Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Goede pup brok?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

joyce83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 2

Goede pup brok?

Ongelezen bericht door joyce83 »

Vandaag kreeg ik de opmerking dat de fosfor en calcium verhouding goed moet zijn van de brok voor de pup. Ik probeer door de informatie te komen op internet maar dat valt mij nog niet mee. Iemand hier er meer verstand van of die sneller is met het zien of het goed is?

Gaat om deze brok http://www.zooplus.nl/shop/honden/honde ... ive/365367
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Re: Goede pup brok?

Ongelezen bericht door Hippo »

Mijn dierenarts adviseert om bij pups van middelgrote en grote rassen een calcium/fosfor verhouding aan te houden van 1.0/0.8 . Waarbij vooral belangrijk is dat de calcium niet boven de 1.0 ligt. Dan lijkt het voer wat jij hebt, maar iets meer te hebben, maar dat is dan 25% meer dan het advies.
Ik heb mijn puppenvoer er speciaal op uitgezocht, zeker omdat teveel calcium en fosfor tijdens de groei kunnen bijdragen aan aandoeningen als HD en ED (aldus mijn DA maar ook Jan Kooke/Budel) en daar neem ik liever geen risico's mee.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Apart Hippo. Aangezien fediaf minimaal 1% calcium (op droge stof basis, dus 0.95% op de zak) aanbeveelt en niet meer dan 1.6% (dus 1.4-1.5% op de zak). En minimaal 0.9% fosfor (ds-basis, dus 0.85% op de zak) en niet meer dan 1.6%. Waarbij er nooit meer fosfor dan calcium in mag zitten. Wat je dierenarts dus als maximum aanbeveelt, geeft fediaf als minimum aan tot 6 maanden bij grote rassen.

Dit voer zou kunnen, de verhouding Ca:P is 1.55, dat is net binnen de grens van 1.6 die aangeraden wordt. De hoeveelheid fosfor is iets aan de lage kant, de hoeveelheid calcium is goed.
http://www.fediaf.org/fileadmin/user_up ... 161214.pdf
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Domor schreef:Apart Hippo. Aangezien fediaf minimaal 1% calcium (op droge stof basis, dus 0.95% op de zak) aanbeveelt en niet meer dan 1.6% (dus 1.4-1.5% op de zak). En minimaal 0.9% fosfor (ds-basis, dus 0.85% op de zak) en niet meer dan 1.6%. Waarbij er nooit meer fosfor dan calcium in mag zitten. Wat je dierenarts dus als maximum aanbeveelt, geeft fediaf als minimum aan tot 6 maanden bij grote rassen.

Dit voer zou kunnen, de verhouding Ca:P is 1.55, dat is net binnen de grens van 1.6 die aangeraden wordt. De hoeveelheid fosfor is iets aan de lage kant, de hoeveelheid calcium is goed.
http://www.fediaf.org/fileadmin/user_up ... 161214.pdf
Ik heb dat niet verzonnen ;-). Er zijn legio hondenbrokken van zowel Nederlandse als buitenlanse oorsprong die de verhouding hebben zoals mijn DA en die Jan Koken Pleiten.
Ik voer nu Canex Puppy met een verhouding 0.90 /0.80.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Er zijn ook helaas nog allerlei dierenartsen en mensen die aanbevelen om minder dan 25% eiwit te voeren, soms zelfs maximaal 20% eiwit, aan jonge grote honden. Terwijl uit wetenschappelijk onderzoek gebleken is dat eiwit niets te doen heeft met groeiproblemen (de reden dat ze het zo aanbevelen) en te weinig eiwit wel kan zorgen voor onvoldoende ontwikkeling. Op jonge leeftijd moeten ze gewoon minimaal 25% krijgen en het liefst iets hoger, en dan in de opgroeiende fase minimaal 20%, maar liever rond de 25%. Boven de 30% zou ik met jonge dieren niet snel doen.

Ik vind inderdaad dat canex puppy dus te weinig calcium en fosfor bevat. De large breed variant zit zelfs ruimschoots onder de minimaal geadviseerde hoeveelheid (0.8% Ca, 0.7% fosfor) en in mijn ogen doe je je dier daar tekort mee.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”