Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

voor en nadelen van twee pups tegelijk kopen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Malti
Vaste gebruiker

voor en nadelen van twee pups tegelijk kopen

Ongelezen bericht door Malti »

hoi
er zijn mensen die me aanraden om van de eerste keer twee pups te kopen, is dit goed denk je?
heeft iemand hier ervaring mee?
wat zijn de positieve en negatieve dingen hierover

groetjes

tess :zwaai: :zwaai:
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Nee zou ik niet doen zeker niet bij eerste honden niet en ook las ik ergens dat je ook kleine kinderen hebt.
Nee er gaat in 1 hond al erg veel tijd zitten om goed op te voeden :?
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sietske* »

Ik zou het absoluut niet doen. Om te beginnen heb je puppykwaad in het kwadraat. Je hebt met één pup al ogen in je rug nodig, laat staan met twee. Ze pikken alles van elkaar op. Dat wil zeggen de goede dingen, maar evengoed ook de dingen waar jij wat minder gelukkig mee bent.

Een ander nadeel is dat je vaak ziet dat de pups zo op elkaar gericht zijn dat ze jou veel minder hard nodig hebben. Ik heb er een sprekend voorbeeld van bij twee cursisten. Het gaat hier om een echtpaar dat samen naar de cursus komt. Ze hebben twee Mechelse herders gekocht, twee zusjes (uit hetzelfde nest dus ook). Ze hadden zich ingeschreven voor de puppycursus maar ze zijn na twee of drie lessen gaan wisselen met de honden. De ene week de ene hond, de andere week de andere hond omdat er niets met beide honden was aan te vangen in één les. De honden waren alleen op elkaar gericht en hadden nauwelijks aandacht voor de baas.

Tot slot wordt vaak ook gezegd dat twee nestgenoten (en dan met name nestzusjes) op latere leeftijd nogal eens rangorde-problemen ontwikkelen die naar het schijnt heel moeilijk te doorbreken zijn. Hier heb ik echter geen ervaring mee, ik baseer mij hier uitsluitend op theorie.

Je maakt het jezelf een stuk gemakkelijker door eerst een pup te kopen. Te wachten tot die ongeveer anderhalf / twee jaar oud is en dus zijn puberteit achter zich heeft liggen, alvorens de volgende pup aan te schaffen. Als nummer 1 al min of meer is opgevoed helpt hij je als het ware min of meer met de opvoeding van nummer 2 door het goede voorbeeld te geven.

Wat ik me wel afvraag is wat de reden was waarom men je dit adviseerde? Is het trouwens voor jou de eerste keer dat je een hond krijgt? In dat geval zou ik namelijk helemaal met 1 beginnen.
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

AfbeeldingAfbeelding
mirella*
Actief

Ongelezen bericht door mirella* »

Ik sluit me helemaal met Sietze aan, niet doen!
plop
Zeer actief

Ongelezen bericht door plop »

Ik sluit me helemaal bij de rest aan. Ik zou het ook afraden om 2 puppy’s tegelijk te nemen.

Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Malti
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Malti »

hoi
bedankt allemaal voor jullie antwoorden
het is inderdaad de eerste keer dat ik een hond neem, en het gaat een malthezer worden na veel wikken en wegen

groetjes

tess
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Heel veel plezier met je Malthezer alvast!
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Het is nu net of ik jou moet hebben maar gister plaats je een topic over een herder of een labje en je heb in 1 dag besloten dat het een malthezer word 8O 8O Dat gaat er bij mij niet helemaal in :?
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door whoopy »

chrico schreef:Het is nu net of ik jou moet hebben maar gister plaats je een topic over een herder of een labje en je heb in 1 dag besloten dat het een malthezer word 8O 8O Dat gaat er bij mij niet helemaal in :?
nee snap ik ook niet helemaal, het is nogal een verschil een herder of een malthezer :?

ik zou zowieso geen twee pups tegelijk kopen, vind het ook vreemd dat iemand dat adviseerd. kom whooper maar een week lenen, dan weet je zeker dat je er geen twee van wenst :-D :-D
Afbeelding Afbeelding

groetjes
caroline, whooper en orbis
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Denk alsjeblieft goed na voordat je tot de aanschaf overgaat!!! Lees verschillende boeken, praat met andere hondeneigenaren enz enz. Dat je hier op het forum zit voordat je een hond gaat kopen is een goed teken, je bent er toch wel mee bezig. Maar dat je van de ene op de andere dag een totaal andere keuze maakt komt op mijn nogal impulsief over. Een maltezer of een herder....dat is een wereld van verschil! Geef het nog een paar maanden bedenktijd, wie weet bij wat voor ras je dan uitkomt!
vinkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje

Ongelezen bericht door vinkje »

chrico schreef:Het is nu net of ik jou moet hebben maar gister plaats je een topic over een herder of een labje en je heb in 1 dag besloten dat het een malthezer word 8O 8O Dat gaat er bij mij niet helemaal in :?
Hahaha scheelt ook helemaal niets hé, een Herder, Labje of Malthezer. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door whoopy »

vinkje schreef:
Hahaha scheelt ook helemaal niets hé, een Herder, Labje of Malthezer. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
beetje hoogteverschil toch :mrgreen: oja en de kleur ook nog hahahahhaha :ok:
Afbeelding Afbeelding

groetjes
caroline, whooper en orbis
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Niet doen, 2 pups tegelijk! Het belangrijkste is dat je met 2 puppies tegelijk nooit dezelfde baas-hond relatie krijgt als wanneer je er 1 hebt! Vooral als je nestgenoten zou aanschaffen trekken die enorm naar elkaar toe (ze zijn immers het enige wat hen nog doet terugdenken aan hun moeder). Je krijgt bijna geen contact met ze en ze versterken elkaars gedrag, meestal de negatieve dingen!

Als je nog nooit eerder een hond hebt gehad is 2 pups tegelijk aanschaffen vragen om problemen, en later 2 honden die in het asiel belanden omdat het toch niet ging.

Van degene die je dit advies heeft gegeven zou ik persoonlijk helemaal niets meer aannemen, wat gezegd is snijdt totaal geen hout en is dus gewoon bullsh*t!

Probeer eerst maar eens goed uit te vinden wat voor soort hond je wil, en welke bij je gezinssituatie past. Het verhaal van een herder, dan labrador, dan malthezer klinkt mij nogal impulsief en onvoorbereid in de oren... :?
quatta
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door quatta »

het is idd niet aan te raden om er 2 tegelijk te nemen maar,
ook wij hebben voor het eerst een hond genomen en toen ook gelijk 2 pups en ik zal het niemand aanraden maar, kan je wel vertellen dat ze allebie super luisteren, sociaal zijn en vooral ook alles toelaten wat er met ze gebeurd.
Ondanks dat het 2 super honden zijn hebben we de nodige problemen gehad in het begin: denk je dat de ene pup zindelijk is plast de ander in huis doet de ene ook weer net zo hard mee.
ook het wisselen en dan op alles willen kauwen is dan 2x zo erg en zo zijn er heel veel dingen die echt niet leuk zijn.
Wij hebben heel veel geluk gehad en zijn ondertussen ook een stuk wijzer en ik zou het nooit meer doen.
(zijn trouwens geen broer of zus)
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik hoop dat je weet waar je aan begint, als je gister nog een herder wilde en dus 12 jaar lang erg hard aan het werk met de hond, en nu ineens twee maltezer en dus 12 jaar lang veel kammen en niet te lange wandelingen, vind ik dat niet kloppen. Dat verschil is enorm en je hebt duidelijk niet helder voor jezelf waar je aan begint.

Ik zou even helemaal geen hond nemen want je gaat nu je leven voor 12 jaar of meer vastleggen en twijfeld tussen twee extremen. Of 12 jaar dit, of 12 jaar dat, maak eerst die keuze helder en dan neem je een hondje ;)
Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

MARC_S schreef:Ik hoop dat je weet waar je aan begint, als je gister nog een herder wilde en dus 12 jaar lang erg hard aan het werk met de hond, en nu ineens twee maltezer en dus 12 jaar lang veel kammen en niet te lange wandelingen, vind ik dat niet kloppen. Dat verschil is enorm en je hebt duidelijk niet helder voor jezelf waar je aan begint.

Ik zou even helemaal geen hond nemen want je gaat nu je leven voor 12 jaar of meer vastleggen en twijfeld tussen twee extremen. Of 12 jaar dit, of 12 jaar dat, maak eerst die keuze helder en dan neem je een hondje ;)
Helemaal mee eens! Bezint eer gij begint!!!!
EvitaP
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door EvitaP »

Martijn schreef: Honden hebben is geen hobby maar een manier van leven en die is niet voor iedereen geschikt.
Mooi gezegt! :ok:
groetjes
Evita

https://nl-nl.facebook.com/adogsagenda - Activiteiten van de Noa Dog!
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

En dan met kleine kinderen.
Daar gaat echt heel veel tijd in zitten.
En dat moet je wel zin in hebben.
Iedereen de regenjas aan, laarzen aan, dan moet een van de kinderen weer poepen, en heeft de ander zichzelf weer uitgekleed.
En dan moet je nog gaan lopen met je hondje.
Op de hoek van de straat loopt jouw peuter de ene kant op en jouw pup de andere.
Mijn hond heeft een tijd heel erg aan de lijn getrokken, logisch, in dat tempo, waarin wij liepen.
Juist de combinatie kinderen en honden , daar moet je echt goed bij nadenken.
Je hebt er het eerste jaar gewoon een kind bij.
Wil je dat, nog een kind...
Wij zijn er erg lang mee bezig geweest.
Raskeuze, juiste moment, wij waren er helemaal klaar voor.
Denk goed na voor je een beslissing neemt.
En verdiep je echt in de rassen die je aanspreken.
Een malthezer en een herder en een lab zijn 3 totaal verschillende rassen.
Thijs
nieuw lid

Ongelezen bericht door Thijs »

Wij hebben thuis ook 2 pups uit hetzelfde nest genomen ( ierse setters) en het zijn 2 heerlijke mannetjes geworden(nu 19 maanden). MAAR ik raad dit niemand aan zonder ervaring met honden om te doen,zeker niet als je ook nog eens kleine kinderen hebt. Bij ons thuis is iedereen al volwassen en we hebben al meerdere honden gehad, dus we wisten waar we aan begonnen. wij hebben onze honden toen ze nog pups waren altijd apart van elkaar uitgelaten(tot 6 maanden ongeveer) om ze te laten wenen aan de omgeving zonder elkaar. Ook het trainen deden we afzonderlijk. Dit hebben wij expres zo gedaan omdat ze anders teveel naar elkaar zouden toe trekken en alleen maar aandacht voor elkaar zouden hebben. Nu ze al bijna volwassen zijn zijn het hele zelfstandige honden geworden. Ze trekken wel heel veel met elkaar op(ze spelen, slapen,eten samen) maar ze hebben er ook geen problemen mee om ergens alleen heen te gaan. Om dit te bereiken met nog kinderen in het huis die ook veel aandacht nodig hebben lijkt het me bijna ommogelijk als je ziet hoeveel tijd erin gaat zitten.
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

labra is reeds lang bezig over een hond, bezinnen doet ze zeker. alleen weet ze nog niet goed wat...
ze wil een leuke vriend, rassen genoeg dus. Ze maakt zich zorgen over HD en andere erfelijke ziektes, over het samengaan met haar dochtertje van 2,5... bezinnen doet ze zich zeker.
tbeast
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door tbeast »

mechelaar_fan schreef:labra is reeds lang bezig over een hond, bezinnen doet ze zeker. alleen weet ze nog niet goed wat...
ze wil een leuke vriend, rassen genoeg dus. Ze maakt zich zorgen over HD en andere erfelijke ziektes, over het samengaan met haar dochtertje van 2,5... bezinnen doet ze zich zeker.
Ja, daar is wat voor te zeggen, kijk naar ons! Wij hadden een (klein) hondje uit het asiel, wat helaas niet ging met onze bouvier, reutjes bij elkaar wil dus niet (niet met Xitan tenminste), daarna kregen we Amar, omdat we toch besloten weer voor onze oude liefde te gaan, de Dobermann.
Toen was ik helemaal verliefd op de Boerboel (nog steeds trouwens), en daar hebben we dus ook nog aan gedacht. Uiteindelijk hebben we er nog een Doberpup bij gekregen en dit alles in korte tijd. En het gaat prima!
Maar ik kan me voorstellen dat je van alles wel wilt en daar dus ook over nadenkt. ;)
AfbeeldingAfbeelding
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

ik vind een Duitse staande draadhaar een ruwhaar teckel, een cane corso enz... ook een leuke honden, die zijn nochtans gans anders dan een mechelaar, en qua karakter en aanleg verschillen ze alle grondig.
Dit wil niet zeggen dat ik zomaar hals over kop, tussen de aankopen van thee en yoghourt, vlug nog even om een hondje gegaan ben....
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

Natuurlijk kun je best twijfelen tussen rassen, ook als die behoorlijk verschillend zijn. Maar dan verwacht ik eerder een topic over welk ras te kiezen, dan binnen een dag in de ene topic aan te geven dat ze een herder of lab wil kopen en in de volgende dat ze twee maltezertjes wil. Dat is niet je orienteren op verschillende rassen en nog geen keuze gemaakt hebben, dat is impulsief van de hak op de tak springen.

Ben het wel met je eens dat er in ieder geval nog sprake is van enige bezinning aangezien er in ieder geval nog van te voren diverse vragen worden gesteld. Wat betreft de raskeuze zou het voor Labra misschien een goed idee zijn eens op papier te zetten wat ze van een hond verwacht en hoe en op welke manier ze er tijd in wil steken.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
ingrid_me
Actief
Mijn ras(sen): Border Collie en Border Terrier
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door ingrid_me »

Ja Labra, je wordt nogalo aangevallen over je inpulsifiteit en ik ben het daar ook mee eens.

Begint eer ge begint en dat doe je gelukkig ook. :ok:
Maar twee pups uit een nest is echt geen goed idee. Zeker niet als het jou eerste hond is, want dan ben je al druk genoeg met een pup. ;)

Twee pups uit een nest niet dus en kijk eens goed in een rassenboek welk ras het best bij jou levensstyle past, want je hebt de hond inderdaad 12 jaar, als het even meezit nog langer, dus maak je keuze met rust en laat je niet pushen door niemand. :mrgreen:
Groetjes Ingrid, Kian en Joey.
sophie
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door sophie »

Ik zou het nooit doen.Sophie is mijn 6de pup maar tis toch steeds weer super druk.Zindelijk maken,opvoeden,constant opletten wat ze doet. Maar tis ieder zijn keus.Denk inderdaad dat je je eerst moet bezinnen wat voor hond wil ik.Kijk naar rassen en wat trekt je erin aan en ook wat zijn de nadelen van dat type hond.Mijn man is echt een golden retriever type, een soort hond wat ik nooit voordat ik hem leerde kennen zou kopen (onbekend maakt onbemind)maar hij had Jordy al en zijn wereld honden. Ik zelf ben van boxer/engelse bulldog.Heb nu ook voordat we aan een bull begonnen me heel goed erin verdiept voor hoe en wat.Gesproken met fokkers.Daardoor kwam ik voor weinig verassingen te staan.En ik moet zeggen dat we ook tot op heden super geluk qwa gezondheid met haar hebben gehad.Succes met je zoektocht ben erg benieuwd wat het gaat worden.
Gr Lilian
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”