Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wanneer over op nierdieet?
Moderator: moderatorteam
- Anke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cavalier King Charles Spaniel
- Aantal honden: 2
Wanneer over op nierdieet?
Ayko is een Cavalier van 13.5 jaar oud. Hij krijgt sinds 2.5 jaar Cardisure vanwege een lekkende linker hartklep. Ik laat ieder half jaar een echo en foto maken en bloedprikken. Hart blijft redelijk stabiel, de nierwaarden lopen echter langzaam op. Het is niet nuchter geprikt ('s morgens vlees en brok) en zijn waarde kreatinine is 113 en ureum is 10.5.
De dierenarts laat het aan mij of ik over wil gaan op nierdieet. Ayko is echter allergisch voor kip, rund en tarwe en doet het goed op het voer dat hij nu krijgt. ik vraag me nu dus af of iemand weet of ik met deze waardes acuut over moet gaan op nierdieet en of iemand een voersoort weet zonder kip, rund en tarwe.
Dankjewel!
De dierenarts laat het aan mij of ik over wil gaan op nierdieet. Ayko is echter allergisch voor kip, rund en tarwe en doet het goed op het voer dat hij nu krijgt. ik vraag me nu dus af of iemand weet of ik met deze waardes acuut over moet gaan op nierdieet en of iemand een voersoort weet zonder kip, rund en tarwe.
Dankjewel!
- kipo
- Zeer actief
Re: Wanneer over op nierdieet?
Acuut hoeft niet. Behalve ureum en creatinine, zou je moeten vragen om fosfaat te meten.
En als je over wil gaan op nierdieet, dat van Virbac bevat geen kip, rund of tarwe, volgens mij.
Oh, sorry. Eiwit van varken en gevogelte. Dat kan wel kip zijn.
En als je over wil gaan op nierdieet, dat van Virbac bevat geen kip, rund of tarwe, volgens mij.
- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
En eventueel gewoon het huidige voer blijven geven, met ipakitine als toevoeging?
Kan in dit geval wel eens net mooi een tussenstap zijn, maar zou ik overleggen met dierenarts.
Kan in dit geval wel eens net mooi een tussenstap zijn, maar zou ik overleggen met dierenarts.

- Anke
- Zeer actief
Dankjewel. Het Alkalische fosfatase is 93. Ik denk dat dat fosfaat is?kipo schreef:Acuut hoeft niet. Behalve ureum en creatinine, zou je moeten vragen om fosfaat te meten.
Ja, dat is kippeneiwit helaas.
- Anke
- Zeer actief
Daar heb ik het over gehad, maar omdat een fosfaatbinder veel meer stoffen bindt dan enkel fosfaat vindt hij dat een nogal ongecontroleerde situatie waarbij je niet meer weet of hij nog alles binnen krijgt.Habibi schreef:En eventueel gewoon het huidige voer blijven geven, met ipakitine als toevoeging?
Weet iemand waar ik de 'normaal' waardes kan vinden van dergelijke bloeduitslagen?
- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Die normaal waardes zijn per laboratorium wisselend. Hangt van de gebruikte apparatuur en tests af.
Klinkt gek, maar is wel zo.
Van mijn katten kreeg ik altijd een uitdraai van mijn dierenarts, met minimum acceptabele waarde, maximum acceptabele waarde, en
En de gemeten waarde van mijn dieren.
Dit heb ik bij verschillende dierenartsen zo gekregen, dus ik vermoed dat je dit bij jouw dierenarts gewoon op kunt vragen.
Ik heb 2 katten gehad, beide ernstig nierpatiënt toen ze ouder werden.
Klinkt gek, maar is wel zo.
Van mijn katten kreeg ik altijd een uitdraai van mijn dierenarts, met minimum acceptabele waarde, maximum acceptabele waarde, en
En de gemeten waarde van mijn dieren.
Dit heb ik bij verschillende dierenartsen zo gekregen, dus ik vermoed dat je dit bij jouw dierenarts gewoon op kunt vragen.
Ik heb 2 katten gehad, beide ernstig nierpatiënt toen ze ouder werden.

- kipo
- Zeer actief
Nee, alkalische fosfatase zegt iets over de leverfunctie. Je wil het anorganisch fosfaat weten.Anke schreef:Dankjewel. Het Alkalische fosfatase is 93. Ik denk dat dat fosfaat is?kipo schreef:Acuut hoeft niet. Behalve ureum en creatinine, zou je moeten vragen om fosfaat te meten.
Ja, dat is kippeneiwit helaas.
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
- kipo
- Zeer actief
"We starten een nierdieet als het bloedfosfaat (bij een volwassen dier) boven de 1.5 mmol/l is. Als het fosfaatgehalte zes weken later onvoldoende is gedaald, schrijven we een fosfaatbinder voor (drankje of poeder voor door het eten)"
https://www.mcvoordieren.nl/nierfalen-kat-hond
- Anke
- Zeer actief
Dankjewel! Ik ga het navragen en anders laat ik opnieuw bloedprikken.kipo schreef:"We starten een nierdieet als het bloedfosfaat (bij een volwassen dier) boven de 1.5 mmol/l is. Als het fosfaatgehalte zes weken later onvoldoende is gedaald, schrijven we een fosfaatbinder voor (drankje of poeder voor door het eten)"
- ~Tine~
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Je kan ook vragen om het sdma te laten bepalen om nog een breder beeld te krijgen. Is een meer recente nierfunctie test.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
- Feather__
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
SDMA is niet altijd betrouwbaar. Ik dacht ook "yes, eindelijk een meting die je op tijd kan zien" maar hij geeft vaak verschillende metingen, bij 1 kat (nierkat op een ander forum) is hij binnen een half jaar 4x veranderd en dan was hij te hoog, dan weer opeens netjes binnen de waarden en dan weer veel te hoog.

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ik heb met mijn honden ook de ervaring dat het SDMA heel erg kan schommelen in korte tijd.Feather__ schreef:SDMA is niet altijd betrouwbaar. Ik dacht ook "yes, eindelijk een meting die je op tijd kan zien" maar hij geeft vaak verschillende metingen, bij 1 kat (nierkat op een ander forum) is hij binnen een half jaar 4x veranderd en dan was hij te hoog, dan weer opeens netjes binnen de waarden en dan weer veel te hoog.
- Feather__
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Jammer he? Ik was er echt enthousiast over na 3 katten met nierfalen maar heb er totaal geen vertrouwen meer in. Zo maak je je zorgen dat er misschien iets mis is en zo is er niks meer aan de hand.

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
YepFeather__ schreef:Jammer he? Ik was er echt enthousiast over na 3 katten met nierfalen maar heb er totaal geen vertrouwen meer in. Zo maak je je zorgen dat er misschien iets mis is en zo is er niks meer aan de hand.

Bij honden met Leishmania zijn de nierwaarden ook heel belangrijk - als honden overlijden aan Leish, is dat in 99% van de gevallen omdat de nieren het begeven. Maar na twee jaar meerdere malen het SDMA mee te laten nemen in de halfjaarlijkse bloedtesten, heb ik er ook niet veel vertrouwen meer in. Het is bij Amy één keer net boven de normaalwaarde geweest en dan schrik je toch, maar alle andere keren zat het heel ruim binnen de marge. Dus ja, dan kun je er eigenlijk niet veel mee, behalve als het misschien een énorm afwijkende waarde is.