Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De ideale hondenauto?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

De ideale hondenauto?

Ongelezen bericht door Maeve »

Ok, nu het hondengezin wederom is uitgebreid :mann: moet er nu echt een fatsoenlijke hondenauto komen. Als in: met de achterbank neergeklapt (of er gewoon uit gesloopt als dat kan) moet er ruimte zijn voor twee vaste autobenches erin. En om het nog moeilijker te maken: ik wil de maandelijkse kosten graag aan de lage kant houden en parkeren is hier in de straat een drama, dus ik wil een niet te groot exemplaar :schrik: Ik heb nu een Suzuki Swift en zoek eigenlijk zo'n formaat auto, misschien heel iets groter, maar niet veel. Maar vooral hoger dus, zodat die benches passen. Type bestelauto valt dus af, al snap ik dat die voor vele ideaal zijn als "hondenauto". Maar stelllll je wil een slagje kleiner, waar zou je dan aan denken? Aanraders?

Oh en het wordt een zoveelstehands want ik ben niet in staat om zuinig om te gaan met m'n bolides :mann:
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Re: De ideale hondenauto?

Ongelezen bericht door DesireeB »

Suzuki wagon r. Dat moet wel lukken. Banken zouden er dan gewoon in kunnen blijven maar kunnen volledig plat.

Voor het beeld wat er in past. :wink:
Afbeelding
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

ik rij met een suzuki ignis, eerste type. Perfect, vierkant, heerlijk.
1 Nadeel, wat ik heb opgelost door middel van een dubbele bodem en een loopplank, is de hoogte. Voor mijn meiden eigenlijk te hoog om in te springen en elke keer tillen was wat lastig.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Hilly45
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Hilly45 »

Nissan Note. Echt wel ideaal.
Afbeelding
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Ik raad je in elk geval een Opel Corsa af, die is echt te laag voor fatsoenlijke benches.
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Ik heb een kleine Peugeot 108. Drie honden gewoon op de achterbank. Als je veel honden hebt leg je de bank gewoon plat. Hoeveel benches erin passen weet ik niet. Is me ook te omslachtig. Ze moeten gewoon blijven zitten. Mijn afstanden zijn er dan ook naar. Enkele natuurgebieden zijn binnen 10 minuten bereikbaar.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Ik rijd een totaal niet hippe maar wel heel praktische Daihatsu Cuore.

Redelijk hoog, verrassend veel ruimte achterin.
En heel goedkoop in wegenbelasting en verbruik enzo.

Wil je een superdegelijke en zware auto met allerlei luxe, sla een Cuore dan over.
Maar wil je simpel, licht, redelijk ruim en voor zijn klasse nog redelijk rijden ook, dan past Cuore weer wel prima.
Afbeelding
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Ik heb een renault kangoo, op benzine, in de wegenbelasting gelijk aan mijn toyota yaris die ik er voor had, dus die kosten vallen mee. (21 per maand)
Rijd wel iets minder zuinig, maar wel ideaal.
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Ik had de ideale hondenauto, eerst Volvo 940 en toen Volvo V70. Maar qua wegenbelasting en brandstofverbruik werd dit me toch wat te gortig. De 940 reed 1 op 7 en de V70 1 op 6 :schrik: en dan ook nog een iets van 80 per maand wegenbelasting. Dus iets zuinigers laten zoeken door mijn vaste leverancier van zoveelstehands auto's en hij kwam met een Fiat Stilo multi Wagon. Ik had me er al helemaal op voorbereid dat het een verschrikkelijk hok zou zijn, maar dat viel reuze mee. Hij rijdt best lekker, een stuk voordeliger in de wegenbelasting en de helft zuiniger (1 op 12). En het belangrijkste, er passen met gemak vier flinke honden in.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Ik had een op Astra hatchback
Stond 1 vari 4 op de neergeklapte achterbank ( alleen de zitting )en hond nr 2 ging los in de koffer

Ook nog een Astra station gehad , dan had ik 2 benches achterin staan
Kon er evt nog een 3e op de achterbank
Maar vond t voor een Duitse herder die hele dagen meegaat toch net te klein

De Vectra station had ik een door vriend gemaakte 1 vaks in de koffer , daar konden ze met zn tweeen voor een kort stukje ook nog in
En op de achterbank dan weer die vari

Daarna en tussen alleen bestelwagens gehad
Van ford courier tot Seat Inca , Peugeot partner tot vw caddy en de laatste was een combo
Die zijn echt niet groter dan een station , je moet wel op je spiegels kinnen rijden en daar hebben veel mensen best moeite mee

Owja en een ford fietstas , achterbank plat en dan konden er 2 los mee en anders 1 in de vari 4
In de hondensport met wat grotere honden niet zo handig dus

Nu rij ik een vw transporter , kunnen 5 mee
Als ik wil zelfs 6 of 7

Maar we hebben ook een hondenkar, dus als ze allemaal mee moeten gooi ik er een paar daar in
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Belle schreef:de helft zuiniger (1 op 12).
Voor hedendaagse begrippen vind ik 1 op 12 nog behoorlijk veel.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Ik heb een Berlingo gehad. Daar had ik weleens 6 grote honden in zitten, die hadden de tijd van hun leven in die bak :D
Het is een lichte auto, niet duur en redelijk klein voor de hoeveelheid ruimte. Je rijdt wat voor lul, maar ach. Ik had ook nog zo'n Multispace, met raampjes dus ze zaten altijd naar buiten te kijken. Met schuifdeur dus makkelijk in en uit lopen.
De banken kon je achter de voorstoelen schuiven dus het werd nauwelijks vies.
Zelfs met zes grote honden (allen boven de 60 cm) was er zat ruimte.
Ik vond het een heerlijke auto, helaas in de prak gereden.
De honden waren echt dol op die auto. En hij was zo lelijk dat ik 'm overal terug vond.

Nu hebben we een Citroën Picasso. Die achterbak is echt mooi groot en Manu kan rechtop zitten en naar buiten kijken wat erg gewaardeerd wordt. Met drie zouden ze ook nog passen en de mijne zijn best groot :mrgreen: Het rijdt ook heerlijk.
Leanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Akita

Ongelezen bericht door Leanne »

Dodge W200 crew cab van 76 :lol1:
Wegenbelasting geen, 120 euro verzekering per jaar en op lpg.
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Hilly45 schreef:Nissan Note. Echt wel ideaal.
Daar passen geen 2 auto benches achterin hoor. De bank staat bij ons zo ver mogelijk naar voren zodat Noah achterin de meeste ruimte heeft. Perry zit in een Bench op de achterbank. Bank plat gaat niet, deze wordt nooit echt plat
Perry en Noah

Afbeelding
Hilly45
Zeer actief

duitse herder schreef:
Hilly45 schreef:Nissan Note. Echt wel ideaal.
Daar passen geen 2 auto benches achterin hoor. De bank staat bij ons zo ver mogelijk naar voren zodat Noah achterin de meeste ruimte heeft. Perry zit in een Bench op de achterbank. Bank plat gaat niet, deze wordt nooit echt plat
Huh, bij mij is de bank echt 100% plat, daarom koos ik o.a. voor de Note. Bij de micra was het nl. juist nooit echt plat.
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Bij mijn note lukt dat dus niet. Ik heb wel eentje van 4 jaar, de nieuwste. Misschien dat het daarin verschilt?
Perry en Noah

Afbeelding
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Wolfsblut schreef:
Ik vind dit al een verademing. En voor nog zuiniger, zou ik een jongere auto moeten kiezen of nog kleiner. Kleiner passen de honden niet in en jonger kan ik niet betalen :)
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Hilly45
Zeer actief

duitse herder schreef:Bij mijn note lukt dat dus niet. Ik heb wel eentje van 4 jaar, de nieuwste. Misschien dat het daarin verschilt?
Geen idee, haha. De mijne is geloof ik 8 of 9 jaar oud.
Afbeelding
Gimmick
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gimmick »

Manuma schreef:Ik heb een Berlingo gehad. Daar had ik weleens 6 grote honden in zitten, die hadden de tijd van hun leven in die bak :D
Het is een lichte auto, niet duur en redelijk klein voor de hoeveelheid ruimte. Je rijdt wat voor lul, maar ach. Ik had ook nog zo'n Multispace, met raampjes dus ze zaten altijd naar buiten te kijken. Met schuifdeur dus makkelijk in en uit lopen.
De banken kon je achter de voorstoelen schuiven dus het werd nauwelijks vies.
Zelfs met zes grote honden (allen boven de 60 cm) was er zat ruimte.
Ik vond het een heerlijke auto, helaas in de prak gereden.
De honden waren echt dol op die auto. En hij was zo lelijk dat ik 'm overal terug vond.

Nu hebben we een Citroën Picasso. Die achterbak is echt mooi groot en Manu kan rechtop zitten en naar buiten kijken wat erg gewaardeerd wordt. Met drie zouden ze ook nog passen en de mijne zijn best groot :mrgreen: Het rijdt ook heerlijk.

Dit inderdaad. Ik zou kiezen voor een berlingo multispace. Mijn ouders hadden er jaren eentje en wat een ruimte.
Juist door het vierkante model heb je idioot veel ruimte.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Belle schreef:
Wolfsblut schreef:
Ik vind dit al een verademing. En voor nog zuiniger, zou ik een jongere auto moeten kiezen of nog kleiner. Kleiner passen de honden niet in en jonger kan ik niet betalen :)
Voor een hondenkar hoef je niet per definitie herders te bezitten of in een camping jacquet rond te lopen.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Laura84 schreef:ik rij met een suzuki ignis, eerste type. Perfect, vierkant, heerlijk.
1 Nadeel, wat ik heb opgelost door middel van een dubbele bodem en een loopplank, is de hoogte. Voor mijn meiden eigenlijk te hoog om in te springen en elke keer tillen was wat lastig.
Oh grappig, ik heb hier naar gekeken omdat ze verder inderdaad wel perfect klinken :ok: Maar op foto's leken ze niet zo hoog? Dat is hier inderdaad ook wel een puntje, Nilo wordt begin volgend jaar 12 en hoewel hij zich nog een jonge god voelt, worden dit soort dingen toch minder makkelijk :wink: Mijn Swift is al best hoog voor hem, na een lange wandeling moet ik hem er vaak in tillen. De Ignis lijkt lager, maar misschien vertekent dat beeld?
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Wolfsblut schreef:Ik heb een kleine Peugeot 108. Drie honden gewoon op de achterbank. Als je veel honden hebt leg je de bank gewoon plat. Hoeveel benches erin passen weet ik niet. Is me ook te omslachtig. Ze moeten gewoon blijven zitten. Mijn afstanden zijn er dan ook naar. Enkele natuurgebieden zijn binnen 10 minuten bereikbaar.
Zo heb ik dat nu ook, achterbank neergeklapt en dan honden in een tuigje aan de gordel. Maar nee, ik ben er klaar mee. Het is chaotisch, en nu met 4 is het dat helemaal :wink: We rijden ook verder dan 10 minuten. Meerdere keren per jaar het land door voor shows of wedstrijden, en af en toe naar het buitenland. Dit voorjaar moest ik de auto van m'n ouders lenen voor een trip naar Zweden omdat ik mijn gebakje dat niet wilde aan doen :mrgreen: In die landen mag de hond niet eens vervoerd worden zoals jij en ik dat nu doen trouwens, daar is een bench of tenminste een rek in de auto verplicht. Dus ja, ik wil nu een auto die ik ook zorgeloos kan gebruiken voor dat soort tripjes.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:Ik denk dat bijna elke auto dat probleem met het inspringen heeft.
Kwestie van een kistje er in zetten om als opstap te gebruiken.
Ja, een beetje springen kan 'ie wel hoor. Daar ontkom je inderdaad niet aan. Maar nu met de swift moet hij springen tot mijn heuphoogte zo'n beetje, dat moet lager kunnen denk ik. Maar als een auto verder voldoet aan mijn ingewikkelde wensenlijstje regel ik inderdaad zelf wel een opstapje, of blijf ik tillen :ok:
Peter27
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door Peter27 »

Renault Grand Scenic hier.. groot en goedkoop. Niet de allergoedkoopste maar op zich prima te doen. En je koopt ze voor een hand stuivers tegenwoordig.
blablabla :)
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

Peter27 schreef:Renault Grand Scenic hier.. groot en goedkoop. Niet de allergoedkoopste maar op zich prima te doen. En je koopt ze voor een hand stuivers tegenwoordig.
Niet handig met parkeren, ik vind het nogal een apparaat. Zelf heb ik een Renault Scenic RX4 en die kost €70,- wegenbelasting in de maand en zuipt als een vrijgezelle Rus, dus erg economisch is het ook niet. (wel fijne auto overigens)
Peter27
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door Peter27 »

Floortje schreef:
Peter27 schreef:Renault Grand Scenic hier.. groot en goedkoop. Niet de allergoedkoopste maar op zich prima te doen. En je koopt ze voor een hand stuivers tegenwoordig.
Niet handig met parkeren, ik vind het nogal een apparaat. Zelf heb ik een Renault Scenic RX4 en die kost €70,- wegenbelasting in de maand en zuipt als een vrijgezelle Rus, dus erg economisch is het ook niet. (wel fijne auto overigens)
Buitenmaat is nauwelijks anders dan een Astra of focus station. Als lijkt hij veel groter. Wegenbelasting is inderdaad 68 euro per maand. Maar ook dat scheelt nauwelijks met andere "normale" auto's. En qua verbruik is 1 op 10/12 haalbaar hoor. Ik heb de 2 liter automaat dus wellicht is een kleinere motor met handbak nog wat zuiniger.

Een maat van me heeft trouwens de nieuwe 308 met 1,2 driecilinder. Zou rete zuinig moeten zijn maar haalt gemiddeld 1 op 13... Dus qua verbruik ontloopt het elkaar nauwelijks.
blablabla :)
tomaat
Actief
Mijn ras(sen): Podenco & Poedel

Ongelezen bericht door tomaat »

Honda Jazz: achterbanken plat, dan heb je een vlakke laadvloer, en laden maar. :8):

Wij hebben een van de banken altijd plat en daarop een bench bijna helemaal tegen de voorstoel staan. Passen onze 2 hondjes goed in, kan nog iemand naast zitten, en de achterbak heeft daardoor nog zat ruimte voor boodschappen e.d. Ideale auto!
ceciel
Zeer actief

Ongelezen bericht door ceciel »

Misschien kan je eens kijken naar een Ford fusion. Als je daar de achterbank uit haalt heb je een vlakke vloer en super veel ruimte. Vond ik echt een hele fijne auto.
Nu heb ik een ford tourneo connect. Groter dan de fusion, met schuifdeuren en vlakke vloer na verwijderen van de achterbank.
Van beide auto's vind ik het fijn dat de honden een lage instap hebben.
Maar eerlijk gezegd denk ik dat je met het formaat van jouw honden prima uit de voeten kan met een fusion. Zijn ook helemaal niet zo duur in aanschaf en gebruik.
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Kruimel53 schreef:Ik vind mijn Peugeot Bipper een prima hondenauto, afgezien natuurlijk van de naam :O:
De mijne loopt op benzine en de achterbank is makkelijk te verwijderen, waarna je een vlakke laadvloer hebt. De heren IJs zitten gewoon achterin, vast aan een tuig, maar er kunnen ook benches in, plek en hoogte genoeg. Mijn Bippert heeft schuifdeuren aan weerszijden en een grote klep achter. De opening is maximaal dus er kan veel doorheen geschoven worden.

Citroën nemo , die zijn zowat tzelfde ;)
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising

Ongelezen bericht door GrethavW »

Toyota Yaris Verso
Spuuglelijk, maar enorm praktisch. Oerdegelijk en weinig kosten, want ze gaan gewoon niet kapot.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”