Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tuigjes, door de bomen het bos niet meer kunnen zien

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

ElsaBimba
geregistreerd lid
Aantal honden: 2

Tuigjes, door de bomen het bos niet meer kunnen zien

Ongelezen bericht door ElsaBimba »

Nou, zoals de titel al vermeld, ik zie door de bomen het bos niet meer :roll:

Wij hebben 2 honden aangeschaft, allebei ongeveer 30 kg (1 moet iets afvallen) en rond de 60 cm hoog. 1 vd 2 is redelijk angstig als het gaat over groot verkeer, als vrachtwagens en trekkers. Zij probeert zich dan los te wurmen, al duurt dit maar heel kort, als je naast haar gaat zitten is het alweer goed (zoals ik heb begrepen).

Bij de opvang hebben ze H-tuigjes van Rogz for dogz, icm een halsband. Dit heb ik nu ook besteld, en dan de riem aan tuigje en halsband. Ik heb ze nog niet binnen, dus weet nog niet of het past. Ik heb wel begrepen dat ze zich uit een H-tuig niet zo snel kunnen bevrijden, dus dat is positief.

Verder heb ik in een dierspeciaalzaak nog een Hurtta y-tuig gezien, dat zag er ook wel heel fijn uit en zij zeiden ook dat dit een fijn tuig was, en een borsttuig van, ik geloof ook, hurrta. Echter ben ik bang dat ze zich te snel uit dit borsttuig kan trekken, dat schiet dan niet op :denken:

Andere dierenspeciaalzaak raadde een k9-tuig aan, maar hier heb ik ook verhalen gelezen dat honden er snel uit kunnen ontsnappen, dus daar ben ik nog een beetje terughoudend over.

De andere hond is erg enthousiast en lekker druk, maar volgens mij probeert zij niet te ontsnappen oid.

Ik sta voor alle tuigjes open en ben bereid om te proberen, maar het moet natuurlijk wel een beetje betaalbaar blijven (zeker nu ik er 2 tegelijk moet aanschaffen). Heeft iemand nog ideeën voor me, of ben ik zo aardig op weg denken jullie?

Bedankt voor jullie hulp alvast!
Live your life like there's no tomorrow
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Re: Tuigjes, door de bomen het bos niet meer kunnen zien

Ongelezen bericht door Machie »

Tsja, wel een duurder tuig, maar hier komen ze echt niet uit..

Afbeelding

Een Ruffwear Web Master Harness.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Omdat ik even geen tijd heb om uitgebreid te reageren hier een linkje https://www.facebook.com/sporthondincon ... 2500203072
ElsaBimba
geregistreerd lid

Die ruffwear zien er idd uit als fijne tuigen, die heb ik ook al gezien, hou ze sowieso in mijn achterhoofd!

Crutz, ik ga het doorlezen, bedankt! Even snel gekeken al en ik dacht idd ook aan de bewegingsvrijheid bij een k9 tuigje, ik ga het even uitgebreid doorlezen!
Edit; Mijn Duits is niet al te best, maar heb er wel wat van kunnen maken. Borsttuig wordt het dus sowieso niet, wat ik al klein beetje dacht :hmmm:
Kon alleen niet zo goed begrijpen wat het verschil in Y-, H-, X- tuig hem nou precies in zit. Klopt het dat zij eigenlijk geen nadelen aan een X-tuig zien?
Laatst gewijzigd door ElsaBimba op 14 dec 2017 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Indi dog maakt hele leuke tuigjes op maat en is niet duur. Zij hebben ook het houdini-tuig, ontsnapproof ;-) https://www.facebook.com/indidogUK/
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

De ferplast ergo trekking is een stuk goedkoper dan de webmaster maar is hetzelfde idee:
Afbeelding
klaproos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse boxermix

Ongelezen bericht door klaproos »

Een tuig met een extra band om de taille zorgt er inderdaad voor dat ze onmogelijk kunnen ontsnappen, dat zou in dit geval dan ook mijn eerste keuze zijn.
Naast de Ruffwear Web Master heb je nog een AnnyX 'Safety' tuig:
Afbeelding

Of deze, die is wat minder prijzig.
Afbeelding

En bij Blaire.de kun je er geloof ik zelfs eentje op maat laten maken, maar dan moet je natuurlijk wel de precieze afmetingen weten. :ok:
ElsaBimba
geregistreerd lid

Dan toch misschien maar kijken voor een tuig met een derde band idd, dat is voor de 'ontsnapper' neem ik aan, kan ik zo'n tuigje eventueel ook gewoon gebruiken voor de ander? Of hangt het ook allemaal weer van de bouw van de hond af? (Ik ben nog best wel een leek hierin!)
Ik wil wel fijne tuigjes, ze moeten er geen ongemak van vinden en idd, ze moeten niet ontsnappen natuurlijk, dat is het laatste wat we willen...
Soooof
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse herder

Ongelezen bericht door Soooof »

Ik zou geloof ik ook een keertje gewoon gaan passen in een dierenwinkel. Wat bij de ene hond perfect zit, zit misschien bij de ander voor geen meter. Ik heb uiteindelijk een K9 tuig gekocht omdat het Y-tuig wat ik voor ogen had gewoon echt niet goed bij hem zat, ook niet in wat de juiste maat zou zijn. De K9 zat gewoon goed, met minder druk. Niet elke hond is hetzelfde. Maar, en dat vind ik ook een belangrijk detail, onze hond draagt zijn tuig maar af en toe, 95% van de tijd loopt hij met een jachtlijntje of los. Als je (dat is de bedoeling begrijp ik?) hem echt voor alle dagelijkse wandelingen gebruikt, is het natuurlijk nog veel belangrijker dat ie goed zit.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

ElsaBimba schreef:Dan toch misschien maar kijken voor een tuig met een derde band idd, dat is voor de 'ontsnapper' neem ik aan, kan ik zo'n tuigje eventueel ook gewoon gebruiken voor de ander? Of hangt het ook allemaal weer van de bouw van de hond af? (Ik ben nog best wel een leek hierin!)
Ik wil wel fijne tuigjes, ze moeten er geen ongemak van vinden en idd, ze moeten niet ontsnappen natuurlijk, dat is het laatste wat we willen...
Je kunt de tuigen volgens mij voor elke hond gebruiken, elke hond heeft een ribbenkast waarachter de derde band kan. Of de hond moet zo dik zijn dat de ribbenkast niet van de buik te onderscheiden is, dan lijkt het me niet lekker zitten.
Mijn Mika heeft ook zo'n tuig terwijl ze geen ontsnapper is, ze hangt vaak wel achteraan de lijn, een normaal tuigje trok ik dan zo over haar hoofd als ik niet gelijk doorhad dat ze stilstond. Met deze kan dat niet en ze lijkt er geen problemen mee te hebben. Als ze los is rent en doet ze zoals normaal.

Passen is wel handig ja, zelfs met goed meten had ik de eerste keer een te klein tuig gekocht.
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Hier ook heel tevreden met de AnnyX safety tuig!

http://www.my-k9.eu/AnnyX-Y-tuigje-safety
ElsaBimba
geregistreerd lid

Ik ben even bij een dierenapeciaalzaak geweest die de ferplast ergo trekking verkopen, zien eruit als fijne tuigen. Ik laad de honden vd week even in om te gaan passen daar. Ze hebben ook heel veel andere modellen, dus dat moet goedkomen lijkt me.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

let er meteen ook op dat de eerste band van het tuig niet te dicht op de oksel zit, dat gaat schuren op een gegeven moment en is niet fijn voor de hond.

het is wat he, met al die tuigen ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Ik ben blaire.de fan, geen aandelen :tongue:

Afbeelding

Afbeelding

Die webmaster is op zich wel goed, mooie pasvorm en goed verstelbaar. Maar ik vind die grote "rugbedekking" voor honden met meer dan een sprietje haar toch wat minder.
ElsaBimba
geregistreerd lid

@ Soof, de honden mogen idd niet los, dus moet helemaal goed zitten.

@renee-uk, daar had ik idd ook al aan gedacht!

@dagmar88, die worden op maat gemaakt begreep ik? Heb je nog wel de mogelijkheid om iets aan te passen of niet? Elsa moet wat afvallen, dus zonde als ze m anders niet meer past.

Het plan is nu om voor Bimba een H-tuig aan te schaffen van Rogi for Dogz en voor Elsa een feroplast ergo trekking of Blaire. Morgen komen de H-tuigen binnen, dus die kan ik volgende week passen als ik weer naar de dierenopvang ga.
dagmar88
Zeer actief

ElsaBimba schreef:@ Soof, de honden mogen idd niet los, dus moet helemaal goed zitten.

@renee-uk, daar had ik idd ook al aan gedacht!

@dagmar88, die worden op maat gemaakt begreep ik? Heb je nog wel de mogelijkheid om iets aan te passen of niet? Elsa moet wat afvallen, dus zonde als ze m anders niet meer past.

Het plan is nu om voor Bimba een H-tuig aan te schaffen van Rogi for Dogz en voor Elsa een feroplast ergo trekking of Blaire. Morgen komen de H-tuigen binnen, dus die kan ik volgende week passen als ik weer naar de dierenopvang ga.

Ja hoor, ze zijn goed verstelbaar.
ElsaBimba
geregistreerd lid

Dat ze verstelbaar zijn is fijn. Ga ik daar toch nog even kijken, kijken of ik eruit kom met mn mega goede Duits :’)

Kan iemand mij vertellen of die Ferplast snel drogen na zwemmen/regenbui? Ik neem aan dat dag bij die van Blaire geen probleem is? Zo ziet het eruit in ieder geval..

Edit: even voor de beeldvorming, dit zijn ze
Afbeelding

Bimba Links, Elsa rechts. Vind het toch stiekem ook wel leuk om voor Bimba een tuigje te bestellen bij Blaire :lol1:
dagmar88
Zeer actief

ElsaBimba schreef: Ik neem aan dat dag bij die van Blaire geen probleem is? Zo ziet het eruit in ieder geval..

Bimba Links, Elsa rechts. Vind het toch stiekem ook wel leuk om voor Bimba een tuigje te bestellen bij Blaire :lol1:

:D Mooi stel!

Je kunt zelf de voering kiezen. Ik wilde voor die natte haarballen per se neopreen.
Het blijft wel even vochtig, maar niet zoals fleece.
ElsaBimba
geregistreerd lid

Neopreen lijkt mij ook het fijnst, dus daar ga ik dan ook voor. Vergeten meetlint mee te nemen vandaag, dus volgende week maar even !
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”