Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Stel je hebt een prachtige dekreu... (met stamboom)

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Re: Stel je hebt een prachtige dekreu... (met stamboom)

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Ik zou het zo doen, mits de teef gezond ( getest) is, en een beetje euk karakter heeft. En niet om bepaalde sneue rassen iets te verbeteren.
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Ik zou het wel doen, maar niet zomaar voor elke vraag die ik zou krijgen. Zou er zelf wel de meerwaarde van moeten inzien. En die meerwaarde kan wel vrij breed zijn. Als ik de teefeigenaar en hond bijvoorbeeld heel goed zou kennen, dan zou ik eerder geneigd zijn ja te zeggen dan bij een wildvreemde. En een test als patella of HD/ED (afhankelijk van type hond) zou ik ook wel willen. Kan me voorstellen dat je reu zijn dekreucarriere binnen het ras wel kan vergeten (mocht die er zijn) als er een nest bastaardhondjes van hem is met erfelijke problemen.
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Ja hoor. Niet elke teef zou ik zomaar goedkeuren, gewoon omdat ik daar niet achter kan staan zeg maar. Maar dat heeft dat niet direct iets met die hond te maken maar omdat ik de kruising gewoon niet zie zitten om meerdere redenen.

Als Droef geen medische mankementen had gehad was ik waarschijnlijk zelf nog in staat geweest om hem te kruisen met een middelmaat gemoedelijk teefje(geen platsnuit). Ik denk dat er dan hele leuke kruisingen uit gekomen waren zowel qua karakter als uiterlijk. :wink:
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Maryanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maryanne »

Die heb ik, en nee niet zomaar, alleen als de teef voldoet aan het VFR.
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Maryanne schreef:Die heb ik, en nee niet zomaar, alleen als de teef voldoet aan het VFR.
Maar dat gaat toch niet op als de teef een kruising is?
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ja, ik sta er open voor, maar het hangt inderdaad wel af van de intenties van de teefeigenaar. Ook zou ik minimaal knieën en ogen getest willen zien, en eventuele onderzoeken die normaal zijn voor het type hond. Verder heb ik sterke voorkeur voor overleg met de NMV om te zien of er eventueel met pups uit het nest verder gefokt kan worden binnen de Markiesjes om zo bij te kunnen dragen aan uitbreiden van de genenpoel. Als iemand vooral leuke markiesje-kruisingen wil fokken (ik ken iets te veel mensen die dat zonder onderzoeken doen en ik wil niet dat de nakomelingen van mijn reu in dat circuit terecht komen), kan die het vergeten. Als iemand Gait graag zou willen gebruiken om z'n karakter en formaat, heb ik daar minder snel moeite mee. Elco vind ik minder geschikt voor 'gewoon leuk' nestje fokken. Gait is minder gecompliceerd
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Dekking alleen voor eigen ras mits HD en ED vrij en bij voorkeur ook dm getest en aangekeurd

Mijn honden zijn allemaal aangekeurd voor de rasvereniging en als ik me niet vergis mogen ze dan geen bastaard of stamboomloos dekken
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Maryanne
Zeer actief
Contacteer:

Dees en Maylo schreef:
Maryanne schreef:Die heb ik, en nee niet zomaar, alleen als de teef voldoet aan het VFR.
Klopt, dus hij wordt niet gebruikt op kruisingen en zéker niet op black & tan
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Maryanne schreef:
Dees en Maylo schreef:
Dan klopt je 'niet zomaar' toch niet? Het is gewoon een nee dan.

Ik zou het doen onder voorgenoemde omstandigheden. Een gezonde, gezellige teef mag er dan best eens onder. Omgekeerd ook, als ik een stamboomteef had en ik zou een vreselijk charmante bastaardreu spotten, dan sla ik dat misschien ook wel niet af. Wat een RV'etje daarover te mopperen zou hebben, zou me minder dan niks interesseren.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ja indien er over nagedacht is en gezondheidschecks gedaan zijn. Mijn stamboomreu heeft een boomloze teef gedekt en daar is Xavi het resultaat van. Dat had ik zo herhaald mocht Xito nog leven. Idem met een (x) Hollandse herder teef bijvoorbeeld zoals gebruikt met Xavi. Duitse herderteven heb ik voor hem afgewezen en wijs ik bij mn huidige kruisingen zelfs af. Dat risico is me te groot ondanks gezondheidsonderzoeken.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door kloesje »

Nee mijn reu word niet ingezet voor het fokken van kruisingen, dit omdat ik dit heb afgesproken met de fokker van de reu.
Zou ik zelf een reu hebben gefokt en die hebben gehouden, dan zou ik hier wel voor open staan, mits het een gezonde teef betreft welke bij het 'ras' of combinatie van rassen voorkomen.
Afbeelding
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

Tamara81 schreef:Stel je voor dat je fokker bent van je ras naar keuze en je hebt een dekreu die het goed heeft gedaan op de show (of gewoon voldoet aan de rasstandaard), de reu heeft de nodige gezondheidstesten doorstaan en hij is beschikt als dekreu voor zijn ras. Zou je deze raszuivere dekreu dan inzetten voor de dekking van een bastaard hond? Waarom wel, waarom niet?

En voor de fokkers onder ons die een dekreu bezitten: zou jij je reu inzetten voor een nest buiten zijn eigen ras?
Bij voorkeur zou ik dan een combinatie maken tussen twee rassen en niet met een willekeurige bastaard. En dan het liefst een ras uit een andere rasgroep. Maar het lijkt mij niet gemakkelijk om iemand te vinden die meer dan de voorgeschreven onderzoeken wil doen (wat ik wel zou wensen) en die ervaring heeft met het krijgen van een nest of zich daar goed op voorbereid heeft. Kortom: ik zou geen ‘ja’ zeggen tegen iemand die op straat aan mij vraagt of ze mijn intacte reu mag inzetten voor een nest ;-) Dan wil ik wel graag een verantwoorde combinatie maken (wat dat dan ook mag zijn...)
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Mizzsylver schreef:nee. Omdat mijn ras Duitse herder is. Er zit zoveel ellende in qua aandoeningen dat het voor een andere populatie geen toevoeging zou zijn en stamboomloze herderkruisingen zijn er al in overvloed.
** Angela ** schreef:Dekking alleen voor eigen ras mits HD en ED vrij en bij voorkeur ook dm getest en aangekeurd

Mijn honden zijn allemaal aangekeurd voor de rasvereniging en als ik me niet vergis mogen ze dan geen bastaard of stamboomloos dekken
jawel hoor, is ook niet te controleren. En weet van verschillende aangekeurde reuen die teven zonder stamboom of niet aangekeurd dekken.

Dan ben ik verkeerd voorgelicht want dit is mij wel altijd verteld
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Het antwoord zou in eerste instantie nee zijn en waarschijnlijk ook blijven :wink: tenzij het om een open stamboom gebeuren zou gaan en de argumenten goed zijn in mijn ogen ( na alle nodige onderzoeken gezondheid enz.)
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

@Tamara, ja, er geldt een maximum van 5 nesten per reu bij het Markiesje. Dat is in principe inclusief eventuele dekkingen van niet-markiesjes. En we proberen zo goed mogelijk ook buiten de vereniging om gefokte nestjes in de database bij te houden
Maryanne
Zeer actief
Contacteer:

Tamara81 schreef:Zelf zou ik er ook voor open staan mits de combinatie mij aan staat en de teef gezond is en sociaal is naar soortgenoten en mens.
veertje schreef:En een test als patella of HD/ED (afhankelijk van type hond) zou ik ook wel willen. Kan me voorstellen dat je reu zijn dekreucarriere binnen het ras wel kan vergeten (mocht die er zijn) als er een nest bastaardhondjes van hem is met erfelijke problemen.
Precies, daarom zou ik ook wel eisen dat de teef de nodige testen heeft doorstaan, (al sluiten de testen niet alles uit natuurlijk).
Fotogravinnetje schreef:Ja, ik sta er open voor, maar het hangt inderdaad wel af van de intenties van de teefeigenaar. Ook zou ik minimaal knieën en ogen getest willen zien, en eventuele onderzoeken die normaal zijn voor het type hond. Verder heb ik sterke voorkeur voor overleg met de NMV om te zien of er eventueel met pups uit het nest verder gefokt kan worden binnen de Markiesjes om zo bij te kunnen dragen aan uitbreiden van de genenpoel.
Wat dat betreft is er nog winst te halen ook voor de genenpoel van het Markiesje als de reu een bastaard zou dekken. :ok: Geldt er voor een Markiesje reu een maximaal aantal dekkingen?
** Angela ** schreef:Dekking alleen voor eigen ras mits HD en ED vrij en bij voorkeur ook dm getest en aangekeurd

Waarom is dit eigenlijk bij sommige rasverenigingen het geval? Om het fokken (of broodfok) met look-alikes tegen te gaan of om het ras puur te houden? Lijkt me juist interessant om alle mogelijkheden open te houden zolang het in belang staat van gezonde nakomelingen. Al kan het dan wel een zooitje gaan worden want dan heeft de rasvereniging niet meer alles in de hand. Stel ik wil een husky reu gebruiken voor mijn bastaard teef en kies dan de mooiste uit de showring... als iedereen dit vervolgens gaat doen dan gaan er veel dekkingen verloren voor de administratie. (Ik denk even hardop na).
Maryanne schreef:
Dees en Maylo schreef:
Is er een specifieke reden waarom hij zeker niet op een black & tan mag?
Omdat dit geen Jack Russells zijn en ik toch veel vraag krijg van black & tan eigenaren. Ik doe het écht niet, want je wordt zo uit de club gegooid. Bij onze Vizsla teef zullen we ook een raszuivere draadhaar gebruiken.
Maryanne
Zeer actief
Contacteer:

Sandra&co schreef:
Maryanne schreef:
Dees en Maylo schreef:

Ik zou het doen onder voorgenoemde omstandigheden. Een gezonde, gezellige teef mag er dan best eens onder. Omgekeerd ook, als ik een stamboomteef had en ik zou een vreselijk charmante bastaardreu spotten, dan sla ik dat misschien ook wel niet af. Wat een RV'etje daarover te mopperen zou hebben, zou me minder dan niks interesseren.
Precies, nee dus! Hij is nl. geen bastaardreu.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Maryanne schreef:
Sandra&co schreef:
Maryanne schreef:
Dees en Maylo schreef: Maar dat gaat toch niet op als de teef een kruising is?

Precies, nee dus! Hij is nl. geen bastaardreu.
Nee dat was de mijne ook niet, een stamboomreu. Maar er was totaal niets mis met de boomloze teef dus ik zie t probleem niet eigenlijk. Met de pups is ook niets mis durf ik inmiddels wel te zeggen na 9 jaar ;)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Nee, ik zou het niet doen. Ik ben lid van rasverenigingen en daarmee heb ik me geconformeerd aan de Verenigingsfokreglementen waarin staat vermeld dat dit niet toegestaan is. Indien het een dekking zou zijn om een ander ras, door middel van outcross zoals bij de Wetter bijvoorbeeld weer mede op te bouwen, dan wil ik daar zeker wel mijn best voor doen om ervoor te zorgen dat er uitzonderingsregels toegepast kunnen worden.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Tamara81 schreef:Stel je voor dat je fokker bent van je ras naar keuze en je hebt een dekreu die het goed heeft gedaan op de show (of gewoon voldoet aan de rasstandaard), de reu heeft de nodige gezondheidstesten doorstaan en hij is beschikt als dekreu voor zijn ras. Zou je deze raszuivere dekreu dan inzetten voor de dekking van een bastaard hond? Waarom wel, waarom niet?

En voor de fokkers onder ons die een dekreu bezitten: zou jij je reu inzetten voor een nest buiten zijn eigen ras?
Ik heb wel (stamboom-) reuen maar geen dekreuen.
Ik denk dat ik nergens meer aan een sheltie of collie kom als ik hem bewust buiten het ras laat dekken. Ik zie daar ook de meerwaarde niet van op dit moment voor mijn honden.
Ik ben ook niet mordicus tegen overigens, dus als het bij anderen zo uitkomt ...tsja..... maar het moet wel enige meerwaarde hebben.. bijvoorbeeld goed in de sport. De hond moet gezond zijn, en de voor dat ras "benodigde" onderzoekenhebben gehad met goede uitslagen.

Ergens ben ik nog steeds voor stamboomfok, maar wel met de nodige mitsen en maren. Ik ken sheltiefokkers met stamboom waar ik nog niet een pup wil al kreegik geld toe en er zijn waarvan ik een stamboomloze pup zo, bijna ongezien, zou kopen.

Suzanne
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Jion schreef:
Miezemuis schreef:Ik zou het zo doen, mits de teef gezond ( getest) is,
Waar moet je een bastaard teef dan allemaal op testen?

Wat de vraag betreft: Ik kan wel zeggen dat ik er geen enkel probleem mee zou hebben, maar ik vind heel veel rassen leuk en kruisingen en bastaards meestal nog leuker, dus hoe ik me zou voelen als ik een hele sterke voorkeur voor 'mijn' ras zou hebben, weet ik niet.
Nou dat ligt aan het ras/ kruising, de grootte etc. Maar ik zou denken iig heupen en ellebogen en ogen.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Miezemuis schreef:
Jion schreef:
Miezemuis schreef:Ik zou het zo doen, mits de teef gezond ( getest) is,
Waar moet je een bastaard teef dan allemaal op testen?

Wat de vraag betreft: Ik kan wel zeggen dat ik er geen enkel probleem mee zou hebben, maar ik vind heel veel rassen leuk en kruisingen en bastaards meestal nog leuker, dus hoe ik me zou voelen als ik een hele sterke voorkeur voor 'mijn' ras zou hebben, weet ik niet.
Nou dat ligt aan het ras/ kruising, de grootte etc. Maar ik zou denken iig heupen en ellebogen en ogen.
Afhankelijk van formaat knieën en/of heupen en ellebogen, altijd de ogen. En verder afhankelijk van wat er met zekerheid aan rassen in zit zou ik mogelijk nog extra dingen willen testen
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik heb een dekreu en nee die mag alleen eigen ras met stamboom dekken of er moet vanuit de RV een verzoek komen voor outcross dan wil ik er wel over na denken.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik blijf in deze topic weer allergische reacties krijgen als ik regels van rasverenigingen lees. Niets maar dan ook niets heeft invloed op het ras als een dekreu een keer buiten het ras dekt. Totaal allergisch word ik ervan. Bijna net zo allergisch als wanneer een donkere man of vrouw veroordeeld wordt op het hebben van een lichte man of vrouw. Wat een enge manier van denken.

Als je een leuke raszuivere reu hebt en iemand heeft een leuk plan waar je achter staat is er toch niemand die er maar een beetje last van heeft binnen het zuivere rasveredelings gebeuren.... gadverdamme.
Afbeelding
Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Sassy »

ellen en de birmanen schreef:ik heb een dekreu en nee die mag alleen eigen ras met stamboom dekken of er moet vanuit de RV een verzoek komen voor outcross dan wil ik er wel over na denken.
:ok:
Zo zou ik het ook doen.
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Ja en die staat op de planning ook :ok:
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik heb geen goedgekeurde dekreu maar zal met het dekken van een ander ras totaal geen problemen hebben. Een geteste kruising ook niet perse
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

laeken schreef:Ik blijf in deze topic weer allergische reacties krijgen als ik regels van rasverenigingen lees. Niets maar dan ook niets heeft invloed op het ras als een dekreu een keer buiten het ras dekt. Totaal allergisch word ik ervan. Bijna net zo allergisch als wanneer een donkere man of vrouw veroordeeld wordt op het hebben van een lichte man of vrouw. Wat een enge manier van denken.

Als je een leuke raszuivere reu hebt en iemand heeft een leuk plan waar je achter staat is er toch niemand die er maar een beetje last van heeft binnen het zuivere rasveredelings gebeuren.... gadverdamme.
Behalve dat die kruisingen of nakomelingen van de markiesjes weer aangekeurd zouden kunnen worden (zelf heel reële kans op) en je dan nog steeds het popular sire syndrome niet wilt hebben. Dat is de reden om bij de markiesjes ook nesten buiten de vereniging om mee te tellen in de maximaal 5 nesten per hond
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Tara schreef:Het zou voor mij volkomen afhangen van de intenties en het plan (en het benul) van de aspirant fokker.
Iemand die gewoon foor de leuk een nessie wil fokken en niet geoutilleerd of voorbereid is op 9 pups met een werkhondenkarakter, enkel omdat de vader zo'n schattige snor heeft mag van mij een ander zoeken. Iemand die gewoon fijne en doordachte gebruikskruisingen wil fokken en daar ook afzet voor heeft... Daar heb ik niet alles op tegen. Al hoeft het van mij ook weer niet zo nodig hoor, maar dat was de vraag niet. :wink:
Dat zou ik altijd doen. Al zouden ze mijn dertig rassen fik willen gebruiken. Ik zou nooit meewerken aan poepnestjes uit mijn hond. Daar zijn er genoeg honden voor. Zolang ik me kan vinden in de betreffende mens, hond en plannen zou ik het altijd overwegen.

Als ik een dekreu Parson had en iemand wilde leuke lurchers fokken uit een mooie whippet vind ik dat prima. Als iemand vraagt mag jouw Jack mijn Boomer dekken want dat is lekker dichtbij en ze gaan met 6 weken marktplaats op als nest nr zoveel deed ik het ook niet.
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

Maryanne schreef: Omdat dit geen Jack Russells zijn en ik toch veel vraag krijg van black & tan eigenaren. Ik doe het écht niet, want je wordt zo uit de club gegooid. Bij onze Vizsla teef zullen we ook een raszuivere draadhaar gebruiken.
Dat is toch eeuwig zonde, want het uitsluiten van kleur, en dus fokken met Russells die dus meerderheid wit hebben, is toch een kleinere genenpoel uiteindelijk.
Gebeurd er nooit een outcross nest bij de jack Russel?
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”