Inmiddels een aantal jaar geleden dat ik hier voor het laatst geschreven heb. Wel veel meegelezen

Mijn Oudduitse herder Mace is inmiddels 4. Een hele stabiele teef, erg sociaal met klein en groot, zelfstandig, soms wel een beetje een regelteef (als bijvoorbeeld twee andere honden mot hebben komt ze er tussen), andere honden (niet uit eigen roedel) mogen speeltjes, snacks etc. altijd zonder morren afpakken. Ook tijdens loopsheid merk ik geen ander gedrag. Voor mij is ze eigenlijk een voorbeeldhond

Half augustus verwachten wij een pup, ook een Oudduitse herder, ook een teef. Teef is nu 3 weken, karakter begint een beetje te vormen maar vooralsnog lijkt ze niet heel erg pittig.
Ik verwacht dat Mace een beetje zal gaan 'moederen' en ook een groot aandeel in de opvoeding zal hebben en dat dit met de pupsel allemaal goed gaat.
Toch vind ik het een beetje spannend allemaal, voornamelijk door alle horrorverhalen die je hoort en leest als twee teven beginnen te vechten.
Ik heb me ingelezen en lees dan dingen zoals; de oudste altijd 'eerst', eerst eten, eerst naar buiten, etc.. Maar aangezien hier zoveel ervaring zit, hoe kijken jullie daar tegenaan, uit bijvoorbeeld eigen ervaring?
Wat moet ik absoluut wel en absoluut niet doen? Wat als de rangorde op een gegeven moment onderling anders is? Hoe merk ik dat? Vragen, vragen...
Bij voorbaat dank voor jullie reacties

Groetjes, Elske