Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ander puppy voer

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Peter27
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Ander puppy voer

Ongelezen bericht door Peter27 »

Ik geef al een maandje RC puppy maxi aan mijn lab. Zoals ik in een eerder topic al schreef ben ik niet zo tevreden. Hij spuugt het meerdere keren per week weer uit en z'n ontlasting is geel en slap.

Nu is de zak bijna leeg overweeg ik een ander merk te proberen.
Welke merken zouden goed zijn voor een pup die een beetje getemperd moet worden in de groei?
Arcana en Orijen lees ik goede dingen over maar ik ben een leek op het gebied van calcium, eiwit, fosfor etc.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk
blablabla :)
Peter27
Zeer actief

Re: Ander puppy voer

Cleva schreef:Kijk even naar smuldier.
Ligt bij de albert heijn in de diepvries.
Kost ongeveer net zoveel als een gemiddelde brok.

Het is niet ideaal maar wel ideaal voor is een aantal keer zo duur. Brokken zijn gevitaminiseerde pepernoten. Voor wat het is is het prima maar je moet er geen enorme voedingskwaliteit van verwachten.
Goede hondenvoeding is nu eenmaal niet beschikbaar in een droge korrel.
Ik ben groot fan van Smuldier en zou het graag fulltime geven. Maar de DA die de röntgenfoto's heeft gemaakt adviseert om vooral geen vlees te geven maar een puppy brok voor grote rassen omdat dat het beste zou zijn tegen groeipijn.
Daarbij kan ik nergens terug vinden in hoeverre de verhoudingen bij smuldier zijn.

Javierrrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Javier: Montero Valdueza
Merlijn: Mastin

Ongelezen bericht door Javierrrr »

Black Angus Junior van markus muhle is overwegenswaard. Onze mastin is hier zo fijn mee opgegroeid, geen groeipijnen, darmproblemen or whatsoever.
Peter27
Zeer actief

Cleva schreef:Gewoon elke brok "is beter"?
Is het feit dat iets een brok is dan medicinaal ofzo?

Ik zal niet tegen het oordeel van meneer de dokter ingaan maar het ontbreekt nogal aan informatie en die zou ik dan wel weer willen achterhalen. Leg het gewoon even uit.
Voor 55 piek per uur lijkt me dat een haalbare conversatie.
Het was mevrouw de dokter.. dus dan is een discussie sowieso zinloos (grapje hé!!!)

Ik snap je punt.. want advies was 0. Ze had het over een goede puppy brok. Dus dat is nogal nietszeggend.

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Slappe ontlasting en spugen. Zou ook eens testen op giardia of coccodiose
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Een dieren arts wil honden meestal op brok hebben en vooral op RC.

Dex kreeg al kvv vanaf 6 weken.
Hij krijgt kvv icm graanvrije geperste brok.

Hier geen fan van RC. Ook niet van smuldier trouwens.

De brokken van Orijen, fish for dogs, enz zijn veel beter dan RC, wij voeren Darf voll.

En rauw vlees geven wij alroda, Darf, farm food, carnibest en lotgering.

Wij hebben wel een klein ras.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik zou het advies van de dierenarts naast me neerleggen en kvv gaan voeren. Verschillende merken afwisselen en dan genieten van de mooie harde ontlasting en een pup zonder groeipijn.
Was dit ook de da die lijnrust adviseerde?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Advies vragen over voer eindigt hier meestal in een oeverloze discussie waarbij eigen meningen als feiten worden gepresenteerd. Ik vind het advies van je DA in deze situatie niet zo gek. Bij brokken ben je verzekerd van constante verhoudingen qua calcium en fosfor en op de verpakking staat wat erin zit. Waarom probeer je niet puppybrokken van een ander merk voor grote rassen?
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Bonnie F
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Bonnie F »

De fokker van zappa vroeg aan alle pupkopers of ze alsjeblieft de eerste maanden kvv wilde voeren. Dat gaf een mooie rustige groeicurve en voorkwam groeipijn. Mijn dierenarts (voorstander van kvv) beaamde dat. Ze had nooit pups met groeipijn de kvv kregen.

Maar goed, ook dit is geen wetenschappelijk bewezen feit maar gewoon een ervaring. Maak je keuze maar doe vooral niet meer van hetzelfde, dat werkt in ieder geval niet.
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
Peter27
Zeer actief

Dat was volgens mij ook mijn vraag haha. Welk merk dan?? Als ik bijvoorbeeld de site van Eukanuba lees dan lees ik dat ze in puppy brok extra calcium doen en dat is volgens mij nu juist net niet de bedoeling (als leek)
under the red sky schreef:Advies vragen over voer eindigt hier meestal in een oeverloze discussie waarbij eigen meningen als feiten worden gepresenteerd. Ik vind het advies van je DA in deze situatie niet zo gek. Bij brokken ben je verzekerd van constante verhoudingen qua calcium en fosfor en op de verpakking staat wat erin zit. Waarom probeer je niet puppybrokken van een ander merk voor grote rassen?
Peter27
Zeer actief

Spugen doet hij alleen tijdens het eten en eet het direct weer op. Op advies van Dagmar maak ik de brokken nu wat vochtig en sindsdien heeft hij ze niet meer uitgespuugd. Pas 4 dagen maar toch.

En die slappe poep herken ik nog van toen mijn andere lab 10 jaar terug RC kreeg. Dus ik verwacht verder geen ziektes ofzo eigenlijk.
crutz schreef:Slappe ontlasting en spugen. Zou ook eens testen op giardia of coccodiose
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Overigens hoor ik inderdaad veel vaker dat kvv juist groeipijn helpt voorkomen. Honden op kvv/barf groeien gelijkmatiger dan honden op brok. Ik zou dus zeker kvv niet zomaar afschrijven. Maar dan wel een goede kvv met bot als calcium-leverancier (geen smuldier of rodi dus)
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Peter27 schreef:Dat was volgens mij ook mijn vraag haha. Welk merk dan?? Als ik bijvoorbeeld de site van Eukanuba lees dan lees ik dat ze in puppy brok extra calcium doen en dat is volgens mij nu juist net niet de bedoeling (als leek)
under the red sky schreef:Advies vragen over voer eindigt hier meestal in een oeverloze discussie waarbij eigen meningen als feiten worden gepresenteerd. Ik vind het advies van je DA in deze situatie niet zo gek. Bij brokken ben je verzekerd van constante verhoudingen qua calcium en fosfor en op de verpakking staat wat erin zit. Waarom probeer je niet puppybrokken van een ander merk voor grote rassen?
Dat is dus heel persoonlijk, de één heeft goede ervaringen met merk A en de ander met merk B. Misschien heb je iets aan deze website
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Ah ja daar gaan we weer, de eeuwige discussie over DA's, brok en kvv :mrgreen:

Ja, je moet zelf blijven nadenken bij adviezen van een DA, maar als je sowieso al van plan was om niet naar ze te luisteren kan je beter niet gaan toch? En brok is niet heilig, maar kvv is net zo min heilig.

Je zegt dat het spugen over is sinds je water bij de brok geeft? Ik zou dan denken dat het spugen komt door te snel eten (het is wel een lab hè :engel: ), dus wellicht is het geven van de brok in een antischrokbak of verspreid door de tuin ook een leuke optie om te voeren zonder spugen.
Hoe slap is slap? Ik kan me voorstellen dat als je altijd kvv voert en dan brok gaat voeren, het al heel snel slappe ontlasting is. Maar wat zachte ontlasting is niet meteen een teken dat er iets mis is met het voer.
Ik zou me voor nu vooral focussen op het hoofdprobleem en dat is volgens mij de groeipijn. Het spugen is vervelend, maar dat lijkt opgelost. Dat de ontlasting niet zo mooi is als je zou willen zou ik even op de koop toenemen. Je voert de brok nog niet zo heel lang toch? Ik zou het nog doorzetten om te zien wat het op de groeipijn doet.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Je moet doen waar jij je goed bij voelt, advies van de DA of hier van de KVV fans..... t is allebei vreten en t is jou hond,... ik ban meestal van alle werelden het beste dus en KVV en puppybrok.. en tafelresten en en en ... ga even op je gevoel af zou ik zeggen... jij ziet je hond.. en t is jou leven .. als het goed is zal de toestand van je hond je verrtellen of het goed is
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Wat krijgt je hond nog meer dan alleen de brok? Nog iets van knauwgoed, snoepjes? Want dat kan natuurlijk ook de slappere ontlasting veroorzaken.

En de enige die bepaalt of een bepaalde brok, of kvv of wat dan ook goed is voor je hond, is je hond. Wat voor hond A het beste is, kan puinhoop zijn voor hond B.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Precies.
Dat ik zelf kvv zou voeren heeft er verder geen fluit mee te maken. Dit is een veilige optie en de groeipijn heeft prioriteit.
Wisselen van brok zou ik ook niet zomaar doen, eerst inlezen en uitzoeken wat geschikt is.
Op basis van feiten, niet van meningen en ervaringen. Bedenk daarna maar eens wat jij wilt.
Peter27
Zeer actief

Vandaar mijn vraag hier :)
Een puppybrok voor grote rassen gaat het wat mij betreft ook wel weer worden. Maar voor mij is een goed merk niet perse duur en een duur merk niet perse goed. En aangezien het aanbod nogal groot is mijn vraag om advies omdat ik zelf de ballen verstand heb van verhoudingen, behoeftes etc.
Maar wellicht haal ik wel weer een zak RC. Hij vindt het lekker en het aanpakken van de groeipijn is mijn eerste prio. Ik hoopte op inhoudelijk advies maar krijg vooral "wij van WC eend" opmerkingen. Die overigens ook worden gewaardeerd hoor.

dagmar88 schreef:
Precies.
Dat ik zelf kvv zou voeren heeft er verder geen fluit mee te maken. Dit is een veilige optie en de groeipijn heeft prioriteit.
Wisselen van brok zou ik ook niet zomaar doen, eerst inlezen en uitzoeken wat geschikt is.
Op basis van feiten, niet van meningen en ervaringen. Bedenk daarna maar eens wat jij wilt.
Peter27
Zeer actief

Ik heb even gegoogeld maar ik heb geen idee waar ik dit kan halen bij mij in de buurt.
dagmar88
Zeer actief

Peter27 schreef:Vandaar mijn vraag hier :)
Een puppybrok voor grote rassen gaat het wat mij betreft ook wel weer worden. Maar voor mij is een goed merk niet perse duur en een duur merk niet perse goed. En aangezien het aanbod nogal groot is mijn vraag om advies omdat ik zelf de ballen verstand heb van verhoudingen, behoeftes etc.
Maar wellicht haal ik wel weer een zak RC. Hij vindt het lekker en het aanpakken van de groeipijn is mijn eerste prio. Ik hoopte op inhoudelijk advies maar krijg vooral "wij van WC eend" opmerkingen. Die overigens ook worden gewaardeerd hoor.
:wink: Hier krijg je ervaringen ja.

https://www.voerwijzer.com/calcium-in-p ... te-rassen/

Vragen en reacties onder het artikel zijn ook interessant.
Peter27
Zeer actief

Die site ken ik ondertussen van voor naar achter. Ik neig naar een graanvrije brok aangezien mijn andere lab het al jaren goed doet op TotW en meer recent WoW.
dagmar88 schreef:

dagmar88
Zeer actief

Peter27 schreef:Die site ken ik ondertussen van voor naar achter. Ik neig naar een graanvrije brok aangezien mijn andere lab het al jaren goed doet op TotW en meer recent WoW.
Dan ben je er al toch? Jij vindt taste of the wild goed en wild pacific stream puppy is geschikt voor hem.
Peter27
Zeer actief

Maar dat is geen large breed voer en ik weet niet waarin dat verschil zit.
dagmar88 schreef:
Peter27 schreef:Die site ken ik ondertussen van voor naar achter. Ik neig naar een graanvrije brok aangezien mijn andere lab het al jaren goed doet op TotW en meer recent WoW.
Dan ben je er al toch? Jij vindt taste of the wild goed en wild pacific stream puppy is geschikt voor hem.
dagmar88
Zeer actief

Peter27 schreef:Maar dat is geen large breed voer en ik weet niet waarin dat verschil zit.
:mrgreen: Je leest toch? De kop van het artikel is "calcium in puppybrokken voor grote en middelgrote rassen".
Moet er speciaal large op de verpakking staan ondanks dat het calciumgehalte binnen de goede waarden valt?
Peter27
Zeer actief

Haha. Mij kun je alles wijsmaken hoor op dit gebied.
Maar het gaat toch om meer dan alleen calcium bij grote honden? Fosfor, eiwit etc..
Nu heb ik geen idee fosfor eruit ziet of wat het is.. maar het schijnt belangrijk te zijn :)

dagmar88 schreef:
Peter27 schreef:Maar dat is geen large breed voer en ik weet niet waarin dat verschil zit.
:mrgreen: Je leest toch? De kop van het artikel is "calcium in puppybrokken voor grote en middelgrote rassen".
Moet er speciaal large op de verpakking staan ondanks dat het calciumgehalte binnen de goede waarden valt?
dagmar88
Zeer actief

Peter27 schreef:Haha. Mij kun je alles wijsmaken hoor op dit gebied.
Maar het gaat toch om meer dan alleen calcium bij grote honden? Fosfor, eiwit etc..
Nu heb ik geen idee fosfor eruit ziet of wat het is.. maar het schijnt belangrijk te zijn :)
:19: Dan laat je jezelf alles wijsmaken.

https://www.voerwijzer.com/puppybrokken ... te-rassen/

https://www.voerwijzer.com/forum/reply/ ... p-van-een/

Als je die site van voor tot achter kent dan heb je je ondertussen toch goed ingelezen.
Calcium/fosfor is 1:1 tot max 1.6:1.
Eiwitgehalte heeft geen effect op de groei. Alleen kunnen niet alle honden een hoog eiwitgehalte goed verteren.
S@ndr@
Zeer actief

dan zul je toch echt zelf expert moeten worden op dat gebied :wink:
Peter27
Zeer actief

Waar heb ik dit forum dan voor?? Afbeelding
S@ndr@ schreef:
dan zul je toch echt zelf expert moeten worden op dat gebied :wink:
S@ndr@
Zeer actief

je kunt altijd advies vragen op het forum, maar er is er maar een die jou hond kent...... en die moet leven met de resultaten van wat er gevoerd wordt. :19: ...
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

dagmar88 schreef:

Als je die site heel goed kent. Waarom stel je dan hier je vraag?
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”