Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Het stressemmertje
Moderator: moderatorteam
- BieneMaya
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Leonberger x Pyreneese berghond
- Aantal honden: 1
Re: Het stressemmertje
Alleen voorbeeld nr 1 zou ik eventueel kunnen scharen onder stressemmer te vol. Maar de rest vind ik meer vallen onder laksheid van de baas.
- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
- Aantal honden: 5
Ik vind het sowieso al een beetje een modewoord dat te pas en te onpas wordt gebruikt
. Misschien mis ik wat, maar ik merk hoogst zelden dat mijn honden overprikkeld zijn. Heel toevallig zag ik laatst aan Mara dat ze wel erg liep te hyperen toen we aan het eind van een drukke dag nog een kampvuur hielden. Maar meestal wijt ik onrustig gedrag eerder aan te weinig dan aan te veel activiteit.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
- Aantal honden: 2
Mijn honden hebben geen stressemmertje.
Ik doe niet aan stressemmertjes.
Als ze vervelend zijn, zijn het gewoon rot honden, ga toch echt niet zeggen: ach, zit je stressemmertje zo vol.
Tanja heeft deze vakantie ineens een pesthekel aan de hekjes die we open en dicht moeten doen. Ze wilt dat hekje aanvallen, gaat blaffen en springen, zelfs een tik op haar bil helpt niet. Wat Tanja in haar kop heeft gaat in haar kont niet zweren.
Ik doe niet aan stressemmertjes.
Als ze vervelend zijn, zijn het gewoon rot honden, ga toch echt niet zeggen: ach, zit je stressemmertje zo vol.
Tanja heeft deze vakantie ineens een pesthekel aan de hekjes die we open en dicht moeten doen. Ze wilt dat hekje aanvallen, gaat blaffen en springen, zelfs een tik op haar bil helpt niet. Wat Tanja in haar kop heeft gaat in haar kont niet zweren.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ja, precies. En alle probleemgedrag wordt tegenwoordig bijna onder die noemer geschaard. Ik denk dat veel van in het artikel genoemd gedrag net zo vaak uit verveling, te weinig uitdaging en te weinig begeleiding ontstaat als door overprikkeling. Natuurlijk komt overprikkeling ook voor, bij mijn honden is met name Mila er wel gevoelig voor, maar die wordt net zo goed vervelend van te weinig actie en uitdaging en het gaat dus om balans. Ik kan niet het hele artikel lezen, maar met wat ik wel kan lezen ben ik het volmondig eens.lucie schreef: ↑29 jun 2021 13:50 Ik vind het sowieso al een beetje een modewoord dat te pas en te onpas wordt gebruikt. Misschien mis ik wat, maar ik merk hoogst zelden dat mijn honden overprikkeld zijn. Heel toevallig zag ik laatst aan Mara dat ze wel erg liep te hyperen toen we aan het eind van een drukke dag nog een kampvuur hielden. Maar meestal wijt ik onrustig gedrag eerder aan te weinig dan aan te veel activiteit.
-
- Zeer actief

Bij pups geloof ik wel hoor dat ze overprikkeld kunnen zijn en verplicht rust nodig hebben. Bij Bella merk ik ook wel dat als ze gefrustreerd is omdat ze iets niet mag of ergens niet bij kan, ze in de riem gaat hangen of het op Vic afreageert. Maar daarmee vloeit die frustratie ook wel weer weg. Ik vergelijk het maar met een drammend kind die zijn zin niet krijgt.
Merk wel dat als er hier bij vertrek al iets voor haar heel spannends gebeurt, ze de rest van de wandeling ook naar alles uitvalt wat ze normaal minder doet. Dat interpreteer ik wel als teveel prikkels achter elkaar. Dan gaan we terug want er is geen land meer mee te bezeilen. Volgende keer beter.
Victor heeft daar geen last van gelukkig, die kan alles wel 'handelen'.
Dus ik denk dat wat er in het artikel staat klopt, het kán overprikkeling zijn maar ook gewoon ongewenst gedrag wat wel gestuurd kan worden.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Heel veel van het genoemde gedrag ontstaat door verveling, onduidelijkheid en te weinig sturing en begrenzing.
Als het emmertje echt vol zit zijn die hondjes zo onder zeil als je ze even bij je neemt om ze wat te beperken in hun activiteit
Ben het dus eens met wat ik van het verhaal kan lezen
Als het emmertje echt vol zit zijn die hondjes zo onder zeil als je ze even bij je neemt om ze wat te beperken in hun activiteit

Ben het dus eens met wat ik van het verhaal kan lezen

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik doe niet aan stressemmers, een beetje stess hooet bij t leven ook bij honden. Ja hij heeft toch ook weleens stress, vooral als ie nog niet aan de beurt is voor pakwerk
je zou t toch niet zeggen 

Laatst gewijzigd door malinois op 29 jun 2021 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Dat ligt aan de hond. Xavi ging door tot ie er letterlijk bij neerviel als pup. Die had dus idd verplichte rust. Xygan en Xanu hebben t niet gehad, die gingen liggen als ze moe werden, waar ook in de kamer. En dat doen ze nog steeds. Maar dat krijg je niet uit de hond hoor, Xavi wordt deze week 11 jaar maar soms wordt ik nog moe als ik naar hem kijk.Frootje schreef:Hier is dat verschil inderdaad heel duidelijk. Froo heeft een afgesloten (reis)bench met een lekker kussen erin en als ze echt overkookt leg ik haar daarin en doe ik de flap dicht. Die ligt echt binnen een kwartier te pitten. Doodmoe van de prikkels maar zelf pakt ze de rust niet.
Ik vraag me af of je daar als hondenbaas al in kunt sturen als ze pup zijn. Ik hoor veel mensen hier over verplichte rustmomenten voor de pup. Ik heb Froo dus nooit geleerd om rust te pakken als ze moe was omdat ik toen nog dacht dat honden dat zelf wel regelden. Ik weet niet of het helemaal daar aan ligt maar ik heb nu dus wel een hond die nooit slaapt en nooit rust pakt, ze is altijd alert en ergens mee bezig, tenzij ik haar daarin bijstuur. Bij de volgende pup wil ik echt wel met verplichte rust gaan werken, hopelijk pakt dat beter uit.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Ja, dat heb ik ook weleens, heb ik een heel verhaal getypt en ineens hoppa, weg verhaal.
Nou ja, soms zijn het ook rot honden. Hahaha.
Hier in Brand, Oostenrijk, mogen de honden niet los, nou laat ik ze ook niet zo graag los lopen hier, zijn een beetje kamikaze honden, dus lopen ze aan zo uitrol ding. Irritant. Heb al een snee in mijn knieholte.
En altijd hebben ze haast, is leuk als je net een berg af loopt.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Bij Rana, mijn eerste Griffon, had ik verplichte rustmomenten.Frootje schreef: ↑29 jun 2021 15:27Hier is dat verschil inderdaad heel duidelijk. Froo heeft een afgesloten (reis)bench met een lekker kussen erin en als ze echt overkookt leg ik haar daarin en doe ik de flap dicht. Die ligt echt binnen een kwartier te pitten. Doodmoe van de prikkels maar zelf pakt ze de rust niet.
Ik vraag me af of je daar als hondenbaas al in kunt sturen als ze pup zijn. Ik hoor veel mensen hier over verplichte rustmomenten voor de pup. Ik heb Froo dus nooit geleerd om rust te pakken als ze moe was omdat ik toen nog dacht dat honden dat zelf wel regelden. Ik weet niet of het helemaal daar aan ligt maar ik heb nu dus wel een hond die nooit slaapt en nooit rust pakt, ze is altijd alert en ergens mee bezig, tenzij ik haar daarin bijstuur. Bij de volgende pup wil ik echt wel met verplichte rust gaan werken, hopelijk pakt dat beter uit.![]()
Die ging maar door en door en door tot ze te moe was om te gaan liggen

Werkte uitstekend om haar een vast ritme van doen en rusten te geven.
Maar ik kan zeker niet zeggen dat ze overprikkeld was, dat is voor mij toch iets anders.
Als volwassen hond was ze zeer stabiel en niet over de rooie te krijgen.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Elco pakte ook moeilijk zelf rust als pup. En bij hem merk je echt dat het hyper-gedrag komt door overprikkeling. Meestal is dat namelijk als hij al een heel aantal voor hem spannende situaties gehad heeft. Ook het teruggaan naar 1 wandeling per dag maakte dat hij veel meer rust pakte overdag en dan de volgende dag minder reactief was. Als we twee dagen op rij ook 's middags nog een keer gaan wandelen, merk je ook dat hij weer heftiger reageert.
Gait pakte als pup al zelf z'n rust. En nog steeds doet hij dat. Gait heeft dus eigenlijk alleen last van overprikkeling als ik hem een hele dag meegenomen heb naar een drukke omgeving en zelfs daar herstelt hij vlot van. Elco kan gewoon echt weinig hebben en heeft daarna extra tijd nodig om te herstellen
Gait pakte als pup al zelf z'n rust. En nog steeds doet hij dat. Gait heeft dus eigenlijk alleen last van overprikkeling als ik hem een hele dag meegenomen heb naar een drukke omgeving en zelfs daar herstelt hij vlot van. Elco kan gewoon echt weinig hebben en heeft daarna extra tijd nodig om te herstellen
-
- Zeer actief
Dat, en er zijn gewoon veel meer prikkels tegelijk. Tenminste, waar ik woon dan. De apotheek waarbij de kratten met voorraad met harde klappen de gang in gesmeten worden, mensen die over en weer roepen, de ondergrondse containers die geleegd worden, vrachtwagens die met piepgeluiden achteruit rijden, scooters die half over de stoep voorbij scheuren, toeterende autos, auto-alarmen die afgaan, kinderen met stepjes die je links en rechts voorbij schieten, mensen met bakfietsen die je perse op het wandelpad moeten passeren, en niet te vergeten de mensen net honden en vele katten op straat. Daar gedijt niet elke hond goed op.Nanna schreef: ↑29 jun 2021 15:11 Honden moeten tegenwoordig teveel. Ze moeten op cursus, kunsten vertonen, lief zijn voor kinderen zich in alle omstandigheden gedragen en het lijkt wel of er continu achter ze aan geschreeuwd wordt als ze eens loslopen. NEE! HIER! KLAAR! ANDERE KANT! HIERRRR GODVERDOMME!
Nou, dat herken ik allemaal echt niet hoor. Wat Nanna zegt niet, en jouw voorbeelden ook niet. Sis was beslist geen stressige hond, maar wel gewoon hyper als we uit gingen (meestal dan). En als we dan een paar kilometer hadden gelopen, heel relaxed trouwens, dan was ze ook weer hyper als ze thuis kwam. Zat gewoon in haar koppie, denk ik.Persistence schreef: ↑29 jun 2021 17:48Dat, en er zijn gewoon veel meer prikkels tegelijk. Tenminste, waar ik woon dan. De apotheek waarbij de kratten met voorraad met harde klappen de gang in gesmeten worden, mensen die over en weer roepen, de ondergrondse containers die geleegd worden, vrachtwagens die met piepgeluiden achteruit rijden, scooters die half over de stoep voorbij scheuren, toeterende autos, auto-alarmen die afgaan, kinderen met stepjes die je links en rechts voorbij schieten, mensen met bakfietsen die je perse op het wandelpad moeten passeren, en niet te vergeten de mensen net honden en vele katten op straat. Daar gedijt niet elke hond goed op.Nanna schreef: ↑29 jun 2021 15:11 Honden moeten tegenwoordig teveel. Ze moeten op cursus, kunsten vertonen, lief zijn voor kinderen zich in alle omstandigheden gedragen en het lijkt wel of er continu achter ze aan geschreeuwd wordt als ze eens loslopen. NEE! HIER! KLAAR! ANDERE KANT! HIERRRR GODVERDOMME!
En ze is niet op cursus geweest, kon geen enkel kunstje, en er werd nooit tegen haar geschreeuwd. Buiten was ze gewoon ook heel erg stabiel en rustig, zou nooit op een andere hond aflopen of "losgaan".
- georges
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): een Peruaanse naakthond & een lurcher
Georges heeft wel degelijk het bewuste stressemmertje. Deze ochtend nog gemerkt : gisteren tijdens de avondwandeling twee keer een loslopende, grote reu tegengekomen, waar hij het altijd wat moeilijk mee heeft (stoer doen, patsen, omdat hij onzeker is). Vanochtend dan op wandeling een kleine keffer die ons begint aan te blaffen, en dan valt hij uit aan de lijn. Dat is niet gebruikelijk voor hem, en wel degelijk emoties van de vorige avond die nog niet verteerd zijn waardoor hij “emotioneler” reageert dan op een andere dag. Ligt dit dan aan mijn gebrek aan begeleiding ? Ja, waarschijnlijk wel, maar ook aan wat hij mentaal verdraagt of niet op dat moment.
Billie haar emmertje werkt helemaal anders
Die is veel sneller over dingen heen en blijft niet zo lang ergens bij stilstaan.
Al denk ik dat het inderdaad een modewoord geworden is dat te pas en te onpas gebruikt wordt. Dat wil nog niet zeggen dat het niet bestaat
Billie haar emmertje werkt helemaal anders

Al denk ik dat het inderdaad een modewoord geworden is dat te pas en te onpas gebruikt wordt. Dat wil nog niet zeggen dat het niet bestaat

- GrethavW
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising - Aantal honden: 2
Ik krijg braakneigingen bij de term "Stressemmer"
Veel twintigers en dertigers gebruiken dit excuus ook te pas en te onpas. Werken 3 dagen in de week en zijn dan zoooo moe en gestrest, want ze komen niet aan zichzelf toe.
Opvoeden die handel, kinderen en honden. Dat gebeurt (naar mijn mening dan) bijna niet meer.
Kuthonden en kutkinderen zijn het gevolg.
Straffen mag niet meer, alleen goed gedrag belonen.
Sorry hoor, ik sla er echt niet op los, maar als ze iets flikken wat echt niet door de beugel kan wordt het toch wel even heel erg goed duidelijk gemaakt dat dat niet weer gebeurt.
Niet alle nieuwe denkwijzen zijn slecht natuurlijk, maar volgens mij slaan ze veel te ver door.
Ik vind het niet altijd interessant wat de oorzaak is van iets wat mijn hond doet wat niet kan. Sommige dingen flik je gewoon niet!
Natuurlijk ervaren sommigen honden ook stress en heeft dat invloed op hun gedrag. Maar daar kun je niet al het ongewenste gedrag op schuiven.
Nou ben ik met Bronco ook niet het best voorbeeld natuurlijk. Maar doe wel mijn best met een degelijke opvoeding, het werkt alleen niet

Hij is ook stressgevoelig, maar dat is niet de oorzaak van al zijn klote streken.
Veel twintigers en dertigers gebruiken dit excuus ook te pas en te onpas. Werken 3 dagen in de week en zijn dan zoooo moe en gestrest, want ze komen niet aan zichzelf toe.

Opvoeden die handel, kinderen en honden. Dat gebeurt (naar mijn mening dan) bijna niet meer.
Kuthonden en kutkinderen zijn het gevolg.
Straffen mag niet meer, alleen goed gedrag belonen.
Sorry hoor, ik sla er echt niet op los, maar als ze iets flikken wat echt niet door de beugel kan wordt het toch wel even heel erg goed duidelijk gemaakt dat dat niet weer gebeurt.
Niet alle nieuwe denkwijzen zijn slecht natuurlijk, maar volgens mij slaan ze veel te ver door.
Ik vind het niet altijd interessant wat de oorzaak is van iets wat mijn hond doet wat niet kan. Sommige dingen flik je gewoon niet!
Natuurlijk ervaren sommigen honden ook stress en heeft dat invloed op hun gedrag. Maar daar kun je niet al het ongewenste gedrag op schuiven.
Nou ben ik met Bronco ook niet het best voorbeeld natuurlijk. Maar doe wel mijn best met een degelijke opvoeding, het werkt alleen niet

Hij is ook stressgevoelig, maar dat is niet de oorzaak van al zijn klote streken.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Treskor reageert zich heel snel af. Hij kan totaal niet goed om met prikkels en al helemaal niet als hij er op gewezen wordt dat hij zich aanstelt.
Al diverse mensen naar gekeken en niemand die die hond verstaat dus het ligt gelukkig niet aan mij
Hij is overigens in huis meestal de rust zelve.
Hij vindt gewoon overal iets van. Ik behandel er hem overigens niet anders om, hij wordt er ook niet om opgesloten.
Hij is wie hij is.
Ik zag net een filmpje op fb voorbij komen van een gekende mechel trainen met jonge honden in een stadscentrum. Alom bejubeld over hoe fantastisch hij toch wel niet is. Terwijl die honden niets anders dan stress signalen vertonen.... Dan zie ik liever Treskor. Die gedraagt zich dan veel en veel beter...
Al diverse mensen naar gekeken en niemand die die hond verstaat dus het ligt gelukkig niet aan mij

Hij is overigens in huis meestal de rust zelve.
Hij vindt gewoon overal iets van. Ik behandel er hem overigens niet anders om, hij wordt er ook niet om opgesloten.
Hij is wie hij is.
Ik zag net een filmpje op fb voorbij komen van een gekende mechel trainen met jonge honden in een stadscentrum. Alom bejubeld over hoe fantastisch hij toch wel niet is. Terwijl die honden niets anders dan stress signalen vertonen.... Dan zie ik liever Treskor. Die gedraagt zich dan veel en veel beter...
- dagmar88
- Zeer actief
Sturen wel, leren dat ze vóór ze over hun theewater zijn zelf moeten slapen niet.Frootje schreef: ↑29 jun 2021 15:27Hier is dat verschil inderdaad heel duidelijk. Froo heeft een afgesloten (reis)bench met een lekker kussen erin en als ze echt overkookt leg ik haar daarin en doe ik de flap dicht. Die ligt echt binnen een kwartier te pitten. Doodmoe van de prikkels maar zelf pakt ze de rust niet.
Ik vraag me af of je daar als hondenbaas al in kunt sturen als ze pup zijn. Ik hoor veel mensen hier over verplichte rustmomenten voor de pup. Ik heb Froo dus nooit geleerd om rust te pakken als ze moe was omdat ik toen nog dacht dat honden dat zelf wel regelden. Ik weet niet of het helemaal daar aan ligt maar ik heb nu dus wel een hond die nooit slaapt en nooit rust pakt, ze is altijd alert en ergens mee bezig, tenzij ik haar daarin bijstuur. Bij de volgende pup wil ik echt wel met verplichte rust gaan werken, hopelijk pakt dat beter uit.![]()
Van gebrek aan interactie gaan pups vaak al slapen, of even op schoot of op de arm.
Sjaak had daar geen boodschap aan, die wriemelde alleen maar en ging lekker zelf spelen. Ook goed, niet bij mij aan komen schijten.
En dan een uur lang speelgoed door de kamer gooien en van het bed naar de bank racen

Dat was de pup die "nooit" sliep en Zus was ook van het wakkere type. Het zijn nog steeds drukke hondjes, als in bezig, speels en energiek. Maar slapen kunnen ze als roosjes en als ze moe zijn kijken ze nog niet op als er een bom ontploft.
Jaap is vrij gevoelig. Als hij bijvoorbeeld erg is geschrokken van een harde vuurwerkknal, kan hij daarna minder goed omgaan met groot verkeer. Dat vind ik overprikkeld.
Zus en Sjaak hebben alleen een blije emmer, die hele dagen overstroomt

De nieuwste mode is dat een pup 20 uur moet slapen. In een bench, volgens een strak schema opgesteld vanuit wat handig is voor de baas. Vervolgens mogen ze volgens die 5-minutenregel een rondje door de wijk, eten en weer de bench in.
Hapt ie, moet ie weer de bench in, want overprikkeld. Na 12 weken zitten ze te janken dat Sammie nog niet zindelijk is, op het babykleed pist, expres pist om het op te kunnen drinken, lopen ze lekker gefrustreerd te corrigeren dat soort belachelijk gedoe.
Natuurlijk zijn die in die hooguit vier soort van vrije uren constant overprikkeld

Dat 5 minuten verhaaltje is al dik 20 jaar oud.dagmar88 schreef: De nieuwste mode is dat een pup 20 uur moet slapen. In een bench, volgens een strak schema opgesteld vanuit wat handig is voor de baas. Vervolgens mogen ze volgens die 5-minutenregel een rondje door de wijk, eten en weer de bench in.
Hapt ie, moet ie weer de bench in, want overprikkeld. Na 12 weken zitten ze te janken dat Sammie nog niet zindelijk is, op het babykleed pist, expres pist om het op te kunnen drinken, lopen ze lekker gefrustreerd te corrigeren dat soort belachelijk gedoe.
Natuurlijk zijn die in die hooguit vier soort van vrije uren constant overprikkeld
- dagmar88
- Zeer actief
Door wie? Ik heb er nooit aan gedaan, ook 20 jaar geleden niet. Net zoals benches met doeken er om heen, voor een holletje. Als mijn pupjes actie wilden kregen ze dat.
Oh, mijn puberpupje is nog geen 9 maanden. "Mag" dus maar 45 minuten achter elkaar lopen?
Nee, dat redden we niet.
- dagmar88
- Zeer actief
Wat zoek je Marion, voor en achternamen? Adressen? Telefoonnummers?
Dat is op het moment de norm in verschillende puppygroepen, veelgelezen boeken en bij al dan niet online trainers. Jeweetwel, de plaatsen waar onervaren nieuwe baasjes de afgelopen tijd hun informatie vandaan halen.
De bench moet ook nog verkleind om de zindelijkheid zogenaamd te bespoedigen en die pup kan daar gerust zitten krijsen tot ie gebroken is.
-
- Zeer actief
Het is gelukkig wel Het Veilige Plaatsje.
Ik zou ook constant stress hebben als ik me in mijn volledige huis maar op een halve vierkante meter veilig zou voelen en zonder zicht te hebben op de persoon waar ik mee moet samen leven.
dagmar88 schreef: ↑29 jun 2021 20:21 Wat zoek je Marion, voor en achternamen? Adressen? Telefoonnummers?
Dat is op het moment de norm in verschillende puppygroepen, veelgelezen boeken en bij al dan niet online trainers. Jeweetwel, de plaatsen waar onervaren nieuwe baasjes de afgelopen tijd hun informatie vandaan halen.
De bench moet ook nog verkleind om de zindelijkheid zogenaamd te bespoedigen en die pup kan daar gerust zitten krijsen tot ie gebroken is.

Sorry. Al 15 jaar niet meer op cursus geweest.
- dagmar88
- Zeer actief
Marion. schreef: ↑29 jun 2021 20:25dagmar88 schreef: ↑29 jun 2021 20:21 Wat zoek je Marion, voor en achternamen? Adressen? Telefoonnummers?
De bench moet ook nog verkleind om de zindelijkheid zogenaamd te bespoedigen en die pup kan daar gerust zitten krijsen tot ie gebroken is.![]()
Sorry. Al 15 jaar niet meer op cursus geweest.

Maar ik volg de boel wel een beetje probeer mensen waarbij het allemaal niet lekker voelt te overreden het anders aan te pakken.
- georges
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): een Peruaanse naakthond & een lurcher
Ik snap ook niet waarom dat opeens een probleem zou moeten zijnZinodo schreef: ↑29 jun 2021 20:29Je zegt het wel sarcastisch maar ik heb er toch echt zo een
Niet dat ze zich echt onveilig voelt op andere plekken dan in de bench, maar alleen daarin ligt ze echt helemaal ultiem relaxt. En daar gaat ze ook iedere keer naartoe, specifiek om te relaxen. Schiet mij maar lek.
Ja, inclusief een op maat gemaakte hoes voor eromheen![]()

Die goldenpup die gromt in dat andere topic zou bijvoorbeeld prima baat hebben bij zo’n bench waar hij/zij zich even in kan terugtrekken...
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
- Aantal honden: 4
gelukkig zijn er meerdere wegen die naar rome leiden en is niet 1 methode goed of fout. kijk naar de hond wat die nodig heeft. mijn laatste pup had dus een ren ipv een bench, maar de pup daarvoor voelde zich in de ren niet veilig en in de bench wel.
ik merk wel aan 1 van mijn honden dat die aan het begin van de dag relaxter is dan aan het eind van de dag. hij zal dan ook eerder uitvallen naar andere honden.
ik merk wel aan 1 van mijn honden dat die aan het begin van de dag relaxter is dan aan het eind van de dag. hij zal dan ook eerder uitvallen naar andere honden.
-
- Zeer actief
georges schreef: ↑29 jun 2021 20:41Ik snap ook niet waarom dat opeens een probleem zou moeten zijnZinodo schreef: ↑29 jun 2021 20:29Je zegt het wel sarcastisch maar ik heb er toch echt zo een
Niet dat ze zich echt onveilig voelt op andere plekken dan in de bench, maar alleen daarin ligt ze echt helemaal ultiem relaxt. En daar gaat ze ook iedere keer naartoe, specifiek om te relaxen. Schiet mij maar lek.
Ja, inclusief een op maat gemaakte hoes voor eromheen![]()
Elke hond werkt anders en als een hond zich daar goed voelt is dat toch prima ?
Die goldenpup die gromt in dat andere topic zou bijvoorbeeld prima baat hebben bij zo’n bench waar hij/zij zich even in kan terugtrekken...
Nee, ik zou het niet prima vinden als een hond zich niet op zijn gemak zou voelen in mijn nabijheid of gewoon in mijn huis Tout court.
- dagmar88
- Zeer actief
Ik mag toch hopen dat het verschil tussen benchgebruik en misbruik hier goed duidelijk is.
- Jackira
- Zeer actief
Ik merk hier dat rust bij de honden vooral van de baas afhangt. Ik ben zelf rustig en straal dat ook uit. Dat krijg ik tot (soms) vervelens toe te horen . Zelfs op mijn werk zeiden collega's vaak dat ze het prettig vonden als ik avondhoofd was want ik was zo lekker rustig en daardoor werkten zij prettig. Het was maar goed dat ze niet in mijn hoofd konden kijken wat een stress ik soms had
De honden zijn heerlijk rustig als ik alleen thuis ben en ze liggen dan meestal om me heen te slapen. Ze weten precies wanneer ik wel of niet wat met ze ga doen.
Maar sinds man elke dag thuis is zijn ze soms vreselijk hyper. Hij loopt voortdurend in en uit en is heel onvoorspelbaar voor ze wat aandacht betreft dus ze staan de hele tijd "aan" bij hem. Hij is druk. Druk bezig, loopt veel heen en weer. Praat veel tegen ze. Geeft ze te pas en te onpas een koekje, wanneer ze naar buiten willen hoeven ze alleen maar druk te gaan doen voor z'n neus en daar gaan ze weer.
Man en de honden versterken elkaars drukte enorm.
Ik merkte dat ze daardoor heel alert en ook veel reactiever werden. Nu ben ik zelf sinds een tijdje ook elke dag thuis en ik heb het nu wat meer in de hand.
En dat vind ik ook met pups. Ik gebruik nooit een bench voor de honden. Als ik zelf even rustig ging zitten gingen zij ook slapen. Als ik bezig was gingen ze in de buurt liggen slapen. Ik zorg dat ze hun beweging krijgen en dat ze weten dat ze zelf niks hoeven te regelen. Dat werkt het best. Hier geen volle stressemmers. Als ik merk dat ze wat onrustiger worden dan is dat meestal een spiegel voor mijn eigen gedrag.
En ik heb echt allerlei soorten en maten honden gehad, ook wat karakter en actief zijn betreft.

De honden zijn heerlijk rustig als ik alleen thuis ben en ze liggen dan meestal om me heen te slapen. Ze weten precies wanneer ik wel of niet wat met ze ga doen.
Maar sinds man elke dag thuis is zijn ze soms vreselijk hyper. Hij loopt voortdurend in en uit en is heel onvoorspelbaar voor ze wat aandacht betreft dus ze staan de hele tijd "aan" bij hem. Hij is druk. Druk bezig, loopt veel heen en weer. Praat veel tegen ze. Geeft ze te pas en te onpas een koekje, wanneer ze naar buiten willen hoeven ze alleen maar druk te gaan doen voor z'n neus en daar gaan ze weer.

Ik merkte dat ze daardoor heel alert en ook veel reactiever werden. Nu ben ik zelf sinds een tijdje ook elke dag thuis en ik heb het nu wat meer in de hand.
En dat vind ik ook met pups. Ik gebruik nooit een bench voor de honden. Als ik zelf even rustig ging zitten gingen zij ook slapen. Als ik bezig was gingen ze in de buurt liggen slapen. Ik zorg dat ze hun beweging krijgen en dat ze weten dat ze zelf niks hoeven te regelen. Dat werkt het best. Hier geen volle stressemmers. Als ik merk dat ze wat onrustiger worden dan is dat meestal een spiegel voor mijn eigen gedrag.
En ik heb echt allerlei soorten en maten honden gehad, ook wat karakter en actief zijn betreft.
- Lothian
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Het is heel goed dat er bewustwording is gekomen voor overprikkeling en nu schiet het weer compleet door. Het is vooral iets om op te letten bij pups en echt jonge honden. En traumagevalletjes.
Lucca en Taro krijg je niet zomaar overprikkeld (miniTaro wel, maar dat is al maanden klaar). Dalí daarentegen heeft echt een stressemmer die hem ook onvoorspelbaar kan maken want die laatste druppel kan compleet aan iedereen voorbij gaan. Hij gedijt dan ook heel goed sinds we erg prikkelarm wonen al deed hij het ook helemaal niet slecht in de stad hoor. Maar hij was wel sneller over zijn toeren.
Maar ik ken ook iemand met een jonge terriër die altijd als ik ze zie zegt "hij is vandaag wat overprikkeld". Nee, het is een matig opgevoede jonge terriër die zijn energie niet kwijt kan
Lucca en Taro krijg je niet zomaar overprikkeld (miniTaro wel, maar dat is al maanden klaar). Dalí daarentegen heeft echt een stressemmer die hem ook onvoorspelbaar kan maken want die laatste druppel kan compleet aan iedereen voorbij gaan. Hij gedijt dan ook heel goed sinds we erg prikkelarm wonen al deed hij het ook helemaal niet slecht in de stad hoor. Maar hij was wel sneller over zijn toeren.
Maar ik ken ook iemand met een jonge terriër die altijd als ik ze zie zegt "hij is vandaag wat overprikkeld". Nee, het is een matig opgevoede jonge terriër die zijn energie niet kwijt kan