Altijd sneu als je het niet verwacht.
Toch is er prima mee te leven en kan je ook goed contact maken.

Moderator: moderatorteam
Dat hoop je dan.
Gaat vaak heel goed Hilly.
Dat hangt er een beetje van af.
Waauw zeg, mooi/fijn om te lezen.ranetje schreef: ↑16 mei 2021 22:30Dat hangt er een beetje van af.
Samen met een horende huisgenoot gaat dat nogal eens uitstekend.
Ik heb diverse dove honden gekend die prima los konden.
Daaronder waren de Bordercollies wel in het voordeel, leek het.
Er was een trainer in België waar de pups doof en wel als pup al los gingen (of juist los gingen).
Dan leerden ze al heel snel om het spoor van hun baas op te pikken als ze hem uit het oog waren verloren.
In 2008 heb ik die man gesproken en een demonstratie van hem gezien.
Ook gaf hij demonstraties met ijzervrij rijden van paarden (dus geen bit in de mond).
Als je zorgvuldig traint met een trilhalsband kan je daarmee ook de hond meer vrijheid geven.
Ik kan me herinneren dat jaren geleden een asiel een dove Dalmaat in opvang had die werd opgebeld als hij moest komen.
(en oud mobieltje op trilfunctie vast gemaakt aan zijn tuig).
Er zijn echt mogelijkheden.![]()
Wat een slim idee.ranetje schreef: ↑16 mei 2021 22:30Dat hangt er een beetje van af.
Samen met een horende huisgenoot gaat dat nogal eens uitstekend.
Ik heb diverse dove honden gekend die prima los konden.
Daaronder waren de Bordercollies wel in het voordeel, leek het.
Er was een trainer in België waar de pups doof en wel als pup al los gingen (of juist los gingen).
Dan leerden ze al heel snel om het spoor van hun baas op te pikken als ze hem uit het oog waren verloren.
In 2008 heb ik die man gesproken en een demonstratie van hem gezien.
Ook gaf hij demonstraties met ijzervrij rijden van paarden (dus geen bit in de mond).
Als je zorgvuldig traint met een trilhalsband kan je daarmee ook de hond meer vrijheid geven.
Ik kan me herinneren dat jaren geleden een asiel een dove Dalmaat in opvang had die werd opgebeld als hij moest komen.
(en oud mobieltje op trilfunctie vast gemaakt aan zijn tuig).
Er zijn echt mogelijkheden.![]()