Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Halsband of tuig voor pup?
Moderator: moderatorteam
- PawsofMelle
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): Boerenfox
- Aantal honden: 1
Halsband of tuig voor pup?
Op dit moment heb ik een waardeloos 'instaptuig' van Beeztees waar zowel mijn pup als ik zich aan ergeren bij het omdoen. Er gaat dus iets anders komen, maar ik twijfel tussen een halsband en een tuig. Aan de ene kant vind ik een tuig een prettiger idee voor als hij een keer trekt aan de lijn, maar aan de andere kant kan ik me voorstellen dat voor zo'n klein hummeltje een halsband misschien wel veel prettiger zit. Op dit moment trekt hij eigenlijk niet aan de lijn en in het bos loopt hij gewoon los. Het gaat dus voornamelijk om stukjes door de woonwijk waar hij niet los mag. Wat zouden jullie aanraden of wat hebben jullie de eerste weken / maanden gebruikt? Of wat raden jullie aan en vooral waarom? Het betreft een Boerenfox-pup van nu bijna 11 weken oud. Bedankt alvast!
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Halsband of tuig voor pup?
Ik heb hier een simpel H-tuigje gebruikt voor de eerste maanden. Dit type: https://www.agradi.nl/rogz-reflecto-tuigje-blauw.htm
- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Meningen hieromtrent zijn nogal verdeeld op het forum.
Persoonlijk heb ik liever een goede halsband, en leren netjes mee lopen (en waar de grenzen van de lijn zijn) Dat netjes leren meelopen vind ik persoonlijk makkelijker aan een halsband, je "stuur" zit iets verder naar voren dan bij een tuig.
Veel mensen kiezen liever voor een tuig, ter bescherming van hals-nek gebied. Daar zit ook wat in.
Ik denk dat het valt of staat met of je bereid bent continu 100% aandacht te geven aan het netjes leren meelopen zonder dat je je daarin laat afleiden, of dat je de ruimte wilt hebben om daarin te verslappen. Beide zijn terechte keuzes, het moet passen bij wie jij bent als "hondeneigenaar" en bij de pup.
Ik denk dat het 2e voor de meeste mensen opgaat. Voor mij persoonlijk pas dat dan weer minder.
kortom, kies wat voor jou zelf wijsheid is.
Persoonlijk heb ik liever een goede halsband, en leren netjes mee lopen (en waar de grenzen van de lijn zijn) Dat netjes leren meelopen vind ik persoonlijk makkelijker aan een halsband, je "stuur" zit iets verder naar voren dan bij een tuig.
Veel mensen kiezen liever voor een tuig, ter bescherming van hals-nek gebied. Daar zit ook wat in.
Ik denk dat het valt of staat met of je bereid bent continu 100% aandacht te geven aan het netjes leren meelopen zonder dat je je daarin laat afleiden, of dat je de ruimte wilt hebben om daarin te verslappen. Beide zijn terechte keuzes, het moet passen bij wie jij bent als "hondeneigenaar" en bij de pup.
Ik denk dat het 2e voor de meeste mensen opgaat. Voor mij persoonlijk pas dat dan weer minder.
kortom, kies wat voor jou zelf wijsheid is.

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ik denk inmiddels ook dat een pup aan een halsband netter aan de lijn leert lopen. Ik ben erg van de tuigjes om inderdaad die nekjes te ontzien maar daar is het resultaat ook naar
Vervolgens gooi ik er ook nog al heel snel een flex aan en ja hoor, netjes lopen vergt ineens veel meer werk en aandacht.
Het kan allemaal best maar het is wel zoals Habibi zegt.
Er komt vast een tijd dat je pupje even wat minder vaak los kan lopen en als ik nu weer een pup zou hebben zou ik dan toch voor een halsband/jachtlijntje gaan.

Vervolgens gooi ik er ook nog al heel snel een flex aan en ja hoor, netjes lopen vergt ineens veel meer werk en aandacht.
Het kan allemaal best maar het is wel zoals Habibi zegt.
Er komt vast een tijd dat je pupje even wat minder vaak los kan lopen en als ik nu weer een pup zou hebben zou ik dan toch voor een halsband/jachtlijntje gaan.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Hier lopen ze amper aangelijnd dus ze lopen voornl "naakt"
Ze leren om korte stukjes aan de halsband te lopen maar ook aan t tuig.
Ze leren om korte stukjes aan de halsband te lopen maar ook aan t tuig.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- PawsofMelle
- geregistreerd lid
Bedankt voor jullie reacties. Ik merk inderdaad dat de meningen heel erg verdeeld zijn, maar op het moment dat ik vraag naar de reden blijft de argumentatie vaak uit, dan is het "Ja, dat heb ik zo geleerd" of "Ja, ze zeggen dat dat beter is". Vandaar dat ik hier een topic open zodat ik zelf een goede afweging kan maken. Het tuigje dat we nu hebben vind ik echt een waardeloos ding en daar denkt Melle net zo over volgens mij. Ik merk dat hij er tijdens de wandeling ook veel aan zit door te gaan krabben, dus dat er iets anders moet komen staat vast. De vraag is alleen even welke stap maak ik.
Ik lees inderdaad wel dat er vaak voor een tuig wordt gekozen om de nek/hals te ontzien, maar ik moet zeggen dat ik gezegend ben met een pup die tot nu toe eigenlijk niet trekt en van nature graag naast mij loopt. Wat dat betreft ben ik dus niet direct bang dat wandelen met een halsband grote schade aanricht. Verder vind ik het ook belangrijk om aandacht te besteden aan netjes meelopen en ik vind een tuig geen excuus om te mogen trekken. Het gaat mij echt puur om het comfort voor de hond en eigenlijk de vraag "Schaad ik het comfort van de hond door een halsband te gebruiken?". In de paardenwereld zeggen ze wel eens "Een bit is zo scherp als de hand van de ruiter" en ik vermoed dat datzelfde geldt voor het gebruik van een halsband. Op het moment dat ik deze met respect gebruik, is het dan zo schadelijk als sommige tegenstanders beweren?
Het is dus niet de bedoeling om - als ik voor een tuig kies - geen aandacht te besteden aan niet trekken aan de lijn o.i.d. Ik had daar bij het openen van het topic eerlijk gezegd niet eens aan gedacht. Het gaat mij voornamelijk om het comfort van de hond en de reden waarom een tuig of halsband beter is.
Ik lees inderdaad wel dat er vaak voor een tuig wordt gekozen om de nek/hals te ontzien, maar ik moet zeggen dat ik gezegend ben met een pup die tot nu toe eigenlijk niet trekt en van nature graag naast mij loopt. Wat dat betreft ben ik dus niet direct bang dat wandelen met een halsband grote schade aanricht. Verder vind ik het ook belangrijk om aandacht te besteden aan netjes meelopen en ik vind een tuig geen excuus om te mogen trekken. Het gaat mij echt puur om het comfort voor de hond en eigenlijk de vraag "Schaad ik het comfort van de hond door een halsband te gebruiken?". In de paardenwereld zeggen ze wel eens "Een bit is zo scherp als de hand van de ruiter" en ik vermoed dat datzelfde geldt voor het gebruik van een halsband. Op het moment dat ik deze met respect gebruik, is het dan zo schadelijk als sommige tegenstanders beweren?
Het is dus niet de bedoeling om - als ik voor een tuig kies - geen aandacht te besteden aan niet trekken aan de lijn o.i.d. Ik had daar bij het openen van het topic eerlijk gezegd niet eens aan gedacht. Het gaat mij voornamelijk om het comfort van de hond en de reden waarom een tuig of halsband beter is.
- PawsofMelle
- geregistreerd lid
Misschien gewoon maar eens een halsband proberen om te kijken hoe het ons bevalt. Het is natuurlijk niet zo dat als we voor het een kiezen we nooit meer voor het andere kunnen gaan, maar ik was gewoon eens benieuwd naar wat meningen en vooral waarom er ergens voor gekozen wordt. Op de puppycursus zie je ook zowel halsbanden als tuigen verschijnen en wordt vaak ook gezegd dat je moet kijken naar wat bij de hond past, maar dat vind ik nogal lastig als je je hond eigenlijk nog niet zó goed kent omdat hij slechts 2,5e week bij je is. 

- dagmar88
- Zeer actief
Met hondjes onder de 5 kilo absoluut een tuigje.
Hier is er een keer onverwacht een mechelaar pup over de lijn van m'n dwergkees pup gestruikeld, dat was met een halsband knak geweest.
Trekken interesseert me niet zo het eerste jaar moet ik zeggen. Dat schaaf ik wel bij zodra ze wat meer concentratievermogen hebben.
Hier is er een keer onverwacht een mechelaar pup over de lijn van m'n dwergkees pup gestruikeld, dat was met een halsband knak geweest.
Trekken interesseert me niet zo het eerste jaar moet ik zeggen. Dat schaaf ik wel bij zodra ze wat meer concentratievermogen hebben.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Elco moest ik bij puppycursus aan een halsband doen ('dan heb je meer controle', maar buiten de cursus om liep hij met tuigje), Gait heeft netjes aan de lijn leren lopen aan een tuigje. Mag jij raden wie het netste meeloopt en ook aan een showlijntje gewoon zonder te trekken loopt
- BieneMaya
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Leonberger x Pyreneese berghond
Ik gebruik voor Maya een half check halsband van leer en heb daar een hunter 2 meter lijn aan.
Ze hoeft niet ,aan de voet, te lopen. Het enige waar zij en ik mee bezig zijn is lijn lengte leren en het rustig passeren van alles. Maar Maya is dan ook geen trekker aan de lijn gelukkig.
Ze hoeft niet ,aan de voet, te lopen. Het enige waar zij en ik mee bezig zijn is lijn lengte leren en het rustig passeren van alles. Maar Maya is dan ook geen trekker aan de lijn gelukkig.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Ik gebruik bij aangelijnd lopen bij voorkeur een (brede) halsband. Een goed passend tuig gebruik ik voor situaties waar ze mogen (moeten) trekken zoals bij aanplagen door de pakwerker
-
- Zeer actief
ik leer het ze beiden aan en wissel ook nog steeds af, en ze trekken bij geen van beiden,
netjes leren meelopen had dan ook wel prioriteit omdat ik geen zin heb in vlieg lessen

- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Tamara81 schreef:Het ligt er net aan waar je voorkeur ligt. Bij mijn pups heb ik altijd de halsband gebruikt, en zodra ze los gaan gaat alles af, tenzij ik ze in de gaten kan houden. Ik ben bang dat de halsband ergens achter blijft haken als ze door het bos gaan of dat er tijdens het spelen een bek vast komt te zitten onder de halsband. Het zal wel geen reële angst zijn, maar toch neem ik het zekere voor het onzekere.
Tuigjes gebruik ik alleen voor speuren en fietsen. Feta moest heel erg wennen aan een tuig toen ze oud genoeg was om wat intensiever te bewegen en te sporten. Ik had het haar als pup nooit omgedaan.
Jouw foxje moet misschien andersom weer wennen aan een halsband als je omschakelt.
Bek vast in band is een redelijk reëele kans.
Ik heb het zien gebeuren.
En poot door halsband van andere hond ook.
Maar spelen laat ik sowieso niet toe aan de lijn, is me veel te link.
Spelen doe je maar los, niet als je aan de lijn loopt.

-
- Zeer actief
Kijk vooral ook hier even 
https://www.doggo.nl/artikelen/hondensp ... jachtlijn/
https://www.dogfysion.nl/tuigjes/
Als je voor een tuig kiest, kies dan een tuig wat Y-vormig is, wat schouders vrij laat en het dier niet belemmert.
Ik heb ervoor gekozen om te werken met 3 verschillende dingen:
een tuig voor "wandelen" en "uitlaten", een halsband voor training-cursus (waarbij opgelet moet worden), een (ander) tuig voor mantrailen en oh.. 4 dus, weer een ander tuig (andere vorm/materiaal) voor detectie.
Voordeel: hond weet wat er verwacht wordt en wat niet. Als ze aan de halsband gaan is het 'we moeten opletten, we moeten iets, en kunnen koekjes verdienen';-)
Suzanne

https://www.doggo.nl/artikelen/hondensp ... jachtlijn/
https://www.dogfysion.nl/tuigjes/
Als je voor een tuig kiest, kies dan een tuig wat Y-vormig is, wat schouders vrij laat en het dier niet belemmert.
Ik heb ervoor gekozen om te werken met 3 verschillende dingen:
een tuig voor "wandelen" en "uitlaten", een halsband voor training-cursus (waarbij opgelet moet worden), een (ander) tuig voor mantrailen en oh.. 4 dus, weer een ander tuig (andere vorm/materiaal) voor detectie.
Voordeel: hond weet wat er verwacht wordt en wat niet. Als ze aan de halsband gaan is het 'we moeten opletten, we moeten iets, en kunnen koekjes verdienen';-)
Suzanne
- PawsofMelle
- geregistreerd lid
Bedankt voor alle input tot dusver, genoeg stof tot nadenken! Ik vind het in ieder geval fijn om te lezen dat ik niet direct slecht voor mijn hond ben als ik wel voor een halsband kies. Ik merk dat ik in mijn omgeving best veel mensen heb die en halsband echt afkeuren, dus daardoor ontstond er bij mij wel wat twijfel of ik dan geen slechte keuze maak. Ik moet zeggen dat mijn pup ook nog niet echt gewend is aan zijn tuig naar mijn idee. Hij vindt het omdoen geen pretje en tijdens het wandelen zit hij er regelmatig aan door even te krabben. Voor hem lijkt een halsband dus wellicht een verademing, maar dat blijft uiteraard een kwestie van uitproberen. Een beter tuig zal wellicht ook minder problemen geven, dus dat is ook zeker een optie. We gaan even wikken en wegen en binnenkort weer even langs de dierenspeciaalzaak om te kijken wat er in zijn maat is en wat verschillende dingen te passen. Ik merk dat ik sommige tuigen nogal veel tuig voor zo'n kleine pup vindt, maar dat is waarschijnlijk ook meer mijn idee. Zoals gezegd trekt hij eigenlijk nagenoeg niet en ik verwacht eerlijk gezegd niet dat dat met een halsband direct anders is.
Ik ga jouw linkjes ook even bekijken, Suzanne, bedankt.
Er wordt hier ook niet gespeeld aan de lijn, al moet ik wel bekennen dat ik zijn tuig tot nu toe om heb gelaten in het bos vanuit het idee dat ik hem dan makkelijker weer te pakken krijg. Wellicht ook iets om over na te denken.
Ik ga jouw linkjes ook even bekijken, Suzanne, bedankt.
Er wordt hier ook niet gespeeld aan de lijn, al moet ik wel bekennen dat ik zijn tuig tot nu toe om heb gelaten in het bos vanuit het idee dat ik hem dan makkelijker weer te pakken krijg. Wellicht ook iets om over na te denken.
-
- Zeer actief
Als je pup echt zit te "woelen" in het tuig kan het zijn dat het tuig niet de goede maat heeft of niet de goede pasvorm.
Ik ben echt fan van een tuig, juist omdat een halsband, hoe je het ook went of keert "in de keel drukt" en dat wil ik voorkomen.
Een borst-tuig raad ik dan weer af; dat zit "fout" op schouders en geeft ook druk op de borst die je nou net wilt voorkomen.
Suzanne
Ik ben echt fan van een tuig, juist omdat een halsband, hoe je het ook went of keert "in de keel drukt" en dat wil ik voorkomen.
Een borst-tuig raad ik dan weer af; dat zit "fout" op schouders en geeft ook druk op de borst die je nou net wilt voorkomen.
Suzanne
- PawsofMelle
- geregistreerd lid
Wij hebben nu zo'n heel basic tuig van Beeztees en daar ben ik ook echt niet tevreden over, dus iets anders komt er sowieso. Ik vind het alleen erg lastig want er is zó ontzettend veel te vinden en ik merk dat het personeel van een dierenspeciaalzaak ook niet altijd een goede kijk heeft op wat er nou goed past en wat niet. Dat een Y-tuig de beste optie is had ik ook al wel begrepen, al lees ik ook positieve dingen over een X- of H-tuig. Ik moet alleen eerlijk bekennen dat ik het verschil soms ook lastig vind om te zien.
- MirjamV
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boerenfox, Shetland Sheepdog
In de pup/groei fase eigenlijk altijd een verstelbare halsband gehad, en met een maand of 10 een goed tuigje gekocht toen hij uitgegroeid was. Anders blijft je tuigjes kopen 

- Doyaquba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boxer
Altijd beide, afwisselend. Tuig is voor wandelen en pakwerk. Halsband voor netjes lopen/gehoordzaamheid.
Als we dichtbij blijven, jachtlijntje en naakt.
Moet zeggen dat m'n eigen pup wel het meeste probleem had met een halsband dus daar heb ik veel langer een tuig aan gehad. Tot 4 maanden alleen maar een tuig en tot 6 maanden alleen een halsband op het trainingsveld. Hij liep veel beter aan een tuig, liep dan meteen mee (ja of los) en aan een halsband was het zitten en krabben en niet lopen.
Maar eigenlijk tot 4 maanden alleen maar tuigje buiten, zijn nog zo kwetsbaar dan vind ik. En bij training gewoon los. Alles is toch een feestje
Als we dichtbij blijven, jachtlijntje en naakt.
Moet zeggen dat m'n eigen pup wel het meeste probleem had met een halsband dus daar heb ik veel langer een tuig aan gehad. Tot 4 maanden alleen maar een tuig en tot 6 maanden alleen een halsband op het trainingsveld. Hij liep veel beter aan een tuig, liep dan meteen mee (ja of los) en aan een halsband was het zitten en krabben en niet lopen.
Maar eigenlijk tot 4 maanden alleen maar tuigje buiten, zijn nog zo kwetsbaar dan vind ik. En bij training gewoon los. Alles is toch een feestje
- dagmar88
- Zeer actief
Qua tuigen is gewoon een simpel goed verstelbaar instaptuigje het handigst op die leeftijd.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Ik heb 4 maten Ali tuigen laten komen, totaalbedrag 18 euro. Ze kunnen nog een ronde mee voor de volgende pup. Als ze redelijk uitgegroeid zijn krijgen ze een Dog Copenhagen.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
Heb een (iets oudere) pup die nog niet netjes aan de lijn kon lopen en dus trok. Had eerst een halsbandje maar ze hing hier zichzelf zowat in op, dus toch ook maar een tuigje gekocht. Dat loopt met een lange sleeplijn eraan ook lekkerder dan aan een halsband. Ook als je dan zelf een keer per ongeluk op de lijn stapt is het wat minder 'erg' dan bij een lijn aan de nek.
Als we onderweg zijn naar een veilig losloopgebied dan doe ik gewoon de halsband met riem om. Hoe ze het doet weet ik niet, maar met stoeien met andere honden zit haar poot soms ineens op een andere manier door het tuig dan ik gedaan had
In de auto zet ik haar dan wel weer vast aan haar tuig, en niet aan de halsband.
Als jouw pup netjes (los) loopt dan lijkt een halsbandje prima voor nu. Heeft beiden zijn voor- en nadelen. Zou pas een duurder tuigje kopen als ze uitgegroeid is, of eentje op Marktplaats ofzo kopen.
Als we onderweg zijn naar een veilig losloopgebied dan doe ik gewoon de halsband met riem om. Hoe ze het doet weet ik niet, maar met stoeien met andere honden zit haar poot soms ineens op een andere manier door het tuig dan ik gedaan had

In de auto zet ik haar dan wel weer vast aan haar tuig, en niet aan de halsband.
Als jouw pup netjes (los) loopt dan lijkt een halsbandje prima voor nu. Heeft beiden zijn voor- en nadelen. Zou pas een duurder tuigje kopen als ze uitgegroeid is, of eentje op Marktplaats ofzo kopen.
- PawsofMelle
- geregistreerd lid
Bedankt voor alle input! Ik ga morgen even op pad voor een wat beter ‘instaptuig’ en een halsband, dan kunnen we de komende tijd gewoon even proberen wat ons het beste bevalt. Een echt goed tuig krijgt hij uiteindelijk wel, maar voor nu is dat een beetje zonde van het geld aangezien hij flink groeit. Dan blijf ik tuigen kopen en aan de tuigen met een goede pasvorm hangt vaak ook wel een pittig(er) prijskaartje.
- PawsofMelle
- geregistreerd lid
Dat is wel een hele goede tip! Er zijn natuurlijk heel veel mensen die tegen dit 'probleem' aanlopen.
- tobi__
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke
Hier altijd een tuigje gebruikt om het nekje te beschermen. Tobi trekt echt nul komma nul.
Uiteindelijk heeft hij niets meer om. Heb een jachtlijntje en hij loopt verder “naakt”. Alleen voor een tripje naar het dorp heeft hij zijn tuig weer om.
Uiteindelijk heeft hij niets meer om. Heb een jachtlijntje en hij loopt verder “naakt”. Alleen voor een tripje naar het dorp heeft hij zijn tuig weer om.
_Esmee