Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Honden weggillen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Honden weggillen

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Iets waar ik wel nieuwsgierig naar ben..
Apple heeft wel eens de neiging om honden weg te 'snauwen', maar dat doet ze op zo'n hoge toon dat het meer gillen is. Het klinkt op z'n minst alsof een hond haar ik weet niet wat aandoet, maar dat is dan nooit het geval.
Voorbeeldje, grote oude DH reu, heel erg beleefd, kalm en geen overdreven snuffelaar. Ze groeten even, waarbij Apple wel enthousiast is maar achterkant duidelijk afschermd. Apple loopt door, reu komt met een aardige afstand achter ons aan. Apple kijkt achterom, remt af, draait haar kop naar de hond en gaat dus 'snauwen' cq gillen terwijl ze een soort van in de lucht hapt.
Honden schrikken zich altijd helemaal lam en stoppen daardoor meestal maar lang niet altijd.
Het gekke is dat ze prima kan grommen op een lage toon, ook blaffen doet ze met een lagere toon. Waarom zo enorm hoog snauwen in zo'n situatie? :denken: iemand die daar een antwoord voor heeft? Ze doet het trouwens heel vaak ook niet. Maar als ze het doet, dan doet ze het voornamelijk naar grote (intacte) reuen. Er zijn ook genoeg reuen waar ze wel gek op is en meteen mee speelt.

Veel mensen vragen ook of alles oké is en of hun hond haar iets heeft aangedaan, nee hoor mevrouw, ze stelt zich nogal aan. :Q:
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2

Re: Honden weggillen

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Lily gilt wel eens als ze zich uitgebreid laat besnuffelen, waarbij ze op haar zij ligt, en de reu nogal erg enthousiast is. Maar ik vind dat dan geen snauwen, maar meer een gil slaken van schrik. Het is een wat andere situatie dan in het geval van apple, maar ik herken dat het gegil door merg en been gaat.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Millie doet dit ook als ze door reuen belaagd wordt. Ze maakt nooit veel indruk ;)
Feather__
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Feather__ »

Dit doet Yin ook :schrik: ze viel (als ik echt niet kan voorkomen dat er een hond in de buurt kwam) dan ook altijd heel hoog blaffend/gillend uit.
Er is zelfs een keer iemand snel naar het veld gekomen om te kijken of we hulp nodig hadden want het klonk alsof mijn hond uit elkaar gescheurd werd :mrgreen:

Geen idee waarom ze dit doet trouwens. Want ze kan ook normaal grommen en dr blaffen klinkt ook heel anders. Ik dacht altijd dat het kwam omdat ze dan hoog in dr stressniveau kwam ofzo :Q:
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik denk dat het snauwen uit onzekerheid of angst is.
Mila kan dat ook wel eens doen, vooral bij grote opdringerige reuen die niet meteen naar haar luisteren en haar ondanks haar lichaamstaal en een snauw blijven lastigvallen. Daardoor raakt ze een beetje van slag en gaat dan uiteindelijk met een soort hoge kef de betreffende hond wegsnauwen, terwijl ze daar normaal gesproken geen of een ander geluid (niet zo hoog) bij maakt. Ze doet dit alleen op deze manier bij grote honden waarvan ze eigenlijk een beetje onder de indruk is en die maar door blijven gaan, ondanks haar signalen.
Ik heb het Amy ook wel eens horen doen toen ze belaagd werd door twee grote herderreuen en dat te intimiderend vond om ze met overtuiging weg te durven jagen.
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Jura doet het ook, dat is de "grote reuen snauw".
Het is effectief, en ik heb bijna het idee dat het een soort gespeelde snauw is. Want ze doet het bij reuen die ze echt heel leuk vindt verder maar die inderdaad te veel bezig zijn met haar achterkant.
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg

Ongelezen bericht door Nerazi »

runninggirl schreef:Jura doet het ook, dat is de "grote reuen snauw".
Het is effectief, en ik heb bijna het idee dat het een soort gespeelde snauw is. Want ze doet het bij reuen die ze echt heel leuk vindt verder maar die inderdaad te veel bezig zijn met haar achterkant.
Nila doet het ook. Ze heeft één oud DH reu waar ze helemaal verliefd op is maar dat is best een heertje en behoorlijk opdringerig. Ze ligt dan op haar rug als een speenvarken te gillen en ze snept dan ook naar hem.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Het lijkt een beetje het vervolg van puppygedrag.
Hier doen de kerels dat gelukkig niet maar ik kom het wel ooit tegen :mrgreen:
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Pom doet het idd ook weleens naar reuen. Ze doet het vooral als ze 'te ver' gaan en hoe ver dat is verschilt per reu. Bij Karel doet ze het alleen als ie op haar probeert te rijden (das eigenlijk nooit, behalve als ze loops is), maar er loop thier ook een reu waarbij ze al begint als ie alleen maar in de buurt komt.
Brindlecardi
Zeer actief

Opzich ken ik het gesnauw wel, onze golden deed dat ook vaak met volle overtuiging als reuen te opdringerig werden. Maar waarom het nou zo'n hoge gil moet zijn bij Apple. :Q: soms haal ik haar wel weg uit de situatie als ze echt onredelijk is (zoals tegenover DH reu). Als een hond echt opdringerig is laat ik het wel gaan, dan snap ik het wel. Ik ben wel eens bang dat die gil wat triggert bij honden, vooral bij stevige jagers of vechthonden.
Wel goed te horen dat ze dus niet de enige is met het gegil :mrgreen:
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Inge O schreef:Dat gillen dat teven doen in dat soort situaties is gewoon honds voor 'nee, ik ben niet beschikbaar en je moet er niet aan dénken om iets te proberen'.
Dan heb ik denk ik 2 heel sletterige teven, want hier wordt niet gegild :mrgreen: Sofi is een maand of 2 geleden loops geweest en die liet zich gister heel braaf bestijgen door een hitsige Chihuahua :cool2:
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Tara schreef:Oh, mijn jongste teef doet dat ook. Ik vind het wel best eigenlijk, ze is assertief genoeg, maar blijkbaar vind ze het nodig om zo te gillen.
Winni doet het ook naar Tay soms. Enorm gillen, echt overdreven en Tay reageert er niet echt op. Als ze een keer normaal snauwt luistert hij wel, dus waarom ze zo gilt?

Het is hier wel vooral na de loopsheid trouwens, als Tay andere ideeën heeft bij gezellig samen lopen, maar ook als hij eigenlijk geen interesse meer heeft.
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Al mijn teven doen dat soms. En dan zijn er heel wat reu-eigenaren die geschrokken hun reu wegtrekken, haha.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ik herken het gelukkig niet, als Zinzi iets niet wil dan komt er juist een hele diepe grom uit en die maakt altijd wel indruk.

Ik zou het gillen ook afkappen denk ik, er loopt hier een man met 4 whippets en die zetten het op een gillen als ze in de verte een hond zien, pure angst volgens mij, mijne reageren er gelukkig niet op, die kijken is :hmmm: van waar maken die zich zo druk om? Maar je merkt aan een hoop honden dat die er juist door getriggert worden :schrik: ik zou het afleren of voor proberen te zijn!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Brindlecardi
Zeer actief

Lunatic schreef:Ik herken het gelukkig niet, als Zinzi iets niet wil dan komt er juist een hele diepe grom uit en die maakt altijd wel indruk.

Ik zou het gillen ook afkappen denk ik, er loopt hier een man met 4 whippets en die zetten het op een gillen als ze in de verte een hond zien, pure angst volgens mij, mijne reageren er gelukkig niet op, die kijken is :hmmm: van waar maken die zich zo druk om? Maar je merkt aan een hoop honden dat die er juist door getriggert worden :schrik: ik zou het afleren of voor proberen te zijn!
Oh maar zo dramatisch is ze ook niet. Ik snap bij sommige honden ook prima dat ze er geen zin in heeft en vind ook wel dat ze dat duidelijk mag maken. De manier waarop is alleen wat diva-achtig en onhandig. :mrgreen:
Voor zijn is dus wel lastig, met de ene reu is er meteen een klik en speelt ze meteen en met de ander mogen ze nog niet eens naar haar kijken. Ze is trouwens nooit zo enorm in trek geweest bij intacte reuen eigenlijk, ook niet na sterilisatie, dus ze is nooit 'bedolven' onder de heren die aan haar willen snuffelen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”