Jack speelt elke dag een uur, anderhalf uur met (ongeveer) dezelfde groep honden. De vaste kern (een stuk of acht honden) is heel close met elkaar. Daarnaast zijn er nog een stuk of tien honden die niet elke dag, maar wel regelmatig mee spelen, en die ook probleemloos en enthousiast begroet worden.
Het hele stel is echt alles door elkaar heen, van groot tot klein, pup tot bejaard, reuen, teven, gecastreerd, ongecastreerd. Onderling wordt er soms effe gegrauwd om een balletje, maar effe later is het weer koek en ei.
Maar er komen uiteraard ook veel vreemde honden langs. Meestal gaat dat prima, een vreemde pup loopt binnen de kortste keren mee te rennen, en zelfs wat angstige hondjes worden zo tot vervelens toe uitgedaagd tot spelen dat bazen soms stomverbaasd staan te kijken hoe hun 'bange' hondje opeens heerlijk loopt te dollen met al die andere honden.
Alleen als er honden langskomen die effe de verkeerde houding hebben, dan gaat het dus mis.

*Geen* bloed, overigens, ondanks het feit dat het baasje van de collie de boel nog eens verder over de rooie joeg door op de roedelleider in te beuken en hard te gillen.

Tuurlijk is dat eng als het *jouw* hond is waar ze met z'n tienen achteraan rennen. Ik zou zelf ook doodsbang worden. Maar is het nou echt zo link als sommige mensen beweren?
De voordelen zijn voor mij overduidelijk, mijn hond geniet intens als hij met z'n vrienden aan het dollen is en hij stapt lekker zelfverzekerd en vrolijk op vreemde honden af. Voor Jack zie ik ook eigenlijk geen nadelen, wel voor de argeloze voorbijganger met een wat dominante hond. Maar ik weet toch niet precies hoe ik het allemaal moet zien. Is het fout om zo'n grote groep honden als roedel te laten functioneren of zouden mensen met 'vreemde' honden fout zijn omdat ze hun hond *niet* van jongs af aan met alle soorten en maten laten spelen?
Ben benieuwd naar jullie reacties.
Hanneke