Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Cursus Zelfbeheersing en Zelfvertrouwen bij N&N dogtrainers

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Cursus Zelfbeheersing en Zelfvertrouwen bij N&N dogtrainers

Ongelezen bericht door *Skye* »

We gaan maar weer eens een nieuwe cursus uitproberen, de titel zegt al welke.

De cursus bestaat uit 2 theorielessen en 6 praktijklessen. Afgelopen maandag de eerste theorieles gehad. Niet heel veel nieuwe dingen gehoord, maar wel even goed om af te tasten hoe de hondenschool over alles denkt en we zitten eigenlijk (bijna) overal wel over op 1 lijn.

Toen Nova bij ons kwam vond ze alles eng. Mensen eng, geluiden eng, honden eng, voerbaknijd, speeltjes wilde ze niet delen en ze had geen bijtrem. Echt leuk hoor een nieuwe pup ;) Ondertussen zijn we ruim een jaar verder en is het nog een pittige dame, maar ook de meest onderdanige knuffelkont die ik ken. Mensen zijn niet meer eng, geluiden heel soms maar dan komt ze bij ons schuilen, geen voerbaknijd meer, maar wilt wel duidelijk haar rust en dat mag, ze kan heel duidelijk zijn naar ander honden dat ze ruimte wilt, naar mensen doet ze niets meer. Samen spelen gaat prima tegenwoordig en ook de bijrem werkt perfect.

Maar dan het punt waar ik een beetje vast op loop, de angst voor honden. Best moeilijk om hier mee aan de slag te gaan als je als baasje zelf ook honden eng vind :engel: Omdat ik vind dat ik het verplicht ben aan de honden dit echt aan te pakken (en ik wil het zelf ook natuurlijk). Is dit de eerste stap. Een cursus gaan doen samen met allemaal andere probleemhonden en daar moet ik dan tussen op het veld gaan staan. Heeel ver buiten mijn comfordzone, maar als ik het hier niet durf, dan kan ik er nergens aan beginnen.

Ik ben erg benieuwd hoe het gaat lopen, want ik kan gewoon cursussen doen met Nova (zelfs los van de lijn), alleen eerst moeten alle honden afgeblaft en gegromd worden. Daar wil ik dus aan werken. Maar wat ik zo opving van de rest van de cursisten tijdens de theorieles lopen die wel tegen wat meer dingen aan. Die kunnen bijvoorbeeld niet eens contact krijgen met hun hond als er honden in de buurt zijn.
Ze geven aan vanuit de hondenschool dat ze de cursus aanpassen aan wat de hond nodig heeft dus ik ga het meemaken. Ik ben er dan ook grotendeels ook om aan mijn spanning te werken richting als er honden in mijn buurt komen.

De huiswerkopdrachten voor deze week waren:
- oefenen met aandacht vragen en ook op commando, dit kan ze al, maar toch wel leuk om weer eens wat bewuster te trainen
- ze gaan er vanuit dat de honden de basiscommando's kennen, dit kan Nova ook, maar niet perse altijd wanneer ik het wil :engel: dus hier gaan we mee aan de slag
- en we hebben massage technieken uitgelegd gekregen en gaan hier ook tijdens de cursus veel mee doen. Skye vond het heerlijk, maar Nova vond het maar vreemd.
- en dan de 'moeilijkste'. Samengevat is het de bedoeling dat je voorlopig gaat voorkomen dat ze het gedrag gaat vertonen wat ongewenst is. Het is dus de bedoeling dat ze het ongewenste gedrag zo min mogelijk vertoont. En dat ze gewenst gedrag zo veel mogelijk kan oefenen. En dat uiteindelijk dat gewenste gedrag de boventoon gaat voeren. Wel heel logisch natuurlijk. Maar dat is wel even aanpassen tijdens het uitlaten want dat betekend dat we even helemaal geen honden kunnen passeren. Nu deed ik dat toch al niet snel, maar er waren natuurlijk nog wel heel wat honden waarbij ik dat wel gewoon deed. Ik kan het gewenste gedrag niet goed oefenen als Skye er ook bij is, dus moet ik mezelf gaan aanleren om vaker apart met de honden op pad te gaan. Waarom is deze de moeilijkste, zoals in mijn eerdere topic te lezen is, heb ik op het moment veel last van angst als ik met de honden naar buiten moet en een extra keer apart op pad zorgt natuurlijk voor veel extra spanning. Maar goed, komt goed.

Waar ik erg benieuwd naar ben is eigenlijk het enige ding waar ik net iets anders over denk. Ze willen dat je hond met een slappe lijn naar het veld komt en de training begint ook met de honden in de auto en met het lopen naar het veld. Als Nova op een nieuwe omgeving komt en iets spannend vind dan trekt ze aardig en dat vind ik niet erg. Het is 10kg hond dus veel bereikt ze er niet mee. Vanuit de theorie van de hondenschool is het belangrijk om vanuit rust te beginnen met trainen. Daar ben ik het ook wel mee eens. We dringen niet door deuren, wachten als ik zeg wachten, niet uit de auto springen als ik de deur open doe. Enz. Maar wat betreft dat trekken denk ik zelf, laat ze maar, ik ga geen druk opleggen dat dit niet mag, en ze wordt echt altijd vanzelf rustiger. Voor mijn gevoel kan ze zo juist spanning kwijt en op haar eigen tempo tot rust komen. Maar goed, het kan natuurlijk geen kwaad het te leren, maar het is niet iets waar ik me normaal mee bezig hou.

De eerste indruk van de cursus is in ieder geval goed en de hondenschool komt erg professioneel over. Ik ga het meemaken. Ik dacht misschien wel leuk hier iets over te vertellen en mochten mensen ooit eens gaan zoeken op N&N Dogtrainers hebben ze hier in ieder geval een ervaring te lezen.

Ik ga trouwens proberen thuis alles ook met Skye te doen, Skye vind andere honden niet eng, maar voor mij is het wel fijner als hij ook gaat leren alles te negeren.

Zijn er mensen die deze cursus al eens gedaan hebben? Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Re: Cursus Zelfbeheersing en Zelfvertrouwen bij N&N dogtrain

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Dat met die slappe lijn is natuurlijk omdat deze trainers met name hun pijlen richten op zelfbeheersing. Dat begint al bij het uitstappen uit de auto.
Zelf sleept alles mij hier naar t trainingsveld, en daar heb ik geen moeite mee; ik vind t leuk dat ze zich positief (want dat is t bij mijn honden) opwinden over een cursus. Ik vind ook dat mijn honden zich al bescheiden genoeg opstellen; ze mogen best eens uit de band springen. Maar ik ervaar dergelijke problemen ook niet bij mijn honden, en ik kan me voorstellen dat als gebrek aan de zelfbeheersing het voornaamste probleem is, dat je zo min mogelijk onbeheerst gedrag wil laten bestaan. En ja, dan is consequent doorvoeren misschien aan te raden.
Arline
Zeer actief

Ongelezen bericht door Arline »

Leuk dat je aan de slag gaat, succs en veel plezier.
Ik ken de zz cursus van N&N niet, maar de hondenschool wel. Een goede professionele hondenschool. Ik heb daar puppycursus (met Nox als grootste 'pup' van 7 mnd :mrgreen: ) en basiscursus gedaan. Ik train daar niet meer, omdat ik andere trainingen doe, maar ben er met plezier naar toe gegaan.
Afbeelding
I think the reason we are born with two hands is so we can pet two dogs at once
*Skye*
Zeer actief

@Anne en Taar; ja wat jij zegt zo denk ik er ook over. Ik ga er naar toe omdat ze andere honden spannend vindt en dat ook laat merken. En ik het spannend vind zelf er mee aan de slag te gaan omdat ik ook niet op mijn gemak buiten ben. Dus dit is een mooie beschermde omgeving om er mee te beginnen. Ze blijft netjes zitten als we de auto open doen. Als we vanuit de garage naar de auto gaan blijft ze in de deuropening wachten en komt pas als we roepen. We kunnen ook gewoon los in een groep trainen.
Maar als ik zo de andere mensen eens aanhoorde tijdens de theorieles dan denk ik dat zij de enige is die dit soort dingen kan. Het kan sowieso geen kwaad natuurlijk om het haar aan te leren.

@Arline; leuk om een positieve ervaring over de hondenschool te lezen. Ik denk ook niet dat ik er voor vast ga trainen want het is ruim een half uur rijden. Is opzich wel te doen, maar een gensgevalletje. We kijken het deze cursus maar eens aan.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

*Skye* schreef:@Anne en Taar; ja wat jij zegt zo denk ik er ook over. Ik ga er naar toe omdat ze andere honden spannend vindt en dat ook laat merken. En ik het spannend vind zelf er mee aan de slag te gaan omdat ik ook niet op mijn gemak buiten ben. Dus dit is een mooie beschermde omgeving om er mee te beginnen. Ze blijft netjes zitten als we de auto open doen. Als we vanuit de garage naar de auto gaan blijft ze in de deuropening wachten en komt pas als we roepen. We kunnen ook gewoon los in een groep trainen.
Maar als ik zo de andere mensen eens aanhoorde tijdens de theorieles dan denk ik dat zij de enige is die dit soort dingen kan. Het kan sowieso geen kwaad natuurlijk om het haar aan te leren.

@Arline; leuk om een positieve ervaring over de hondenschool te lezen. Ik denk ook niet dat ik er voor vast ga trainen want het is ruim een half uur rijden. Is opzich wel te doen, maar een gensgevalletje. We kijken het deze cursus maar eens aan.
Dit kan ik niet zo goed rijmen. Het is een meer dan zeer goede hondenschool (vind ik) maar "meer dan een half uur rijden" is veel? ;-) We hebben een ander idee van "lang rijden". ik vind voor reguliere lessen een uur het maximum en dat heb ik het er graag voor over als het kwalitatief hoogwaardige lessen zijn. En dat zijn dit echt!

Als Waalwijk ook op die afstand van jou zit zou je ook 's kunnen kijken naar De Hondenacademie (Waalwijk) of daar wat voor je bijzit maar deze cursus van N&N lijkt me echt ideaal!
*edit: zo ideaal dat ik die cursus nu zelf zit te overwegen voor mijn hond ;-)

Suzanne
*Skye*
Zeer actief

Met een angststoornis en paniekaanvallen in het verkeer is een half uur voor een wekelijkse les voor mij een grensgeval. Ik heb getraind bij Brigitte van Gestel en dat was zonder file 35 min rijden maar ik stond bijna iedere keer in de file. Dan nog een uur intensief trainen, dat breekt mij uiteindelijk op. Zo heeft iedereen inderdaad een ander beeld van lang rijden.

Maar ik doe het graag hoor voor deze cursus. Ik heb nu 1 priveles en een theorieles gehad en dat beviel me heel erg goed. Ben heel erg benieuwd naar de eerste praktijkles.

Hondenacedemi volg ik ook op Facebook en spreekt me inderdaad ook wel aan.

Leuk dat je de cursus misschien wel zelf ook zou willen doen.
~Suzanne~
Zeer actief

daar heb je gelijk in!

Suzanne
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik heb de cursus een paar jaar geleden gedaan met Doña met een specifieke vraag.
Doña haat vreemde honden maar kan zich prima gedragen onder appèl. Met behendigheid wilde dit niet lukken.
Er was voor Don (en mij) geen stuk tussen onder controle en out of control. Als ik haar liet gaan was ze veel te veel bezig met honden langs de kant en als ik pech had moest er een hond uitgekafferd worden langs de kant of een hond uit het parcours gejaagd (als we in een groep trainden). Ze vermoord geen hondjes hoor, maar vriendelijk is anders.
Mbv N&N zijn we aan de slag gegaan met zelf keuzes maken en ontspannen in de buurt van andere honden. Het is heel fijn om dit in een gecontroleerde omgeving te kunnen doen. Je kunt dan ook veel beter kijken hoe je eigen hond reageert omdat ik weet dat die ander niks raars gaat doen (wat buiten zo'n setting wel gebeurt).
Ik ben heel blij dat ik de cursus heb gedaan. Als ik tijd zou hebben zou ik hem zelfs nog een keer doen. Gewoon omdat ik heb gezien dat het Don heel erg heeft geholpen honden te leren vertrouwen. Ze vindt ze nog steeds niet leuk, dat is ook niet mijn doel geweest. Ik heb Don wel veel beter leren begrijpen door die cursus gewoon omdat ik veel meer op haar reactie kon letten omdat ik wist dat er geen hond naar Don zou sprinten "om te spelen". Wat dus al zou vaak gebeurt was en waardoor ze helemaal haar vertrouwen kwijt was (en ik ook).
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Wat goed dat je hiermee aan de slag gaat en het klinkt als een mooie kans om in een gecontroleerde situatie meer vertrouwen te krijgen, zowel voor jou als voor Nova.
Ik ben heel benieuwd naar jullie vorderingen tijdens de cursus!
sirene schreef:Ik heb de cursus een paar jaar geleden gedaan met Doña met een specifieke vraag.
Doña haat vreemde honden maar kan zich prima gedragen onder appèl. Met behendigheid wilde dit niet lukken.
Er was voor Don (en mij) geen stuk tussen onder controle en out of control. Als ik haar liet gaan was ze veel te veel bezig met honden langs de kant en als ik pech had moest er een hond uitgekafferd worden langs de kant of een hond uit het parcours gejaagd (als we in een groep trainden). Ze vermoord geen hondjes hoor, maar vriendelijk is anders.
Mbv N&N zijn we aan de slag gegaan met zelf keuzes maken en ontspannen in de buurt van andere honden. Het is heel fijn om dit in een gecontroleerde omgeving te kunnen doen. Je kunt dan ook veel beter kijken hoe je eigen hond reageert omdat ik weet dat die ander niks raars gaat doen (wat buiten zo'n setting wel gebeurt).
Ik ben heel blij dat ik de cursus heb gedaan. Als ik tijd zou hebben zou ik hem zelfs nog een keer doen. Gewoon omdat ik heb gezien dat het Don heel erg heeft geholpen honden te leren vertrouwen. Ze vindt ze nog steeds niet leuk, dat is ook niet mijn doel geweest. Ik heb Don wel veel beter leren begrijpen door die cursus gewoon omdat ik veel meer op haar reactie kon letten omdat ik wist dat er geen hond naar Don zou sprinten "om te spelen". Wat dus al zou vaak gebeurt was en waardoor ze helemaal haar vertrouwen kwijt was (en ik ook).
Zo herkenbaar voor mij :-( Bij Amy is haar reactieve gedrag ook in korte tijd flink verergerd doordat bij de basiscursus behendigheid een paar keer een loslopende hond in volle vaart op haar af is komen rennen - helemaal niet met slechte bedoelingen, dat waren gewoon jonge honden die niet altijd even goed luisterden. Voorheen had ze op de hondenschool totaal geen problemen met andere honden, omdat ze wist dat die (aangelijnd) niet naar haar toe zouden komen en ze zo rustig aan het groepje kon wennen. Na een paar lessen waren de honden dan gewoon oké. Dat vertrouwen was na drie groepslessen behendigheid helaas helemaal verdwenen :-(
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

DeDiana schreef: Zo herkenbaar voor mij :-( Bij Amy is haar reactieve gedrag ook in korte tijd flink verergerd doordat bij de basiscursus behendigheid een paar keer een loslopende hond in volle vaart op haar af is komen rennen - helemaal niet met slechte bedoelingen, dat waren gewoon jonge honden die niet altijd even goed luisterden. Voorheen had ze op de hondenschool totaal geen problemen met andere honden, omdat ze wist dat die (aangelijnd) niet naar haar toe zouden komen en ze zo rustig aan het groepje kon wennen. Na een paar lessen waren de honden dan gewoon oké. Dat vertrouwen was na drie groepslessen behendigheid helaas helemaal verdwenen :-(
Bij Don is het ook door het lopen in losloopgebied gekomen. Ik hou haar altijd bij me en ze straalt aan alle kanten uit dat ze niks wil maar toch kwamen en komen er altijd honden op haar af. Ik probeer haar wel in bescherming te nemen (en die andere hond want ze durft best wel een hapje te nemen) maar dat lukt niet altijd.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Arline
Zeer actief

*Skye* schreef: @Arline; leuk om een positieve ervaring over de hondenschool te lezen. Ik denk ook niet dat ik er voor vast ga trainen want het is ruim een half uur rijden. Is opzich wel te doen, maar een gensgevalletje. We kijken het deze cursus maar eens aan.
Wannee autorijden lastig voor je is, is het natuurlijk wel een stukje, maar wel de moeite waard!
N&N is voor mij juist lekker dichtbij. Ik train nu juist 4x zo ver ofzo :schrik: Maar dat heeft niks met de hondenschool te maken maar met de training :wink:
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

sirene schreef:
DeDiana schreef: Zo herkenbaar voor mij :-( Bij Amy is haar reactieve gedrag ook in korte tijd flink verergerd doordat bij de basiscursus behendigheid een paar keer een loslopende hond in volle vaart op haar af is komen rennen - helemaal niet met slechte bedoelingen, dat waren gewoon jonge honden die niet altijd even goed luisterden. Voorheen had ze op de hondenschool totaal geen problemen met andere honden, omdat ze wist dat die (aangelijnd) niet naar haar toe zouden komen en ze zo rustig aan het groepje kon wennen. Na een paar lessen waren de honden dan gewoon oké. Dat vertrouwen was na drie groepslessen behendigheid helaas helemaal verdwenen :-(
Bij Don is het ook door het lopen in losloopgebied gekomen. Ik hou haar altijd bij me en ze straalt aan alle kanten uit dat ze niks wil maar toch kwamen en komen er altijd honden op haar af. Ik probeer haar wel in bescherming te nemen (en die andere hond want ze durft best wel een hapje te nemen) maar dat lukt niet altijd.
Dat heeft bij Amy ook meegespeeld ja. Nu loop ik met haar alleen nog in heel rustige losloopgebieden of aanlijngebieden en we doen sociale wandelingen, dus gelukkig is het nu een heel stuk verbeterd. En agility trainen we niet meer in een groep. Dat werd te stressvol voor haar en daardoor ook voor mij.
Ze vindt overigens andere honden vaak best leuk, maar ze heeft even tijd nodig om rustig te wennen. Vreemde honden die in een rechte lijn op haar af komen rennen vindt ze vooral verschrikkelijk en honden die heel opgewonden zijn.
mariabel
Zeer actief
Mijn ras(sen): teckels , spaanse waterhond en chinese koningin

Ongelezen bericht door mariabel »

Ik ken de hondenschool en heb er ook verschillende dingen gedaan. Ik kwam Nicole vanmorgen toevallig tegen in het uitlaatgebied. Daar loopt ze regelmatig individueel met cursist en zijn hond. Een goede hondenschool.vind ik het. Hoop dat het jullie ook veel brengt. !!
Afbeelding
*Skye*
Zeer actief

sirene schreef:Ik heb de cursus een paar jaar geleden gedaan met Doña met een specifieke vraag.
Dankjewel voor je reactie. Goed om jouw ervaring te lezen. Mijn idee was inderdaad precies om daar ergens mee aan de slag te kunnen gaan in een veilige omgeving, waarbij ik inderdaad niet bang hoef te zijn dat mensen hun honden toch alsnog op de van jou af laten stormen. Leuk om jouw ervaring te lezen hoe het er daar aan toe gaat, ik krijg er steeds meer zin in.
DeDiana schreef:Wat goed dat je hiermee aan de slag gaat en het klinkt als een mooie kans om in een gecontroleerde situatie meer vertrouwen te krijgen, zowel voor jou als voor Nova.
Ik ben heel benieuwd naar jullie vorderingen tijdens de cursus!

Dankjewel, het is inderdaad net zo goed voor mij een cursus in zelfvertrouwen als voor Nova. Ik ben ook benieuwd :D

@Sirene en DeDiana: Uit jullie verhalen blijft toch maar weer eens hoe fijn het zou zijn als mensen over het algemeen hun honden wat meer bij zouden houden. Maar goed, andere mensen kunnen we niet veranderen, dus maken we er zelf maar het beste van.
Arline schreef:
*Skye* schreef: @Arline; leuk om een positieve ervaring over de hondenschool te lezen. Ik denk ook niet dat ik er voor vast ga trainen want het is ruim een half uur rijden. Is opzich wel te doen, maar een gensgevalletje. We kijken het deze cursus maar eens aan.
Wannee autorijden lastig voor je is, is het natuurlijk wel een stukje, maar wel de moeite waard!
N&N is voor mij juist lekker dichtbij. Ik train nu juist 4x zo ver ofzo :schrik: Maar dat heeft niks met de hondenschool te maken maar met de training :wink:
Ja het is absoluut de moeite waard hoor om een half enkele reis te rijden voor een specifieke training als dit. En wie weet plakken we er nog wel een training aan vast als de hondenschool heel goed bevalt. 2u rijden enkele reis is echt wel heel ver, waar train je nu? Wij zijn een keer voor een workshop naar Sam Turner gereden. Is voor ons ook 2u rijden, voor een workshop prima te doen, maar voor een wekelijkse training zou dat mij echt te ver zijn.
mariabel schreef:Ik ken de hondenschool en heb er ook verschillende dingen gedaan. Ik kwam Nicole vanmorgen toevallig tegen in het uitlaatgebied. Daar loopt ze regelmatig individueel met cursist en zijn hond. Een goede hondenschool.vind ik het. Hoop dat het jullie ook veel brengt. !!
Dankjewel ik hoop het ook echt. Leuk dat je er zo dichtbij woont. Lopen in het uitlaatgebied gaat waarschijnlijk mijn volgende stap zijn daar, maar dan met Skye. Met Nova durf ik nog wel naar het bos enz, uiteindelijk weet ik bij haar dat ze altijd onderdanig naar andere honden reageert. Voor mij zit mijn grootste angst bij Skye. Maar babystapjes. Eerst eens daar op een veld vol 'probleemhonden' staan met Nova en dan met Skye aan de slag in het echte leven.

Ondertussen zijn we dagelijks al wat oefeningen aan het doen. Toch weer wat meer trainen. De massagetechnieken uitproberen. Skye vond de massage echt heel erg genieten. Nova vind het nog wat vreemd maar laat het wel toe. Dus bij de een kan ik het langer doen dan bij de ander. Vandaag ook de honden apart meegenomen en met Nova goed kunnen oefenen. Een paar honden tegengekomen en als ze rustig bleef mocht ze ook echt kennis maken. Het waren allebei reutjes dus weer 2 positieve ervaringen erbij die we met Skye niet hadden kunnen doen.
Vanavond theorieles 2.
Arline
Zeer actief

*Skye* schreef: Ja het is absoluut de moeite waard hoor om een half enkele reis te rijden voor een specifieke training als dit. En wie weet plakken we er nog wel een training aan vast als de hondenschool heel goed bevalt. 2u rijden enkele reis is echt wel heel ver, waar train je nu? Wij zijn een keer voor een workshop naar Sam Turner gereden. Is voor ons ook 2u rijden, voor een workshop prima te doen, maar voor een wekelijkse training zou dat mij echt te ver zijn.
Misschien onduidelijk, maar ik bedoelde van mij uit geredeneerd :wink: N&N is 10min en 4x zo ver is 40min. En dan duurt mijn training 2,5 a 3u, dat scheelt natuurlijk ook nog of je voor een uurtje ver rijdt of voor en lange tijd (vind ik iig).
2u enkele reis, dat ga ik niet redden hoor :schrik:
Afbeelding
*Skye*
Zeer actief

Afgelopen maandag hebben we de eerste praktijkles gehad. De honden blijven in de auto en de les begint op de parkeerplaats. Er wordt in overleg gekeken welke honden als eerst naar het veld mogen. Iedereen wordt om en om een andere kant op gestuurd en er wordt duidelijk verteld genoeg afstand te houden van de andere honden. Je mag alleen lopen met een slappe lijn en voor je het veld op gaat moet je hond even een zit doen. Je gaat rustig het veld op. Dit ging eigenlijk bij alle honden heel goed.

We zijn met 5 honden en in de les en er staan 5 'attributen' klaar, een schelp, krukjes enz. Iedere hond gaat bij 1 ding staan. Dan is het afwisselend iets leuks met de attributen/ spel/ opdrachten. Halverwege de les ga je naar een ander attribuut. Aangezien wij bij Nova al heel wat hebben gedaan en ze ook gewoon los op het veld kan trainen is het wel leuk om te doen, maar die dingen zijn niet zo heel 'leerzaam' voor ons. Je ziet wel dat de andere mensen er eigenlijk nog helemaal geen ervaring mee hebben. Tussen de ontspan momenten hebben we wat opdrachten gedaan. De 'kijk' oefening, 'kijk' met afleiding (instructeur komt rond je hond lopen/ huppelen), massage, 'plat' aanleren. Na de les ga je gestructureerd weer naar de auto's en stel je telkens zo op dat honden langs de opgestelde honden lopen, achteraan aansluiten en dan de volgende.

Als ik het goed begrijp wordt er vooral gewerkt met de 'Look at that' methode. Je zorgt voor voldoende afstand, hond mag naar de prikkel kijken, kiest ze ervoor om naar jou te kijken, beloon je dat. En dat is eigenlijk wat je de hele tijd moet doen. En afleiding is er genoeg. Er stonden drie groepen te trainen. 2 omheinde velden en 1 buiten het veld. Er lopen honden langs. Er kijken mensen. Op de achtergrond is de snelweg. Er lopen paarden, rijdt een trekker op het terrein. Zo klinkt het heel chaotisch, maar dat is het niet, alles gaat wel heel goed georganiseerd.

We zijn nu met Nova veel op straat aan het trainen, honden opzoeken en op een veilige afstand voor haar trainen, en de oefeningen. De oefening 'plat' vind Nova heel moeilijk. Ik doe hem ook met Skye en die kan ik zonder enkel probleem met een snoepje plat op zijn zij krijgen, hij blijft dan ook gewoon relaxed liggen. Nova gaat wel op haar heup liggen, maar blijft zich heel lang schrap houden. Ik kan me voorstellen dat het best een spannende oefening is, want je moet je wel helemaal overgeven en ontspannen als hond zijnde. Maar iedere dag doen we de oefening 1 of 2 keer en paar keer en het gaat steeds beter. Ik vind het dan wel moeilijk om te stoppen op het hoogtepunt. Gisteren deed ze het dus heel goed, en ik wilde het net nog 1 keertje doen. En toen deed ze het niet meer natuurlijk. Vandaag ben ik meteen gestopt toen ze het deed.

Voor mij is het ook zeker weten de juiste keuze geweest. Ik ben met Nova natuurlijk een stuk minder bang met andere honden en het heeft me echt weer even eraan doen denken dat ik natuurlijk gewoon alleen met Nova op pad kan. Dit doe ik dan ook zo ongeveer 4x pw nu. Ik stond tijdens de training tussen een heeeeeel drukke boxer en een heeeeele grote bordeaux dog in. Met Nova ging het wel, met Skye had ik dit doodeng gevonden. Maar ik merk wel dat het me goed doet om te zien dat die mevrouw haar hond gewoon vast houdt. Dus als ik daar met Skye had gestaan was het ook geen probleem geweest.
Nicole kwam halverwege de les nog even vragen hoe het met mij ging ivm met mijn angsten. Dat verraste me echt, want dat geeft voor mij wel aan dat ze het wel heel serieus neemt en dat geeft wel vertrouwen.

Voor Nova is het absoluut de juiste cursus, en ik denk dat ik het zelf eigenlijk ook wel had gekund, maar voor mij is dit weer het juiste zetje om te motiveren aan de slag te gaan. Even uit mijn angst en focussen op de training. Voor mij is het dus ook absoluut de juiste plek, ik vind het nu al spannend als ik me realiseer dat ik nog maar 5x met Nova ga en daarna met Skye aan de slag ga daar. Eigenlijk zo zielig voor Skye, want hij is echt wel een lieve/ goed luisterende/ betrouwbare hond, maar het zit mij gewoon zo hoog. Ik hoop echt dat als ik daar met hem aan de slag ga ik weer zo vaak in situaties ga komen die ik spannend vind, dat ik mijn vertrouwen in het lopen met hem weer terug krijg.

Maandag weer les 2.
*Skye*
Zeer actief

Afgelopen maandag hebben we de eerste praktijkles gehad. De honden blijven in de auto en de les begint op de parkeerplaats. Er wordt in overleg gekeken welke honden als eerst naar het veld mogen. Iedereen wordt om en om een andere kant op gestuurd en er wordt duidelijk verteld genoeg afstand te houden van de andere honden. Je mag alleen lopen met een slappe lijn en voor je het veld op gaat moet je hond even een zit doen. Je gaat rustig het veld op. Dit ging eigenlijk bij alle honden heel goed.

We zijn met 5 honden en in de les en er staan 5 'attributen' klaar, een schelp, krukjes enz. Iedere hond gaat bij 1 ding staan. Dan is het afwisselend iets leuks met de attributen/ spel/ opdrachten. Halverwege de les ga je naar een ander attribuut. Aangezien wij bij Nova al heel wat hebben gedaan en ze ook gewoon los op het veld kan trainen is het wel leuk om te doen, maar die dingen zijn niet zo heel 'leerzaam' voor ons. Je ziet wel dat de andere mensen er eigenlijk nog helemaal geen ervaring mee hebben. Tussen de ontspan momenten hebben we wat opdrachten gedaan. De 'kijk' oefening, 'kijk' met afleiding (instructeur komt rond je hond lopen/ huppelen), massage, 'plat' aanleren. Na de les ga je gestructureerd weer naar de auto's en stel je telkens zo op dat honden langs de opgestelde honden lopen, achteraan aansluiten en dan de volgende.

Als ik het goed begrijp wordt er vooral gewerkt met de 'Look at that' methode. Je zorgt voor voldoende afstand, hond mag naar de prikkel kijken, kiest ze ervoor om naar jou te kijken, beloon je dat. En dat is eigenlijk wat je de hele tijd moet doen. En afleiding is er genoeg. Er stonden drie groepen te trainen. 2 omheinde velden en 1 buiten het veld. Er lopen honden langs. Er kijken mensen. Op de achtergrond is de snelweg. Er lopen paarden, rijdt een trekker op het terrein. Zo klinkt het heel chaotisch, maar dat is het niet, alles gaat wel heel goed georganiseerd.

We zijn nu met Nova veel op straat aan het trainen, honden opzoeken en op een veilige afstand voor haar trainen, en de oefeningen. De oefening 'plat' vind Nova heel moeilijk. Ik doe hem ook met Skye en die kan ik zonder enkel probleem met een snoepje plat op zijn zij krijgen, hij blijft dan ook gewoon relaxed liggen. Nova gaat wel op haar heup liggen, maar blijft zich heel lang schrap houden. Ik kan me voorstellen dat het best een spannende oefening is, want je moet je wel helemaal overgeven en ontspannen als hond zijnde. Maar iedere dag doen we de oefening 1 of 2 keer en paar keer en het gaat steeds beter. Ik vind het dan wel moeilijk om te stoppen op het hoogtepunt. Gisteren deed ze het dus heel goed, en ik wilde het net nog 1 keertje doen. En toen deed ze het niet meer natuurlijk. Vandaag ben ik meteen gestopt toen ze het deed.

Voor mij is het ook zeker weten de juiste keuze geweest. Ik ben met Nova natuurlijk een stuk minder bang met andere honden en het heeft me echt weer even eraan doen denken dat ik natuurlijk gewoon alleen met Nova op pad kan. Dit doe ik dan ook zo ongeveer 4x pw nu. Ik stond tijdens de training tussen een heeeeeel drukke boxer en een heeeeele grote bordeaux dog in. Met Nova ging het wel, met Skye had ik dit doodeng gevonden. Maar ik merk wel dat het me goed doet om te zien dat die mevrouw haar hond gewoon vast houdt. Dus als ik daar met Skye had gestaan was het ook geen probleem geweest.
Nicole kwam halverwege de les nog even vragen hoe het met mij ging ivm met mijn angsten. Dat verraste me echt, want dat geeft voor mij wel aan dat ze het wel heel serieus neemt en dat geeft wel vertrouwen.

Voor Nova is het absoluut de juiste cursus, en ik denk dat ik het zelf eigenlijk ook wel had gekund, maar voor mij is dit weer het juiste zetje om te motiveren aan de slag te gaan. Even uit mijn angst en focussen op de training. Voor mij is het dus ook absoluut de juiste plek, ik vind het nu al spannend als ik me realiseer dat ik nog maar 5x met Nova ga en daarna met Skye aan de slag ga daar. Eigenlijk zo zielig voor Skye, want hij is echt wel een lieve/ goed luisterende/ betrouwbare hond, maar het zit mij gewoon zo hoog. Ik hoop echt dat als ik daar met hem aan de slag ga ik weer zo vaak in situaties ga komen die ik spannend vind, dat ik mijn vertrouwen in het lopen met hem weer terug krijg.

Maandag les 2 al weer.
~Suzanne~
Zeer actief

Wat fijn om te lezen!!! Zit zo te horen ook een stukje impuls controle in.
Lijkt me ook echt iets om met Rowan te gaan doen maar dat gaat niet meer dit jaar lukken helaas.

Dank voor de update en je verslag.

Suzanne
mariabel
Zeer actief

Fijn dat je gevoel hebt dat je op juiste plek zit. Ik ken Nicole niet anders dan heel zorgvuldig.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Leuk om te lezen en fijn dat het zo goed is gegaan! Ik kan me voorstellen dat het jou ook helpt en het is natuurlijk ook gewoon hartstikke leuk om samen bezig te zijn. Klinkt heel goed allemaal!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Leuk om te lezen :ok:

Klinkt als een voor jou/jullie goede aanpak.
Blijf maar lekker vertellen over die cursus
Ik vind het interessant :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
*Skye*
Zeer actief

~Suzanne~ schreef:Wat fijn om te lezen!!! Zit zo te horen ook een stukje impuls controle in.
Lijkt me ook echt iets om met Rowan te gaan doen maar dat gaat niet meer dit jaar lukken helaas.

Dank voor de update en je verslag.

Suzanne
Het is inderdaad best afwisselend wat we doen tijdens een les. Ik vind het echt absoluut een aanrader. Ook voor niet beginners. Ze passen de les echt goed aan op het niveau van iedere deelnemer en zijn/ haar hond.
mariabel schreef:Fijn dat je gevoel hebt dat je op juiste plek zit. Ik ken Nicole niet anders dan heel zorgvuldig.
Dat is zeker een goede omschrijving ;) Heel fijn voor zo een controle freak als mij :engel:
DeDiana schreef:Leuk om te lezen en fijn dat het zo goed is gegaan! Ik kan me voorstellen dat het jou ook helpt en het is natuurlijk ook gewoon hartstikke leuk om samen bezig te zijn. Klinkt heel goed allemaal!
Ja dat is het zeker weten. Heb ook weer het trainen op mijn oude hondenschool opgepikt. Zomerschool met allerlei verschillende dingen. En nu lessen Fun. (hindernisjes, om dingen sturen, tunneltjes). Ik ga straks met Nova Fun doen en in oktober beginnen er lessen hoopers en dat ga ik met Skye doen. Totdat hoopers begint doe ik met Skye Fun. Dus ben weer lekker bezig met allebei de honden. Was echt vergeten dat dat zo leuk is.
ranetje schreef:Leuk om te lezen :ok:

Klinkt als een voor jou/jullie goede aanpak.
Blijf maar lekker vertellen over die cursus
Ik vind het interessant :D
Tnx :D Zal het proberen te blijven doen. Nu is de update een beetje laat aangezien we vanavond al weer les hebben.

Vorige week maandag hebben we dus weer een les gehad. Ondertussen hebben we er al 2 theorielessen op zitten en 2 praktijklessen. Dus we zitten op een soort van de helft want nog maar 4 lessen te gaan.

Het was weer een leuke en leerzame les. Weer dezelfde opzet. Iedereen start bij een attribuut. Je wisselt ontspanning af met oefeningen en draait om de zoveel tijd door.
Tijdens de les wisselen de andere velden van cursisten. Wat in onze les dan meteen weer als een oefening gebruikt kan worden omdat ze allemaal langs ons veld moeten lopen. Je kan dan heel gecontroleerd de afstand nemen die jouw hond nodig heeft.

Deze les werd er aandacht gegeven aan snuffeloefeningen, wat voor ons al bekend is, maar altijd leuk is om te doen.

We hebben de 'plat' oefening weer gedaan. Wat Nova echt verschrikkelijk vindt. Thuis gaat het steeds beter, maar op het veld is het nog een stapje te ver. Te veel prikkels. Ze deed het wel even omdat ik het perse wilde ;), maar ging meteen weer overeind. Maar dat maakt ook helemaal niet uit, ik ben blij dat ze het toch even wilde doen en dat beloon ik dan uitgebreid en dan is het goed.

Begroeten werd ook geoefend. Dus de instructrices kwamen hallo zeggen tegen de baasjes en de hand schudden. Dat deed Nova ook heel goed.

Wat ik wel heel moeilijk blijf vinden is dat ze toch ineens heel heftig kan reageren op honden om haar heen. Zo is het de bedoeling dat iedereen op zijn eigen hond oplet, maar ook oplet dat als je doorschuift naar de volgende oefening dat je niet te dicht op je voorganger komt. Ik had dus iemand achter me die vrij dicht bij kwam iedere keer, wat ik niet door had aangezien ik met Nova bezig was, mijn voorganger, alles wat om mee heen gebeurd. En ik merk het echt niet aan Nova, en ineens slaat ze dan aan. Wat natuurlijk niet de bedoeling is. Of nouja, wat je eigenlijk wilt voorkomen... Dat blijft toch een moeilijk ding. Want eigenlijk doet ze het super, tot ze het niet meer doet.

We sloten de les af door in een grote kring te gaan staan en heel gecontroleerd moesten we stappen naar voor doen. Er werd dan aangegeven wie naar voor mocht. Eigenlijk lukte het alleen Nova en een bordeaux dog goed. Ik stond met mijn rug naar de binnenkant zodat Nova wel naar de honden 'moest' kijken en zich niet alleen op mij zou focussen. En ineens keek ik om en stonden we echt heel dichtbij de bordeaux dog. Toen wilde ze dat ik nog een paar stappen zetten, maar toen kwam mijn angst even opzetten. Nova kon het prima, maar ik vond het wel heel dichtbij komen :engel: Nouja, daarvoor zijn we er natuurlijk ook.

Waar we ook aan gaan werken is dat ik op moet passen dat ik het niet op appel ga letten. Nova vergeet heel makkelijk de stap dat het wel de bedoeling is dat ze de omgeving in haar opneemt. Dus ze gaat gewoon mij aan zitten staren en eigenlijk was gewoon aan het volgen (hoewel ze dat helemaal niet kan). Dat is natuurlijk net niet de bedoeling. Het is de bedoeling dat ze gaat leren omgaan met de omgeving, niet alles buitensluiten en op mij focussen. Maar goed, wie ben ik om daar iets over te vinden ;), want ze kopieert eigenlijk gewoon mijn gedrag :engel:

Stapje voor stapje komen we er samen wel. Vanochtend stond ik tijdens het uitlaten uitgebreid naar een paar paddenstoelen te kijken, de zon viel er zo mooi op. En ik bedacht me dat ze een dag ervoor er heel anders uitzagen. De honden stonden te snuffelen. En ineens bedacht ik me, wat zijn we allemaal ontspannen :mann: daar doe ik het natuurlijk allemaal voor.

Vanavond weer een les.

Foto's praktijk les 1
Afbeelding

Foto's prijktijkles 2
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Leuk om te lezen weer!
Heel herkenbaar, er zitten veel oefeningen en aandachtspunten bij waar wij bij de sociale wandelingen ook op oefenen :D
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Fijn om te lezen dat je zelf ook ontspannender wordt :ok:
Het is toch altijd ook wel een wisselwerking tussen baas en hond.
Goed om door te zetten
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
*Skye*
Zeer actief

@DeDiana: Wie weet gaat dan dan wel de volgende stap zijn voor ons dan :D

@Ranetje: Het is zeker fijn om weer iets ontspannender te kunnen lopen. Ik zie gewoon zelfs tijdens de 10 min wandeling vanuit ons huis ineens dingen die me nooit eerder opvielen. Zoals bijvoorbeeld een vlinderplant met heel veel vlinders. Als je niet de hele tijd de omgeving moet/ wilt scannen dan heb je ineens heel veel tijd over.

Ondertussen zijn we al weer 2 lessen verder, ben er niet aan toe gekomen er voor te gaan zitten.

Praktijkles 3:
Dit was voor ons een beetje een saaie les. Het was onwijs slecht weer. Toen de les begon ging het echt los met stortregen. In plaats van op het veld te gaan, zijn we het schuurtje in gedoken wat naast de trainingsvelden staat (Waar het logo op staat). Dat is natuurlijk al een oefening op zich voor honden van deze cursus. Verder ging de les voor mij een beetje rommelig/ had ik er niet zo veel aan. Er waren twee honden waar de twee instructrices die les veel mee bezig zijn geweest. Dan heb je natuurlijk wel je oefeningen die je kan doen. Maar voor Nova en mij zit er niet veel uitdaging meer in het lopen over krukjes. Ik ben dus maar zelfstandig een beetje gebruik gaan maken van de honden op het veld ernaast om op Nova haar tempo steeds dichterbij te komen.
Tijdens de les gedraagt Nova zich als het braafste meisje van de klas. Ze doet echt alles goed bij mij. Ik vind het nog steeds wel leuk want ik kan wel iets met de oefeningen. Als bijvoorbeeld 1 van de instructrices mij komt begroeten of Nova komt begroeten vind ze dat gewoon super spannend en is het echt geen probleem voor haar om netjes naast me te blijven zitten. Maar komt de buurvrouw dat doen is het een ander verhaal. Ik zal dus vooral de oefeningen die we daar leren thuis moeten gaan doen.
Na deze les hebben we besloten dat we gaan wisselen en mijn man de lessen gaat doen. Hij kan hier veel meer uit halen met Nova want hij traint niet zo veel met ze. En ik merk dat ik op het veld echt volledig ontspannen sta dus ik heb mijn doel ook uit de lessen gehaald. Eigenlijk is het voor mij spannender om niet op het veld te staan, want zo sta ik veel meer open voor vreemde honden dus ik train ondertussen ook verder aan mijn angst.

Praktijkles 4:
In de afgelopen week is het met Nova helemaal de verkeerder kant op gegaan. Waar we eerst op locaties nog wel honden redelijk goed konden passeren is het nu zo goed als onmogelijk. Ze slaat steeds sneller en heftiger aan en als we ons helemaal willen houden aan het advies komen we nergens meer. Het is namelijk de bedoeling haar niet in situaties te komen waarbij zij het gevoel heeft te moeten aanslaan want het is de bedoeling dat ze het gedrag gaat vergeten en dat we ander gedrag gaan aanleren. Maar waar we eerst met genoeg ruimte nog wel honden konden passeren met 1 of 2 blafjes, gaat ze nu te keer als een dolle mina op 50 meter afstand. De eerste seconde dat ze een hond ziet gaat ze te keer dus we kunnen er niet op inspelen. Ze gaat van dat ze niet eens weet dat er een hond is, meteen naar voluit blaffen zodra ze het merkt dat er een hond heel erg ver weg is.

Voor de les even overlegd en we dachten dat het misschien door schijnzwangerschap kan komen. Eerste de les maar even en dan nog verder overleggen.

In de les deed ze het weer heel erg goed. Deze keer was de les iets anders van opzet. In de lengte van het veld was een parcours met oefeningen, die deed je achter elkaar aan. En aan de ene kant van het veld ging je 1 voor 1 aan de slag met de lange lijn. Ook is er een begin gemaakt aan het volgen. Op het veld gedroeg ze zich erg netjes en had ze niet de behoefte overal voor aan te slaan.

Na de les nog een tijd overlegd met Nicole en de conclusie die we uiteindelijk toch wel konden maken is dat wij eigenlijk gewoon de andere kant op aan het trainen waren. We paste de theorie perfect toe, maar Nova nam mooi een loopje met ons. Ze vind andere honden ook wel echt heel spannend, maar had heel goed door dat als zij maar ging reageren, wij meer afstand namen. Dus hoe eerder zij begon met reageren, hoe eerder wij afstand gingen nemen. En we beloonde echt wel weer als ze rustig werd, maar eigenlijk had ze gewoon succes met haar viswijvenmodus, want viswijvenmodus aan, wij namen meer afstand, en dat is wat ze wilt. Gefeliciteerd wij waren getraind door een border collie ;)

Vol goede moed de afgelopen week in gegaan. Het toeval wilde dat toen ik de vuilnisbak ging halen met Nova samen iemand met 2 honden een paar huizen verderop naar buiten kwam. Die honden gingen te keer, Nova ging te keer en probeerde voor me langs te schieten en ik stapte kei hard op haar poot. En ineen was ze stil. Ook zijn we haar (op advies van N&N) gaan corrigeren/ beperken in haar gedrag. Als het dus niet nodig is om te reageren ga je dus gewoon niet reageren. Ja het is spannend, en dat mag, je hoeft er niet heen, wij zorgen voor voldoende afstand, je hoeft niet te keer te gaan op 50m afstand tegen een hond die van je af loopt. Dus nu is het een beetje zoeken naar wanneer we wat doen. We trainen nog steeds de look at that methode, maar we nemen niet alleen maar meer en meer ruimte. In sommige situaties krijgt ze wel te horen dat ze stil moet zijn (gewoon met een 'Nova klaar' op een vriendelijke manier), is ze dan stil en zoekt ze contact dan belonen we het.
Of het nu er door komt dat ze een vrij pittige pijnprikkel heeft gehad doordat ik op haar poot ging staan, of omdat we de trainingsmethode hebben aangepast. Het gaat echt ineens een heel stuk beter.

Waar we deze cursus niet voor deden, maar wat wel een bijkomend voordeel is, is dat ze steeds beter de commando's gaat opvolgen. We hebben daar eigenlijk nooit aandacht aan besteed bij Nova. Ze kende 'hier' en kon betrouwbaar loslopen en dat vonden we wel genoeg voor zo een angstige hond. Nu pakken we wel wat serieuzer door met trainen en trainen meer onderweg en gaat het steeds beter.
Ook het commando 'plat' wat we doen voor de cursus begint aardig goed erin te zitten. In het begin zette ze zich helemaal schrap en wilde ze niet op haar zij gaan liggen. En nu ineens met een klein handgebaar ploft ze gewoon neer en vindt ze het echt heel leuk om te doen. Ik ben ook weer met de clicker gaan trainen en dat maakt denk ik echt wel verschil.

We hebben ook theorieles 3 gedaan, niet verplicht voor deze cursus, maar aangezien ik 1 en 2 had gedaan, wilde ik 3 ook doen. Nou het was een echte horror avond voor mij. Het ging over de clicker, dat was natuurlijk niet eng, maar wist ik al. En over agressie en hondentaal. We kregen dus aardig wat plaatjes te zien van hondenontmoetingen en we moesten dan gaan beoordelen of het een ontspannen ontmoeting was. Nou van sommige plaatjes kreeg ik zowat een hartaanval. Bij 1 vroegen ze ook wat we zouden doen en mijn serieuze antwoord was dat ik zou gaan huilen ;) Maar dit is natuurlijk precies waar mijn zwakke plek zit en waar we echt mee aan de slag moeten gaan.

Sowieso voor iedereen die dit leest omdat ze op ervaringen van N&N Dogtrainers zoeken, sowieso voor iedereen, de theorielessen zijn echt heel erg leerzaam, ik denk dat een groot deel van de forumleden niet heel veel nieuws zal leren, maar echt voor de beginnende hondeneigenaar zou dit verplicht moeten worden.

Vanavond al weer de 1 na laatste les. Ik ben benieuwd. Marcel gaat de cursus afmaken, maar ik ga nog steeds wel gewoon mee natuurlijk met de lessen. Dan gaan we op vakantie en daarna met Skye aan de slag (en dat vind ik echt al zo spannend...)
*Skye*
Zeer actief

Praktijkles 5:

Gisteren hadden we praktijkles 5, volgende week al weer de laatste les. De cursus is voorbij gevlogen.

We zijn altijd goed op tijden en kunnen dan nog even naar de les voor ons kijken. De honden moeten toch in de auto blijven tot de les begint en de les begin ook echt bij het uit de auto gaan. Ik zat zo eens te kijken. Zag een pyreneese berghond buiten het veld staan en een zwarte herder die op het veld los liep en iedere keer keihard naar de hond toe rende. Toen ik dichterbij kwam zag ik dat het een hond is van de cursus Z&Z voor ons was en dat de rest van de groep buiten het veld aan het trainen was. Oeps... het is dus zo ver. De oefeningen met loslopen met een hond van een instructeur erbij. Toen de kwartjes bij mij vielen zat mijn hart meteen in mijn keel en kon ik de spanning niet meer los laten. Hier zijn we dus hier naartoe voor gekomen wat mij betreft.

De normale les was dus buiten het veld. Hierdoor waren er veel situaties om te oefenen met passerende honden want we stonden naast het pad naar de lesvelden toe. De les bestond weer uit afwisselend balansoefeningen, zoekspelletjes, plat oefening, voedserweigeren/ stopteken. Marcel trainde weer met Nova en dat ging weer goed. Wij waren als laatste aan de beurt met de losloopoefening. Ze weten daar van mijn angst alleen was de normale instructice ziek dus er was iemand anders. Marcel ging het veld op met Nova en ik ging even overleggen wat het handigste was ivm mijn angst. De angst zit zo hoog bij mij dat ik toen meteen al in tranen uitbarstte van de spanning. Zou het beter zijn als ik de oefening doe, of dat ik kijk. Uiteraard vond ze dat het beter was dat ik de oefening deed zodat ze de wisselwerking kon zien ook. Met hartslag 180 zo ongeveer ben ik de oefening gaan doen.
De instructrice staat buiten het hek met haar hond, pyreneese berghond, dus niet te missen. Jij gaat het veld op. Op het moment dat je hond gewend is mag de hond los en moet je gewoon gaan wandelen op en neer op het veld en steeds dichterbij. Nova deed de oefening perfect. Ze bleef netjes bij ons, als we toemaar zeiden ging ze snuffelen bij de hond, we konden haar ook terugroepen. Toen vroeg de instructrice of het goed was of ze op het veld kwam.
Ik vond het zo spannend, ookal weet ik dat het veilig is, hond hond ontmoetingen vind ik gewoon zo moeilijk. Hoewel het met Nova nog nooit verkeerd is gegaan. Nova deed de oefening op het veld net zo goed als met het hek ertussen. Dus we hadden even tijd wat te praten over mijn angst. Uiteindelijk heeft de instructrice mij haar hond laten vasthouden en heb ik met haar hond gelopen. Ik ben ook met haar hond van het veld af gegaan en we moesten een akita passeren. Ik vond het allemaal zo spannend, maar het ging zo goed. Dit zijn voor mij echt hele grote stappen geweest en ik ben wel blij dat dit zo is gelopen.

Na de les even met Nicole overleg gehad. We gaan waarschijnlijk met Nova de cursus ontspannen wandelen in een groep doen. En met Skye een aantal privelessen in de vorm van de losloopoefening die we met Nova hebben gedaan. Want met Nova vind ik het allemaal nog wel redelijk te doen. Maar als ik er maar aan denk dit met Skye te moeten gaan doen word ik nu al flauw van de spanning. En niet omdat Skye perse zo slecht met honden om kan gaan. Maar wat gaat die hond doen, hoe gaat Skye op mijn spanning reageren. Komen ze met en teef of een reu. Nouja, in ieder geval is het duidelijk dat we mijn pijnpunt te pakken hebben. En ondanks dat ik het super spannend vind is het wel een weg die ik in wil gaan. Ik ben zo blij dat ik naar N&N ben gegaan, het is duidelijk een plek met veel kennis van honden en waar er mensen werken met hart voor de zaak. En die ook nog eens begripvol om kunnen gaan met zo een ramppenplan persoon als dat ik ben ;)

Op naar de laatste les en de nieuwe cursussen.
DeDiana
Zeer actief

Goed hoor, dat je het zo bent aangegaan en er ook weer veel positiefs uit hebt kunnen halen!
Natuurlijk ben je niet ineens van die spanning en angst af, maar kleine stapjes maken uiteindelijk ook vele meters. Fijn dat je dit zo op een veilige en goed begeleide manier kunt oefenen! :ok:
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Ik vind het ongelofelijk dapper dat je, ondanks je angst, de oefening toch hebt gedaan!
Arline
Zeer actief

Leuk om je updates te lezen :ok:
En je bent natuurlijk niet ineens over je angsten heen, maar je bent er wel mee aan de slag gegaan. En met een grote pyr het veld afgestapt :8): :D
Afbeelding
mariabel
Zeer actief

Wat ben.je hard aan het werk ! Zo mooi om te lezen dat je angst er mag zijn en zij daar zorgvuldig mee om gaan. !!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”