Hallo,
Ik heb een heel lief hondje overgenomen van een familielid die overleden is. Het betreft een hondje van 11 jaar.
Ze heeft echter met de beste bedoeling te veel voeding gehad, en moet op dieet.
Nu vraag ik mij af hoe ik dit het beste kan doen.
Ik geef Farm food en geef n.a.v. wat er op de achterkant staat de voeding. Dus zoveel gram per kg gewicht.
Is dan het beste om het aantal kg aan te houden wat ze nu is of van het gewenste gewicht? Ik wil ook niet dat ze nu ineens te kort gaat komen. Ze is sinds ze hier is al wat afgevallen.
We gaan ook wat opbouwen met wandelen, dit is ze niet gewend omdat er bij het oude huis een grote tuin was.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Op dieet
Moderator: moderatorteam
- StormenRoxy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador - Aantal honden: 1
Op dieet
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Op dieet
Als ze echt veel moet afvallen zou ik beginnen met 20% minder geven dan de laagste hoeveelheid die voor haar gewicht opgegeven wordt. Mocht haar gewicht vervolgens stabiliseren op een nog steeds te hoog gewicht, haal je weer 10-20% van de hoeveelheid voer eraf en zo voor je rustig af tot ze op het gewenste gewicht zit. Wij hebben op zo'n manier een veel te zware labrador rustig laten afvallen. Kreeg een jaar later complimenten van de dierenarts omdat hij nou gelijkmatig was afgevallen en intussen ook lekker spieren had ontwikkeld door het wandelen dat we met hem deden.
Als het verschil tussen gewenste gewicht en huidige gewicht niet te groot is, kun je gewoon meteen beginnen met voeren naar het gewenste gewicht
Als het verschil tussen gewenste gewicht en huidige gewicht niet te groot is, kun je gewoon meteen beginnen met voeren naar het gewenste gewicht
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
Re: Op dieet
Als ze niet gewend is om te wandelen, want grote tuin, dan kan het zomaar zo zijn, dat ze door meer beweging, lekker wandelen, al gaat afvallen.
Afhankelijk van hoeveel ze moet afvallen, zou ik het gewicht wel rustig afbouwen.
Afhankelijk van hoeveel ze moet afvallen, zou ik het gewicht wel rustig afbouwen.
- Hakkene
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Op dieet
Ik heb ooit hetzelfde gehad. Veel te dik hondje van m’n oma opgevangen. Die heb ik eerst eens goed laten nakijken door de DA en daarna op goede voeding gezet, voeren op basis van het gewenste gewicht. Dat in combinatie met dagelijkse korte wandelingen (hij hobbelde ook alleen maar door een grote tuin daarvoor), hielp al enorm. Hij werd vrolijker, actiever en viel ook nog eens een paar kilo af!
Edit: ging ook om een oudje van 11 jaar trouwens.
Edit: ging ook om een oudje van 11 jaar trouwens.