Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welk ras?

We vinden het leuk als iedereen zich even voorstelt.
Dat kan in dit forumonderdeel

Moderator: moderatorteam

Coopertje
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Jack Russel/Vlinderhondje mix
Aantal honden: 1

Welk ras?

Ongelezen bericht door Coopertje »

Hallo allemaal,
Ik ben de trotse eigenaar van een grote boerderij op de Veluwe. We (ik en mijn man) zoeken een energieke hond die ons kan helpen met drijven. Mijn man heeft namelijk een melkveebedrijf waarbij de hond dan zomers 2x per dag de koeien zou binnenhalen voor t melken. S'winters zou hij dan de schapen (die ik voor de lol fok) binnenhalen voor de nacht en s'morgens ze weer naar de goede wei drijven. Ook verwachten we van hem dat hij aanslaat als iemand het erf opkomt, maar niet aanvalt. Ik ben 24/7 thuis en zou graag agility of flyball met de hond willen doen. Ik heb vroeger Boxers gehad, maar mijn man en ik dachten aan een Aussie, vanwege het leergierige karakter en zijn vele energie. Ook vind ik ze enorm mooi, vooral merles. Mijn man vind de 'normale' kleur juist mooi, maar dat vechten we dan wel uit :wink:. Alvast bedankt voor het reageren!
Een bastaard is ook een ras!
Coopertje
geregistreerd lid

Re: Welk ras?

Ja daar had ik ook al naar gekeken, maar die spreken mij niet zo aan, ik heb liever een wat slankere, langharige hond. Die vind ik erg mooi :I:.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Eh... ik zie "bordercollie" maar dat is, voor mij, geen specifieke erfhond maar een hond die binnen bij de baas wil zijn... Je wensen-lijstje is voor mij tegenstrijdig, althans, ik zie niet meteen welk ras erbij gaat passen. Een hond 'los op het erf" vind ik sowieso een risico. Diefstal, vergifitiging.. of "alleen maar" zelf gaan bepalen dat iemand het erf niet op mag en daarbij tanden gebruiken...

Suzanne
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Uiterlijk zou op de laatste plaats moeten komen. Als je een hond wil om vooral bij de koeien in te zetten, heb je dus een koeiendrijver nodig. En daar is de cattledog dus heel geschikt voor
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Dan hoef je niet lang te zoeken. Voor jullie situatie is een Riesenschnauzer uitermate geschikt. Naast een goedaardige gezinshond zijn de typische kenmerken van veedrijven, bewaken en verdedigen aangeboren eigenschappen die ze dan ook heel erg serieus nemen. Een hond die je als pup tot jonge hond, waar nodig wat bijstuurt. Daarna weten ze precies wat de baas van hen verwacht en functioneren dan ook geheel zelfstandig.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Ik heb een boer gekend die deed volgens mij het zelfde als jij wilt gaan doen, met zijn hond een Drentse Patrijs. Alleen die deed geen Agility maar volgens mij zijn ze daar prima toe in staat.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Javierrrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Javier: Montero Valdueza
Merlijn: Mastin

Ongelezen bericht door Javierrrr »

Een Aussie in combinatie met koeien is geen fijne combi, dat gaat ten koste van de melkopbrengst ;)
Je zou ook kunnen overwegen meerdere honden aan te schaffen voor de heel uiteenlopende taken (drijven, waken, agility). Kijk eens naar die allround boerenhonden, zoals hier al genoemd is type riesenschnauzer, bouvierachtigs, of voor de looks (want uiterlijk is ook een dingetje, begrijp ik) bv een hovawart. Waken en hoeden doen ze prima. Drijven zul je met hen in meer of mindere mate moeten trainen, is dat geen optie, neem idd een cattledog voor de koeien, een kelpie voor de schapen. En de Aussie gebruiken voor agility, behendigheid, maar vooral geen hoge verwachtingen eisen wat betreft waken, erfvastheid
Om alles wat je zou willen in slechts één hond te willen verenigen, zou kunnen leiden tot teleurstellingen. Meerdere honden, een kwestie van risicospreiding (waar de één in faalt, blinkt de ander in uit en vv) , en het is vooral veeeeeel leuker om een roedeltje te hebben, zeker als je over de tijd en ruimte beschikt!
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Coopertje schreef:Hallo allemaal,
Ik ben de trotse eigenaar van een grote boerderij op de Veluwe. We (ik en mijn man) zoeken een energieke hond die ons kan helpen met drijven. Mijn man heeft namelijk een melkveebedrijf waarbij de hond dan zomers 2x per dag de koeien zou binnenhalen voor t melken. S'winters zou hij dan de schapen (die ik voor de lol fok) binnenhalen voor de nacht en s'morgens ze weer naar de goede wei drijven. Ook verwachten we van hem dat hij aanslaat als iemand het erf opkomt, maar niet aanvalt. Ik ben 24/7 thuis en zou graag agility of flyball met de hond willen doen. Ik heb vroeger Boxers gehad, maar mijn man en ik dachten aan een Aussie, vanwege het leergierige karakter en zijn vele energie. Ook vind ik ze enorm mooi, vooral merles. Mijn man vind de 'normale' kleur juist mooi, maar dat vechten we dan wel uit :wink:. Alvast bedankt voor het reageren!
Moet de hond daar echt iets in betekenen of is het meer dat de hond dan gezellig mee is? Die koeien komen toch zelf wel mee omdat ze ook graag van het volle uier af willen? En schapen komen toch meestal prima op een emmertje biks af? 's Ochtends naar de goede wei brengen zou dan het moment zijn waar de hond het meeste kan betekenen? Dan zou ik voor een schapendrijver gaan en aangezien de koeien toch wel mee willen kan de hond bij de koeien ook vast meehelpen. Dus ik zou kijken naar een border collie of een kelpie, kun je ook leuk behendigheid mee doen en best kans dat de hond gewoon aanslaat bij vreemd volk op het erf. Lijkt me dat het voor zo'n hond een leuk leven is hoor, meehelpen op het erf, samen sporten, beetje waken en misschien ook nog binnen bij de baas van gezelschap mogen genieten?
Coopertje
geregistreerd lid

2 honden zou prima kunnen ja, daar gaan we dan nog ff over overleggen, want dat is wel pittiger. Mijn buurman heeft een border collie die ook gewoon de koeien binnenhaalt, dus ik denk dat het met flink veel training wel moet lukken, het heeft geen haast :wink:. Dan zouden we een border collie, aussie of cattle dog nemen voor het hoeden en drijven. Welk ras is leuk als waakhond die niet gelijk aanvalt? Een klein hondje vind ik wel leuk daarvoor denk ik, die slaat dan gewoon aan als iemand komt en meer hoeft ie niet te doen. Natuurlijk mogen ze gewoon naar binnen als ze willen!
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

Een heleboel honden kun je wel "leren" mee te helpen, maar niet helemaal zelfstandig.
Een eigenwijze koe is trouwens na een paar keer niet zo onder de indruk van een hond. Daarom zie je bij cattle dogs en soms ook kelpies dat ze wel eens in de hakken happen.

Ik denk dat als je er niet vanuit gaat, dat de hond altijd zelfstandig het klusje klaart, maar je zelf ook wel eens moet bijspringen, dat je prima uit de voeten kunt met een border collie of bijvoorbeeld een kelpie.
Leren moet je ze toch, ook een veedrijver moet je het leren. Maar die heeft al een heleboel drijversinstinct erin zitten.

S'avonds zou ik de hond wel, in huis nemen, want het nederlandse klimaat is te bar, om een veedrijver buiten te laten. Tja, het kan misschien wel, in de stal met veel stro, maar je geniet veel meer van je hond, en krijgt er een betere band mee, als hij in huis mag. Denk ik zelf.

Je kan ook op veedrijvers/schapendrijf cursus met je hond. Dat is misschien wel een goede start, ook voor jezelf, hoe je dit moet sturen. Als je er geen ervaring mee hebt. Anders drijft de hond je vee de verkeerde kant op :mrgreen:

Of je koopt een hond wat het al geleerd heeft, maar ik denk dat die honden heel schaars zijn in Nederland, en misschien duur.
Coopertje
geregistreerd lid

Mijn tante had een nestje Aussies, waarvan ze er nog 1 over heeft. Die is nu 4 maanden en zij is al begonnen met hem het drijven te leren. Het is echt een schatje, super leergierig en luistert heel goed. We zouden hem kunnen overnemen, want zij vinden 2 Aussies eigenlijk iets te veel. Dan zouden we nog een klein hondje willen, gewoon voor het gezelschap en die zou dan moeten aanslaan, maar dat doen de meeste kleine hondjes wel :lol1:. Dat hondje zouden we dan later nemen en dan uit het asiel ofzo, want we willen graag zo een hondje helpen :I:.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Keesje erbij dus
Coopertje
geregistreerd lid

We gaan morgen op bezoek bij de Aussie van mn tante en oom, ben erg benieuwd! We krijgen hem 2 nachtjes te logeren om even te kijken of hij bij ons past. Zo ja houden we hem, zo niet dan gaat hij gewoon weer terug.
Stapper
Zeer actief

Ongelezen bericht door Stapper »

Wat fijn dat het zo loopt. Veel plezier morgen en hopelijk pakt het uit zoals je voor ogen hebt.
annemick
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door annemick »

Coopertje schreef:We gaan morgen op bezoek bij de Aussie van mn tante en oom, ben erg benieuwd! We krijgen hem 2 nachtjes te logeren om even te kijken of hij bij ons past. Zo ja houden we hem, zo niet dan gaat hij gewoon weer terug.
Dat klinkt goed, succes!
Afbeelding
annnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en een Vuilnisbakje

Ongelezen bericht door annnie »

Corgi erbij voor de koetjes en het blaffen :)
gerard k
Actief
Mijn ras(sen): Västgötaspets, Working kelpie

Ongelezen bericht door gerard k »

Voor koeien en schapen zijn een border collie of working kelpie prima geschikt. 2 x per dag werken is ook prima. Daarna het zelf uit laten zoeken wat minder.
Agility zijn ze beide ook erg geschikt voor.

Cattledog voor vee moet je alleen willen als het met een bak geweld moet. Oftewel niet geschikt voor melkvee en hobby schapen. Vraag me dan ook af waar iedereen die cattledog op baseerd? Of gaat dat alleen op de vertaling van de naam?
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Corgi
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
ninnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova scotia duck tolling retriever en border collie

Ongelezen bericht door ninnie »

Een västgotapets? (ik schrijf het vast verkeerd)
Afbeelding
gerard k
Actief
Mijn ras(sen): Västgötaspets, Working kelpie

Ongelezen bericht door gerard k »

ninnie schreef:Een västgotapets? (ik schrijf het vast verkeerd)
Västgötaspets :wink:

Zou idd ook prima kunnen
Javierrrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Javier: Montero Valdueza
Merlijn: Mastin

Ongelezen bericht door Javierrrr »

Of een sheltie (de exemplaren die ik ken zijn waaks, kondigen bezoek aan, en laten het daar verder bij), als je in de collie-achtigen iets zoekt in combi met een Aussie
En het houden van 2 ipv 1 hond is niet zozeer pittig, maar vaak een stuk makkelijker dan eentje.
Wildflower
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies

Ongelezen bericht door Wildflower »

Coopertje schreef:We gaan morgen op bezoek bij de Aussie van mn tante en oom, ben erg benieuwd! We krijgen hem 2 nachtjes te logeren om even te kijken of hij bij ons past. Zo ja houden we hem, zo niet dan gaat hij gewoon weer terug.
Houd er rekening mee dat het belangrijk is om de hond het eerste jaar niet te laten werken. De gewrichten van de hond zijn nog niet volgroeid. Een keer een paar minuten om te zien of de hond aanleg heeft is prima maar drijven of hoeden moet je echt pas mee beginnen als je hond minstens een jaar oud is.
Coopertje
geregistreerd lid

Cleva schreef:Oh, ze neemt drie uur nadat ze zich afvroeg welk ras er voor haar geschikt was een aussie.
Goed.
Ik had de afspraak al staan voordat ik het vroeg hier op het forum, het is alleen om te kijken hoe het gaat. Als we besluiten hem te nemen gaan daar natuurlijk nog een paar weken overheen. De vraag hier was wat jullie dachten dat bij ons zou passen, gewoon voor de zekerheid. We waren al fan van de Aussie en hadden dus de afspraak al staan. Als jullie allen vomden dat de Aussie niet bij ons paste en wij vonden dat ook na het logeren, dan zouden we gaan kijken naar jullie suggesties. Het lijkt zo heel snel te gaan, maar er zijn hier al weken vooraf gegaan. We hebben al eerder hun bezocht, meerdere keren de Aussie uitgelaten enz. Ik snap je reactie heel goed, ik had ook zo gereageerd :wink:.
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

Lijkt me hoe dan ook een mooi hondenleven :ok:
Ik heb hier een Beauceron die geknipt zou zijn, ook qua waaksheid en zelfredzaamheid. Maar die krijg je natuurlijk niet :tongue:
Afbeelding
Coopertje
geregistreerd lid

We hebben hem net weer naar huis gebracht. Heel erg bedankt allemaal voor jullie hulp, maar het gaat m niet worden. Het klikt gewoon niet zo goed tussen de hond en ons. We zijn heel erg teleurgesteld, maar willen wel graag een hond die bij ons past en dat hij een baasje krijgt die bij hem past. We gaan nog wel verder kijken naar honden, maar de eerste paar weken even niet :ugh:.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Coopertje schreef:We hebben hem net weer naar huis gebracht. Heel erg bedankt allemaal voor jullie hulp, maar het gaat m niet worden. Het klikt gewoon niet zo goed tussen de hond en ons. We zijn heel erg teleurgesteld, maar willen wel graag een hond die bij ons past en dat hij een baasje krijgt die bij hem past. We gaan nog wel verder kijken naar honden, maar de eerste paar weken even niet :ugh:.
Jammer. Wat was er dan?
Als in, wat waren de verwachtingen en hoe wijkt hij daarvan af?
Stapper
Zeer actief

Ongelezen bericht door Stapper »

Jammer, verder sluit ik me bij Nanna aandacht
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Coopertje schreef:We hebben hem net weer naar huis gebracht. Heel erg bedankt allemaal voor jullie hulp, maar het gaat m niet worden. Het klikt gewoon niet zo goed tussen de hond en ons. We zijn heel erg teleurgesteld, maar willen wel graag een hond die bij ons past en dat hij een baasje krijgt die bij hem past. We gaan nog wel verder kijken naar honden, maar de eerste paar weken even niet :ugh:.

"het klikte niet".... na wat... 24 uur.. okay! Helder.

Suzanne
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

~Suzanne~ schreef: "het klikte niet".... na wat... 24 uur.. okay! Helder.

Ha wat fijn, hebben we de angsthaas met het oordeel weer.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

~Suzanne~ schreef:

"het klikte niet".... na wat... 24 uur.. okay! Helder.

Suzanne
Nou, dat vind ik ook weer heel vreemd inderdaad :19:
Zo iets kun je niet objectief beoordelen binnen een dag, naar mijn mening.
Plaats reactie

Terug naar “Voorsteltopics”