Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond valt kudde schapen aan

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Hond valt kudde schapen aan

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Ik las een berichtje op facebook. Dit is gebeurt in het bos waar ik altijd met mijn honden loop.

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1678011/
laeken
Zeer actief

Re: Hond valt kudde schapen aan

Ongelezen bericht door laeken »

Toch vind ik loslopende schapen ook een beetje vragen om.... Ben zelf ook wel eens midden tussen de schapen beland. Zowel met de auto als met de honden. Nergens waarschuwingen. Alsof de schapen onder apel staan. Je moet gewoon wijken en aanpassen. Nooit problemen gehad maar als een hond van mij wel gereageerd had voel ik me niet helemaal alleen verantwoordelijk. Ongeluk zit in een klein hoekje als je met 80 schapen gaat wandelen door een druk bos met honden lijkt mij.
Afbeelding
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

laeken schreef:Toch vind ik loslopende schapen ook een beetje vragen om.... Ben zelf ook wel eens midden tussen de schapen beland. Zowel met de auto als met de honden. Nergens waarschuwingen. Alsof de schapen onder apel staan. Je moet gewoon wijken en aanpassen. Nooit problemen gehad maar als een hond van mij wel gereageerd had voel ik me niet helemaal alleen verantwoordelijk. Ongeluk zit in een klein hoekje als je met 80 schapen gaat wandelen door een druk bos met honden lijkt mij.
Flauwekul. Hier loopt de kudde door de straat, op weg naar het volgende grasvlak. Ik vind het een prachtig gezicht als ik er met de auto achter zit.
Inderdaad gewoon aanpassen, en je honden fijn bij je houden.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

laeken schreef:Toch vind ik loslopende schapen ook een beetje vragen om.... Ben zelf ook wel eens midden tussen de schapen beland. Zowel met de auto als met de honden. Nergens waarschuwingen. Alsof de schapen onder apel staan. Je moet gewoon wijken en aanpassen. Nooit problemen gehad maar als een hond van mij wel gereageerd had voel ik me niet helemaal alleen verantwoordelijk. Ongeluk zit in een klein hoekje als je met 80 schapen gaat wandelen door een druk bos met honden lijkt mij.
Ben ik het wel een beetje mee eens, niet dat ik het goedkeur maar je neemt met zon kudde wel dat risico. Niemand die weet dat zijn hond schapen aanvalt gaat dat expres opzoeken denkik, maar er zijn er genoeg die dat niet weten. Plus ze hoeven niet eens te bijten, als zon kudde op de loop gaat wordt het al risicovol (en zie je hond dan nog maar eens terug te krijgen). Wij hadden het in Noorwegen deze zomer, gelukkig stonden ze met 1x fluiten wel weer naast ons en zijn mijn honden geen bijters.
laeken
Zeer actief

Cleva schreef:Een schaapskudde neemt enorm veel ruimte in en ik snap best dat mensen dat irritant vinden maar als je die ruimte niet biedt dan is het ook meteen afgelopen met die vorm van begrazing en dat vind ik erger.

Echt gewoon even je hond aan de lijn. Supervervelend maar het is niet anders.
Dat is zo. Maar soms weet je niet dat je hond dit doet. Weet je niet dat er om de hoek 80 schapen lopen en gebeurt er gewoon ineens zoiets. Je hebt er geen rare hond voor nodig en dus zoveel vinden van zo'n vrouw wiens hond dit doet ging me te ver. Had mij letterlijk ook kunnen gebeuren en zoveel mensen met mij. En dat risico neem je dus wel als je met 80 schapen op de openbareweg loopt. Die luisteren ook niet en gaan instinctief vluchten. Je hond die ze volgt is net zo instinctief. Die gaat jagen omdat hij op 80 blerende rennende prooien stuit.

Dus zo afgeven op die vrouw met hond vind ik overdreven. Ongeluk zit in een klein hoekje als je zoveel risico neemt. Als de rattenvanger van Hamelen met 80 ratten de hoek om komt pakken Tom en Bas er ook een paar.....en dan krijg ik ze niet terug geroepen.... :LOL: Dat is voor een herder dus net zo soms.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Marion. schreef:
Flauwekul. Hier loopt de kudde door de straat, op weg naar het volgende grasvlak. Ik vind het een prachtig gezicht als ik er met de auto achter zit.
Inderdaad gewoon aanpassen, en je honden fijn bij je houden.
Ja hier idem Marion. Maar dat neemt niet weg dat een ongeluk in een klein hoekje zit. Die vrouw heeft echt niet laks haar hond los gehouden naast die kudde. Dit wilde ze vast ook niet.
Afbeelding
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Wat een nachtmerrie voor beide kanten :ugh:
Ik heb mijn hond daarom nooit los wanneer ik weet dat er schapen zijn of het gebied niet ken.
laeken
Zeer actief

Tara schreef:
laeken schreef:Ongeluk zit in een klein hoekje als je met 80 schapen gaat wandelen door een druk bos met honden lijkt mij.
Dat is geen druk bos, er lopen wel mensen met honden, maar het is geen druk bos.
Als jouw hond niet tegen paarden kan, en je treft net het enige paard in het hele bos, dan zeg je toch ook niet dat die ruiter daar dan maar niet moet komen?
Nee niet als er ruiterpaden zijn en het normaal is dat er paarden lopen. Maar ik kwam laatst schapen tegen op de dijk in de ooijpolder waar ik nog nooit schapen gezien heb. Snap dus dat je daar rustig met je hond loopt zonder dat je weet dat er ineens een enorme kudde schapen op de weg loopt. Ik vind dat hartstikke mooi verder en juich dat toe. Maar je neemt wel een risico en dat is niet alleen bij de eigenaar van een hond neer te leggen. Veel mensen weten niet eens dat hun hond op schapen gaat reageren.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

laeken schreef:
Tara schreef:
laeken schreef:Ongeluk zit in een klein hoekje als je met 80 schapen gaat wandelen door een druk bos met honden lijkt mij.
Dat is geen druk bos, er lopen wel mensen met honden, maar het is geen druk bos.
Als jouw hond niet tegen paarden kan, en je treft net het enige paard in het hele bos, dan zeg je toch ook niet dat die ruiter daar dan maar niet moet komen?
Nee niet als er ruiterpaden zijn en het normaal is dat er paarden lopen. Maar ik kwam laatst schapen tegen op de dijk in de ooijpolder waar ik nog nooit schapen gezien heb. Snap dus dat je daar rustig met je hond loopt zonder dat je weet dat er ineens een enorme kudde schapen op de weg loopt. Ik vind dat hartstikke mooi verder en juich dat toe. Maar je neemt wel een risico en dat is niet alleen bij de eigenaar van een hond neer te leggen. Veel mensen weten niet eens dat hun hond op schapen gaat reageren.
Klopt, je weet het gewoon niet altijd. Amoz reageert heftig op schapen en zou ze misschien ook wel bijten. Die kans krijgt hij natuurlijk niet. Maar laatst wandelden we in het bos en stuitten we ineens na een bocht op een kudde loslopende schapen. Ik zag aan Amoz al een stukje van tevoren dat hij met zijn neus in de lucht wat hyper begon rond te rennen, voor mij een teken dat er misschien iets was en hem aan te lijnen. Gelukkig maar, want als hij los was geweest terwijl we ineens zo'n beetje midden in die kudde stonden, weet ik niet of ik hem direct terug had kunnen roepen. :schrik:
En dit gaat wel over een behoorlijk druk bos waar altijd veel honden loslopen. In een ander natuurgebied waar ik wel eens wandel hangen ze bij de ingangen en rondom de plek waar de kudde staat flyers op met de waarschuwing dat er schapen staan en het verzoek om honden aan te lijnen. Dat vond ik zelf wel een goede en prettige oplossing.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Op de hei waar ik veel loop met de honden, loopt ook een kudde schapen met herder. Dat gebied heeft een aanlijnplicht tussen 8 en 16 uur, de tijden dat de kudde er ergens graast. Dat is prima duidelijk en levert gelukkig tot nu toe bij mijn weten geen problemen op. Mijn honden lopen ondanks dat ze schapen gewend zijn allebei ook gewoon netjes aan de lijn langs de kudde.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gonnie »

Gelukkig deden mijn honden schapen niks, tenminste toen er eens een paar van de kudde weg waren gelopen moest ik wel opletten, maar gelukkig had ik ze toen aan de lijn.
Een keer kwam de kudde ineens uit een zijpad aangelopen, en toen liepen wij ineens tussen de schapen de honden waren nog los maar vonden het er denk ik een beetje teveel.

Terwijl ze in het eerste geval wel achter de paar vrijlopende schapen aanwilden.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
laeken
Zeer actief

Precies. Dus nogmaals, ongeluk zit in een klein hoekje en niemand zit erop te wachten dat zijn of haar hond zich effe natuurlijk gedraagt. Dus die vrouw alles laten betalen, afschilderen als een onmens en helemaal uit je naadje gaan als een hond dit doet vind ik overdreven. De meest leuke honden bij de meest verantwoordelijke baasjes kan dit gebeuren. Immers, iemand neemt 80 prooidieren mee in een gebied waar honden lopen.

Ik heb dat dus ook altijd bij die mensen die hun fretje of kat uitlaten....weet niet maar ik zou dat dus nooit doen. Voor je het weet wordt dat beest gepakt door een hond op straat.
Afbeelding
Emmy12
Actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Emmy12 »

Ik heb begrepen dat er ook (tijdelijke) borden waren geplaatst rondom deze kudde dus theoretisch had deze mevrouw het kunnen weten dat er een schaapskudde aanwezig was.
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

Ik denk dat de honden wel heel goed onder appel moeten staan als je zo'n kudde per ongeluk in loopt. Dat je ze dan niet terug kunt roepen wil niet zeggen dat je honden niet opgevoed zijn. Sommige rassen zijn wat sneller getriggerd dan andere. Dat is vind ik net zoiets als zeggen dat je staffords en aanverwanten wel zo kunt opvoeden dat ze wel met andere honden overweg kunnen. Dat heeft ook niet alles met opvoeding te maken.

Daarom moet je natuurlijk altijd goed opletten, maar ongelukken zijn helaas zoals met alles in het leven niet te voorkomen. Nooit. Dan moet je echt met alle honden aangelijnd gaan lopen. Als je ze los laat is er altijd een risico, hoe klein ook. Je zult het alleen net maar treffen dat je in zo'n kudde beland.

En voor hetzelfde was het wel iemand die z'n hond maar zo liet lopen, dat kan ook. Maar om iemand gelijk maar nalatigheid te verwijten en onopgevoede honden, zonder wat meer informatie, dat vind ik wat voorbarig.
Manuma
Zeer actief

Ik heb daarom, behalve op het strand, bij Manu nu een muilkorf om als hij los loopt. Ik lijn alsnog vaak aan als ik een situatie inschat maar het is niet meer zo dat bij een foutje gelijk een bloedblad veroorzaakt wordt. Ik vind dat wel rust geven eigenlijk. Meestal ben ik op tijd met roepen, aanlijnen of wat ook en luistert hij braaf, maar toch.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Kortom we zitten elkaar allemaal in de weg en er is geen ruimte meer.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

DeDiana schreef:
laeken schreef:
Tara schreef:
Klopt, je weet het gewoon niet altijd. Amoz reageert heftig op schapen en zou ze misschien ook wel bijten. Die kans krijgt hij natuurlijk niet. Maar laatst wandelden we in het bos en stuitten we ineens na een bocht op een kudde loslopende schapen. Ik zag aan Amoz al een stukje van tevoren dat hij met zijn neus in de lucht wat hyper begon rond te rennen, voor mij een teken dat er misschien iets was en hem aan te lijnen. Gelukkig maar, want als hij los was geweest terwijl we ineens zo'n beetje midden in die kudde stonden, weet ik niet of ik hem direct terug had kunnen roepen. :schrik:
En dit gaat wel over een behoorlijk druk bos waar altijd veel honden loslopen. In een ander natuurgebied waar ik wel eens wandel hangen ze bij de ingangen en rondom de plek waar de kudde staat flyers op met de waarschuwing dat er schapen staan en het verzoek om honden aan te lijnen. Dat vond ik zelf wel een goede en prettige oplossing.
Hier idem. Duke kan ook behoorlijk reageren op schapen, geen idee of hij ze zou pakken. Ik denk het niet, maar ik steek mijn hand er niet voor in het vuur. Ik houd Duke ook extra in de gaten als ik een bocht of kruispunt nader en ik niet vooruit kan kijken, maar ik ga hem niet bij élke bocht of kruispunt terug roepen, ik zie vaak aan zijn gedrag wel of hij zich opwind of niet of er iets is. Maar toch zou ik ook best overvallen kunnen worden door een kudde schapen die ik niet voorzie. Natuurlijk is het dan super erg als er iets gebeurd en ik zou me super schuldig voelen. Maar het zijn geen robots, dus "je hebt die honden gewoon bij je te houden", daar ben ik echt allergisch voor. Niet dat je daardoor minder aansprakelijk bent natuurlijk, maar er zitten grenzen aan wat je redelijkerwijs kan doen. En die verantwoordelijkheid gaat twee kanten op, as in, ze kunnen je ook waarschuwen voor aanwezigheid van schapen.

Ik ben dus ook af en toe kuddes schapen tegen gekomen. Duke loopt alleen maar los op plekken waar het ook écht mag. Officiële losloop gebieden dus. Het zou schappelijk zijn als je bij de ingangen van het losloop gebied geattendeerd wordt op schaap kuddes die daar te grazen staan. Zo'n waarschuwing ben ik echt nog nooit tegengekomen. Staan altijd tussen van die plastic draad hekjes. Kleine moeite om dan ook een waarschuwing te plaatsen toch? Ik zou dan waarschijnlijk kiezen voor een ander bos, of hem aangelijnd houden.
Laatst gewijzigd door Shiloh86 op 24 okt 2017 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Jackira
Zeer actief

Manuma schreef:Ik heb daarom, behalve op het strand, bij Manu nu een muilkorf om als hij los loopt. Ik lijn alsnog vaak aan als ik een situatie inschat maar het is niet meer zo dat bij een foutje gelijk een bloedblad veroorzaakt wordt. Ik vind dat wel rust geven eigenlijk. Meestal ben ik op tijd met roepen, aanlijnen of wat ook en luistert hij braaf, maar toch.
Dat vind ik wel een heel goed idee. Jack is nu vijf maanden en we lopen regelmatig langs schapen maar dan met een sloot er tussen die de honden tot nu toe niet oversteken. Jack kijkt ook totaal niet naar de schapen, omdat ze ook rustig blijven staan meestal valt het hem niet eens op dat ze er zijn. Maar het blijft wel een husky en ik hou haarscherp in de gaten of er interesse ontstaat. Ik ga hem zeker ook een muilkorf aanwennen al kunnen ze alleen opjagend natuurlijk ook nog wel een drama aanrichten.
Manuma
Zeer actief

Ri@ schreef:
Manuma schreef:Ik heb daarom, behalve op het strand, bij Manu nu een muilkorf om als hij los loopt. Ik lijn alsnog vaak aan als ik een situatie inschat maar het is niet meer zo dat bij een foutje gelijk een bloedblad veroorzaakt wordt. Ik vind dat wel rust geven eigenlijk. Meestal ben ik op tijd met roepen, aanlijnen of wat ook en luistert hij braaf, maar toch.
Dat vind ik wel een heel goed idee. Jack is nu vijf maanden en we lopen regelmatig langs schapen maar dan met een sloot er tussen die de honden tot nu toe niet oversteken. Jack kijkt ook totaal niet naar de schapen, omdat ze ook rustig blijven staan meestal valt het hem niet eens op dat ze er zijn. Maar het blijft wel een husky en ik hou haarscherp in de gaten of er interesse ontstaat. Ik ga hem zeker ook een muilkorf aanwennen al kunnen ze alleen opjagend natuurlijk ook nog wel een drama aanrichten.
Ja precies, ik durf nu ook niet meer op de dijk te lopen terwijl hij nog nooit naar een schaap gekeken heeft maar toch. Ik ben als de dood dat het wel eens gebeurt. Het scheelt dat hij ooit als jonge hond zo'n tijdelijk stroomhek ingerend is toen er inderdaad om de hoek plots een grazende kudde schapen stond. Sindsdien heeft hij nooit meer naar schapen gekeken.
Manu is een heel zelfverzekerde hond maar met muilkorf is hij toch wat sukkeliger, hij loopt nu ook langs eenden zonder ze weg te jagen. Dus het helpt mentaal ook een beetje :D Het geeft vooral mij heel erg veel rust, ja er kan nog wat gebeuren, maar een bloedbad is in elk geval uitgesloten.
Jackira
Zeer actief

Manuma schreef:
Ri@ schreef:
Ja precies, ik durf nu ook niet meer op de dijk te lopen terwijl hij nog nooit naar een schaap gekeken heeft maar toch. Ik ben als de dood dat het wel eens gebeurt. Het scheelt dat hij ooit als jonge hond zo'n tijdelijk stroomhek ingerend is toen er inderdaad om de hoek plots een grazende kudde schapen stond. Sindsdien heeft hij nooit meer naar schapen gekeken.
Manu is een heel zelfverzekerde hond maar met muilkorf is hij toch wat sukkeliger, hij loopt nu ook langs eenden zonder ze weg te jagen. Dus het helpt mentaal ook een beetje :D Het geeft vooral mij heel erg veel rust, ja er kan nog wat gebeuren, maar een bloedbad is in elk geval uitgesloten.
Dat scheelt al heel veel en loopt zoveel prettiger. Wel jammer dat je niet meer over de dijk durft want het loopt daar echt prettig met veel vriendelijke mensen en leuke honden valt me op.
Manuma
Zeer actief

Ri@, Ja klopt, ik kom er nog regelmatig met Uma :D
De dijk loopt ontzettend fijn maar die hekjes met al die schapen zijn zo laag en aangelijnd houden is daar ook niet fijn lopen met een intacte reu. Die wordt dan zo vaak lastig gevallen door reuen die zichzelf dan ineens heel wat vinden :lol1: Eerder liep ie er nog wel los maar dat achterste land achter de kassen werd ineens ook begraasd door schapen en daar konden ze vrij gemakkelijk naar toe :schrik: In het begin van de dijk mocht hij nog weleens loslopen maar zodra we bij de schapen komen gaat ie vast. Het verbaast me eigenlijk dat er niet dagelijks honden in dat land lopen haha!
Nicoline
Zeer actief
Mijn ras(sen): APBT

Ongelezen bericht door Nicoline »

Nanna schreef:
bouvierpoedel schreef:Kortom we zitten elkaar allemaal in de weg en er is geen ruimte meer.
En dan moeten die schijtwolven er nog bij ook :engel: Hoe ga je dát trouwens oplossen, met je schaapskudde.
Zet er een paar kangals tussen, die houden meteen ook andere honden weg :mrgreen:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Nicoline schreef:
Nanna schreef:
bouvierpoedel schreef:Kortom we zitten elkaar allemaal in de weg en er is geen ruimte meer.
En dan moeten die schijtwolven er nog bij ook :engel: Hoe ga je dát trouwens oplossen, met je schaapskudde.
Zet er een paar kangals tussen, die houden meteen ook andere honden weg :mrgreen:
Daar hebben die wolven wat op gevonden die douwen een loopse wolf onder die Kangals neus en die wipt wel. :engel:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Shiloh86
Zeer actief

Heavy schreef:Ik vind het ook een beetje raar dat er ook in het stukje staat : er loopt ook wild in het bos wat aangevallen kan worden :denken:

Ja en er lopen waarschijnlijk ook jachthonden die ook maar verbieden dan ?
Plus dat 1 wild beest niet echt dezelfde aantrekkingskracht heeft dan een kudde schapen. Althans, voor Duke in ieder geval niet.

Ik kan Duke effectief terugroepen als hij de achtervolging voor een hert al heeft ingezet, plus, zo'n hert is ook snel weg, waardoor de opwinding erg snel voorbij is. Bij 1 schaap zou dat wellicht ook nog wel lukken. Maar bij een kudde? Vergeet het maar.
Afbeelding
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

9 van de 10 schaapskuddes worden vergezeld van honden, dus die gaan zo maar niet op de loop of paniekerig doen als ze een hond zien,
in mijn ogen is een kudde schapen die rustig loopt te grazen of verweid wordt, geen reden om zo maar op af te vliegen en rond te gaan bijten, en de boel op hobbel te jagen.

wat als je onverwachts een klas met gillende en joelende schoolkinderen tegen komt die een excursie hebben in het bos, een hond kan dat ook zien als een reden om er op af te vliegen,
ik denk dat je als eigenaar van een hond die los loopt, verantwoording hebt voor zijn gedrag, of het nu iets bekends is of vreemd.
en het gebeurt niet met opzet, maar je kan situaties verwachten waar je op dat moment geen controle over hebt.
Manuma
Zeer actief

Lanavandevledders schreef:9 van de 10 schaapskuddes worden vergezeld van honden, dus die gaan zo maar niet op de loop of paniekerig doen als ze een hond zien,
in mijn ogen is een kudde schapen die rustig loopt te grazen of verweid wordt, geen reden om zo maar op af te vliegen en rond te gaan bijten, en de boel op hobbel te jagen.

wat als je onverwachts een klas met gillende en joelende schoolkinderen tegen komt die een excursie hebben in het bos, een hond kan dat ook zien als een reden om er op af te vliegen,
ik denk dat je als eigenaar van een hond die los loopt, verantwoording hebt voor zijn gedrag, of het nu iets bekends is of vreemd.
en het gebeurt niet met opzet, maar je kan situaties verwachten waar je op dat moment geen controle over hebt.
Een kudde kinderen is iets heel anders dan een kudde schapen voor mijn hond. Héél anders.
Shiloh86
Zeer actief

Manuma schreef:
Lanavandevledders schreef:9 van de 10 schaapskuddes worden vergezeld van honden, dus die gaan zo maar niet op de loop of paniekerig doen als ze een hond zien,

Een kudde kinderen is iets heel anders dan een kudde schapen voor mijn hond. Héél anders.
Exact! Bovendien. Van die gillende monsters die in het bos lopen hoor je van mijlen en verre aankomen. Nee hoor. Daar wordt ik niet door verrast.

En ik ben nog nooit een kudde schapen in het bos tegengekomen met honden, ook niet met een herder (de menselijke variant). Alleen maar van die kuddes op zichzelf tussen van die nietszeggende hekjes.
Afbeelding
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

als je je hond niet terug kan roepen in onoverzichtelijke of onverwachte situaties hoort hij aan de lijn.
maakt niet uit wat of je tegen komt.
Shiloh86
Zeer actief

Lanavandevledders schreef:als je je hond niet terug kan roepen in onoverzichtelijke of onverwachte situaties hoort hij aan de lijn.
maakt niet uit wat of je tegen komt.

Ik kan echt niks met dit moraal ridder ge-euvel. Je mag dat vinden hoor, daar niet van. Ik denk daar anders over.

Zelfs als je hem wel kunt terug roepen, weet je nooit of het net die ene keer toevallig niet kan, om wat voor reden dan ook. Je hebt NOOIT garanties. Daarom zijn het dieren. En geen robots. Ik snap niet wat je met honden of andere dieren doet als je dat niet kunt inzien.
Afbeelding
Jackira
Zeer actief

Manuma schreef:Ri@, Ja klopt, ik kom er nog regelmatig met Uma :D
De dijk loopt ontzettend fijn maar die hekjes met al die schapen zijn zo laag en aangelijnd houden is daar ook niet fijn lopen met een intacte reu. Die wordt dan zo vaak lastig gevallen door reuen die zichzelf dan ineens heel wat vinden :lol1: Eerder liep ie er nog wel los maar dat achterste land achter de kassen werd ineens ook begraasd door schapen en daar konden ze vrij gemakkelijk naar toe :schrik: In het begin van de dijk mocht hij nog weleens loslopen maar zodra we bij de schapen komen gaat ie vast. Het verbaast me eigenlijk dat er niet dagelijks honden in dat land lopen haha!
Datzelfde dacht ik van de week, het verbaasde mij ook. :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”