Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

HR-Honden nieuwe wet "soort van RAD 2"

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Natas1991
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Sheltie Shetland Sheepdog (helaas overleden 14 jaar geworden)
American Staffordshire Terriër (nu 4 jaar)
Aantal honden: 2
Contacteer:

HR-Honden nieuwe wet "soort van RAD 2"

Ongelezen bericht door Natas1991 »

HR-honden wet "RAD 2"

Ik maak me zorgen om deze nieuwe wet die in de maak is en ze willen proberen in 2018 in te laten gaan.
Maak me meeste zorgen om punt 2 en dan dit stukje:
Gemeente kunnen een gebiedsverbod overwegen voor HR-honden. Hoe kijken jullie hier tegen aan??

Wat als jou gemeente besluit de gehele gemeente verbiedsgebod te maken voor HR-honden... Ik weet natuurlijk niet of dit gaat gebeuren maar met zo'n bevoegdheid ben ik er wel bezorgd over.
Dat aanlijnen, muilkorven en gedragscursus maakt me dan nog niet eens zo veel uit.

Maatregelen HR-honden :

1 Geef meer laagdrempelige voorlichting en versterk de bewustwording over veilige omgang van kinderen en honden;

2 In de publieke ruimte moet een HR-hond kort aangelijnd zijn en in losloopgebieden gemuilkorfd. Gemeenten kunnen een gebiedsverbod overwegen voor HR-honden of voor bepaalde gebieden een muilkorfgebod instellen;

3 De houder van een HR-hond is verplicht maatregelen te treffen opdat het dier altijd op het eigen terrein blijft;

4 De eigenaar moet met iedere HR-hond een gehoorzaamheidscursus doorlopen bij een erkende hondenschool;

5 Gemeenten wordt geadviseerd een houd- en/of locatieverbod af te kondigen aan eigenaren van honden die twee keer betrokken zijn bij een bijtincident;

6 HR-honden die mensen of andere honden hebben gebeten, met ernstige verwondingen als gevolg, moeten zonder meer worden geëuthanaseerd;

6 Een aantal gemeenten heeft voor HR-honden al specifieke maatregelen genomen en huisvestingseisen geformuleerd en de Raad beveelt aan om best practices landelijk uit te wisselen;

7 Burgers die een gevaarlijke situatie willen melden moeten dit laagdrempelig en anoniem in de eigen gemeente kunnen doen;

8 Zorg dat het Wetboek van Strafrecht consequent wordt toegepast bij bijtincidenten, en dat het ophitsen van honden niet alleen tegen mensen maar ook tegen dieren strafbaar wordt.

http://www.groenkennisnet.nl/nl/dierenw ... banden.htm

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ico-honden
All you need is love and a dog :mann:
Jeannettebo
Zeer actief

Re: HR-Honden nieuwe wet "soort van RAD 2"

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Afbeelding
Natas1991
Vaste gebruiker
Contacteer:

ZivaNomi schreef:Als mensen niet uit logica kunnen begrijpen dat een hond (welke dan ook) niks te zoeken heeft op een kinderspeeltuin vind ik het niet raar dat gemeentes een expliciet verbod gaan inzetten. Ik denk dat de verboden gebieden voornamelijk drukke plekken waar veel kinderen zijn gaan worden. Ik zou me daar niet zo druk om maken.
Ja inderdaad lijkt mij ook logisch, Op kinder speel plaatsen zijn honden in het algemeen toch al verboden zover ik weet.
Ik hoop inderdaad niet dat je straks situwaties krijgt dat HR honden helemaal nergens meer welkom zijn...
Dankjewel voor jou inzicht
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door kooi »

Ik zag graag een verbod om met zulke honden in losloopgebieden van honden te verschijnen. En op openbaar terrein altijd gemuilkorfd. Dat kort aangelijnd zijn heeft weinig om het lijf hoor, veel eigenaren houden die hond gewoonweg niet. En oh ja, de geleider van zo'n hond zou altijd boven de 21 jaar moeten zijn. Hier sturen ze gewoon kinderen met zo'n tank de straat op.. :oohja:

Een totaal verbod is dan niet nodig.
Basje41
Vaste gebruiker
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Basje41 »

Bij mij in de gemeente mag je dit soort honden niet houden.Blijkbaar mag in Belgie iedere gemeente dat zelf bepalen.
Toch zijn er wel mensen met dit soort honden in de gemeente en word het oogluikend toegelaten.Ik denk alleen dat ze zo een reden hebben om in te grijpen als het mis gaat. Zelf wist ik niet eens van het bestaan van deze regel ik kwam hem tegen met opzoek te zijn naar iets anders.Dus ik vraag me ook af wie er van deze regel echt weet.
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Wacht nou eerst eens af...al dat gepanieker bij voorbaat...
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

Sandra&co schreef:Wacht nou eerst eens af...al dat gepanieker bij voorbaat...
Precies dit.

Bij de aankondiging was het veel zwaarder ingezet, dit is het voornemen en dan nog maar eens kijken wat er van terecht komt
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Afbeelding
tbeast
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door tbeast »

kooi schreef:Ik zag graag een verbod om met zulke honden in losloopgebieden van honden te verschijnen. En op openbaar terrein altijd gemuilkorfd. Dat kort aangelijnd zijn heeft weinig om het lijf hoor, veel eigenaren houden die hond gewoonweg niet. En oh ja, de geleider van zo'n hond zou altijd boven de 21 jaar moeten zijn. Hier sturen ze gewoon kinderen met zo'n tank de straat op.. :oohja:

Een totaal verbod is dan niet nodig.
Precies dit dus.
AfbeeldingAfbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vind het ook geen enkel punt dat een hr hond gemuilkorfd moet zijn in losloopgebied. Maakt nl weinig uit. Ik muilkorf elke hond die ik heb als dat nodig is en elke hond gaat wel eens vechten. Honden die niet normaal vechten moeten maar onschadelijk gemaakt worden. Bas en Tom hebben allebei wel eens gevochten. Zonder schade en zonder enige problemen. Ophouden! En klaar. Dus prima. Zelfde voor de herders bv. Dus die hoeven niet. Maar omdat iedereen weet dat alle honden ruzie kunnen maken en omdat iedereen weet dat dat vaak uit de hand loopt met Hr honden is dat toch een prima maatregel? En dat ze op sommige plaatsen niet mogen komen maakt dat ze elders heerlijk samen kunnen spelen en ik die plekken prima ga en zal vermijden.

Wil je een pitbull dan moet je er maar rekening mee houden dan je een pitbull hebt. Tja...een hond gefokt om met honden te vechten. Wat wil je dan? Dat je omgeving het ziet als golden en dat je het basis gedrag gaat ontkennen? Ik snap dat nooit. Ik heb ook geen enkele illusie gehad over niet waaks zijn van de herders.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Dus ik ben wel blij met pitbull vrije losloopzones. Zou er meteen heen gaan. En liefst ook wat andere rassen daar weg. Die kunnen dan prima samen spelen elders. Ik hoef bv ook geen rottweiler bij mijn hondjes. Lullig maar waar.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Van mij mag het. Zou het heerlijk vinden als ze hier in het dorp niet meer zouden mogen zijn en met mij vele anderen.
Natas1991
Vaste gebruiker
Contacteer:

Sorry hoor maar overdrijven is ook een vak en een beetje emphatie mag ook wel.
Toen ik mijn stafford 4,5 jaar geleden kocht was alles anders toen keek iedereen ernaar als naar elke andre hond. Nu kijkt iedeen alsof hij een monster is :ugh: Helaas door onveantwoorde baasjes is dat door de jaren heen veranderen en de negitive media :ugh:
Hij is samen opgeroeid met mijn Sheltie (mini lasie) en nu heb ik er een Labradorxcollie erbij sinds 6 mnd.
Met muilkorf lopen vind ik geen probleem als dat verplicht word houd ik me daar netjes aan. En waar honden aangelijnd horen hou ik ze zoiezo aan de lijn. Maar vrees er wel voor dat straks de goede lijden en de kwade zich alsnog niet aan de regels gaan houden. De mijne is super sociaal naar andre honden maar als hij echt aangevallen en gebeten zou worden door een andre hond zou die natuurlijk vast terug bijten uit zelf verdediging maar dat zouden denk ik andre honden ook kunnen doen lijkt me normaal.
Als jullie honden nergens meer welkom zouden zijn zou het jullie toch ook in de kleren gaan zitten...
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Zit er eigenlijk niet zo mee. Mijn ras/hond niet en ook niet mijn probleem.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

Natas1991 schreef: Als jullie honden nergens meer welkom zouden zijn zou het jullie toch ook in de kleren gaan zitten...
Tja , je kan het de mensen niet kwalijk nemen dat ze liever niet hebben dat de eigenaren van moordmachines op bepaalde plaatsen meer komen,
Afbeelding
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar

Ongelezen bericht door Pepie »

Ik vind dat anoniem melden geloof ik de ernstigste ..
Afbeelding
Yeufke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Yeufke »

Natas1991 schreef:Sorry hoor maar overdrijven is ook een vak en een beetje emphatie mag ook wel.
Toen ik mijn stafford 4,5 jaar geleden kocht was alles anders toen keek iedereen ernaar als naar elke andre hond. Nu kijkt iedeen alsof hij een monster is :ugh: Helaas door onveantwoorde baasjes is dat door de jaren heen veranderen en de negitive media :ugh:
Hij is samen opgeroeid met mijn Sheltie (mini lasie) en nu heb ik er een Labradorxcollie erbij sinds 6 mnd.
Met muilkorf lopen vind ik geen probleem als dat verplicht word houd ik me daar netjes aan. En waar honden aangelijnd horen hou ik ze zoiezo aan de lijn. Maar vrees er wel voor dat straks de goede lijden en de kwade zich alsnog niet aan de regels gaan houden. De mijne is super sociaal naar andre honden maar als hij echt aangevallen en gebeten zou worden door een andre hond zou die natuurlijk vast terug bijten uit zelf verdediging maar dat zouden denk ik andre honden ook kunnen doen lijkt me normaal.
Als jullie honden nergens meer welkom zouden zijn zou het jullie toch ook in de kleren gaan zitten...
De uitdrukking is: NIET in de koude kleren gaan zitten, niet onberoerd laten. :wink:
Nee, dat zou me zeker niet onberoerd laten.
Maar je moet ook begrijpen dat het voor veel mensen een angstig gebeuren geworden is.
Ik loop ook met twee 'gezelschaps'hondjes en zou niet weten wat ik moet doen in geval het mis gaat.
Dus hoe minder kans daar op is hoe liever.
Afbeelding
Polly 22 jan 2007 - 15 mei 2018 ❤️
Yessie 28 april 2010 -13 juli 2020
slaap zacht lieve meid
Natas1991
Vaste gebruiker
Contacteer:

Nou voor mij hoef je je niet uit de voeten te maken hoor mijne luisterd erg goed en laat hem nooit los op onbekende plaatsen. Als ik in de verte kleine of aangelijnde honden zie roep ik hem bij me en lijn hem aan. Zo sociaal ben ik wel ;) maar ik weet ookwel dat niet alle eigennaren van staff en bull achtige eigennaren dat doen. Als ik zie dat het losloopveldje bezet is met kleine hondjes hou ik hem ook vast niet omdat hij zou bijten maar hij loopt ze wel als een buldozer omver als ik hem met kleintjes zou laten spelen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ook me andre niet HR hond lijn ik dan aan wel zo eerlijk.

Heb daarom tot nu toe ook nog nooit problemen gehad op de losloop veldjes bij mij in de buurt. En ook nooit problemen in de aanlijnplicht gebieden want daar hou ik me natuurlijk keurig aan de aanlijnplicht.
Sta dan ook bekend in mijn wijk als die ene stafford baas die haar hond tenminste wel goed heeft opgevoed en er goed mee omgaat.
Laatst gewijzigd door Natas1991 op 02 jun 2017 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Natas1991 schreef:Sorry hoor maar overdrijven is ook een vak en een beetje emphatie mag ook wel.
Sorry hoor, maar dan leefde je 4,5 jaar geleden onder een steen.
Ik geloof best dat je hond heel sociaal is, maar de kanttekening die je maakt "dat ie vast terug zou bijten uit zelfverdediging " is voldoende aanleiding om hem gewoon vast te houden. De kans is groot dat die zelfverdediging van jouw hond namelijk enorme veel letsel oplevert bij de tegenpartij.
Ook dat kon je 4,5 jaar geleden al weten en maakt jou dus verantwoordelijk voor het te allen tijde onschadelijk houden van je hond.
Dat zijn de gevolgen van de keuze die je 4,5 jaar geleden hebt gemaakt.
Gr. Aniek

Afbeelding
Natas1991
Vaste gebruiker
Contacteer:

Preventief muilkorf geen probleem maar mij hond heeft net zo veel recht om ergens te mogen wandelen en te genieten van zijn honden leven als jullie honden.
Natuurlijk zonder daarbij andre te hinderen of lastig te vallen en daar zorg ik altijd voor.
Hond moet toch uit wandelen andres zou dierenmismandeling zijn.
Snap ookwel dat je domme mensen heb die een niet sociaale hond los gooien of nog irritanter honden laten loslopen waar het niet mag... Maar ja dat zijn niet alleen HR-honden hoor. als politie meer zou handhaven gaat men zich er meschien meer aan houden.
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Bij een ander ras dat niet sociaal is, is dat voor mij inderdaad een ergernis.

Bij een HR hond die niet sociaal is, is het geen ergernis, maar een werkelijke bedreiging voor het leven van mijn hond.

Dát is het grote verschil.

Plus het vaak voor eigenaren of omstanders totaal onverwachte ineens omslaan van een HR hond.
Altijd prima sociaal in hun ogen, tót dat éne moment dat het misgaat. En dan gaat het ook echt mis.

Dat is het tweede echt grote verschil.

Ik ben blij dat er wat gaat gebeuren.
En voorlopig zijn deze maatregelen beduidend minder erg dan wat er in het verleden wel geopperd is.
Afbeelding
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Ik ben blij als die wet erdoor komt. Eigenaren van normale honden kotsen jullie samen met jullie klapkaken finaal uit. Wat mij betreft mogen jullie met dit soort honden nergens meer komen. Slechts alleen nog maar op eigen goed omheind terrein. No mercy voor dit soort honden inclusief hun bazen. En dat die van jouw niets doet zeggen ze allemaal. Wil je een dozijn verminkte gezichten zien veroorzaakt door klapkaken die dat normaal nooit deden? Zeg het maar. Als je je in je naïviteit niet ingelezen hebt over honden die heel specifiek gefokt zijn om te doden en wat de consequenties daarvan zijn is alleen maar jouw probleem en dat van je klapkaak kompanen.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

Natas1991 schreef:Preventief muilkorf geen probleem maar mij hond heeft net zo veel recht om ergens te mogen wandelen en te genieten van zijn honden leven als jullie honden.
Natuurlijk zonder daarbij andre te hinderen of lastig te vallen en daar zorg ik altijd voor.
Hond moet toch uit wandelen andres zou dierenmismandeling zijn.
Snap ookwel dat je domme mensen heb die een niet sociaale hond los gooien of nog irritanter honden laten loslopen waar het niet mag... Maar ja dat zijn niet alleen HR-honden hoor. als politie meer zou handhaven gaat men zich er meschien meer aan houden.
Het irriteert mij minder dan niets als mensen hun hond los laten lopen waar het niet mag. Niet mijn zorg maar de hunne. Mijn zorg is dat mijn hond ongeschonden thuis komt.

Overigens ook altijd mijn zorg geweest dat andere honden ongeschonden thuis kwamen toen ik nog een asociaal kutjoekel aan de lijn had. Die hoefde zich zelf nooit te verdedigen. Daar zorgde ik wel voor. Peins er niet over andermans hond in gevaar te brengen omdat het "normaal" is dat hij zichzelf verdedigt.
Ging trouwens ook niet met de hond lopen in gebieden waar ik struikelde over mensen en honden.
Hij was gevaarlijk en daarmee ontzegde ik mezelf dat recht.
Gr. Aniek

Afbeelding
Budkes
Zeer actief

Cleva schreef:
Budkes schreef: Sorry hoor, maar dan leefde je 4,5 jaar geleden onder een steen.
Nu nog. Ze heeft een mini lasie.
Aah skattig.
Gr. Aniek

Afbeelding
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Is dit niet gewoon weer zo'n trol?
Kan bijna niet geloven dat dit serieus is.
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

kan me eigenlijk wel vinden in die regels,
behalve dat anonieme melden, mag voor mij ook met naam enz.
kort aanlijnen, werkt niet altijd, ik ken iemand die twee ankers mee moet nemen als hij met zijn hond gaat wandelen, die wandelt niet met zijn hond, zijn hond wandelt met de baas. [kom hem gelukkig zelden tegen]

ik vermijd drukke gebieden met veel mensen, kinderen en honden,
nou heb ik het voordeel dat hier weinig mensen met honden lopen, en wat er loopt is zelden los.
heb mijn hond altijd aangelijnd, behalve in het veld, waar dan niemand is, mag ze los.
ondanks dat mijn hond erg sociaal en lief naar mens en dier is, weet ik ook waar toe ze [het ras] in staat is.
ik wil koste wat kost, ongelukken voorkomen, en hoop nooit is een dergelijke situatie te komen.
bouvierpoedel
Zeer actief

Gezeur om niets.
Ga lekker ergens anders het slachtoffer uithangen.
Sowieso mogen honden al niet overal komen en de jouwe nu op nog wat minder plekken.
Jammer dan , je hond zit er niet mee en zoveel veranderd er nu ook niet als jij je al netjes aan de regels houd.
stoffeltje
Zeer actief

Ongelezen bericht door stoffeltje »

Sorry hoor, maar ik vind sommige van jullie behoorlijk asociaal reageren!
Is het nou echt nodig om iemand belachelijk te maken omdat ze haar sheltie een mini lassie noemt?
Of is dit enkel en alleen omdat ze naast die sheltie ook een stafford heeft?
bouvierpoedel
Zeer actief

stoffeltje schreef:Sorry hoor, maar ik vind sommige van jullie behoorlijk asociaal reageren!
Is het nou echt nodig om iemand belachelijk te maken omdat ze haar sheltie een mini lassie noemt?

Je kunt ook overal een drama van maken of een complot. :jank:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

stoffeltje schreef:Sorry hoor, maar ik vind sommige van jullie behoorlijk asociaal reageren!
Het is vooral een teken van slecht inschatten van de kennis van je publiek. Op een hondenforum mag je redelijk wat rassenkennis verwachten, zeker van de niet al te zeldzame rassen. De sheltie is bepaald niet zeldzaam
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”