Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wild zwijn geven?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

wild zwijn geven?

Ongelezen bericht door lucie »

kerstvraagje: ik ben een (jong) wild zwijntje aan het braden. Ik heb stukjes vlees van de bouten afgesneden omdat het anders niet (goed) in de pan paste. De honden staan nu likkebaardend te wachten op de resten.
Geven of niet? dit ivm ziekte van Aujeszky.

Ik kan het evt ook koken maar mag ik de botten er dan bij geven?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: wild zwijn geven?

Ongelezen bericht door malinois »

Ik zou t niet doen. Er is vorige maand weer Aujeszki in Duitsland bij wilde zwijnen opgedoken. Dan zou ik t koken en zonder bot geven
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
lucie
Zeer actief

merci :ok: wel jammer maar beter maar op safe idd
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

ik geef zelf geen wild zwijn. Niet rauw, niet gekookt, niet gebakken, niet gebraden.. gewoon niet.

Sowieso met bot geldt dat je echt NOOIT bewerkt (dus gekookt, gebraden, gebakken....) bot mag geven.

Het risico dat er die ziekte in het vlees zit is klein.. maar ALS het erin zit gaat de hond dood.. mij het risico niet waard.

Suzanne
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Verhit is niet spannend... alleen rauw
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

malinois schreef:Verhit is niet spannend... alleen rauw
Toch waag ik het er niet op. Ik geef ook geen varkensneuzen e.d. meer... er is voldoende ander spul te geven.

Suzanne
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

~Suzanne~ schreef:
Toch waag ik het er niet op. Ik geef ook geen varkensneuzen e.d. meer... er is voldoende ander spul te geven.

Suzanne
:wink: Je moet wel goed blijven beseffen dat jouw rare angstjes rare angstjes zijn.
Het is al erg genoeg dat jij er zo door geleefd wordt.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

~Suzanne~ schreef:

Suzanne
Tja maar dat is jouw probleem want er is 0 risico met verhit varken. Wij eten t toch ook?
Tenminste ik doe een moord voor een schnitzel hoor...
Gedroogd varken zou ik alleen doen als ik t zelf zou drogen dus nee dat geef ik niet.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

dat mijn honden nog overeind staan, ik gaaf juist bij voorkeur gedroogde varkensoren enzo....... geen allergische reactie en prima voer....... ook brok op basis van varkensvlees, ik ben blijkbaar Russische roulette aan t spelen met ze :wink:
lucie
Zeer actief

alles gekookt en van het bot gepeuterd; de hondjes hebben gesmuld en leven allemaal nog :wink:
gedroogde varkensoren geef ik ook gewoon.
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Gedroogde varkensoor is mijn hond een keer goed ziek van geworden, echt een hele dag overgeven, lusteloos en alles, wat ze nooit heeft. Was toch een oor van een goede afkomst, Eko4pets, dus geen zooi. Varkensoren vermijd ik daarom, geen idee wat er aan de hand was, te vet misschien.
dagmar88
Zeer actief

Bijna alle gedroogde varkens en runderonderdelen komen uit polen, van Maced.
De fabriek is wel eens bij de keuringsdienst van waarde voorbij gekomen, met een pakhuis vol rauwe piemels :mrgreen:

Volgens mij is er nog nooit een hond dood gegaan aan een gepofte varkensneus, maar als je er vanuit gaat dat ze daar onhygiënisch werken en alles besmet kan zijn, kun je dus ook geen gedroogd rund meer kopen in de dierenwinkel.

Achter ons woont een ongeregistreerd huisvarken (geen oormerk). De buurvrouw gooit varkensontlasting in het putje een meter van onze schutting vandaan.
Minivarkens zijn helaas in opkomst in woonwijken vol honden, inenten is niet verplicht en het lijkt sowieso nauwelijks gereguleerd te worden of inzichtelijk te zijn waar die varkens wonen of hoe de ontlasting wordt afgevoerd.
Je moet al gruwelijk stom zijn om dat in huis te willen, een varken hoort niet binnen met uitloop in een postzegeltuin.
Daar zie ik meer risico in dan in een plak leverworst.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Nederland is in principe aujeszki-vrij dus voor mini- varkens hoef je niet bang te zijn. Wild zou ook vrij moeten zijn in Nederland maar weet je nooit 100% zeker.
dagmar88
Zeer actief

Domor schreef:Nederland is in principe aujeszki-vrij dus voor mini- varkens hoef je niet bang te zijn. Wild zou ook vrij moeten zijn in Nederland maar weet je nooit 100% zeker.

https://www.jagersvereniging.nl/jagen/e ... /aujeszky/
Reken die één op 500 maar even uit, het gaat in nederland om tienduizenden zwijnen die vanuit belgie en duitsland komen.

Het gaat er meer om dat niet bekend is waar die huisvarkens zich bevinden, en vooral dat ze niet in een woonwijk horen.
Fokkers die niet geregistreerde varkens verkopen zijn al geen zuivere koffie. Waar halen zij hun fokdieren vandaan?
De eigenaren gaan bij een geval aujeszky in de omgeving heus niet naar de dierenarts om rambo in te laten slapen, die houden mooi hun bek en wachten tot het overwaait.
Een besmet huisvarken levert geen schade op. Dan moet je bij verdenking van al mensen gaan verraden.
Maar goed, het is geen probleem tot het dat wel weer is :Q:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

S@ndr@ schreef:dat mijn honden nog overeind staan, ik gaaf juist bij voorkeur gedroogde varkensoren enzo....... geen allergische reactie en prima voer....... ook brok op basis van varkensvlees, ik ben blijkbaar Russische roulette aan t spelen met ze :wink:
Kan toch? Ik heb genoeg andere soorten gedroogde snacks; runderoren, konijnenoren, kippenloopvoetjes, runderkophuid, sprotjes, lamsoren, hertenoren dus ik zie t nut voor mij niet om dan varken te geven. Overigens komt veel gedroogde snacks van mij niet uit de winkel maar van iemand die zelf droogt.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

*Wolf* schreef:Gedroogde varkensoor is mijn hond een keer goed ziek van geworden, echt een hele dag overgeven, lusteloos en alles, wat ze nooit heeft. Was toch een oor van een goede afkomst, Eko4pets, dus geen zooi. Varkensoren vermijd ik daarom, geen idee wat er aan de hand was, te vet misschien.
Ik ben wel eens goed ziek geworden na het eten van een wortelsalade...... :wink: ....daar heb ik dan verder maar geen conclusies aan verbonden
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

S@ndr@ schreef:
*Wolf* schreef:Gedroogde varkensoor is mijn hond een keer goed ziek van geworden, echt een hele dag overgeven, lusteloos en alles, wat ze nooit heeft. Was toch een oor van een goede afkomst, Eko4pets, dus geen zooi. Varkensoren vermijd ik daarom, geen idee wat er aan de hand was, te vet misschien.
Ik ben wel eens goed ziek geworden na het eten van een wortelsalade...... :wink: ....daar heb ik dan verder maar geen conclusies aan verbonden
O dat zou ik nou juist wel doen. Je bent wat je eet immers :D

Misschien kan mijn teef niet tegen varkensoren, wat ik zei, misschien zijn die te vet voor haar. Dus geef ik nu runderoren of hazenoren. Waarom het risico nemen? Een zieke hond is niet wat ik ambieer.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”