ze contact maakt, gaat waarschijnlijk niet helpen om haar naast je te laten lopen. Je beloont dan voor het stilstaan en omkijken. Zoals je zelf al hebt ondervonden gaat je hond daarna gewoon weer net zo hard trekken.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
-
Wolfsblut
- Zeer actief
Hier liep een bejaard echtpaar met twee dwergen die ook zo trokken. Die renden gewoon achter de hondjes aan. Dat zou een oplossing kunnen zijn.
Ik heb ook een Dwergteckel. Die wil niet aan de riem lopen. Dan gaat ze op haar rug liggen en als ik haar dan meesleep wordt ze boos. Nu loopt ze gewoon los en dat gaat goed. Bij een teckel moet je je gewoon wat flexibeler opstellen want ze hebben een eigen karakter.
Ik heb ook een Dwergteckel. Die wil niet aan de riem lopen. Dan gaat ze op haar rug liggen en als ik haar dan meesleep wordt ze boos. Nu loopt ze gewoon los en dat gaat goed. Bij een teckel moet je je gewoon wat flexibeler opstellen want ze hebben een eigen karakter.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Mijn Puli trekt ook altijd. Boeiend, hij weegt 15 kilo. Hij trekt maar een eind weg.
- Belle
- Zeer actief
Dat was mijn eerste reactie ook, eerlijk gezegd. Maar ook al is het maar een paar kilo, het kan toch irritant zijn een hond die altijd aan het uiteinde van de lijn loopt.Machie schreef:Mijn Puli trekt ook altijd. Boeiend, hij weegt 15 kilo. Hij trekt maar een eind weg.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
- chantalc
- Vaste gebruiker
Belle schreef:Dat was mijn eerste reactie ook, eerlijk gezegd. Maar ook al is het maar een paar kilo, het kan toch irritant zijn een hond die altijd aan het uiteinde van de lijn loopt.Machie schreef:Mijn Puli trekt ook altijd. Boeiend, hij weegt 15 kilo. Hij trekt maar een eind weg.
Het is irritant en voor haar lijkt het me ook niet prettig. Constant hijgen en het lijkt wel alsof ze opgejaagd wordt.Machie schreef:Mijn Puli trekt ook altijd. Boeiend, hij weegt 15 kilo. Hij trekt maar een eind weg.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Ik heb bij Dumas alles geprobeerd hoor, om het hem af te leren. Maar niks werkte helaas. Ik heb er mee leren leven 
- chantalc
- Vaste gebruiker
Ze kan ABSOLUUT NIET los. Tijdens de puppycursus (!) ging ze er als een haas vandoor. We zagen haar nergens meer. Ze ging links de hoek om, dus daar dan maar heen gerend. Ze is 1 km verder door voorbijgangers onderschept, vlak voor een hele drukke rotonde. Ze had de riem nog om, dat scheelde met tegenhouden. En nee, dat was niet in een bos of zo.Wolfsblut schreef:Hier liep een bejaard echtpaar met twee dwergen die ook zo trokken. Die renden gewoon achter de hondjes aan. Dat zou een oplossing kunnen zijn.
- chantalc
- Vaste gebruiker
10 stappen naast me lopen in de directe buurt van mijn huis gaat soms. Maar meestal is het trekken of niet vooruit te branden (zodat ze alle hondenpoep op kan eten).Belle schreef: Ik zou niet proberen het trekken aan de lijn af te leren, maar het netjes naast je lopen (binnen de marge die jij acceptabel vindt) aanleren. Dat lijkt hetzelfde, maar is toch wat anders. Ga juist oefenen op plekken en tijden dat je hond het kan en beloon voor elk stapje dat je hond naast je loopt. Ik zou dan ook niet in het bos gaan oefenen, want daar vindt Yindi het moeilijk. Probeer voor succes te gaan en op plekken waar je geen succes verwacht ook niet oefenen. Pas als je hond doorheeft wat de bedoeling is, kun je de moeilijkheidsgraad op gaan voeren. Op plekken waar het moeilijk is, laat je of de hond los lopen als dat kan en anders zou je kunnen overwegen dat je hond bijv. met een tuig en een rollijn wel haar gang mag gaan, maar met een vaste lijn en een halsband niet.
Wat je nu doet, stilstaan en wachten tot ze contact maakt, gaat waarschijnlijk niet helpen om haar naast je te laten lopen. Je beloont dan voor het stilstaan en omkijken. Zoals je zelf al hebt ondervonden gaat je hond daarna gewoon weer net zo hard trekken.
Met de lange lijn is er geen beginnen aan. Het is ook niet zo dat ze dan "haar gang kan gaan". Ze trekt zo hard dat ik bang ben dat de lijn knapt. Hijgen alsof ze gaat stikken ... Ik dacht: met 8 meter is het alsof ze los loopt, kan ze lekker rennen. Maar nee, dus.
Om te voorkomen dat ze weg sprint als ze zich lostrekt of als de lijn echt knapt, heb ik geoefend op een grasveld: rollijn van 8 meter, terugroepen en belonen. Als ze zin heeft komt ze, meestal niet dus.
- chantalc
- Vaste gebruiker
Ik heb vaker oppashonden gehad. Ook honden die trokken en niet zo'n beetje (Amerikaanse dog). Dat kon ik 'bijsturen' door zelf er stevig de pas in te zetten en zo nodig wat tegengas te geven. Ik vond dat niet zo erg. So be it!
Maar dit is anders. Mensen kijken verschrikt om, omdat ze zo hard hijgt. Het is net alsof ze op een loopband rent met 50 km/u. En dat is dus ook het tempo waarmee ze ervandoor gaat als ze de kans krijgt.
Maar dit is anders. Mensen kijken verschrikt om, omdat ze zo hard hijgt. Het is net alsof ze op een loopband rent met 50 km/u. En dat is dus ook het tempo waarmee ze ervandoor gaat als ze de kans krijgt.
- Ri@nne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.
Waarom trekt ze? Omdat ze weg wil? Omdat ze iets interessants geroken heeft? Gezien?
Wil ze weg omdat ze in paniek is? Bang is? enthousiast is?
Denk dat het handig is om daar eerst achter te komen voor je het op kan lossen.
-
Eefje83
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
- Aantal honden: 2
ik haat trekken aan de lijn. Als er een totaal aanlijngebod komt voor alle honden overal dan zijn dit mijn laatste honden want ik vind dat hele aan de riem lopen waardeloos.
En ja dat komt mede doordat er altijd wel 1 aan de riem trekt.
Ik krijg met voer gelukkig heel veel voor elkaar en dan kunnen ze echt keurig naast lopen maar ja, dat vergeet ik ook wel eens en dan word ik in recordtempo richting strand getrokken......
Dus ik lees even mee, kijken of er nog iets is wat ik nog niet geprobeerd heb
En ja dat komt mede doordat er altijd wel 1 aan de riem trekt.
Ik krijg met voer gelukkig heel veel voor elkaar en dan kunnen ze echt keurig naast lopen maar ja, dat vergeet ik ook wel eens en dan word ik in recordtempo richting strand getrokken......
Dus ik lees even mee, kijken of er nog iets is wat ik nog niet geprobeerd heb
- chantalc
- Vaste gebruiker
Goeie vraag!Ri@nne schreef:Waarom trekt ze? Omdat ze weg wil? Omdat ze iets interessants geroken heeft? Gezien?
Wil ze weg? Ja, dat denk ik wel. Omdat ze ook heel hard wegrent als de riem losschiet. Maar waarom dan?
Is ze in paniek/bang? Ik denk het niet. Het is geen bange hond. Binnen is ze heel rustig. Ze blaft niet als de bel gaat. Ze sliep door het vuurwerk heen met Oud-op-Nieuw, ... Ze is niet bang voor andere honden, integendeel. Ze vindt het leuk om een aai over de bol te krijgen van vreemden. En waar zou ze 12 km lang bang voor moeten zijn? En in alle omgevingen en situaties?
Ruikt ze iets interessants? Vast wel, maar dat is niet de oorzaak. Ze loopt niet met haar neus tegen de grond alsof ze een spoor volgt. In het bos rent ze over het pad. Ze snuffelt niet links of rechts, waar interessantere dingen zijn (konijnen bv.) Ze vliegt soms achter een kat aan, maar dat reken ik niet tot trekken. Dat is normaal, vindt ik.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Klinkt of ze vooral op zoek is naar avontuur, naar iets nieuws en graag actie wil, snelheid. Ga eens steppen of fietsen met haar. Doe wat met die snelheid. En probeer eens wat voor effect het heeft als je haar voor het wandelen eerst haar hersens laat gebruiken: hersenwerk, speuren
- chantalc
- Vaste gebruiker
Ik kan niet meer fietsen, maar hersenwerk/speurwerk zou ik wel willen proberen.
- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Millie trekt of trok ook enorm. Naast lopen en ook volgen kan ze perfect, maar 's ochtends vertikt ze dat. Het stoppen en bijvoorbeeld de andere kant oplopen heb ik maanden gedaan, zonder succes. Gelukkig kan zij prima los en na lekker gerend te hebben loopt ze aangelijnd netjes mee.
Toch heb ik een week of twee geleden een antitrektuigje gekocht, zo eentje met een ringetje op de borst. Het voelde een beetje als opgeven, maar mijn leven is er echt zoveel beter op geworden
Ik baal dat ik het niet eerder heb gedaan. Nog steeds beloon ik Millie als ze echt netjes naast me loopt. En ze trekt nog steeds af en toe een heel klein beetje. Maar ik kan wel met twee hondjes wandelen en het is niet zo erg meer dat ze af en toe aan de lijn moet, omdat ze nu loops is.
Alsnog hoop ik dat ze het ooit afleert, maar ik betwijfel het...
Toch heb ik een week of twee geleden een antitrektuigje gekocht, zo eentje met een ringetje op de borst. Het voelde een beetje als opgeven, maar mijn leven is er echt zoveel beter op geworden
Ik baal dat ik het niet eerder heb gedaan. Nog steeds beloon ik Millie als ze echt netjes naast me loopt. En ze trekt nog steeds af en toe een heel klein beetje. Maar ik kan wel met twee hondjes wandelen en het is niet zo erg meer dat ze af en toe aan de lijn moet, omdat ze nu loops is.
- chantalc
- Vaste gebruiker
Ik kwam laatst iemand tegen die zei dat dit geen effect had. Meer mensen ervaring hiermee?Leonie. schreef:Toch heb ik een week of twee geleden een antitrektuigje gekocht, zo eentje met een ringetje op de borst. Het voelde een beetje als opgeven, maar mijn leven is er echt zoveel beter op geworden![]()
Met een klein beetje trekken, of hard maar niet constant, zou ik heel gelukkig zijn!Leonie. schreef:ze trekt nog steeds af en toe een heel klein beetje
...
- -tycho
- Zeer actief
Het is al gezegd , koop een Halti.
Extra tip , doe er een gewone halsband bij om en draai het ringetje onder de keel, klik de riem aan de halti en aan de ring van de halsband bij elkaar. Zo voorkom je de aansnoerwerking van de halti als je hond bv blijft stilstaan.
De werking van een halti of gentle leader is voor sommige honden te heftig omdat je als je teveel druk op de lijn hebt (als de hond gaat staken bv) je de mond letterlijk snoert.
Extra tip , doe er een gewone halsband bij om en draai het ringetje onder de keel, klik de riem aan de halti en aan de ring van de halsband bij elkaar. Zo voorkom je de aansnoerwerking van de halti als je hond bv blijft stilstaan.
De werking van een halti of gentle leader is voor sommige honden te heftig omdat je als je teveel druk op de lijn hebt (als de hond gaat staken bv) je de mond letterlijk snoert.
- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Als ze al trekt is het inderdaad heel zachtjes, niet storend. Je kunt dan alsnog de hond vragen naast je te komen lopen, of stilstaan, of wat je ook doet.chantalc schreef: Met een klein beetje trekken, of hard maar niet constant, zou ik heel gelukkig zijn!
- chantalc
- Vaste gebruiker
Ik had er nog nooit van gehoord! Maar Google zegt dat je het beste een instructieles kunt volgen voor het gebruik. Als je het niet goed doet, kun je blijvend schade toebrengen. Ga ik doen, ook voor advies: halti of gentle leader?-tycho schreef:Het is al gezegd , koop een Halti.
- -tycho
- Zeer actief
Dan zeg ik Halti (koppel die zeker in het begin aan de halsband). Soms reageren honden met weerstand , mensen zeggen vaak dat dat komt omdat er iets over de neus ligt en dat dat iets dominant simuleert, als in een hond die over de bek bijt ofzo.chantalc schreef:Ik had er nog nooit van gehoord! Maar Google zegt dat je het beste een instructieles kunt volgen voor het gebruik. Als je het niet goed doet, kun je blijvend schade toebrengen. Ga ik doen, ook voor advies: halti of gentle leader?-tycho schreef:Het is al gezegd , koop een Halti.
Wat vergeten wordt is dat pups ook vaak weerstand hebben tegen de halsband. Bij een halti heb je direct controle over de kop en neus. Kan je de neus sturen dan kan je de hele hond sturen.
De weerstand van een hond kan komen omdat je het nieuwe middel te snel oplegt maar ik denk vooral omdat je nu controle hebt over de neus en dus de hond, dat sommige honden enorm balen en verzetten omdat die neus nodig is om de omgeving af te snuffelen.
Over letsel toebrengen, je moet gewoon nooit aan je riem lopen rukken , niet met een halsband dan beschadig je het keel gebied, niet met een tuig want dan kan je een rib breken en niet met een halti want dan kan je de nek verdraaien.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Dit is lastig om vanaf een beeldscherm te beoordelen natuurlijk, maar het klinkt alsof ze buitenshuis niet eens oog voor je heeft. Daar zou ik eerst eens iets aan doen. Doe die hersenspelletjes maar eens buiten, of begin eens met clickertraining
Wat je haar dan leert doet er niet zo toe, als ze maar leert dat jij er nog bent en dat contact maken met jou leuk is!
Een halti of gentle leader kan handig zijn, maar is geen vervanging van een training. Als je verder niet aan de slag gaat met het gedrag zal ze daarin ook gaan trekken uiteindelijk.
Als mijn honden trekken loop ik direct de andere kant op. Zodra ze dan netjes naast lopen beloon ik weer (stembeloning) en lopen we weer de goede kant op. Het is wel belangrijk dat je hier 100% consequent in bent. Als je het die ene keer wel toe laat omdat je toevallig haast hebt gaat ze leren dat ze het altijd kan proberen.
Daarnaast beloon ik m'n honden vaak met voer als ze toevallig naast me lopen. Alle beloningen worden uitgedeeld vanaf de plek precies naast me, waardoor ze uit zichzelf geneigd zijn om daar te lopen in plaats van ver voor me.
Een halti of gentle leader kan handig zijn, maar is geen vervanging van een training. Als je verder niet aan de slag gaat met het gedrag zal ze daarin ook gaan trekken uiteindelijk.
Als mijn honden trekken loop ik direct de andere kant op. Zodra ze dan netjes naast lopen beloon ik weer (stembeloning) en lopen we weer de goede kant op. Het is wel belangrijk dat je hier 100% consequent in bent. Als je het die ene keer wel toe laat omdat je toevallig haast hebt gaat ze leren dat ze het altijd kan proberen.
Daarnaast beloon ik m'n honden vaak met voer als ze toevallig naast me lopen. Alle beloningen worden uitgedeeld vanaf de plek precies naast me, waardoor ze uit zichzelf geneigd zijn om daar te lopen in plaats van ver voor me.
- chantalc
- Vaste gebruiker
Dat klopt helemaal!Maeve schreef:... het klinkt alsof ze buitenshuis niet eens oog voor je heeft.
Maeve schreef: Een halti of gentle leader kan handig zijn, maar is geen vervanging van een training.
Ik denk dat het kan helpen om de gewoonte nu even te doorbreken. Maar het lost het probleem niet op. Als je het lang gebruikt, krijgen ze hele sterke nekspieren, heb ik gelezen. En met een halti kunnen ze het neusgedeelte afschuiven. Dat gaat ze geheid doen. Ze heeft al twee tuigjes opgegeten.
- -tycho
- Zeer actief
Sterke nekspieren van een Halti , denk het niet hoor. Aan de riem lopen zonder trekken is het plan, dat betekent dat je lijn in een bochtje hangt.chantalc schreef:Dat klopt helemaal!Maeve schreef:... het klinkt alsof ze buitenshuis niet eens oog voor je heeft.
Maeve schreef: Een halti of gentle leader kan handig zijn, maar is geen vervanging van een training.
Ik denk dat het kan helpen om de gewoonte nu even te doorbreken. Maar het lost het probleem niet op. Als je het lang gebruikt, krijgen ze hele sterke nekspieren, heb ik gelezen. En met een halti kunnen ze het neusgedeelte afschuiven. Dat gaat ze geheid doen. Ze heeft al twee tuigjes opgegeten.
Ik heb zelfs mijn hondje even voor je lopen vervelen, ik weet niet hoe kort de neus van jouw teckel is maar bij mijn hond zeker in combinatie met halsbandringetje gaat een russel het niet eens over de neus krijgen.
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Ik heb een teckel van een paar maanden ouder. Probleem was ook trekken aan de lijn en weglopen. Ik denk dat het probleem bij jou is (dat merkte ik hier tenminste), doordat hij altijd aan de lijn moet, zijn energie niet lekker kwijt kan. Ik ben een paar maanden lang voordat ik ging wandelen eerst met hem naar een veld gegaan en maakte hem (wel aan een 10 meter lijn) eerst lekker moe met ballen en daarna kon hij gewoon lopen zonder trekken. Wil hij er vandoor hoef ik maar balletje te roepen en hij komt aangesjeesd. Denk dat het ook de leeftijd is. Mijn teckel is nu 16 maanden, wordt over de hele linie wat rustiger en begint ook veel meer aandacht voor mij te krijgen. Op bepaalde stukken (veel hazen) houd ik hem nog wel aan de 10 meter lijn maar het gaat steeds beter.

-
Cairo_
- Zeer actief
Toen mijn hond jong was trok hij ook als een tierelier. Ik werd het echt zat en heb het hem in 1 middag afgeleerd.
Hier de spoedcurcus
:
Pak een los opgerolde krant.
Ga naast hem staan. begin te lopen en als hij ook maar 1 cm begint te trekken de krant op zijn kop. Maakt lawaai maar doet geen pijn. Stoppen. Weer lopen, trekt weer, krant op zijn kop en boos worden. Weer stoppen, lopen, trekken, krant op zijn kop.
Wanneer hij rustig loopt geen complimenten geven want dan denkt hij dat hij wéér mag trekken. Gewoon niets zeggen.
Dus stoppen, lopen, trekken: krant op zijn kop. Net zo lang dat hij rustig loopt. Bij mij heeft het gewerkt. Uiteraard hoe hardleerser het karakter, hoe moeilijker.
Hier de spoedcurcus
Ga naast hem staan. begin te lopen en als hij ook maar 1 cm begint te trekken de krant op zijn kop. Maakt lawaai maar doet geen pijn. Stoppen. Weer lopen, trekt weer, krant op zijn kop en boos worden. Weer stoppen, lopen, trekken, krant op zijn kop.
Wanneer hij rustig loopt geen complimenten geven want dan denkt hij dat hij wéér mag trekken. Gewoon niets zeggen.
Dus stoppen, lopen, trekken: krant op zijn kop. Net zo lang dat hij rustig loopt. Bij mij heeft het gewerkt. Uiteraard hoe hardleerser het karakter, hoe moeilijker.
- alm@
- moderator
Járen geleden sloeg ik met een opgerolde krant een vlieg dood op de salontafel. Mijn toenmalige herplaatsherder vloog in één sprong over die tafel heen om met de razernij in zijn ogen die krant te grazen te nemen. Mocht zeker ook niet trekken van zijn vorige baas..Cairo_ schreef:Toen mijn hond jong was trok hij ook als een tierelier. Ik werd het echt zat en heb het hem in 1 middag afgeleerd.
Hier de spoedcurcus:

-
Cairo_
- Zeer actief
Dat is natuurlijk onzin. Het is een herder die heftig reageert op plotselinge bewegingen. Als mijn herder aan het relaxen is en ik een doe een plotselnge heftige beweging met mijn handdoek, onderbroek of overhemd komt hij ook als een speer aangestormd om te kijken wat er aan de hand is.alm@ schreef:Járen geleden sloeg ik met een opgerolde krant een vlieg dood op de salontafel. Mijn toenmalige herplaatsherder vloog in één sprong over die tafel heen om met de razernij in zijn ogen die krant te grazen te nemen. Mocht zeker ook niet trekken van zijn vorige baas..
-
Cairo_
- Zeer actief
Bovendien mijn herder is een super stabiele hond
:
- alm@
- moderator
Mijn herder was ook een super stabiele hond die zich niet snel druk maakte, ook niet bij plotselinge bewegingen. Alleen van een opgerolde krant werd hij woest maar dat zal dan wel onzin zijn.

Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15