Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Op de rug liggen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Op de rug liggen

Ongelezen bericht door Paisley »

Je leest overal dat het een kalmerend signaal is maar soms snap ik het niet. Mayke is probleemloos met andere honden en maakt graag contact. Maar ze heeft een heel ritueel bij het ontmoeten van sommige oudere, rustige reuen. Dan maakt ze contact met lage kop, verstijft, laat zich met lijkstijfheid op dr zij vallen :U: Ze laat zich dan besnuffelen, trekt daar een stijve kop bij. Na een paar seconde staat ze weer op en nodigt uit tot spelen. Daar gaan die reuen dan soms in mee maar meestal komt het erop neer dat Kiwi en Mayke dan even met zn 2en uit hun dak gaan.
Het zijn eigenlijk de enige honden waarmee ze nog echt graag speelt (buiten Kiwi om) al zit er ook een beetje afreageren van spanning bij, al snap ik totaal niet waar die spanning van komt. Juist de honden die echt een beetje spannend zijn, is ze veel evenwichtiger.

Er is hier bijvoorbeeld een hele vriendelijke stokoude labrador reu. Bij hem doet ze het altijd. Er is ook een man met twee bordercollie reuen. Een jonge blaag en een oude rustige. Ze doet dat pasje bij die oude rustige. Ze lijkt zelfs gek op hem, want als ik langs hun huis loop, wil ze graag de tuin inlopen. En als ze hem in de verte ziet, staat ze te popelen om naar m toe te gaan. Deze hond kent ze heel goed, want ik loop graag met de eigenaar op als we elkaar tegen komen. Maar dit ritueel is steenvast bij iedere ontmoeting. Daarna is het contact heel ontspannen en prettig.

Ze doet het eigenlijk nooit bij honden waarvan ik denk: Die zou wel wat kalmerende signalen nodig kunnen hebben :engel: Ook nooit bij teven, ook niet het pittige type teef waar ze niets bij in te brengen heeft.

Veel mensen vinden het een beetje een sneu gezicht en denken dat ze bang is, maar ik denk eigenlijk niet dat ze het zelf zo ervaart. Tijdens dat pasje verstijft dr staart net als de rest, maar trekt ze niet tussen dr poten. En 5 seconden later zie je er niets meer aan. Ze zoekt die reuen zelf op en maakt verder nooit vervelende ervaringen met ze mee. Ze deed het niet toch ze nog jong was, dit is pas gekomen sinds ze volwassen is geworden.
Wat denken jullie?
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Re: Op de rug liggen

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Zou het kunnen dat ze de kwetsbaarheid van de andere hond aanvoelt en op deze manier over-overduidelijk willen bevestigen "ik ben niet eng"?
Ik herken het gedrag een beetje met wat Rowan doet bij wat bange, vooral kleine hondjes waarvan zelfs ik zie dat ze graag contact zoeken maar niet durven omdat Rowan voor hen zo groot is...

DAt is eigenlijk het enige wat ik kan bedenken... eerst bewijzen dat je niet eng bent ;-) en dan uitnodigen tot spel.

Suzanne
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Herkenbaar. Lily doet het ook bij sommige honden. Vaak bij van die rustige oudere reuen inderdaad, maar het kan ook een teef zijn met heel veel overwicht. Alfil doet het ook af en toe. Heel bizar, want meestal zit hij niet te wachten op contact.
Ik zie het als een soort totale overgave en volgens mij vinden ze het fijn, want als ze zo'n hond zien willen er ze met alle macht naartoe om zich aan diens voeten te werpen :lol1:
Het gaat nooit om kwetsbare honden trouwens, maar juist om die honden met heel veel zelfvertrouwen.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Paisley
Zeer actief

Nanna schreef:Rozi doet het ook wel maar alleen bij reuen die ze 100% vertrouwt, die hun ballen hebben en niet van die idiote springkippen zijn. Dus meer de gesoigneerde zelfbewuste heren.
Ze vindt ze reteinteressant en ik denk dat ze het doet met de intentie "u mag met mij doen wat u wenst".

De slet.
Ah ik ben dus niet de enige! Ik zie het nooit bij andere honden maar ik loop zelf natuurlijk ook niet met een reu.
Maar je zegt dat Rozi het alleen doet bij honden die ze vertrouwt. Komt Rozi op zo'n moment onzeker over?
Mayke wel. Terwijl ze veel assertiever overkomt bij honden die jonger/drukker en minder zelfbewust zijn. Maar zoals jij het schrijft lijkt het erop dat ze zich zo kwetsbaar opstellen omdat ze weten dat het niet beschaamd wordt. Dat zijn beweegredenen die ik vanuit eigen persoonlijke sfeer ook wel kan volgen :engel: :LOL:
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Alfilillo schreef: Het gaat nooit om kwetsbare honden trouwens, maar juist om die honden met heel veel zelfvertrouwen.
Ja klopt hier ook. Die oude labrador heeft lichamelijk zn beste tijd gehad maar is heel evenwichtig in voorkomen.
~Suzanne~ schreef:Zou het kunnen dat ze de kwetsbaarheid van de andere hond aanvoelt en op deze manier over-overduidelijk willen bevestigen "ik ben niet eng"?
Nee dat lijkt me niet. Mayke is sowieso niet erg assertief en krachtig naar andere honden en komt eigenlijk ooit overheersend over. De reuen bij wie ze doet zijn veel zelfbewuster dan zijzelf.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Nanna schreef:Rozi is altijd wel enigzins onzeker, door haar verleden.
Maar bij zulke reuen niet. Ze werpt zich aan hun voeten en gaat daarna speels rondjes vliegen.
Het zijn trouwens niet veel reuen waar ze dat bij doet. Slechts een enkele uitverkorene.
Grappig, klinkt precies als wat ik hier zie. En bij dat rondje vliegen springt ze ook regelmatig nog even de eigenaar van de reu in zn armen. Maar dat rondje vliegen herken ik bij Mayke wel als afreageren van spanning.

Misschien hoort het ook wel een beetje bij een onzeker type teef. Ik heb het Kiwi nog nooit zien doen. Die sjanst op een kittige manier. Als t een mens was geweest, had ze pikzwart stijl haar in een bobline, stiletto nagels en naaldhakken.
Afbeelding
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

Er is een teef hier die het bij Morris doet. Morris voelt zich dan helemaal De Man :LOL: Ze komt bijna buikschuivend naar hem toe, kop laag, nou ja, alles laag... dan kiept ze op haar zij, spreid de achterpoten en dan mag Morris de boel even bestuderen. Vervolgens vliegt ze op, gaat als een idioot rondjes rennen, springt mij in mijn armen en soms rennen ze dan nog samen even een rondje.
Ik vind het altijd ontzettend slettebakken van de teef. Er lopen hier niet heel veel leuke volle reuen rond, daarom zal Morris de uitverkorene wel zijn :mrgreen:
Paisley
Zeer actief

OK nu besef ik me gewoon dat ik jarenlang mn hond heb zien slettebakken onder mn neus en ik had niets door.
Dan denk je dat je je hond kent :LOL:
Afbeelding
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Paisley schreef:OK nu besef ik me gewoon dat ik jarenlang mn hond heb zien slettebakken onder mn neus en ik had niets door.
Mwah, ook niet per se hoor, voor je d'r een kuisheidsgordel omgooit bij haar ;) Izzy deed het bijvoorbeeld pas ook bij een Ambull-reu. Plat op d'r rug, gekke bekken trekkend terwijl hij over haar heen klom en klauterde. Het ding was dan ook pas net iets meer dan 3 maanden :lol1: Het heeft iets met op het gemak stellen van de andere partij, het "kom maar, ik heb goede intenties" of zo.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Laicka heeft het met vooral kleinere terriër reuen van minimaal +12. Arme opa's met die stramme pootjes en dan zo'n losgeslagen herder sloerie. Ze blijft bijzonder, dat staat vast
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Sandra&co schreef:
Paisley schreef:OK nu besef ik me gewoon dat ik jarenlang mn hond heb zien slettebakken onder mn neus en ik had niets door.
Mwah, ook niet per se hoor, voor je d'r een kuisheidsgordel omgooit bij haar ;) Izzy deed het bijvoorbeeld pas ook bij een Ambull-reu. Plat op d'r rug, gekke bekken trekkend terwijl hij over haar heen klom en klauterde. Het ding was dan ook pas net iets meer dan 3 maanden :lol1: Het heeft iets met op het gemak stellen van de andere partij, het "kom maar, ik heb goede intenties" of zo.
Volgens mij heb ik beeld maar dat is niet hoe het hier gaat. Een kuisheidsgordel is overigens niet nodig, ondanks dr dansjes vinden de reuen het niet waard om stappen te ondernemen. Het arme dier loopt blauwtjes :blauwoog:
Afbeelding
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mijke »

Ik ken dit van Oor dus helemaal niet, maar soms komen we wel een hond tegen die zo'n ritueel uitvoert voor Oortje. Ik heb dat ogenschijnlijk tegenstrijdige gedrag nooit echt goed kunnen duiden, en Oor ook niet want die raakt in de war en onzeker over of die hond nou wel of niet wil spelen, en dan gaat ze met haar neus in de andere hond prikken van 'hey, doe es normaal jij!'. En als de hond daardoor alleen maar meer onderdanig doet loop ik maar door want dan weet je dat ze elkaar nooit zullen begrijpen :P
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”