laeken schreef:
Wat een lieve leuke hond om te zien!

Ik denk dat je gelijk hebt. Het ergste is nog wel dat als je als asiel gaat zeggen ik neem geen stafford en co of "besef dat je hond ingeslapen kan worden" je de hele goegemeente over je heen krijgt.....
Mij lijkt het ook vreselijk om een gezonde hond in te moeten slapen. Maargoed. Anders slapen ze in Spanje de ene na de andere Bas en Tom en Guus en Cleo in die hier naadloos passen en geen vlieg kwaad doen en hun baasjes WEL gelukkig kunnen maken.
Ik vind ook dat een grote pitbull die alles aanvalt niet herplaatst mag worden. Als je echt van honden houdt plaats je geen honden die andere honden naar het leven staan. Of je houdt ze in je fasciliteit en geeft ze een mooie oude dag, of je slaapt ze in en gebruikt je mogelijkheden voor honden waar mensen en dieren gelukkig van worden. Dat is tenminste wat ik denk.
Als ik een loeder van een pitbull had hield ik hem of liet ik hem inslapen op de dag dat ik mijn verantwoordelijkheid niet meer kan nemen. Immers, hoe kan je zeker zijn dat een ander dat gaat doen na herplaatsen van die hond?
Wij hebben natuurlijk laatst Tom in laten slapen. Dat hondje heeft niks gevoeld en niks gemerkt. Uitermate humaan en even erg als een narcose om de tanden te laten doen waaruit de hond dan niet meer ontwaakt. Ik zie bij heel veel moeilijke gevallen het probleem dus niet zo. Snap wel dat het emotioneel en ethisch heel erg lastig ligt. Je ziet de bergen Zuid Europese honden niet die daar massaal afgemaakt worden zonder dat ze ook maar 1 issue hebben. Hele bergen 5 maanden oude hondjes gaan daar naar de destructor omdat ze over zijn....

Het is ook hard. Maar je bent er niet om makkelijk werk te doen en met de veren in je reet te spelen
Het is te vol, het gaat niet meer. Toen ik charlie in 2009 in huis nam kende ik maar een handjevol stafford kruisingen of pitbulls, een wereld van verschil.

Een paar jaar terug dacht ik er dan ook heel anders over. Inmiddels kan ik haar niet meer normaal uitlaten door de overlast van medeklapkaakeigenaren.
Ik zou haar inderdaad in laten slapen als ik er niet meer voor kon zorgen, dat is gewoon het vriendelijkst voor iedereen.
Het zou wel duidelijk zijn; gevaarlijke honden worden afgemaakt. Dan kunnen dierenartsen ook wat, nu word je vaak weggestuurd met een hond met ernstige gedragsproblemen.
Inslapen is goedkoper dan afstaan en dat taboe moet er af. Kan de stafford alleen ten goede komen, hoef je hem ook niet in de plomp te gooien of ergens vast te binden.
Misschien gaan mensen dan ook eens vooraf nadenken.
Niet kijken als je er niet tegen kunt, maar hier moeten zat leuke sociale hondjes tussen zitten. Een enig nest pointer pupjes met moeder

Alles, hoe leuk en lief ook, wordt na 8 dagen ingeslapen.
Ik ben dol op klapkaken, en toch zie ik liever die pupjes hier in een asiel dan daar dood.
http://www.esdaw.eu/public-shelter---portugal.html

Wat voegt het toe een kangal van 65 kilo twee jaar lang te onderhouden in de hoop hem ergens buiten een woonwijk te kunnen plaatsen. Daar kan alleen maar ellende van komen, en het kost. Daarbij stop je een kuddebewaker in de gevangenis.
Als je er één per maand plaatst, had je in die tijd 24 honden en hun baas heel blij kunnen maken.
Volgens mij gaat het er voor dier, mens en omgeving alleen maar op vooruit wanneer die "armlastige organisaties" (

) als bedrijf gaan denken.