Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe aan te leren?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Ramiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): borderterrier
Aantal honden: 2
Contacteer:

Hoe aan te leren?

Ongelezen bericht door Ramiek »

Bonnie zoekt graag. Buiten laat ik haar ook takjes en balletjes zoeken, nu lukt haar dat aardig maar ze zoekt een soort van chaotisch. Als ik dit spelletje met Rana deed, begon ze te zoeken door een cirkel te maken en deze steeds wat groter te lopen, dit had ze zichzelf aangeleerd. Ik zou het leuk vinden als Bonnie ook zo gestructureerd kon zoeken maar hoe leer ik dat haar? Iemand tips?
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
Wolfsblut
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: Hoe aan te leren?

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Achteruit schuifelend met een flinke lap pens aan een touwtje een recht spoor trekken. Houd de lengte van het spoor beperkt en leg als beloning op het einde van het spoor een stukje pens neer. Loop via een omweg terug en zet de hond met een lange lijn op het begin van het spoor. Soms lijkt het alsof hij sterk van het spoor afwijkt. Meestal heeft dat met de windrichting te maken die het spoor wat kan verleggen, grijp daarbij dus niet in.
Als de hond dit spel in de gaten heeft maak je het spoor wat langer en uiteindelijk leg je er bochten en/of hindernissen in. De lap pens om een sleepspoor te maken laat je uiteindelijk ook achterwege met uitzondering van de beloning. Dat leren ze vrij snel.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Ramiek
Zeer actief
Contacteer:

Wolfsblut schreef:Achteruit schuifelend met een flinke lap pens aan een touwtje een recht spoor trekken. Houd de lengte van het spoor beperkt en leg als beloning op het einde van het spoor een stukje pens neer. Loop via een omweg terug en zet de hond met een lange lijn op het begin van het spoor. Soms lijkt het alsof hij sterk van het spoor afwijkt. Meestal heeft dat met de windrichting te maken die het spoor wat kan verleggen, grijp daarbij dus niet in.
Als de hond dit spel in de gaten heeft maak je het spoor wat langer en uiteindelijk leg je er bochten en/of hindernissen in. De lap pens om een sleepspoor te maken laat je uiteindelijk ook achterwege met uitzondering van de beloning. Dat leren ze vrij snel.
Een spoor volgen kan ze. Waar het mij om gaat is de manier van zoeken als ik iets in hoog gras bijv heb gegooid. Mijn vorige hond zocht in steeds groter wordende cirkels, Bonnie rent een beetje rond tot haar neus wat opvangt.
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Misschien kan je haar leren om meer op de wind te gaan zoeken.
Als tip kreeg ik daarvoor indertijd van Anke Bogaerts, iets wat ze heel graag wil zoeken laten zien, dan een bos in de lopen en het ergens neerleggen met wat blad er overheen zodat het niet echt meer zichtbaar is.
En dan laten zoeken.
De geur kan ze dan wel vangen en dat zou kunnen helpen om meer structuur aan te brengen.

Ita ging als jonge hond achter elke boom kijken of daar het apport verstopt was :tongue:
Fout in de training waar ze toen was.
Geen algemene fout, maar wel fout voor haar.
Vandaar dat ik toen die tip kreeg.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Ramiek
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:
Ramiek schreef: 10 dec 2020 17:31 Bonnie rent een beetje rond tot haar neus wat opvangt.
Kop hoog of laag?
Meestal laag. Als dat haar niet lukt gaat hij omhoog
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
Ramiek
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:
ranetje schreef: 10 dec 2020 20:35 Ita ging als jonge hond achter elke boom kijken of daar het apport verstopt was :tongue:
Fout in de training waar ze toen was.
Geen algemene fout, maar wel fout voor haar.
Eva deed het tegenovergestelde. Die ging zoeken-zoeken.
Tot je het zat was en dan was apport ineens duidelijk genoeg en wist ze allang waar dat hele ding lag.

Ook een fout in de training. :LOL:
Lol.
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
ranetje
Zeer actief

Ramiek schreef: 11 dec 2020 08:19
Cleva schreef:
Ramiek schreef: 10 dec 2020 17:31 Bonnie rent een beetje rond tot haar neus wat opvangt.
Kop hoog of laag?
Meestal laag. Als dat haar niet lukt gaat hij omhoog
Waarschijnlijk doet ze dus wel iets met verwaaiing.
Dat zou je kunnen stimuleren.
Cleva schreef:Eva deed het tegenovergestelde. Die ging zoeken-zoeken.
Tot je het zat was en dan was apport ineens duidelijk genoeg en wist ze allang waar dat hele ding lag.

Ook een fout in de training. :LOL:
:mrgreen:
Ita ging achter elke boom kijken (apport was meestal verstopt achter een boom op de training, en dat was dus voor haar ongeschikt :mrgreen: ).

Ik zei altijd "zoek apport", zou dat hebben geholpen bij Eva? :tongue: :lol1:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Aak kan wel zijn neus aan de grond zetten, maar bij hem merk ik ook dat hij soms op zicht gaat. En vlakbij dan zijn neus gaat gebruiken. Ik doe het hier overigens ook voor de lol tijdens wandelingen dus niet het echte speuren.
Wat ik de laatste tijd wel doe, is hem af laten blijven en ik tik met het speeltje diverse plekken laag bij de grond aan, en soms ook stukken grond zoals je bij een spoor doet. Vervolgens voor hem uit zicht leg ik dan het object neer en loop terug naar hem waarna hij mag gaan zoeken. Roep dan ook (voor de vorm dan) "gebruik je neus!".
Misschien is dat voor jou ook een optie, wat meer van de geur geven in plaats van het speeltje neergooien en laten zoeken.

Maar misschien is dit wel haar manier van zoeken? Finn kon een spoor volgen, maar als ik willekeurig dingen neergooide. Of zelfs als ik per abuis een riem was verloren zocht hij ook wat hoger om meer geur te kunnen pakken. Hij kon dan ook zigzaggend over een veld heen denderen om objecten te zoeken.
ranetje
Zeer actief

Cleva schreef: 11 dec 2020 12:24
ranetje schreef: 11 dec 2020 11:28 Ik zei altijd "zoek apport", zou dat hebben geholpen bij Eva? :tongue: :lol1:
Nou, ik vond het zo ook goed, hoor. Ze was lekker bezig.

Als ik de dummy beter verstopte dan moest ze wel echt zoeken maar ze was best slim dus ze kende op een gegeven moment de plekjes wel.

Ik vind het alleen zo leuk dat ze dan maar voor de vorm ging ging doen alsof ze aan het zoeken was.
Is ook leuk :D

Ken genoeg honden die het apport ook allang wisten, maar eerst het hele bos(je) nog even door gingen om te kijken of er nog meer lag :tongue:
Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Ramiek schreef: 10 dec 2020 16:16 Bonnie zoekt graag. Buiten laat ik haar ook takjes en balletjes zoeken, nu lukt haar dat aardig maar ze zoekt een soort van chaotisch. Als ik dit spelletje met Rana deed, begon ze te zoeken door een cirkel te maken en deze steeds wat groter te lopen, dit had ze zichzelf aangeleerd. Ik zou het leuk vinden als Bonnie ook zo gestructureerd kon zoeken maar hoe leer ik dat haar? Iemand tips?
Meer gestructureerd zoek kun je doen door in lijnen te laten zoeken en de verwachting van vinden hoog te maken. Je begint met de bal vlak vooraan te leggen. Aantal keren herhalen vervolgens leg je het een meter verder, daarna 2 meter, etc. Dan ga je opzij en begint weer met hetzelfde. De hond leert dan in rechte lijnen zoeken. Leg ook regelmatig de bal vlak vooraan zodat altijd denken dat er meteen wat te vinden is.
Jan
Afbeelding
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Ik heb mechels gehad die keurig in lijnen konden zoeken, maar als ik de bal in hoog gras had gegooid en ze keken op dat moment niet en moesten dan zelf gaan zoeken, dan zocht de 1 systematisch en de andere rende voor je gevoel als een malloot in het rond. Denk dat iedere hond een eigen zoekstijl heeft.
Ik snap dat je het systematisch zoeken mooier vindt om te zien, als Bonnie het echter prettig vindt op die manier en het verstopte ook kan vinden, waarom zou je dat willen aanpassen?
Marielle hier
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Marielle hier »

Mijn hond ging vanzelf systematischer zoeken naarmate ze meer ervaring kreeg en vooral ook toen er meer rust en ontspanning in kwam. Die was in het begin zo fanatiek dat ze de dummy straal voorbij rende. Ze heeft ook echt moeten leren om verwaaiing te gebruiken. We hebben er niet bewust op getraind, haar vooral de kans gegeven om het trucje zelf te ontdekken door succeservaringen in verschillende soorten terrein en verschillende situaties.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”