Wij hebben cavia's. Nu weet ik dat heel veel caviabaasjes ook een hond hebben en er zijn hier misschien ook wel mensen met caafjes.
Mijn caviahok is een kast en het leefgedeelte van ze zit op 50 cm hoogte. Dat is aan de voorkant afgezet met een plaat plexiglas van zo'n 25 cm hoogt. Geen idee of dit relevant is maar beter te veel dan te weinig info

De bovenkant van het hok is afgedekt met een smalle houten plank en tussen die plank en het plexiglas is het hok open.
Nu vraag ik me af of de gemiddelde hond makkelijk kan leren dat het caviahok verboden toegang is. Zodat als ik thuiskom de cavia's nog veilig in hun hok zitten. Of is het veiliger om het hok op de een of andere manier af te dekken als ik in de kamer ben? Ik weet alleen nog absoluut niet hoe dat zou kunnen want zowel de cavia's als de hond mogen zich er niet aan kunnen bezeren of in vast kunnen komen te zitten natuurlijk.
Dus is mijn vraag: hoe leer je een volwassen hond dat een klein prooidier als een cavia of konijn ook een deel van het gezin is en dat ze er dus niet mee mogen spelen of erger. En dat ook als de cavia's in de ren lopen, dat gebied no-go is. Natuurlijk zal ik er wel altijd bij blijven als de cavia's in de ren zitten.
Ik heb ook een parkiet en mijn vraag geld ook voor haar, hoe zorg ik dat de hond haar kooi met rust laat. Nu is zij al best oud dus ik weet niet of zij de hond nog gaat meemaken maar de cavia's zeker wel.