Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Onbedoeld aangeleerd? Maar nu bewust weer afleren...
Moderator: moderatorteam
- Thijssen_s
- Vaste gebruiker
- Aantal honden: 1
Onbedoeld aangeleerd? Maar nu bewust weer afleren...
Onze hond, 14 maanden, kleine middenmaat uit Roemenië kan eigenlijk goed met alle honden samen.
Ze reageert al vanaf pup af aan ook heel enthousiast naar andere honden.
Ze wil graag naar de andere hond toe en ik ben bang dat we dit in de pupptijd teveel hebben toegestaan...Toen we ons realiseerden dat dit eigenlijk niet echt gewenst gedrag is en we dit gingen corrigeren resulteerde dit na een poos in uitvalgedrag. Eea zal zeker ook samenhangen met de puberteit en ze is ook absoluut onzeker aangelegd.
We zijn nu een weekje op de camping en ik heb specifiek dit gedrag eens onder de loep genomen.
Als ze haar gang kan gaan, en los danwel aan de riem naar de hond toe kan gaat het goed. Ze borstelt dan vaak wel, kan gaan liggen en vindt t echt wel spannend maar het resulteert niet in blaffen, brommen, grommen oid. Blijkbaar geeft het er naar toe kunnen gaan gaar voldoende controle over de situatie.
Zodra ik haar in eenzelfde situatie bij me hou, en zorg dat ze er niet heen kan wordt ze extreem nerveus. Borstelen, trillen, grommen, blaffen, trekken aan de lijn. Zelfs op n behoorlijke grote afstand.
Dit wil ik natuurlijk niet, en ik ben nu aan het kijken hoe ik dat t beste kan afleren.
Als het kan neem ik afstand of loop de andere kant op.
Maar ik wil dat ze leert dat ze, zeker op afstand, ook rustig bij je kan gaan zitten.
Heeft iemand misschien ervaring met dit gedrag en hoe ik dit het beste af kan leren?
Ze wil graag naar de andere hond toe en ik ben bang dat we dit in de pupptijd teveel hebben toegestaan...Toen we ons realiseerden dat dit eigenlijk niet echt gewenst gedrag is en we dit gingen corrigeren resulteerde dit na een poos in uitvalgedrag. Eea zal zeker ook samenhangen met de puberteit en ze is ook absoluut onzeker aangelegd.
We zijn nu een weekje op de camping en ik heb specifiek dit gedrag eens onder de loep genomen.
Als ze haar gang kan gaan, en los danwel aan de riem naar de hond toe kan gaat het goed. Ze borstelt dan vaak wel, kan gaan liggen en vindt t echt wel spannend maar het resulteert niet in blaffen, brommen, grommen oid. Blijkbaar geeft het er naar toe kunnen gaan gaar voldoende controle over de situatie.
Zodra ik haar in eenzelfde situatie bij me hou, en zorg dat ze er niet heen kan wordt ze extreem nerveus. Borstelen, trillen, grommen, blaffen, trekken aan de lijn. Zelfs op n behoorlijke grote afstand.
Dit wil ik natuurlijk niet, en ik ben nu aan het kijken hoe ik dat t beste kan afleren.
Maar ik wil dat ze leert dat ze, zeker op afstand, ook rustig bij je kan gaan zitten.
Heeft iemand misschien ervaring met dit gedrag en hoe ik dit het beste af kan leren?
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Onbedoeld aangeleerd? Maar nu bewust weer afleren...
Veel geduld en beginnen op grote afstand. En op momenten dat je niet voldoende afstand kunt houden om voldoende rust te creëren een vaste term gebruiken voor het wel benaderen van de andere hond, dus toestemming geven voor contact
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Op wat voor manier heb je haar hierin gecorrigeerd?Thijssen_s schreef:Onze hond, 14 maanden, kleine middenmaat uit Roemenië kan eigenlijk goed met alle honden samen.
Als ik het zo lees, doet het me erg denken aan Amy. Zij is ook gespannen bij het ontmoeten van vreemde honden en wil er dan ook heel graag naartoe. Als ze losloopt gaat dat vaak prima, doorgaans is de spanning dan binnen een paar seconden verdwenen. Maar aangelijnd wil ik geen ontmoetingen met vreemde honden en dat kan bij haar ook resulteren in opwinding, spanning en uitvallen. Aangezien ze vaak aangelijnd loopt vanwege een flink jachtinstinct, komen we vaak in zulke situaties.Thijssen_s schreef:We zijn nu een weekje op de camping en ik heb specifiek dit gedrag eens onder de loep genomen.
Bij ons werkt afstand nemen (zodanig dat ze niet gespannen is) het beste in combinatie met doorlopend belonen als ze rustig naar de hond kijkt. Ze mag dus van mij gewoon naar de hond kijken (niet fixeren uiteraard, maar gewoon informatie verzamelen), dat stimuleer ik ook door de 'look at that game' - de vervolgstap is dat ze nu rustig kijkt en vervolgens voor mij komt zitten om te melden dat ze een hond heeft gezien en snoep wil
Als ik haar wel aangelijnd laat kennismaken, loop ik eerst een stukje op met de andere hond en wacht tot ze niet meer zo opgewonden/gespannen is en dan kan ze ook normaal kennismaken.
- Thijssen_s
- Vaste gebruiker
Corrigeren hebben we eigenlijk alleen gedaan door haar niet meer weg te laten schieten. De lijn dus korter pakken, andere kant oplopen etc. Verbaal zo neutraal mogelijk gecorrigeerd met nee, deze kant, niet nodig, klaar enz.
Als ze aangelijnd is, maar wel gewoon naar de andere hond kan (doordat we erheen lopen of de lijn lang genoeg is) gebeurd er ook niets. Dan reageert ze hetzelfde als ze los is, zelfs als er evengoed veel spanning op de lijn staat.
Het uitvalgedrag is er alleen als ze er niet heen kan doordat ze tegengehouden wordt (korte lijn, tuig vasthouden bv)
Als ze aangelijnd is, maar wel gewoon naar de andere hond kan (doordat we erheen lopen of de lijn lang genoeg is) gebeurd er ook niets. Dan reageert ze hetzelfde als ze los is, zelfs als er evengoed veel spanning op de lijn staat.
Het uitvalgedrag is er alleen als ze er niet heen kan doordat ze tegengehouden wordt (korte lijn, tuig vasthouden bv)
- ZaZa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder
Reageert ze op voer/lekkers of een balletje/speeltje?
Dan zou ik haar daarmee gaan afleiden van de hond en iets anders aanleren om te mogen doen.
Als er naar toe gaan niet mag/kan, dan moet er iets anders zijn wat ze dan wel mag doen (niet grommen/uitvallen).
Bijvoorbeeld naar de baas kijken of je hand aantikken met de neus.
Ik zou echt gaan focussen op dat wat wel goed is om te doen i.p.v. wat niet mag.
Dat wat je haar wilt aanleren eerst oefenen thuis in kleine stapjes, dan op straat zonder honden en zo steeds iets moeilijker maken.
Dan zou ik haar daarmee gaan afleiden van de hond en iets anders aanleren om te mogen doen.
Als er naar toe gaan niet mag/kan, dan moet er iets anders zijn wat ze dan wel mag doen (niet grommen/uitvallen).
Bijvoorbeeld naar de baas kijken of je hand aantikken met de neus.
Ik zou echt gaan focussen op dat wat wel goed is om te doen i.p.v. wat niet mag.
Dat wat je haar wilt aanleren eerst oefenen thuis in kleine stapjes, dan op straat zonder honden en zo steeds iets moeilijker maken.
-
Pienda
- Zeer actief
Mee eens!
Minder bezig zijn wat je niet wil van haar, maar meer met wat voor gedrag ze dan wel mag laten zien. Als ze niet naar de andere hond mag, wat moet ze dan laten zien?
Dus, wil jij de andere kant oplopen als je een andere hond ziet, maar daar dan wat leuks van. Lekkere worst erbij, vrolijke stem en afleiden maar.
Inderdaad beginnen op een afstand waarop dat nog lukt en gewoon de berm in duiken wanneer dat nodig is.
En als het goed gaat is het natuurlijk de knapste hond van de wereld en dat moet gevierd worden
Minder bezig zijn wat je niet wil van haar, maar meer met wat voor gedrag ze dan wel mag laten zien. Als ze niet naar de andere hond mag, wat moet ze dan laten zien?
Dus, wil jij de andere kant oplopen als je een andere hond ziet, maar daar dan wat leuks van. Lekkere worst erbij, vrolijke stem en afleiden maar.
Inderdaad beginnen op een afstand waarop dat nog lukt en gewoon de berm in duiken wanneer dat nodig is.
En als het goed gaat is het natuurlijk de knapste hond van de wereld en dat moet gevierd worden
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Het eerste deel ben ik eens.Fotogravinnetje schreef:Veel geduld en beginnen op grote afstand. En op momenten dat je niet voldoende afstand kunt houden om voldoende rust te creëren een vaste term gebruiken voor het wel benaderen van de andere hond, dus toestemming geven voor contact
Maar toestemming even om de andere hond te benaderen?
Ik mag hopen alleen nadat de baas van de andere hond heeft ingestemd met dat contact.
Hoewel ik liever zou zien dat er getraind gaat worden op een rustiger reactie naar andere honden.
Bijvoorbeeld BAT training.
- Anneverburg
- Vaste gebruiker
Saar heeft daar ook last van, dus ik lees even mee.
Als ze los loopt heeft ze meer vrijheid, dan snuffelt ze even en loopt ze daarna weg. (Ze borstelt dan nog steeds).
Als ze los loopt heeft ze meer vrijheid, dan snuffelt ze even en loopt ze daarna weg. (Ze borstelt dan nog steeds).
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Je kunt beter in de aanleerfase als het toch mis gaat daar een commando aan koppelen dan gaan lopen stressen. Nee, natuurlijk moet je niet je hond zonder toestemming op een andere hond af laten lopen. Maar als het dan toch eens misgaat, kun je er beter een lesje van maken. Soms valt dan vanzelf het kwartje: zonder toestemming mag ik niet naar die andere hondranetje schreef:Het eerste deel ben ik eens.Fotogravinnetje schreef:Veel geduld en beginnen op grote afstand. En op momenten dat je niet voldoende afstand kunt houden om voldoende rust te creëren een vaste term gebruiken voor het wel benaderen van de andere hond, dus toestemming geven voor contact
Maar toestemming even om de andere hond te benaderen?![]()
Ik mag hopen alleen nadat de baas van de andere hond heeft ingestemd met dat contact.
Hoewel ik liever zou zien dat er getraind gaat worden op een rustiger reactie naar andere honden.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
Fotogravinnetje schreef:Je kunt beter in de aanleerfase als het toch mis gaat daar een commando aan koppelen dan gaan lopen stressen. Nee, natuurlijk moet je niet je hond zonder toestemming op een andere hond af laten lopen. Maar als het dan toch eens misgaat, kun je er beter een lesje van maken. Soms valt dan vanzelf het kwartje: zonder toestemming mag ik niet naar die andere hondranetje schreef:Het eerste deel ben ik eens.Fotogravinnetje schreef:Veel geduld en beginnen op grote afstand. En op momenten dat je niet voldoende afstand kunt houden om voldoende rust te creëren een vaste term gebruiken voor het wel benaderen van de andere hond, dus toestemming geven voor contact
Maar toestemming even om de andere hond te benaderen?![]()
ik opteer voor een lange lijn aan een hond die het niet benaderen van andere honden nog niet onder de knie heeft.
denk dat je op die manier ook heel best lesjes kunt leren en waarschijnlijk zelfs met een stuk betere afloop.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- ranetje
- Zeer actief
Dus zonder toestemming van de baas van die andere hond?Fotogravinnetje schreef:Je kunt beter in de aanleerfase als het toch mis gaat daar een commando aan koppelen dan gaan lopen stressen. Nee, natuurlijk moet je niet je hond zonder toestemming op een andere hond af laten lopen. Maar als het dan toch eens misgaat, kun je er beter een lesje van maken. Soms valt dan vanzelf het kwartje: zonder toestemming mag ik niet naar die andere hondranetje schreef:Het eerste deel ben ik eens.Fotogravinnetje schreef:Veel geduld en beginnen op grote afstand. En op momenten dat je niet voldoende afstand kunt houden om voldoende rust te creëren een vaste term gebruiken voor het wel benaderen van de andere hond, dus toestemming geven voor contact
Maar toestemming geven om de andere hond te benaderen?![]()
Dan houd je je hond toch aangelijnd en dus uit de buurt?
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
Idealiter uiteraard. Er kan weleens wat mis gaan, wat met een op zich sociale hond niet echt problemen zou moeten opleveren, maar wel ongewenst is (al zien genoeg eigenaren dat niet in). Met een niet-sociale hond doe je als het goed is wel nog beter je best om zo'n situatie te voorkomen
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
tja dat is leuk geredeneerd vanuit de niet luisterende hond, maar schiet niet zo erg op als de hond die ongewenst benaderd wordt er -op welke manier dan ook- niet van gediend is.Fotogravinnetje schreef:Idealiter uiteraard. Er kan weleens wat mis gaan, wat met een op zich sociale hond niet echt problemen zou moeten opleveren, maar wel ongewenst is (al zien genoeg eigenaren dat niet in). Met een niet-sociale hond doe je als het goed is wel nog beter je best om zo'n situatie te voorkomen

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- ranetje
- Zeer actief
Een pas geopereerde hond die daarom is aangelijnd onderuit geschoffeld te zien worden door een wat ruwe maar zeer sociale hond is ook geen feestje kan ik je zeggen.Fotogravinnetje schreef:Idealiter uiteraard. Er kan weleens wat mis gaan, wat met een op zich sociale hond niet echt problemen zou moeten opleveren, maar wel ongewenst is (al zien genoeg eigenaren dat niet in). Met een niet-sociale hond doe je als het goed is wel nog beter je best om zo'n situatie te voorkomen
-
Manuma
- Zeer actief
Ik leef in een ander hondenland dan hier zoveel beschreven wordt geloof ik
Ik heb namelijk nog nooit een 100% luisterende hond gezien en elke wandeling zie ik wel honden die naar anderen toegaan. Met baasjes die het of niet erg vinden en niet eens zien of baasjes die hun best doen maar de hond net even niet luistert en ga zo maar door. Er staat zowat de doodstraf op als je hond naar een andere hond gaat als ik het hier lees. Tuurlijk is het ongewenst en niet ideaal maar het gebeurt nog wel eens? Of wandel ik in een hondenhel voor zovelen?
Ik heb namelijk nog nooit een 100% luisterende hond gezien en elke wandeling zie ik wel honden die naar anderen toegaan. Met baasjes die het of niet erg vinden en niet eens zien of baasjes die hun best doen maar de hond net even niet luistert en ga zo maar door. Er staat zowat de doodstraf op als je hond naar een andere hond gaat als ik het hier lees. Tuurlijk is het ongewenst en niet ideaal maar het gebeurt nog wel eens? Of wandel ik in een hondenhel voor zovelen?