Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Blaffen bij bezoek

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Luciav
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Aantal honden: 1

Blaffen bij bezoek

Ongelezen bericht door Luciav »

Hoi! Mijn hond luistert heel goed en leert heel snel, maar zodra we bezoek hebben gaat ze naar mensen blaffen en op dat moment luistert ze écht niet meer. Ze is bang voor vreemde mensen, dus dat kan er mee te maken hebben. Enige tips hoe we dat haar kunnen afleren? Ik ben haar nu beter 'blijf' aan het leren en dat doet ze heel goed, maar bij bezoek kiest ze er voor om niet meer te luisteren. Als mensen gaan zitten dan is ze eindelijk stil, tot ze gaan bewegen/opstaan.
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Re: Blaffen bij bezoek

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

denk dat het te maken heeft met haar onzekerheid,

mijn hond blaft als hij iets hoort,[maar dat verwacht ik ook van haar] maar zo gauw als zij de mensen ziet en ik klaar zeg, is ze stil.
maar nog wel heel oplettend.

heb er dus geen ervaring mee, en ik lees dus maar even mee.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Als de bel gaat aanlijnen en dan open doen , je hebt dan controle en hij is zekerder door het lijntje.
Mensen de hond niet aan laten halen, niets zeggen en niet aankijken.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Luciav
Vaste gebruiker

bouvierpoedel schreef:Als de bel gaat aanlijnen en dan open doen , je hebt dan controle en hij is zekerder door het lijntje.
Mensen de hond niet aan laten halen, niets zeggen en niet aankijken.
Aanlijnen is een goede, die ga ik eens proberen dank je! Ik zeg inderdaad altijd tegen mensen dat ze haar moeten negeren, ook wanneer ik haar los laat in parkjes en dan gromt/blaft ze gelukkig niet.
Dorine.
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dorine. »

Ik zou in elk geval zorgen dat je hond het bezoek begroet vanuit rust, en niet vanuit het hele drukke. Dat kan bijvoorbeeld door haar in de bench of een andere kamer te stoppen totdat het bezoek rustig is gaan zitten en een drankje heeft etc. Ik zag wat andere mensen zeggen aanlijnen, dat kan natuurlijk ook en werkt ook goed! Zo kan je afstand houden, bezoek op de bank, jij een stuk verder weg met de hond aan de lijn en dan maar even over een afstand kletsen.

Mijn hond vindt bezoek ook spannend. Het helpt enorm als het bezoek de hond TOTAAL negeert. Dus ook zeker niet kijken. Mensen hebben heel erg de neiging, zeker ook als ze zelf een beetje bang zijn voor de hond, om te gaan staren. Dat vinden honden die al wat onzeker zijn helemaal niet leuk. Mijn hond gaat dan dus blaffen, als mensen naar hem staren. Daar schrikken mensen van, waardoor ze een beetje zenuwachtig/bang worden. Wat doen ze dan? De hond juist extra in de gaten houden (en dus veel kijken).

Dus begin vanuit rust, zorg dat het bezoek de hond totaal negeert (en ook even niet opstaat of luid gaat praten) totdat de hond comfortabel is. Ik zou zelf de hond dan ook belonen (met voertjes, niet gewoon met stem) voor rustig zijn terwijl het bezoek er is.

Het stukje "ze is uiteindelijk stil tot het bezoek gaat bewegen of opstaan" dat zou ik persoonlijk clickertrainen. Daarmee bedoel ik niet per se met een clicker, al kan dat wel, maar meer de filosofie erachter 'in stapjes uitbouwen'. Dus nodig lief oefenbezoek uit dat het niet erg vindt om actief te helpen met het trainen. Je laat ze rustig zitten, de hond went, wordt rustig, krijgt voertjes. Bezoek maakt een kleine armbeweging. Gaat dat goed, belonen. Grotere armbeweging. Half opstaan uit stoel en direct weer zitten. Helemaal opstaan uit stoel, even blijven staan, weer zitten. Rondje om de tafel lopen. Een keer hard lachen. Een dansje doen :P.

Kan je hier iets mee?
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Dat werd hier ook even gedaan maar dat gekrijs was héel snel klaar toen ik ze bij de eerste blaf bij de lurven greep, in de keuken zette en de deur voor hun neus dichtdeed. Als je je niet kunt gedragen, word je er niet bij betrokken.
Luciav
Vaste gebruiker

Dorine. schreef:
Kan je hier iets mee?
Zeker! Dank je wel, ga het proberen. Dat aankijken herken ik heel erg. Vooral als mensen gaan lokken naar Kaya wordt ze helemaal gek haha. Negeren werkt inderdaad het beste.
Luciav
Vaste gebruiker

Sandra&co schreef:Dat werd hier ook even gedaan maar dat gekrijs was héel snel klaar toen ik ze bij de eerste blaf bij de lurven greep, in de keuken zette en de deur voor hun neus dichtdeed. Als je je niet kunt gedragen, word je er niet bij betrokken.
Hmm, weet niet of dat zou werken. Haar gedrag komt voort uit onzekerheid/angst/waakhondgedrag en als we haar in een andere ruimte zouden zetten denk ik dat ze helemaal gek wordt (tenzij er iemand bij is, misschien).
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Mijn hond heeft hetzelfde, en ik zou inderdaad doen wat Dorine zegt. Wat Sandra&co adviseert werkt hier averechts, ze raakt dan alleen maar meer gestressed. Wij doen Oor altijd in de bench tot het bezoek zit en de hond gekalmeerd is, en dan kan ze op fatsoenlijke manier komen kennismaken. Als het bezoek haar daarbij initieel negeert duurt het soms nog geen tien seconden voordat ze zich al als een sloerie aan diens voeten werpt om geaaid te worden :P
Luciav
Vaste gebruiker

mijke schreef:Mijn hond heeft hetzelfde, en ik zou inderdaad doen wat Dorine zegt. Wat Sandra&co adviseert werkt hier averechts, ze raakt dan alleen maar meer gestressed. Wij doen Oor altijd in de bench tot het bezoek zit en de hond gekalmeerd is, en dan kan ze op fatsoenlijke manier komen kennismaken. Als het bezoek haar daarbij initieel negeert duurt het soms nog geen tien seconden voordat ze zich al als een sloerie aan diens voeten werpt om geaaid te worden :P
Haha, aaien gaat het bij Kaya sowieso niet worden, die laat zich niet aaien door vreemden. Maar ben al lang blij als ze gewoon stil is!
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Luciav schreef:
Sandra&co schreef:Dat werd hier ook even gedaan maar dat gekrijs was héel snel klaar toen ik ze bij de eerste blaf bij de lurven greep, in de keuken zette en de deur voor hun neus dichtdeed. Als je je niet kunt gedragen, word je er niet bij betrokken.
Hmm, weet niet of dat zou werken. Haar gedrag komt voort uit onzekerheid/angst/waakhondgedrag en als we haar in een andere ruimte zouden zetten denk ik dat ze helemaal gek wordt (tenzij er iemand bij is, misschien).
Ik ken je hond natuurlijk niet, maar ook veel angstige honden knappen op door ze duidelijkheid te bieden. Een onzekere hond kan nog veel onzekerder worden als hij het gevoel krijgt dat hij verantwoordelijk is. Als een hond nauwelijks accepteert dat bezoek opstaat, is er nog best een weg te gaan.
Dat in combinatie met de wetenschap dat het om een herder gaat, zou ik ten aller tijde proberen te voorkomen dat ie ooit op het idee komt om te gaan snappen.
Ik vind eerlijk gezegd de tip van Sandra de beste die er is gegeven.
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Ik heb hier ook een onzekere keffert :ugh:
wat ik doe is als de bel gaat, dan moeten ze van mij de keuken in. Bezoek komt binnen en na ongeveer 5 minuten als het bezoek ook kalm is :mrgreen: dan doe ik de keukendeur open en laat de honden binnen, ze blaffen dan niet.
Afbeelding
Dorine.
Actief
Contacteer:

mijke schreef:Mijn hond heeft hetzelfde, en ik zou inderdaad doen wat Dorine zegt. Wat Sandra&co adviseert werkt hier averechts, ze raakt dan alleen maar meer gestressed. Wij doen Oor altijd in de bench tot het bezoek zit en de hond gekalmeerd is, en dan kan ze op fatsoenlijke manier komen kennismaken. Als het bezoek haar daarbij initieel negeert duurt het soms nog geen tien seconden voordat ze zich al als een sloerie aan diens voeten werpt om geaaid te worden :P
Haha, heerlijk toch dat ze uiteindelijk wél wilt knuffelen. Ryuk doet dat dus ook, maar alleen als de persoon in de eerste paar seconden aaien laat merken dat hij er echt goed in is. Als je hem op de juiste plekjes kriebelt is hij je beste vriend. Mijn schoonvader, een schat van een vent, weet niet zo goed hoe hij moet aaien en doet dan zo'n klopje op zijn hoofd of zijkant. Haha. Ik zie altijd zo'n teleurstelling in Ryuk zijn ogen dan. Van is dit alles?!
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Investeren in een paar grote kluiven. Zodra er bezoek komt een kluif in zijn mik.
Misschien dat dat helpt?
Dan heeft ie even wat anders te doen :wink:
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Hier ook van die krijsbakken. Beide gewoon de bench in met een kluif, ze mogen er pas uit als ze rustig zijn. Ze vinden het moment van binnenkomen gewoon heel spannend en aangezien ze te gestrest zijn om te luisteren hoeven ze dat niet maar berg ik ze veilig op. Allebei de benches staan in de woonkamer want wegsluiten is vaak nog spannender als op een veilige plek erbij zijn.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
lotje&famke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mix Schapendoes en een Teckel

Ongelezen bericht door lotje&famke »

Luciav schreef:Hoi! Mijn hond luistert heel goed en leert heel snel, maar zodra we bezoek hebben gaat ze naar mensen blaffen en op dat moment luistert ze écht niet meer. Ze is bang voor vreemde mensen, dus dat kan er mee te maken hebben. Enige tips hoe we dat haar kunnen afleren? Ik ben haar nu beter 'blijf' aan het leren en dat doet ze heel goed, maar bij bezoek kiest ze er voor om niet meer te luisteren. Als mensen gaan zitten dan is ze eindelijk stil, tot ze gaan bewegen/opstaan.
Mijn teckeltje kan dat ook zo doen. Het is een moeilijk iets. Ook moeilijk om meerdere dingen tegelijk te doen, het bezoek welkom heten, kletsen, koffie /thee/ taart en tegelijk je hond opvoeden. Ik vind het belangrijk dat het voor het bezoek gezellig is om hier te komen en dat ik dan dus niet de hele tijd met de hond bezig ben.
Een hond echt negeren (dus ook niet naar kijken), dat kunnen maar heel weinig mensen. Daarbij vind ik dat mensen ook zichzelf moeten kunnen zijn als ze hier komen en dat ze dus niet verkrampt gaan zitten doen zo van ik mag dit en dat niet. Ik vraag wel haar met rust te laten, haar de ruimte te geven en niet te aaien (maar naar haar kijken en tegen haar praten dat kunnen de meeste niet weerstaan).

De tips die worden gegeven hebben hier niet geholpen. Ze kan namelijk heel goed aangelijnd in huis zijn en blaffen tegelijk. Ze kan ook heel goed in de Bench zitten en blaffen tegelijk. Ze kan zelfs een gevulde kong eten en blaffen tegelijk :pffff:
Ze kan ook boven op mijn slaapkamer zijn of in de tuin en blaffen tegelijk. Ze weet heus wel dat het bezoek er dan nog steeds is.
Wat ik wel opvallend vind is dat ze verder in het dagelijks leven juist weinig blaft en ook niet overdreven waaks is bij geluiden enzo. Ze gaat ook stil over straat in de stad en dan kom je ook van alles tegen. Ook is ze in andere situaties snel weer stil als ik 'klaar, is niet nodig' zeg.
Maar bezoek vind ze spannend en verschrikkelijk :gvd:

De enige tip die ik kan geven is dat je een vast plan voor jezelf maakt en je daar voor een lange tijd aan houdt zodat het herkenbaar wordt voor je hond. Ook al werkt het in het begin niet, het heeft tijd nodig. En ook al bemoeit het bezoek zich ermee, houd je aan je plan! Ik heb de fout gemaakt verschillende dingen te doen en voor Pleun is het juist belangrijk dat ik elke keer hetzelfde doe, zodat het herkenbaar wordt.
Een GT inschakelen kan helpen om een plan te maken en zekerder uit te voeren.
Verder las ik hier ook al de tip om met oefenbezoek te oefenen. Dat werkt hier eigenlijk het beste en geeft ook het beste resultaat. Ik kan me op zo'n moment richten op de opvoeding van Pleun en hoef mijn aandacht minder te verdelen. Daarbij heeft oefenbezoek vaak ook meer begrip voor de situatie, zijn ze beter in het negeren en nemen ze de tijd om iets te oefenen. Een vriendin gaat bijvoorbeeld pas weg als Pleun een poosje stil en rustig is. Maar elke keer als ze opstaat om weg te gaan begint Pleun weer..... Dat vraagt veel geduld. Het weggaan heeft ongeveer een uur geduurd :lol1:
Afbeelding
Dorine.
Actief
Contacteer:

lotje&famke schreef: Ze kan zelfs een gevulde kong eten en blaffen tegelijk :pffff:
Hahaha, wat een lekker ding. :P

Maar fijn dat je wel geduldig oefenbezoek hebt kunnen vinden. Voor mijn hond werkt dat dus ook heel goed, maar ik heb een beetje een tekort aan oefenbezoek. Misschien een advertentie in de supermarkt hangen ofzo :P Ze zien me al aankomen "Gezocht: Iemand die even 'voor de nep' op bezoek wilt komen zodat mijn hond tegen je kan blaffen en ik kan oefenen dat mijn hond niet meer gaat blaffen". Zucht :lol1:
lotje&famke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mix Schapendoes en een Teckel

Ongelezen bericht door lotje&famke »

Dorine. schreef:
lotje&famke schreef: Ze kan zelfs een gevulde kong eten en blaffen tegelijk :pffff:

Maar fijn dat je wel geduldig oefenbezoek hebt kunnen vinden. Voor mijn hond werkt dat dus ook heel goed, maar ik heb een beetje een tekort aan oefenbezoek. Misschien een advertentie in de supermarkt hangen ofzo :P Ze zien me al aankomen "Gezocht: Iemand die even 'voor de nep' op bezoek wilt komen zodat mijn hond tegen je kan blaffen en ik kan oefenen dat mijn hond niet meer gaat blaffen". Zucht :lol1:
Pleun zit vol teckel talent :lol1:

Misschien kun je een oproepje op het forum doen voor oefenbezoek bij jou in de buurt? Misschien dat er net iemand in de buurt woont die wel even op bezoek wil komen als je taart belooft ofzo :D
Afbeelding
Dorine.
Actief
Contacteer:

lotje&famke schreef:
Dorine. schreef:

Pleun zit vol teckel talent :lol1:

Misschien kun je een oproepje op het forum doen voor oefenbezoek bij jou in de buurt? Misschien dat er net iemand in de buurt woont die wel even op bezoek wil komen als je taart belooft ofzo :D
Geen slecht idee. Denk dat ik inderdaad maar even een oproepje ga plaatsen ergens. Geen idee of het werkt, maar proberen kan altijd toch? :D
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”