Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Een domme hond

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Een domme hond

Ongelezen bericht door Paisley »

Gewoon een gebrek aan intelligentie.

Ik pas voor twee weken op een hondje van familie. Ik ken haar al haar hele leven en ik heb heus wel wat met haar. Soort van.
Maar god wat is dat kind dom. Ik weet niet eens waarin het m precies zit. Ze is gehoorzaam en kent commando's en is het type hondje wat vroeger moeiteloos de cursussen doorging. Maar ze snapt t leven gewoon niet. Je bindt dr vast aan een hekje om even een winkel in te lopen, en ze loopt achter je aan en hangt stomverbaasd in de riem. Je bukt om je veters te strikken en zij gaat er vanuit dat je bukt om haar te aaien. Je hebt de honden nèt uitgelaten en pakt de lijn op om hem aan de kapstok te hangen, en zij springt op omdat ze denkt dat we weer uit gaan. Ze staat te wachten voor een deur die naar binnen draait en is verbaasd dat ze eerst aan de kant moet voordat de deur open kan. Ze haalt me in tijdens het hardlopen en gaat vlak voor mn neus op de rem en is verbaasd dat ik mn nek over dr breek. Ze pakt de verkeerde kant van een lantarenpaal en hangt zichzelf op.
Het houdt gewoon niet op :80:
En het is geen onnozelheid omdat ze nou eenmaal met iets anders in dr hoofd rondliep. Ze doet dr best en het is een ijverig kind maar met een zeer beperkt IQ.

Kennen jullie dat? En kun je er wat mee of blijft het vooral irritant?
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Een domme hond

Ongelezen bericht door laeken »

Thuis is ze waarschijnlijk rete aangepast. Die hond mist haar routines en reageert gewoon zoals ze gewend is. Ik ken dat van al mijn nieuwe honden. Eerst dacht ik dat Guus ook heel dom was. Leuk lief en dom. Een echte reu dacht ik. Maar het ventje blijkt zoveel slimmer nu hij rondom de routine zijn hersenen laat werken.
Afbeelding
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

De lab van mijn ouders was ook erg onnozel. Toen hij hier en keer logeerde ( en ik hoog zwanger was) liep hij eens onze vaart in omdat hij dacht dat het kroos gras was. Hij kon er niet meer uit, dus ik hoogzwanger op mijn buik liggend die lab van 35 kg uit
het water getakeld. Die oen schut zich uit en loopt er zo weer in. Idioot.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Miezemuis schreef:De lab van mijn ouders was ook erg onnozel. Toen hij hier en keer logeerde ( en ik hoog zwanger was) liep hij eens onze vaart in omdat hij dacht dat het kroos gras was. Hij kon er niet meer uit, dus ik hoogzwanger op mijn buik liggend die lab van 35 kg uit
het water getakeld. Die oen schut zich uit en loopt er zo weer in. Idioot.
:LOL: :LOL: zou je toch de neiging hebben om weg te lopen en denken van verzuip maar . :LOL: :LOL:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Paisley
Zeer actief

laeken schreef:Thuis is ze waarschijnlijk rete aangepast. Die hond mist haar routines en reageert gewoon zoals ze gewend is.
Dat vind ik per definitie niet al te intelligent - dat ze alleen functioneren als alles gaat zoals ze gewend zijn ;) Maar ik ken haar te goed om dit na een paar dagen te concluderen. Ze is bij haar thuis ook gewoon niet snugger, maar dan is het niet zo irritant omdat je je leven er niet mee deelt.
Ik denk dat iedere hond in een thuis situatie bijvoorbeeld wel weet dat je je op glad ijs begeeft als je zomaar een koelkast/voorraadkast/boodschappentas induikt. Het ruikt naar eten maar het is van de baas. Deze hond duikt net gewoon mn boodschappentas in en was heel gepikeerd dat ik daar nogal ehm... primitief op reageerde. Ik ken de eigenaar erg goed. Ik weet héééél zeker dat haar reactie van gelijke aard is als ze dit thuis doet. Maar het lijkt voor haar wel een totaal nieuw concept omdat ze ergens anders is. Het is geen gehaaidheid in een poging ermee weg te komen, maar ze lijkt gewoon totaal verbaasd dat die boodschappentas daar niet voor haar neer is gezet :80:
Heavy schreef:Ik weet niet of een hond echt zo dom is of dat hem gewoon nooit geleerd is iets zelf op te lossen ,uit te vinden
Dat hoef je bij een intelligente hond toch niet te leren van iemand anders?
Afbeelding
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Wie weet is ze je wel gewoon aan het uittesten. :19: Gewoon even kijken hoever ze kan gaan in haar enthousiasme.

Ik herken wel wat dingen die Izzy ook zou doen en die schaar ik niet bepaald onder dom, maar wel doortrapt. :engel:
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Miezemuis schreef:De lab van mijn ouders was ook erg onnozel. Toen hij hier en keer logeerde ( en ik hoog zwanger was) liep hij eens onze vaart in omdat hij dacht dat het kroos gras was. Hij kon er niet meer uit, dus ik hoogzwanger op mijn buik liggend die lab van 35 kg uit
het water getakeld. Die oen schudt zich uit en loopt er zo weer in. Idioot.
:LOL:

Mister heeft het ook eens gedaan. Die kwam weer eens helemaal over zijn theewater zijnde de auto uit en loopt zo het kroos 'op' en had geen idee wat hem nou toch overkwam. Als ik hem daarna niet kort gehouden had was hij zo nog weer als een blinde de sloot in gedraaid.
Wolfsblut
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Bij mensen zijn er ook grote aantallen die niet al te snugger zijn. Aangezien honden net als de mens zoogdieren zijn, komt dommigheid daar ook gewoon voor. Doe je niets aan.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

Wij hebben vroeger een flatcoat gehad die ook zo dom was. Niet verwonderlijk pa en ma waren broer en zus :ugh:
Heel lief en sociaal beest maar gewoon niet, echt niet slim. Liep je op het strand was hij afgeleid door een hond, riep je hem, rende hij gewoon de andere kant op met een hoofd van “ik werd toch geroepen! Maar waar zijn ze dan?” :19:
Een keer liepen er mensen met een bouvier achter ons, hij zag de boef, en je zag hem denken “hè, leuk een hond” :cheer: huppelde er dan vrolijk op af, om daar van die boef een snauw te krijgen. Oké dan niet, en hij liep weer door, om 10 min later achterom te kijken, en weer dat hoofd “Hey! Leuk een hond!” :cheer: En weer net zo vrolijk als ervoor naar die boef te huppelen en dan weer een snauw te krijgen. En dat gebeurde serieus zo’n tien keer achter elkaar. Iedere keer als hij omkeek zag je hem heel blij kijken “Hey een hond” :cheer:
We kregen hem ook echt helemaal niets geleerd, het bleef gewoon niet hangen bij hem.
Afbeelding
Groetjes Marja
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Heavy schreef:Ik weet niet of een hond echt zo dom is of dat hem gewoon nooit geleerd is iets zelf op te lossen ,uit te vinden
Maar dat hoef je een hond toch ook niet te leren? Ik denk dat 95% van de hondeneigenaren daar niet bewust mee bezig gaan, en toch tonen de meeste honden slimmer dan dit :mrgreen:
bouvierpoedel
Zeer actief

_Tiny_ schreef:Ik had dat met Floor. Vooral als pup/jonge hond was die zo allemachtig dom. En dan ook nog zo'n stupide grijns met gehijg erbij. Ik kan er niet tegen. Eenmaal volwassen werd ze wel iets verstandiger, maar het is nooit het scherpste mes in de la geworden.
Was toch die Golden. Ja dat was er 1 die je met liefde bij het dierenasiel zou afleveren.
:engel: :LOL:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

bouvierpoedel schreef:
_Tiny_ schreef:Ik had dat met Floor. Vooral als pup/jonge hond was die zo allemachtig dom. En dan ook nog zo'n stupide grijns met gehijg erbij. Ik kan er niet tegen. Eenmaal volwassen werd ze wel iets verstandiger, maar het is nooit het scherpste mes in de la geworden.
Was toch die Golden. Ja dat was er 1 die je met liefde bij het dierenasiel zou afleveren.

Ik heb absoluut meer plezier in een slimme hond. Niko is ook zo'n zwakbegaafde.
Nu hij oud en bijna dood is vind ik het opeens wel aandoenlijk. :engel: Waarschijnlijk omdat het einde in zicht is.
Paisley
Zeer actief

dagmar88 schreef:
bouvierpoedel schreef:

Nu hij oud en bijna dood is vind ik het opeens wel aandoenlijk. :engel: Waarschijnlijk omdat het einde in zicht is.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Heavy schreef:
Maeve schreef:
Maar dat hoef je een hond toch ook niet te leren? Ik denk dat 95% van de hondeneigenaren daar niet bewust mee bezig gaan, en toch tonen de meeste honden slimmer dan dit :mrgreen:
Als ik bijvoorbeeld kijk naar Jip en Heavy dan zie ik duidelijk verschil . Heavy begint bijvoorbeeld meteen zelf aan een puzzel en doet het op haar snelste manier :wink: Jip niet die is veel voorzichtiger en weet niet wat hij ermee moet en of hij er wel aan mag komen . Veel rustiger in zijn benadering ,mag ik er wel met mijn bek aankomen . Heavy ruikt brokjes en die gaat ervoor .

Maar toch weet Jip na slechts 1 keer helpen van mij net zo snel de brokjes uit de puzzel te krijgen als Heavy . Het is niet zo dat hij het niet snapt en nooit gaat snappen . Hij heeft altijd wat hulp en bevestiging nodig en dat lijkt wat dom maar is niet dom maar gewoon zijn karakter

En dan zo'n blik erbij :LOL:

Afbeelding
Haha ja ok, ik begrijp wat je bedoelt :mrgreen: Maar dat vind ik niet direct intelligentie, maar inderdaad karakter. Sterker nog, dat wat jij beschrijft is een onderdeel van een gedragstest voor fokteven/reuen in bijvoorbeeld Zweden. Dan krijgen de honden een simpele hondenpuzzel voor hun neus, eerst zonder hulp mogen ze zelf uitzoeken hoe ze bij het brokje komen, en na een vaste tijd krijgen ze wat hulp. Daarbij wordt dan dus gekeken naar de manier waarop de hond te werk gaat, of hij afwachtend is of de puzzel juist als vanzelfsprekend alleen oplost. Zegt iets over het initiatief nemen van de hond, maar ook doorzettingsvermogen :ok:
bouvierpoedel
Zeer actief

dagmar88 schreef:
bouvierpoedel schreef:

Stille hoop in domme dagen. :mann:
dagmar88
Zeer actief

Cleva schreef:Ik vind verreweg de meeste honden debiel.
Ze krijgen gewoon niet de kans om zich te ontwikkelen dus het worden kleuterachtige, alleen in leeftijd volwassen dieren.

Iedereen kent het kennelsyndroom en iedereen kan op zijn klompen aanvoelen dat daar gradaties van zijn maar niemand ziet hoe ze hun eigen hond in de knop breken.

Als je een huishond naast zijn theoretische evenknie die altijd vrij om te leren is geweest zet dan kun je alleen maar concluderen dat de veiligheid van het huisdier zijn een prijs heeft.
Dagelijks onder strikte begeleiding een rondje door het bos levert amper levenservaring of voldoende prikkels op om te kunnen leren.
:mrgreen: Ik die van anderen ook.
Het is ook genetisch. Al mijn rottweiler kruisingen waren dom en heb zeker nog nooit een slimme bordeaux dog gezien. De hekkensluiter het ergst. Dat ik er zelf een derde keer aan ben begonnen was meer emotie dan verstand.

Verder heb ik normale tot heel slimme honden gehad. :pffff: Napie is een wonderkind :mrgreen: en ook het keesje is vreselijk pienter.
Die naap zou zich trouwens prima redden en dat weet hij.
Paisley
Zeer actief

Is het gebrek aan intelligentie een molosser trekje? Dit is een bulldog kruising. De gezichtsuitdrukking helpt er ook niet echt bij.
Wat is Napie voor type hond?
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Paisley schreef:Is het gebrek aan intelligentie een molosser trekje? Dit is een bulldog kruising. De gezichtsuitdrukking helpt er ook niet echt bij.
Dat denk ik wel. Inteelt misschien ook? Niko is een inteeltproduct.

Napie is husky met wat malamute.
Soooof
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse herder

Ongelezen bericht door Soooof »

Paisley schreef:Is het gebrek aan intelligentie een molosser trekje? Dit is een bulldog kruising. De gezichtsuitdrukking helpt er ook niet echt bij.
Hier in het bos loopt ook een bulldog kruising die bepaald niet snugger te noemen is. Schat van een beest, daar niet van, maar het loopt bepaald niet over van intelligentie. En inderdaad, de uitdrukking op zijn kop helpt hem niet. Afbeelding Gelukkig deelt z’n baasje deze mening, hehe. Baasje lijkt het overigens niet erg te vinden.

Overigens zie ik andersom ook hier in het bos; een hond die zijn baas duidelijk overstijgt qua intelligentie. Afbeelding Het is dat het goede beest te braaf is om echt een loopje te nemen met z’n baas, anders voorzie ik allerlei problemen.
Paisley
Zeer actief

Soooof schreef: Overigens zie ik andersom ook hier in het bos; een hond die zijn baas duidelijk overstijgt qua intelligentie. Afbeelding Het is dat het goede beest te braaf is om echt een loopje te nemen met z’n baas, anders voorzie ik allerlei problemen.
Misschien voeren onze honden dezelfde discussie onderling over hun bazen :LOL:
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Is ie dom, of gewoon opdringerig/ dwingend
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Allebei, èn weinig lichtvoetig met een bord voor dr kop èn een plaat voor dr harses.
Maar goed, wel lief maar mijn type hond is het niet.

Ze wandelde tijdens de avondronde een veerooster in. Die kan aan het lijstje worden toegevoegd.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Paisley schreef: Misschien voeren onze honden dezelfde discussie onderling over hun bazen :LOL:
Napie heeft een uitgebreid vocabulaire en vindt mensen die hem niet verstaan echt heel stom.
We hebben hem geleerd dat hij altijd mag vragen wat hij wil, maar dat het antwoord ja, nee, of straks kan zijn.
Hij heeft op die paar dagen dat hij bij mij was een nieuw woord bedacht voor naar het strand gaan. Ik had dat niet meteen door, dus was ik ook stom ja :mrgreen:
Soooof
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse herder

Ongelezen bericht door Soooof »

Paisley schreef:
Soooof schreef: Overigens zie ik andersom ook hier in het bos; een hond die zijn baas duidelijk overstijgt qua intelligentie. Afbeelding Het is dat het goede beest te braaf is om echt een loopje te nemen met z’n baas, anders voorzie ik allerlei problemen.
Misschien voeren onze honden dezelfde discussie onderling over hun bazen :LOL:
Ik hoop hetAfbeelding
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Paisley schreef:Allebei, èn weinig lichtvoetig met een bord voor dr kop èn een plaat voor dr harses.
Maar goed, wel lief maar mijn type hond is het niet.

Ze wandelde tijdens de avondronde een veerooster in. Die kan aan het lijstje worden toegevoegd.
Geluk voor haar dat ze korte pootjes heeft, die breken minder snel daarin...

Klinkt ook niet echt als mijn type hond haha.
Paisley
Zeer actief

Persistence schreef: Geluk voor haar dat ze korte pootjes heeft, die breken minder snel daarin...
Haha korte pootjes, hoe weet je dat? Heb je haar herkend uit de karakteromschrijving? :LOL:
Afbeelding
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Paisley schreef:
Persistence schreef: Geluk voor haar dat ze korte pootjes heeft, die breken minder snel daarin...
Haha korte pootjes, hoe weet je dat? Heb je haar herkend uit de karakteromschrijving? :LOL:
Neuh :engel:
Maar hier kon ik me best een voorstelling van maken :mrgreen:
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Bij Rasta zit ik ook wel eens te twijfelen of het nou domheid is of iets anders.
Soms verbaast hij me om dingen te doen dan denk ik van ach zo dom is hij niet.
Hij is gewoon heel rustig, voorzichtig en bescheiden en zal uit zichzelf geen rare dingen doen.
Een keer jaren geleden liep hij rond te scharrelen op het veldje en ik was al doorgelopen om het vijvertje heen, hij zat nog aan de andere kant.
Ik riep hem maar ipv dat hij nou om liep zoals tig keer vaker blijft hij aan de rand van het vijvertje zitten en blaffen van ja ik wil wel maar hóe, ik moest hem ophalen. :19:
Ziggy is gewoon een geraffineerde kleine opdonder die slimmer is dan goed voor me is :Q:
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Hier zie ik het verschil tussen Sofi en Izzy ook heel duidelijk. Sofi spant Izzy regelmatig voor d'r karretje en dat heeft ze niet eens door. Ijskoud water en de bal ligt erin? Sofi gaat naar de bal staren om Izzy's aandacht te trekken en die haalt die bal er uit. Vervolgens zorgt Sofi dat ze de bal weer terug krijgt. Ze pest Izzy ook door de bal te pakken en dan rondjes te lopen om d'r heen en hier en daar een sprintje te trekken en Izzy jogt er in hetzelfde tempo achteraan.

Op de badkamer moet ze altijd water drinken uit de wasbak en op een gegeven moment kreeg ze de spiegel in de gaten. Ze bleef maar heen en weer van mijn spiegelbeeld naar mij kijken om (zo leek het) te snappen wie nou d'r echte vrouwtje was. Ogen als schoteltjes. Clickeren krijgt ze maar niet onder de knie. Hoe geduldig ik ook met d'r ben. De associatie click = brokje blijft maar 2 clicks hangen en dan is het ineen weer hogere wiskunde. En het ligt niet per se aan mijn training want Sofi had ik het binnen 5 minuten aan d'r verstand gepeuterd. Dingen die ik d'r wel aan heb kunnen leren en die ze snápt, lukken best. Maar dat moet ik dan wel regelmatig even opfrissen. Het moet echt een routine voor haar blijven.

Andere honden begrijpt ze ook moeilijk (behalve Sofi, maar daar wordt ze natuurlijk elke dag mee geconfronteerd). Alleen types met hetzelfde intelligentie-niveau snapt ze volgens mij. En daar speelt ze mee, maar dat gebeurt niet vaak. Verder is ze op het autistische af, ze loopt óf langs een andere hond af alsof ze lucht zijn, óf (bij honden die we vaker tegenkomen) dondert er blaffend op af en snapt keer op keer niet waarom ze van ze op d'r falie krijgt. Ze bedóelt het toch goed? :jank:

D'r lichaam snapt ze ook niet helemaal, ze springt van schoot om dan met d'r smoel tegen de grond te klappen bijvoorbeeld. D'r zit weinig coördinatie in, maar dat zullen de Stafford-genen wel zijn. Ze heeft dan ook regelmatig wel íets wat kapot is. D'r lip, nagels, oren, kussentjes. Alles gaat stuk omdat ze weer iets heeft gedaan wat ze eigenlijk niet had moeten doen.

Het hele gedrag is ook echt geen doortraptheid want ze heeft een will to please van heb ik jou daar, ze wil écht snappen, maar het beklijft gewoon niet :19: Af en toe staat ze even stil en staart in de verte met zo'n vage blik. Dan is d'r 'snap' weer even kapot. Zelfs m'n moeder, en die heeft toch al heel wat honden gehad/gekend, verbaast zich elke keer over d'r dommigheid. "Lief, maar zo dom als het achterend van een varken."

Ik ben d'r aan gewend en ik ben dol op dat onnozele :love: Het is een goeierd en ze geniet met volle teugen van het leveln, maar ze moet 't gewoon niet van d'r hersenen hebben.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Volgens m'n schoonouders is Paco echt heel dom. Hij heeft gewoon niet geleerd om samen te werken met mensen, want hij is helemaal niet dom, maar ziet gewoon het nut niet in van bepaalde dingen. Was hij onze hond geweest, had hij waarschijnlijk veel meer geleerd dat je kunt samenwerken. Maar goed, hij is lief en m'n schoonouders zijn gek op hem en hij lijkt gelukkig, dus dan is het wel prima
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”