Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tollingtest met Segno

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Tollingtest met Segno

Ongelezen bericht door Maeve »

Afgelopen paasweekend bracht ik met Segno door in de klei in Beuningen voor een evenement van de Nederlandse en de Belgische Tollerclub. Eens per jaar organiseren ze een tollingtest in Nederland. Ik heb met de andere honden al wel eens meegedaan aan introductieworkshops voor het tollen dus was er al wel bekend mee, maar zo'n wedstrijd is toch wel weer heel anders en serieuzer met buitenlandse keurmeesters die de honden die dag beoordelen en kwalificeren. Vanwege Segno's leeftijd mochten we nog in de juniorklasse uitkomen, die is voor honden van 12 tot 21 maanden met geen of weinig wedstrijdervaring. Kon ze met haar 14 maanden perfect in dus :ok: We kregen dezelfde opdrachten als de honden in de hogere klasses, maar met een wat lagere moeilijkheidsgraad, kortere afstanden etc.

Het eerste gedeelte is de toenadering naar het net. Hierachter moeten de handler en hond zitten, uit het zicht van de eenden en mag de hond op commando spelen/apporteren langs de waterkant om de nieuwsgierigheid van de eenden te wekken waardoor ze richting het net zullen zwemmen. Bij de toenadering moet de handler dus voorzichtig, gebukt lopen om het wild niet te verstoren en moet de hond keurig naast lopen. Viel niet mee, want door mijn houding had Segno het idee dat dit wel eens een knuffelmoment kon zijn :LOL:

Eenmaal bij het net begint het tollen. De handler blijft achter het net terwijl de keurmeester aangeeft hoe vaak de handler een speeltje mag gooien voor de hond. Deze valt links of rechts van het net langs de waterkant en mag de hond ophalen in de juiste stijl om de eenden richting het net te lokken maar de rust niet te verstoren, dat zou het tegenovergestelde effect hebben :wink: De keurmeester gaf aan twee maal vijf keer het tollen te willen zien, en tussendoor volgde het passieve gedeelte. Daarbij moet de hond een poosje stil en rustig achter het net blijven liggen bij de handler. Na het tollen volgden twee markeerapporten op water. In de hogere klasses vallen deze vlak na elkaar, maar in ons geval werd de tweede pas gegooid nadat de eerste binnen was. Waar ik wel voor vreesde was Segno's steadyness omdat deze apporten met schot zijn, iets wat we thuis nooit trainen. En in plaats van dat ik naast haar stond zoals normaal moest ik achter het net blijven terwijl zij naast het net was opgesteld. Maar verrassend genoeg bleek ze beide apporten volledig steady! :cheer: En beide dummy's kwamen vlot binnen!

Vervolgens mochten we een stukje volgwerk laten zien waarna we aankwamen bij een soort schiereilandje met her en der wat bosjes. Hier vond het vrij zoeken plaats. De hond moest de omgeving uitkammen en uiteindelijk 3 dummy's apporten. Hier wat opstartproblemen omdat het zoeken in dit soort gebieden eigenlijk nooit voorkomt in de jachtproeven zoals we die kennen, maar nadat ze de eerste dummy had gevonden viel het kwartje en kwamen nummer twee en drie heel vlot binnen! Daarna volgde nog een markeerapport in hetzelfde gebied. Ook nieuw voor ons, een markeer in het zoekgebied. En dat bleek uit het feit dat Segno's neus nog iets te vroeg naar de grond ging. Het gebied rook nog te lekker :mrgreen: Toch kwam de markeer ook snel binnen!

Na ons volgden nog de deelnemers uit de hogere klasses, heel mooi om te zien en we weten waar we naartoe moeten werken :wink: En nadat alle honden waren geweest zouden we de kwalificaties te horen krijgen van de keurmeester. Best spannend nog toen we hoorden dat van de 9 deelnemers slechts 5 een kwalificatie hadden gekregen. De honden kunnen een Uitmuntend, Zeer Goed of Goed krijgen als kwalificatie, maar een Non-Classé (onvoldoende) of Eleminé (diskwalificatie) zijn ook niet zeldzaam in dit soort tests :schrik: En omdat Segno in de juniorklasse liep gold voor ons de kwalificatie Veelbelovend, Belovend, Non-Classé of Eleminé. En het fijne van tollingtests is dat behalve de kwalificatie ook iedereen een verslag krijgt waar de keurmeester elk onderdeel heeft voorzien van een opmerking, zoals de tollingstijl (activiteit, passiviteit), volgwerk, steadyness, vrij zoeken, markeren etc.

Best verrast was ik, want kleine Segno bleek gewoon een Veelbelovend te hebben gekregen! :cheer: Er zijn wat verbeterpuntjes, maar de keurmeester was erg te spreken over haar werk op deze leeftijd! En het belangrijkste: Segno heeft zichtbaar genoten van het werk op deze tollingtest! Iets om zeker mee verder te gaan dus :ok:

Volgwerk naar het net
Afbeelding

Tolling, actief
Afbeelding

Afbeelding

en passief :ok:
Afbeelding

Terug met de markeer uit water
Afbeelding

En het vrij zoeken
Afbeelding

Afbeelding

En ons verslag!
Afbeelding

Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Tollingtest met Segno

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Gaaf! Gefeliciteerd!
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

Wauw, wat tof! Interessant en leuk om te lezen. En wat een mooi verslag ook :D Jullie gaan nog veel mooie wedstrijden beleven samen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Wat mooi! :ok:
Leuk om te lezen ook hoe zo'n test gaat.
Jij hebt een mooie dag gehad :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Gefeliciteerd. Fijn dat Segno het zo goed deed.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Geweldig!
En ik lees ‘very secure winner’ :mrgreen:
Saba
Zeer actief

Ongelezen bericht door Saba »

Gefeliciteerd, heel gaaf! Altijd bijzonder om te zien dat sommige en zo specifieke eigenschappen zo ontzettend in een hondenras zijn ingebakken.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Leonie. schreef:Geweldig!
En ik lees ‘very secure winner’ :mrgreen:
Ja, dat was ze :LOL:
Ik moest er toch wel om lachen, very secure swimmer. Ze vindt zwemmen eigenlijk nog helemaal niet zo leuk. Doet het wel, maar twijfelt vaak nog even voor ze echt te water gaat. Eenmaal er doorheen is het dan wel weer prima. Nu ging ze toevallig wel vlot het water in, en blijkbaar straalt ze dan meteen uit dat ze een secure swimmer is :engel:
mito
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS

Ongelezen bericht door mito »

Wat leuk. Leuk om te lezen ook hoe zoiets gaat :ok:
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Wat leuk om je verslag te lezen! Maar ik heb nou nog steeds geen idee wat 'tolling' is haha, is dat simpel uit te leggen? Ik zie dan een (rond)tollende hond voor me, maar dat zal het vast niet zijn :engel: .
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

Zamunda schreef:Wat leuk om je verslag te lezen! Maar ik heb nou nog steeds geen idee wat 'tolling' is haha, is dat simpel uit te leggen? Ik zie dan een (rond)tollende hond voor me, maar dat zal het vast niet zijn :engel: .
http://www.ducktollingretriever.be/jacht_tolling.html een stuk wat het wordt uit gelegd.
ellen
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief

ellen en de birmanen schreef:
Zamunda schreef:Wat leuk om je verslag te lezen! Maar ik heb nou nog steeds geen idee wat 'tolling' is haha, is dat simpel uit te leggen? Ik zie dan een (rond)tollende hond voor me, maar dat zal het vast niet zijn :engel: .
http://www.ducktollingretriever.be/jacht_tolling.html een stuk wat het wordt uit gelegd.
ellen
Bedankt voor de link, wat leuk om te lezen :ok: !
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Zamunda schreef:
ellen en de birmanen schreef:
ellen
Bedankt voor de link, wat leuk om te lezen :ok: !
Of in dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=w7M581i3IKY
Zamunda
Zeer actief

Maeve schreef:Of in dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=w7M581i3IKY
Erg leuk om te zien hoe het apporteren an sich een grote beloning is voor zo'n hond! Ik zag hierin niet het spelen met het apport terug wat in de tekst die Ellen linkte beschreven werd maar wel heel duidelijk de vlaggende staart :ok: .

Het zijn toch ook wel erg leuke honden zeg.
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

Zamunda schreef:
Maeve schreef:Of in dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=w7M581i3IKY
Erg leuk om te zien hoe het apporteren an sich een grote beloning is voor zo'n hond! Ik zag hierin niet het spelen met het apport terug wat in de tekst die Ellen linkte beschreven werd maar wel heel duidelijk de vlaggende staart :ok: .

Het zijn toch ook wel erg leuke honden zeg.
eenmaal een toller dan wil je niet anders meer.

ellen
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”