Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe laten jullie 2 honden tegelijk uit?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Tamaartje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terrier
Aantal honden: 1

Hoe laten jullie 2 honden tegelijk uit?

Ongelezen bericht door Tamaartje »

De titel zegt het eigenlijk al. Ik ben zoekende hoe ik mijn 2 honden het beste tegelijk uit kan laten.
Ik gebruik nu voor iedere hond een flex. Niet ideaal. De pup loopt daar waar het kan los, Koda mijn senior kan dat niet meer. Die is doof en loopt weg.
annnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en een Vuilnisbakje
Aantal honden: 2

Re: Hoe laten jullie 2 honden tegelijk uit?

Ongelezen bericht door annnie »

Ik heb 2 riemen van 2 meter waar ze aan lopen. Meestal de 2 riemen om m'n pols van één hand en met de vrije hand houd ik ze indien nodig kort. Ze kennen beide het commando `andere kant` voor als ze langs de verkeerde kant van mij of een paaltje gaan
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Ik had ze ieder aan een kant aan een 1.60 lijn.
En in omgeving waar het kon ook wel ieder aan flexi, mits ze luisteren naar een 'hier' commando.
En dan mochten ze ook aan de flexi niet naar elkaars kant. Dat werkte prima zodra ze het wisten.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Twee aan flex of riem en ieder een toegewezen kant. Niet dat dat nou van begin af aan zo gesmeerd gaat :mrgreen:
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Met twee riemen van 3 meter die ik wel ook korter kan zetten. Meestal hebben ze 2 a 2,5 meter de ruimte. En ik dans en draai er tussendoor al zingend. :LOL: Ik probeer in ieder geval zo snel mogelijk op en plek te lopen waar in ieder geval één van de honden los kan.
dre
Zeer actief

Ongelezen bericht door dre »

Kruimel53 schreef: Er wordt níet gemacrameed :hmmm:
Dat is de truc :lol1:
Ik tolereer geen gesodemieter aan de lijn, dat wordt chaos, logeerhondjes hebben dat ook vrij snel door.

De 2 grote gingen toen Kenzi nog pup was ook regelmatig nog alleen mee en dan liep mijn vriend met pup een korter rondje, konden ze ook even "gewoon" lopen :wink:
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Géén flex. Ik heb echt diep respect voor iedereen die dat kan met meer dan één hond.
Hier lopen ze aan jachtlijntjes, en als ik met alle vier loop houd ik die redelijk kort zodat ze allemaal zo'n beetje naast me lopen, twee aan elke kant. Pas bij een uitlaatveld of park (waar meer ruimte is) krijgen ze wat meer bewegingsvrijheid, op commando "vrij". Eenmaal in de wijk gaan ze weer naast en om dat te bevestigen doe ik eens in de zo veel tijd een wedstrijdje met ze wie het allermooist naast kan lopen, die krijgt een koekie :mrgreen:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Lange tijd allebei aan een flex uitgelaten. Binnenkort zal dat ook weer moeten vanwege het broedseizoen en ik wil ze wel voldoende bewegingsruimte geven. M'n man loopt met een duolijn aan een flex. Dat vind ik helemaal niets. Op dit moment allebei aan een lijn van 1,80 ofzo en los waar dat veilig kan. Elco moet wat vaker aan de lijn en dan klik ik beide lijnen aan elkaar, zodat hij wat meer ruimte heeft, terwijl Gait los blijft lopen. Voor we bij de plek zijn waar ze meer ruimte kunnen krijgen, eis ik dat ze goed mee blijven lopen en niet gaan macraméën. Ik loop ook weleens met 4, waarvan 2 aan een flex en 2 aan een korte lijn. De twee aan de korte lijn kunnen bijna overal wel veilig loslopen, dus die mogen los zodra dat veilig kan. Van de flex-honden kan er eentje op bepaalde plekken wel los, maar de andere gaat op jacht. Zeker als haar huisgenote ook losloopt. Dan versterken ze elkaar in het jagen. Het hangt dus van de honden af. Maar de belangrijkste regel blijft: op de stoep blijf je aan je eigen kant
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Beiden aan een 8 meter flex, ook de stukken door de bebouwde kom. Daar waar mag en kan gaan ze los.
We hebben de pup en volwassen hond ook veel commando's aangeleerd aan de flex die handig zijn buiten. Dus bij je komen, wachten bij de straat, wachten met oversteken en even naast.
Ze lopen hier wel ieder aan een kant, dus een links en een rechts.
Maar het vorige duo had ik samen aan een kant van me lopen.

Mijn partner heeft ze trouwens het liefst aan de flex mee. Ik kan nog wel eens als ik bijvoorbeeld gericht naar strand loop kiezen voor gewone lijnen, en ik vond het ook belangrijk dat ze leerden lopen met de beperking van een korte gewone lijn, en de vrijheid van lopen aan een flex.
Daar heb ik ook bewust op geoefend/getraind, dus afgewisseld met die lijnen.
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Ik vind twee stuks aan de Flex echt een hele logistieke onderneming. Na een paar keer had ik gewoon koppijn (en schoot het in mijn rug) dus beide gaan aan een politielijn.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Toevallig had ik vorige week onder het lopen een filmpje gemaakt van de dames. Niet zo heel duidelijk, want was lastig filmen en tegelijk lopen met vier.
Ik heb in ieder geval met alle honden eerst apart getraind op netjes naast me lopen. Daarna met drie getraind (click als ze alledrie netjes lopen), en toen Anne erbij kwam weer even opgepakt met vier. Anne, de jongste (en grootste) wil nog weleens iets vooruit lopen, maar ze trekt niet aan de lijn. Ze wisselen bij mij wel af en toe van plaats, maar zolang ze verder niet lopen klieren, vind ik dat geen probleem. Ik heb niet zulke lange lijnen, want ik heb gemerkt dat ze dan vaak zelf op hun eigen lijn of die van een ander staan of dat de lijn tussen de poten komt.

https://vimeo.com/392508420
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Droef en Izzy allebei aan de flex van 8 meter. Ze lopen zo goed als nooit los en ik wil ze wel hun ruimte geven om te snuffelen, inderdaad er wordt niet steeds van kant gewisseld.

Als ik Opoe meeneem(soms voor de laatste plas, wat voor haar al een grote ronde is) lopen ze allemaal aan een jachtlijntje. Opoe snapt er niet zo veel van dus die draait wat om me heen, loopt met riem en al onder Droef door en wisselt steeds van plek. Ik heb niet de verwachting dat dit veel beter gaat worden dus ze loopt meestal apart kleine stukjes(ze wil ook echt niet ver lopen).
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

2 aan ieder een flex, in elke hand 1 dan is de boel ook gemakkelijk te ontwarren.
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Met meerdere honden loopt Noa links en Boris rechts, in het verleden Ninthe rechts. Ruilen van kant aan de lijn is verboden, ook als je op 8m afstand bent vanwege de flexi. Ik het verleden ook wel 1 aan de flexi en 1 aan een 10m-lijn gehad, team geldt hetzelfde.

Boris loopt als het licht is los, dan loopt Noa soms rechts, maar oversteken van kant is alsnog niet toegestaan (Boris loopt altijd rechts).
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Ik liep eerst met twee flexen.
Nu met een lange lijn met aan twee kanten een musketon dus ik heb twee hondjes aan een lijn en in het midden hou ik de riem vast dan is die nog heel lang dus heb er vaak lussen in die gewoon uitrol als ik ze meer vrijheid wil geven. Veel makkelijker dan die rot flexen! En waar ze los kunnen lekker los.heb ze dus in één hand.
Laatst gewijzigd door Chihuahua-paws op 19 feb 2020 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Als ik met 4 loop 2 rechts en 2 links. Met 3 dus 1 en 2 en aan de jachtlijn en politielijn
Fenneke en Baloe
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

2 vind ik nog wel gaan, maar met 3 moet ik ook nog oefenen, t lijkt wel een soort van macramee.. gewoon omdat ik twee jonge jongens heb die alle kanten op gaan :scratch:
blondie
Zeer actief

Chihuahua-paws schreef:Ik liep eerst met twee flexen.
Nu met een lange lijn met aan twee kanten een musketon dus ik heb twee hondjes aan een lijn en in het midden hou ik de riem vast dan is die nog heel lang dus heb er vaak kussen in die gewoon uitrol als ik ze meer vrijheid wil geven. Veel makkelijker dan die rot flexen! En waar ze los kunnen lekker los.
:engel:
Toen ik net mijn tweede Duitse herder in huis had leek me dat ook wel een goed idee.
1 lijn, daaraan gekoppeld een stuk lijn aan de ene, en en ander stuk lijn aan de ander.
Liep prima.
Tot de ene naar links liep, de ander naar rechts en ik rechtdoor omdat we over moesten steken.

En ik vond het onhandig beiden aan 1 lijn. De ene was een snuffelaar, de ander een doorloper. En dat is nu ook zo, dus vind ik het zelf fijner om twee lijnen te hebben.
Maar het is net wat je gewend bent en hoe de honden reageren op lopen aan een lijn met wat meer flexibiliteit en lengte.
Hier is het aangeleerd om bepaalde noodzakelijke commando's op te volgen zodat je de lijnen indien nodig even korter kunt nemen of houden en dat beide honden wel even netjes naast je blijven lopen op momenten. Of op afstand even wachten.
Om een voorbeeld te noemen, de een gaat poepen terwijl de ander doorloopt maar ik moet toch echt de poep opruimen. Dan geef ik altijd even een seintje zodat ik niet omver getrokken word als ik stront sta te rapen. "ff wachten nou" (lekker kort ook :mrgreen: ) is wat ik hier dan sis.. En oefening baart kunst, gewoonte ook. Ze staan meestal zelf stil bij de strontbak op het eind zodat ik het zakje poep weg kan gooien :cheer:
blondie
Zeer actief

Frootje schreef:
blondie schreef: En ik vond het onhandig beiden aan 1 lijn. De ene was een snuffelaar, de ander een doorloper. En dat is nu ook zo, dus vind ik het zelf fijner om twee lijnen te hebben.
Mij lijkt het ook altijd super onhandig, een lijn voor twee honden. Maar ik kan het ook niet uitproberen, het is hier simpelweg geen optie. Mowin zal toch de kolder in z’n kop krijgen... dan vliegt Froo daar ergens... :LOL:
Nou in mijn voorbeeld lag ik plat op mijn muil :roll:
En 2 verbaasde honden die toen wel ineens naast me kwamen zitten.
Edit/toevoeging 2 duitse herders waren dat van beiden +35 kilo.
Laatst gewijzigd door blondie op 19 feb 2020 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik laat mijn honden bijna altijd twee aan twee uit en meestal loopt er dan één los en één aan een lange lijn of flex. Voor korte stukjes waarop ze allebei aangelijnd moeten zijn gebruik ik jachtlijntjes en moeten ze elk aan hun eigen kant blijven lopen.
Soms loop ik ook wel eens met twee flexen. Vergeleken bij het lopen met een flex en een lange lijn is dat heel makkelijk :engel:
Chihuahua-paws
Zeer actief

Ja Saartje is meer een doorloper Dex meer een snuffelaar. Maar de lijn heeft aan beide kanten ruim 2 meter en ik laat hem ook wel meer naar één kant vieren dan heeft een bijv 3,5 meter en de ander 0,5 dus zo is er ruimte voor meer vrijheid of juist minder.
Heb ook wel het geluk dat ze beiden het zelfde formaat hebben.
Ik heb ook een lijn met 2 korte lijnen eraan maar daar vind ze te beperkt ruimte hebben en ook niet fijn. Het is wel even zoeken geweest naar wat het fijnste was.

Met de flexys liepen ze elk aan een kant en had ik beide handen vol. En liep ik best vaak de flexys over te pakken omdat ze dan toch om elkaar krioelde. Nog zo'n duo leash gehad maar vond die veel te zwaar voor die ukken. Ontiegelijk onding toen toch weer de gewone flexen. En deze riem had ik al een tijdje liggen. Moet ook zeggen als we naar het bos gaan dan is het ook wel handig om die riem in mijn zak te doen. Die twee flexys zijn wat dat betreft gewoon onhandig.

blondie
Zeer actief

Maar ik vind de vraag van TS daarom des te leuker.
Ik krijg weer herinneringen van toen ik er ineens voor stond maar dan met 2 volwassen honden en dat ik ging uitvogelen hoe het het makkelijkst zou gaan.
Voor mij bleek dus aan 1 lijn geen optie, ik voel nog mijn ellebogen van die smakkerd die ik maakte :mrgreen:
En ik heb gewoon liever dat ik, mocht ik moeten corrigeren ik de juiste lijn heb bij de juiste hond die op dat moment een tikje in de lijn mag voelen als de stem genegeerd wordt.
Dat is nu nog hetzelfde, maar afhankelijk ook van hoe je de honden uitlaat aan een lijn.
Wij hebben redelijk veel stukken te lopen waar ze aangelijnd moeten zijn. Maar ik geef de honden veel vrijheid om te kunnen snuffelen en zo.. ik loop niet als ze aangelijnd zijn van a naar b in een vast tempo waarbij ze strak naast moeten lopen.
In de gevallen dat dat wel zo is, dan kies ik dus voor de vaste lijn, en dat weten mijn honden dan ook omdat dat ook weer een gewenning is.
Chihuahua-paws
Zeer actief

Zo ziet het er hier uit. Riem is gemaakt door Suzannex trouwens

Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Toen ik Bayko en Cyntha samen had, liep Bayko aan de flexi in mijn linkerhand. Cyntha bijna overal los, maar de eerste paar honderd meter door de straat zat ze aan een korte lijn van ongeveer 1.20 die ik om m'n stomp (rechts dus) gewikkeld had.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Dit was met 4...
Klik
Tamaartje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terrier

Ongelezen bericht door Tamaartje »

Ik lees morgen even bij, mijn batterij is leeg. Ga vroeg naar bed.
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Allebei aan een 8-meter Flexi.
Die grote van Samica hangt aan de heupgordel. Sam wil ik tegenwoordig in de buurt hebben want oud en een eigen wil en veel en lang wachten als het aan haar ligt. Pepe loopt altijd aan de Flexi, die kan niet los. Beide weten dat ze dezelfde weg terug moeten als ik 'terug' zeg. Het is zelden dat ze aan een andere kant van een paaltje of boom passeren en er wordt ook niet om mij heen gelopen.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Bas luistert als een politiehond dus die heeft geen riem nodig. Die laat ik zelfs stukjes jagen op zwijnen en herten als in meerennen. Als ze te ver gaat of ik wil het niet zeg ik gewoon dat ze moet stoppen en ze stopt direct. Dus ik heb 1 flex van 8 meter voor Guus. Die loopt bij mij de helft van de wandeling los. Hij eet hout. Kliert Bas en jaagt als een malloot dus soms heb ik zin in rust en dan lijn ik hem een kwartier aan om hem vervolgens een kwartier los te laten. Dat is ook fijn voor Bas. Soms mag hij wel de hele wandeling los hoor. Bij mijn partner loopt ook Guus altijd los. Hij vindt het fijn aan de riem. Hij is dan rustiger en loopt lekker voorop en markeert. Los is hij soms een beetje te druk.
Afbeelding
Gimmick
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gimmick »

Taxi loopt altijd en overal los mee...
Veyron loopt aan een 1.60m lijn en los waar het kan.
Gentle loopt aan de flex en los waar het kan
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Allebei aan een korte jachtlijn. Zolang ze aan de lijn zitten moeten ze doen wat ik zeg. En wisselend, meestal had ik 2 handvatten in 1 hand, wel beide honden aan een andere kant.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”