Persistence schreef:Grappig he om die verschillen te zien. Met Victor was ik detectie gaan doen omdat hij van agility enzo zo hyper wordt.
Maar met detectie komen we niet echt verder omdat hij niet zo zelfstandig is en steeds 'vraagt' om hulp. In bekende omgeving lukt het ook wel, maar een nieuwe omgeving is weer lastig. Buiten speuren lukt dus nog niet. Maarja het is voor thuis wel leuk, dan verstop ik de watjes met doelgeur en dan zie ik hem ook kwispelend bezig zonder teveel druk en met voldoende succes.
Bella is weer heel erg veel met haar neus bezig en ik zou graag mantrailing willen doen, maarja zij is op dit moment weer bang van mensen, dus dat is geen goede combi.
Bedankt voor de uitleg tussen mantrailen en praktijkspeuren, dat wist ik ook niet. Je gebruikt dan toch een item of kledingstuk wat de persoon bij zich heeft gehouden?
Ja, je gebruikt een "geurdoek". Liefst een beetje handelbaar, zodat het opraapbaar is, dus geen lange broek ofzo

Vaak een tshirt, een washandje, of kleine handdoek / gastendoek. Maar, elk ander voorwerp wat geur opneemt is goed.
Bedoel je met "buiten speuren" dan ook detectie of bedoel je mantrailen/praktijkspeuren. Daar zit nog verwarring in de naam namelijk, er zijn hondenscholen die aan Detectie de naam "Detectie-speuren" geven.
En dan is er nog reddingshondenwerk; dat kun je natuurlijk professioneel aanpakken

maar ook dat kan recreatief. Weer een andere tak van sport.
Het zelf verstoppen van een aangeleerde geur, dus Detectie is lastig omdat je die geur wel "schoon" wilt houden. Dus, je moet met tangen of handschoenen werken om ervoor te zorgen dat je de watjes niet jouw eigen geur meegeeft. Want dan weet je niet of de hond jouw geur zoekt of zijn doelgeur.
Milan vindt in vreemde omgeving Detectie doen ook soms best even anders dan anders

maar ik krijg 'm wel aan. Als er geen mensen mee willen kijken, of afleiden. Hij wordt daar zekerder in gelukkig.
Suzanne