Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

weglopen afleren, is dat mogelijk./ Dat kale bassie..

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

weglopen afleren, is dat mogelijk./ Dat kale bassie..

Ongelezen bericht door kooi »

Bijna vier maanden is ze nu bij me, Yuna, de Roemeense straathond.
Veel gaat goed, al dienen zich nu wel karaktertrekjes zijn die zich zo in het begin niet lieten aanzien. Ook is er sprake van een terugval, ze is weer wat meer bang voor andere honden en mensen.

Afgelopen dagen zijn we naar de tuin geweest en als we gaan wandelen, houdt ze me goed in de gaten. Ze gaat wel een aardig eindje uit mijn buurt, maar zoekt me altijd weer op.

Maar terug op de tuin, neemt ze om de haverklap de kuierlatten. Ontsnapt op alle mogelijk en onmogelijke manieren. Gone in six seconds. Dus moet ze vast aan een lange lijn. Maar dat is zowel voor haar als voor mij niet echt ontspannen. Jammer dat het zo moet. En dan komt mijn vraag:

Is dit gedrag af te leren?
Is het een kwestie van geduld, is ze nog te kort bij me? Ik vind het vreemd omdat ze buiten wel altijd bij me wil zijn en me steeds in de gaten houdt. Is dat toch de aard van de zwerfhond die de kop opsteekt?

Overigens is het wel een lust voor het oog als ze daar in het bos los gaat. Echt in haar element. Als een klipgeit springt ze heen en weer over greppeltjes, trekt een sprintje en wil bij ieder water kijken of ze ervan kan drinken. Ik probeer haar daar zoveel mogelijk compensatie te bieden voor dat vast zitten. Voor zover mijn manke poot dit toestaat. Zij struint en strompel... :lol1:
Laatst gewijzigd door kooi op 29 mei 2017 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Re: weglopen afleren, is dat mogelijk.

Ongelezen bericht door DeDiana »

Vindt ze het niet gewoon saai in de tuin? Als jij daar bent en zij weet dat jij daar blijft, hoeft ze jou natuurlijk niet in de gaten te houden zoals tijdens een wandeling, en kan ze na haar avonturen jou gewoon weer op komen zoeken.
Waarom is het aan een lange lijn niet ontspannen?

Ik denk niet dat het per se ex-zwerfhond eigen is, maar meer karakter. Hier in de wijk zijn volkstuintjes en sommige mensen nemen ook vaak hun hond mee. O.a. een jack russell en een setter gaan daar ook altijd aan de boemel, die kom ik geregeld tegen terwijl ze zichzelf uitlaten. Die zoeken gewoon wat vertier en actie.
Fransebulldog1

Ongelezen bericht door Fransebulldog1 »

Heb je al nagedacht hoe het kan dat je hond wegloopt? Misschien stink jij of je tuin heel erg?
kooi
Zeer actief

DeDiana schreef:Vindt ze het niet gewoon saai in de tuin? Als jij daar bent en zij weet dat jij daar blijft, hoeft ze jou natuurlijk niet in de gaten te houden zoals tijdens een wandeling, en kan ze na haar avonturen jou gewoon weer op komen zoeken.

Ik denk niet dat het per se ex-zwerfhond eigen is, maar meer karakter. Hier in de wijk zijn volkstuintjes en sommige mensen nemen ook vaak hun hond mee. O.a. een jack russell en een setter gaan daar ook altijd aan de boemel, die kom ik geregeld tegen terwijl ze zichzelf uitlaten. Die zoeken gewoon wat vertier en actie.
Denk je dan dat ze dat inderdaad zal doen, mij weer opzoeken?
Op zich loopt ze daar relatief weinig gevaar, het terrein is omheind en alleen te verlaten via wildroosters die te breed voor haar zijn. Maar ik ben bang om haar te verliezen en bang dat ze overlast veroorzaakt in andere tuinen. Honden moeten daar aan de lijn.
Haar aan de lange lijn vast zetten, geeft het gevoel dat ik haar straf, dat ze er depressief van raakt. Hoewel ze op een gegeven moment toch ook wel lekker ligt te rollen in het gras aan die lijn.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Klinkt alsof jij het erger vindt dat ze aan de lijn zit dan zijzelf :wink:

Finn loopt ook weg als ik ergens op 1 plek ben en ik heb niet het gevoel dat ik hem dat kan afleren. Dus ik heb hem dan ook aan de lijn. Of ik moet hem continu in het oog houden en dat gaat vaak niet.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Mijn Maggie heb ik nu ruim twee jaar en hoewel ze buitengewoon aan me gehecht is, wil ze nog steeds regelmatig de kuierlatten nemen. Omdat ze geen zin heeft om te wandelen en liever op de bank ligt. Of omdat er een buitengewoon aantrekkelijke vuilnisbak verderop staat of gewoon omdat ze er zin in heeft. :mrgreen:
Gelukkig ken ik haar nu zo goed dat als ik zie dat haar oren in een bepaalde stand staan, ik haar direct bij de lurven moet grijpen en moet aanlijnen omdat ze zelfs op drie poten nog 5x sneller is dan ik.
Ach, het houd me alert. :zweep:
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik zou voor alle veiligheid dan dus de tuin 10-dubbel nalopen en ervoor zorgen dat ze niet weg KAN... met een beetje pech komt ze een keer een auto tegen en 1 is genoeg ;-(((

Gewoon je tuin ontsnappingsproof maken.. en klaar denk ik dan. En ja, dan moet je dus uitvissen waar ze eruit kan en dat dichtmaken met gaas, schutting of muur... so be it.

Suzanne
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

Ja de tuin zo maken dat ontsnappen geen optie meer is, veiligheid voor alles.
zelf heb ik een nogal een behoorlijke tuin en om alles af te rasteren onbegonnen en duur werkje, dus ik heb rondom een dubbele stroomdraad , 1 keer mee in aanraking geweest en ze komt er niet meer bij in de buurt,
nu heb ik wel een ras dat vrij erfvast is
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

kooi schreef:
DeDiana schreef:Vindt ze het niet gewoon saai in de tuin? Als jij daar bent en zij weet dat jij daar blijft, hoeft ze jou natuurlijk niet in de gaten te houden zoals tijdens een wandeling, en kan ze na haar avonturen jou gewoon weer op komen zoeken.

Denk je dan dat ze dat inderdaad zal doen, mij weer opzoeken?
Op zich loopt ze daar relatief weinig gevaar, het terrein is omheind en alleen te verlaten via wildroosters die te breed voor haar zijn. Maar ik ben bang om haar te verliezen en bang dat ze overlast veroorzaakt in andere tuinen. Honden moeten daar aan de lijn.
Haar aan de lange lijn vast zetten, geeft het gevoel dat ik haar straf, dat ze er depressief van raakt. Hoewel ze op een gegeven moment toch ook wel lekker ligt te rollen in het gras aan die lijn.
Ik ken haar natuurlijk niet, dus ik weet ook niet of ze je weer op zal komen zoeken ;-) Maar als een hond precies weet waar je bent, is er dus minder reden om je steeds heel goed in de gaten te houden en bij je in de buurt te blijven. Als ik in het bos ergens ga zitten, gaan mijn honden ook meer struinen omdat ze me dan zelf wel weer vinden; als ik doorloop, moeten ze opletten waar ik heen loop.

Ik zou haar gewoon aan die lange lijn doen, al zal het misschien even wennen zijn. Misschien kun je het ook wat leuker maken voor haar door bijvoorbeeld wat brokjes rond te strooien die ze kan zoeken?
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

Ga er maar niet vanuit dat dat af te leren is.
Tuin veilig genoeg maken dat ze er niet uit kan.
En ja dat is vaak een flinke klus. Maar als je niet wil dat ze weg loopt zul je iets moeten.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Mayke was ook zo. Destijds woonde ik parttime op een antikraak boerderij in the middle of nowhere, ideaal voor een stabij zou je denken. Nou mooi niet, ze smeerde m de hele tijd. Het erf afzetten was niet te doen, want ik had te maken met andere gebruikers van het erf.

Nu is ze 5 en ik zou bijna vergeten hoe ze vroeger was. Ik kan dr gerust laten struinen, ook op vakantie, ze blijft altijd in de buurt. Er is hoop :ok:
Ik heb geen tips hoe je het afleert. Bij mij is het langzamerhand gewoon beter geworden
Afbeelding
Jonas26
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jonas26 »

Misschien eerst een lange wandeling maken zodat ze al flink moe is en dan in de tuin een lekkere kluif geven zodat ze zich bezig kan houden?
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Hier ervaring met een wegloper. Nu hij doof en blind aan het worden is loopt hij met z'n 13,5 jaar niet meer weg. Voor die tijd was het altijd opletten geblazen. Dat is er dus niet echt uit gegaan, de drang om weg te lopen.
Ik zou haar ook gewoon aan een lange lijn leggen of de tuin beter omheinen.
kooi
Zeer actief

De tuin afzetten is niet mogelijk, sommige plekken zijn te woest voor mensen om te bereiken. Dan zou die tuin eerst helemaal afgebroken moeten worden langs de randen. Het complex zelf is wel bij de aanbouw al erg goed afgeschermd. De enige doorgang is via een wildrooster van ongeveer twee bij twee. Auto's mogen het terrein niet op, behalve op de parkeerplaats en mijn tuin ligt in het uiterste hoekje van het complex.

Belangrijkste vraag is, is het eruit te trainen?
Ik oefen soms even met haar los laten, scherp opletten en bij iedere poging 'nee', belonen en een spelletje doen. Is dat een zinloze missie? :wink:

Natuurlijk bied ik haar afleiding door lange wandelingen te maken. en natuurlijk spelen we ook in de tuin en krijgt ze snacks en knaagjes.
Ook heeft ze uren gespeeld met een gedroogde pompoen. Die kreeg ze maar niet stuk. :lol1:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Re: weglopen afleren, is dat mogelijk./ Dat kale bassie..

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik zou niet alleen na een poging te ver weg te lopen met haar een spelletje doen. Anders leert ze dat ze weg moet lopen om aandacht van je te krijgen ;) Dus gewoon regelmatig even wat samen met haar doen. Kun je op een gegeven moment de tussentijd wel wat verlengen
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

honderd procent krijg je dat er niet uit.
Op het moment dat ze zich gaat vervelen zou ze toch weer op zoek gaan naar een uitweg.

Ik zou zelf dat risico niet willen lopen en dus aanlijnen in de tuin of de tuin afschermen. En ja dat is zeker wel mogelijk alleen kies je er in deze situatie niet voor en dat is prima.
Maar dan moet je dus zorgen dat ze niet weg kan lopen door aan te lijnen.

Samen op pad en los lopen is heel wat anders dan in de tuin zijn en los zijn
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Is het een tuin om te zitten en niks te doen of een tuin waar jij gaat tuinieren, fruit/groente verzamelt en ander bezigheden hebt? In het eerste geval kan je er wel op trainen, in het tweede denk ik niet. Dan ben jij te veel bezig met andere dingen dan op haar letten en mis je de subtiele signalen die wijzen op weglopen. Honden hebben ook zo door wanneer je andere dingen aan het doen bent dan op hun letten. Finn weet ook precies het verschil als ik met iemand anders samen wandel of alleen. In het eerste geval ben ik minder scherp op kleine signalen en neemt hij veel meer ruimte.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik geloof dat ik samen met haar de tuin zou gaan verkennen, dan wordt onbekend (en op dit moment niet onbemind) bekend en verdwijnt misschien de behoefte om verder te gaan kijken dan haar neusje lang is.
kan best zijn dat je dat een aantal keren moet doen, misschien zelfs wel elke keer als jullie op de tuin komen, maar wie weet vindt ze het daarna verderop niet meer zo interessant en blijft ze makkelijker bij je.

die laatste foto :I: :I: :I:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik denk net als gimmick dat je het er niet 100% uit krijgt. Het rottige van weglopen is dat het maar 1x fout hoeft te gaan wil dat grote gevolgen hebben.
Bij familie van mij is er ook een grote deels afgesloten tuin. Apple is totaal geen wegloper, maar toch, als ik niet op let neemt ze teveel ruimte en zou ze zo bij de buren of op de weg kunnen zitten. Verschil bij Apple is wel dat ik haar altijd terug kan roepen en ze niet bewust weg loopt. Dus als ik erbij ben dan ben ik er 100% alert op, kan ik dat niet zijn, dan gaat ze aan een 10meter lijn.
Een hond die echt weg wil en dan ook niet te bereiken is zou ik dus voor de veiligheid gewoon altijd aanlijnen.
kooi
Zeer actief

Natuurlijk belonen we en spelen we niet alleen als ze weglooppogingen doet. Al snap ik dat je het zo kan lezen. Ze mag gewoon af en toe even los, dan speel ik wat met haar en vervolgens observeer ik haar vanuit mijn stoel met 100% aandacht. Doet ze dan een poging, dan is het 'nee' en belonen als ze terug komt. Stoeien, knuffelen. ( bij mij is veel leuker dan bij mij vandaan, toch?)

De tuin is zowel om in te zitten als om in te tuinieren. Als ik ga tuinieren dan gaat ze sowieso vast. Daarom heb ik een structuurtje van maaltijd of drankje, uurtje wandelen, uurtje tuinieren. Sessie spelen met haar, aanlijnen en dan voor mij een uurtje met een boek en dan weer van voren af aan. Af en toe een korte wandeling op het terrein ter afwisseling.
Ze begint het complex en het omliggende bosterrein al goed te kennen.

Maar mevrouw is een slimme bitch, als we ons eigen tuinhekje naderen, bevriest ze aan haar eindje van de flex. Ze weet al dat ze dan weer saai vast moet en heeft daar duidelijk geen zin in. En ze heeft door dat ik slecht ter been ben en ze me dus te snel af kan zijn. Zitten we op het steigertje en springt ze er opeens vanaf om via de steiger van de buren te ontsnappen. En dan moet ik eerst om de tuin heen lopen om haar van die kant terug te roepen.
Heeft natuurlijk ook iets lachwekkend. Komt het met schuldbewust achterover gekiepte oortjes weer ergens uit een andere tuin aanzetten. Gelukkig komt ze wel als ik haar roep.

Haar 'true colours' komen te voorschijn denk ik. Ze is ook enorm waaks aan het worden. Heel laag aanhoudend gegrom, gevolgd door hysterisch gilblaffen. De territoriumdrift ontwaakt. :lol1:

Ze zal me nog wel vaker gaan verrassen de komende tijd.
Rest de vraag: je kunt een hond wel van de straat halen, maar haal je de straat ooit uit de hond? :wink:
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

ik denk dat het toch voor iedere hond anders is of je het er uit gaat krijgen. als het een èchte zwerver is (in hart en nieren bedoel ik, niet alleen qua verleden) dan wordt het een moeilijke zaak. Maar ze is eigenlijk nog te kort bij je om er iets van te zeggen, ze is nog zo aan het groeien. Lijkt mij dat je er in ieder geval alles aan doet :ok:
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik herken veel in je verhaal maar gelukkig loopt Tom niet weg. Wel is hij extreem waaks. Hij vliegt letterlijk bijna iemand aan bij de hek of de deur. Gelukkig is hij goed te corrigeren. Eerder liep hij ook liefst weg. Ook tijdens het wandelen. Ik denk dat Bas hem heeft laten zien hoe het hoort en nu is hij super trouw en erg goed luisterend. Hij luistert nog beter dan Bas inmiddels. Ben je leuk genoeg in combinatie met streng genoeg? Tom heeft echt duidelijkheid nodig en geen gepaai of lokkerij. Dat is de afdeling van Bas. Die moet je iets vragen en dan doet ze het. Tom moet je bevelen geven. Dan doet hij alles.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

je kunt dan toch een deel afzetten?? Gewoon een eigen deel?

Voor mij zou dat simpel zijn maar goed. Ik wil niet dat mijn hond anderen kwaad kan doen maar ik wil ook niet dat hem wat overkomt. Bij me houden dus.

Suzanne
kooi
Zeer actief

laeken schreef:Ik herken veel in je verhaal maar gelukkig loopt Tom niet weg. Wel is hij extreem waaks. Hij vliegt letterlijk bijna iemand aan bij de hek of de deur. Gelukkig is hij goed te corrigeren. Eerder liep hij ook liefst weg. Ook tijdens het wandelen. Ik denk dat Bas hem heeft laten zien hoe het hoort en nu is hij super trouw en erg goed luisterend. Hij luistert nog beter dan Bas inmiddels. Ben je leuk genoeg in combinatie met streng genoeg? Tom heeft echt duidelijkheid nodig en geen gepaai of lokkerij. Dat is de afdeling van Bas. Die moet je iets vragen en dan doet ze het. Tom moet je bevelen geven. Dan doet hij alles.
Ja dat strenge, daar wordt het tijd voor.
Al ben ik toch ook wel duidelijk en kort naar haar. In het begin natuurlijk heel voorzichtig omdat ze zo bang was, maar op een gegeven moment val je terug op je routine als baas van een hond.

Maar net buiten in het park, (losloopgebied) kwam die meneer eraan met die heel erg grote Stafford aan de lijn en die begon zelf al naar mij te roepen dat ik door moest lopen, want dat zijn hond "Niet zou gaan meewerken". Dus ik snauwde van schrik erg streng tegen haar "Yuna kom hier, nu!" Ze gehoorzaamde onmiddellijk.
kunt dan toch een deel afzetten?? Gewoon een eigen deel?

Voor mij zou dat simpel zijn maar goed. Ik wil niet dat mijn hond anderen kwaad kan doen maar ik wil ook niet dat hem wat overkomt. Bij me houden dus.

Suzanne
Voor mij ook, maar het is geen robotje, we leren nog, met en van elkaar. Ik heb geloof ik inmiddels wel voldoende aangegeven dat de kans dat haar daar wat overkomt zeer minimaal is. Tenzij ik er pas na lange tijd achter kom dat ze weg is, maar dat gebeurt niet. En anderen kwaad doen zit er niet in, daar is ze toch net iets te zacht voor.

Ik zit te denken aan een puppy-ren. Een stuk afzetten is niet zo simpel, je moet er immers zelf nog wel bij kunnen komen voor het onderhoud. Maar een puppy-ren zou in het gras kunnen. Afhankelijk van of die makkelijk te verplaatsen is, voor het maaien.

Andere hondenbezitters daar hebben een cocker en een setter. Voor de setter hebben ze over het hele grasveld een waslijn gespannen en daaraan een lange lijn, zodat hij veel ruimte heeft. De cocker zit er los, maar die kwam dus ook door de heg achter ons aan gestoven. Weer andere buren hebben enorme, dure hekken geplaatst, maar ja hun russeltje kwam door de spijlen van het normale tuinhekje alsnog Yuna begroeten. Er zijn dus meer mensen met hetzelfde probleem. Gelukkig wordt er verdraagzaam gereageerd. :E:
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ik zou er dertig meter waslijn aanhangen. Dan kan ze een heel eind snuffelen zonder dat ze er vandoor kan gaan. En aanleren dat als jij enthousiast staat te roepen, dat je dan biefstuk met slagroom of zeventien tennisballen of iets anders spannends hebt gevonden, zodat ze terug komt rennen. Verstop lekkers waar ze het mag vinden, betrek haar in wat jij doet, wees creatief.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Als het alleen maar gaat om heggen waar ze door weg glipt zou ik een knuppeltje gebruiken. Bind een kort stukje touw aan een stok van 30 tot 40 cm. Hang dit aan de halsbond tot het knuppeltje net de grond raakt. Ontsnappen door een heg gaat niet meer want dan loopt de hond zich vast. Rennen kan ook niet, alleen maar rustig lopen. Beloon de hond als hij niet meer wegloopt en doe het knuppeltje af. Bij weglopen gelijk weer om doen. Hebben ze snel in de gaten.
Ooit had ik een pup die alles leuk vond, behalve de eigen tuin. Ze groef gewoon onder de erfscheiding door. Met deze methode is het haar afgeleerd. Ze liep op een gegeven moment met de knuppel in haar bek. Maar graven was er niet meer bij.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Mijn honden zouden ook op onderzoek uitgaan en dat waren zeker geen straathonden ;)

Ik zou zelf inderdaad een deel van de tuin afzetten, al vind ik een lange lijn ook niet zielig.
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Mijn honden zouden ook op onderzoek uitgaan en dat waren zeker geen straathonden ;)

Ik zou zelf inderdaad een deel van de tuin afzetten, al vind ik een lange lijn ook niet zielig.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Omdat je schreef, dat yuna op de rem gaat staan, als je het poortje van je tuin nadert,
Zou ik haar elke keer een gevulde kong, of bullepees, of iets heel lekkers te kauwen geven.

Ik denk zo maar dat ze dan wel graag naar je tuin gaat.

En ik zou, zoals anderen dat voor me al schreven, een stuk afzetten, of anders aan de lange lijn laten.
kooi
Zeer actief

Heavy schreef:Misschien kan je een draad om de tuin heen spannen? Waar ze echt overheen moet springen als ze wil ontsnappen. Dan is het misschien duidelijker voor haar ? Ik denk dat als je haar dit jaar aan de lange lijn in de tuin houd ze volgend jaar wel weet wat de bedoeling is . Dan wordt het een gewoonte .
Daar hoop ik eigenlijk ook een beetje op.. :E:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”