De cursus bestaat uit 2 theorielessen en 6 praktijklessen. Afgelopen maandag de eerste theorieles gehad. Niet heel veel nieuwe dingen gehoord, maar wel even goed om af te tasten hoe de hondenschool over alles denkt en we zitten eigenlijk (bijna) overal wel over op 1 lijn.
Toen Nova bij ons kwam vond ze alles eng. Mensen eng, geluiden eng, honden eng, voerbaknijd, speeltjes wilde ze niet delen en ze had geen bijtrem. Echt leuk hoor een nieuwe pup
Maar dan het punt waar ik een beetje vast op loop, de angst voor honden. Best moeilijk om hier mee aan de slag te gaan als je als baasje zelf ook honden eng vind
Ik ben erg benieuwd hoe het gaat lopen, want ik kan gewoon cursussen doen met Nova (zelfs los van de lijn), alleen eerst moeten alle honden afgeblaft en gegromd worden. Daar wil ik dus aan werken. Maar wat ik zo opving van de rest van de cursisten tijdens de theorieles lopen die wel tegen wat meer dingen aan. Die kunnen bijvoorbeeld niet eens contact krijgen met hun hond als er honden in de buurt zijn.
Ze geven aan vanuit de hondenschool dat ze de cursus aanpassen aan wat de hond nodig heeft dus ik ga het meemaken. Ik ben er dan ook grotendeels ook om aan mijn spanning te werken richting als er honden in mijn buurt komen.
De huiswerkopdrachten voor deze week waren:
- oefenen met aandacht vragen en ook op commando, dit kan ze al, maar toch wel leuk om weer eens wat bewuster te trainen
- ze gaan er vanuit dat de honden de basiscommando's kennen, dit kan Nova ook, maar niet perse altijd wanneer ik het wil
- en we hebben massage technieken uitgelegd gekregen en gaan hier ook tijdens de cursus veel mee doen. Skye vond het heerlijk, maar Nova vond het maar vreemd.
- en dan de 'moeilijkste'. Samengevat is het de bedoeling dat je voorlopig gaat voorkomen dat ze het gedrag gaat vertonen wat ongewenst is. Het is dus de bedoeling dat ze het ongewenste gedrag zo min mogelijk vertoont. En dat ze gewenst gedrag zo veel mogelijk kan oefenen. En dat uiteindelijk dat gewenste gedrag de boventoon gaat voeren. Wel heel logisch natuurlijk. Maar dat is wel even aanpassen tijdens het uitlaten want dat betekend dat we even helemaal geen honden kunnen passeren. Nu deed ik dat toch al niet snel, maar er waren natuurlijk nog wel heel wat honden waarbij ik dat wel gewoon deed. Ik kan het gewenste gedrag niet goed oefenen als Skye er ook bij is, dus moet ik mezelf gaan aanleren om vaker apart met de honden op pad te gaan. Waarom is deze de moeilijkste, zoals in mijn eerdere topic te lezen is, heb ik op het moment veel last van angst als ik met de honden naar buiten moet en een extra keer apart op pad zorgt natuurlijk voor veel extra spanning. Maar goed, komt goed.
Waar ik erg benieuwd naar ben is eigenlijk het enige ding waar ik net iets anders over denk. Ze willen dat je hond met een slappe lijn naar het veld komt en de training begint ook met de honden in de auto en met het lopen naar het veld. Als Nova op een nieuwe omgeving komt en iets spannend vind dan trekt ze aardig en dat vind ik niet erg. Het is 10kg hond dus veel bereikt ze er niet mee. Vanuit de theorie van de hondenschool is het belangrijk om vanuit rust te beginnen met trainen. Daar ben ik het ook wel mee eens. We dringen niet door deuren, wachten als ik zeg wachten, niet uit de auto springen als ik de deur open doe. Enz. Maar wat betreft dat trekken denk ik zelf, laat ze maar, ik ga geen druk opleggen dat dit niet mag, en ze wordt echt altijd vanzelf rustiger. Voor mijn gevoel kan ze zo juist spanning kwijt en op haar eigen tempo tot rust komen. Maar goed, het kan natuurlijk geen kwaad het te leren, maar het is niet iets waar ik me normaal mee bezig hou.
De eerste indruk van de cursus is in ieder geval goed en de hondenschool komt erg professioneel over. Ik ga het meemaken. Ik dacht misschien wel leuk hier iets over te vertellen en mochten mensen ooit eens gaan zoeken op N&N Dogtrainers hebben ze hier in ieder geval een ervaring te lezen.
Ik ga trouwens proberen thuis alles ook met Skye te doen, Skye vind andere honden niet eng, maar voor mij is het wel fijner als hij ook gaat leren alles te negeren.
Zijn er mensen die deze cursus al eens gedaan hebben? Ben benieuwd naar jullie ervaringen.